Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon
Step 1 / 3 - Vælg projekttype

Kom i dialog om dit næste projekt

Send os en uforpligtende forespørgsel og få en realistisk pris idé på dit projekt.

WebsiteWebshopSeoAnnonceringProgrammering
Step 2 / 3 - Projekt information

Beskriv dit projekt så godt du kan

Step 3 / 3 - Dine oplysninger

Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

Website

5 gode råd til, hvordan du fremviser priser i CRO-øjemed

Tilbage til blog

Author avatar

Thomas Østerkjerhuus

sep 12

Hvor mange gange har du ikke stået i en butik og kigget på et par sneakers, en kjole, en flaske vin eller noget helt fjerde, og i det sekund du så prisen, straks lagt varen ned igen?

Omvendt har du sikkert også prøvet, at prisen kun har gjort varen endnu mere attraktiv i dine øjne og måske endda gjort, at du faktisk tog den med til kassen.

Uanset hvad prisen fik dig til at gøre, står en ting klart: Synlige priser hjælper os til at træffe hurtigere beslutninger. Står der ingen pris, kan det give en fornemmelse af, at varen er dyrere, end den i virkeligheden er.

Derfor er det en skam, hvis man ikke får prøvet priser af i sin konverteringsoptimering (CRO).

 

CRO er adfærdsdesign

I december 2018 udgav vi et mesterværk af et blogindlæg om CRO, og hvordan man designer til sine brugere og ikke sig selv. Mantraet var (og er stadig) at gøre det nemt for dine brugere at træffe en hurtig beslutning. Og er der noget, som priser gør, så er det at få os til at træffe beslutninger på et splitsekund.

Nogen mener, at du skal lade folk forelske sig i dit produkt først, da de så vil være mere modtagelige overfor prisen. Men vores erfaring er, at dine kunder ikke nødvendigvis er disponeret til at have en idé om, hvad prissætningen sådan ca. er.

Og er I milevidt fra hinanden rent budgetmæssigt, spilder I jo bare hinandens tid.

Derfor er en frapris et godt hack, fordi den giver en indikation på, hvad et produkt i sin billigste udgave koster. Så kan du lade kunden forelske sig i dit produkt og dens applikationer, som så bevirker, at kundens endelige pris er højere end fraprisen.

En anden ting er, at folk ikke forventer at få fraprisen. Det bedste eksempel er biler. Når du ser en bilreklame, som siger ”fra 243.000 kr.”, så ved du jo godt, at det ikke er den pris, din bil ender med at koste.

Hvorom alting er, så må man practice, hvad man preacher. Derfor slugte vi vores egen medicin i Q1, hvor vi tilføjede pristabeller på samtlige af vores landingssider.

Og ved I hvad? De virker!

Efter vi lancerede dem, har vi oplevet en stigning i konverteringsraten på hele 68,09% (konverteringer = kundehenvendelser).

Hvad mere interessant er, at kvaliteten af leads er steget både i omsætningsvolumen men også i mængden af dem, som så bliver til kunder.

Fun fact: Vi kan isolere, at pristabellerne står for denne vækst da:

  1. Vi har i denne periode ikke ændret andet på sitet (i videnskabens navn)
  2. Vi har hverken ændret marketingstrategi, kanaler eller søgeord
  3. Konverteringerne kommer hovedsageligt fra sider med pristabeller

Med andre ord har pristabellerne øget vores omsætning fra websitet med ca. 34,1% – sammenlignet med et rekordgodt år sidste år.

 

Vores nye prispakker, som så fint illustrerer, hvad man får for pengene.

 

Via CRO kan du altså gøre dit for, at dine landingssider er designet og optimeret til at opnå den adfærd, du ønsker af dine brugere.

Rent lavpraktisk handler det om at teste ting af – og hvis du ikke har prøvet at have priser på sitet, så få det testet. Du ved intet, før du reelt har givet det et skud. Vores estimat er, at det vil virke for 90% at have en frapris, prisspænd, typisk pris, priseksempel eller deslige.

 

Sådan fremviser du priser som B2B og B2C

Umiddelbart lyder det som en simpel opgave at vise priser på sit website, ikke? Her skal du bare huske, at pristabeller er lige så meget kommunikation, som tekst og billeder er.

Man kan heller aldrig forudse, hvad der virker bedst på brugerne, hvorfor det er vigtigt, man kommer ud af starthullerne og prøver det af. Nedenfor kommer vi med en håndfuld best practice-råd, som du kan bruge som udgangspunkt.

 

B2B

Transparens skaber tillid og overblik

B2B-løsninger er notorisk snørklede og svære at finde forstå. Men er der noget, vi alle sammen forstår, så er det priser!

Er du B2B-virksomhed, anbefaler vi derfor, at du afprøver at fremvise åbne prisstrukturer. Med åben mener vi, at du skal gøre det nemt for dine kunder at forstå, hvad du baserer dine priser på.

Gennemsigtigheden hjælper nemlig potentielle kunder til at se, at deres investering ikke bare bliver brugt på fis og ballade men på reelle omkostninger. Derudover skaber gennemsigtighed tillid, og tillid er vigtigt, hvis man ønsker at facilitere en bestemt type adfærd.

Når du viser, hvad prisen afhænger af, hjælper du også kunden til indsigt i, hvilke variable der er på spil i deres projekt. På den måde kan du hjælpe dem til også at få styr på nogle ting, som de måske ellers ikke ville have tænkt over. F.eks. har de nogle administrative systemer, som skal integreres op imod, er der en given forretningslogik, som skal tilgodeses osv.

 

Sæt tal på værdien af dine løsninger

En anden ting du som B2B-virksomhed kan gøre, er sammen med dine priser at vise eksempler på, hvordan dit produkt har hjulpet andre. Kan du kvantificere de resultater, som tidligere kunder har opnået, hjælper du nye brugere til tydeligt at se, hvordan de får gavn af dine løsninger.

Vi anbefaler helt klart, at du viser tal på dit site, og det er også tit nemt at få dem i procenter. Du behøver ikke være 100 % on point med dem – cirkatal er også fint. Tallene behøver ikke handle om omsætning, de kan også handle om, hvor meget tid din løsning har sparet, hvor mange færre sygedage der nu er osv.

Vi bruger selv flittigt tal i vores prispakker, og vi har også en hel sektion dedikeret til cases med konkrete resultater i procenter.

 

Denne tabel har vi stående på vores SEO-side.

 

B2C

Gratis fragt? Ja, tak!

Mange B2C-kunder ser fragt som et nødvendigt onde for at få den ting, de har bestilt fra webshoppen. Derfor er det oplagt at teste med lavere fragtpriser for at se, om det kan give mere salg. For fragten tjener du ikke noget på, men det gør du til gengæld, hvis folk køber flere af dine varer.

Vi anbefaler, du tester med både lavere fragtpriser og gratis fragt i en periode for at se, om det kaster noget af sig. Du kan også prøve at inkorporere fragten i dine priser og se, om det giver et positivt udslag.

 

Pas på med merkøbsmuligheder

Hvis du som B2C-virksomhed arbejder med prispakker eller -tabeller, skal du sørge for ikke at plastre dem til med merkøbsmuligheder. For disse hæver ikke kun den samlede pris, men de gør det også sværere for brugerne at træffe en beslutning. Hold dig derfor til det essentielle, og så skal dine kunder nok selv finde ud af, om de vil have mere.

Har du f.eks. en bowlinghal, kan du derfor nøjes med kun at fremvise dine grundpriser på dit website – ligesom citybowling.dk nedenfor. For får dine gæster lyst til at krydre bowlingen med et øltårn midt i kampens hede – ja, så skal de nok sørge for, der kommer et på bordet.

 

City Bowling er et prima eksempel på, hvordan man gør sine priser overskuelige.

 

B2B & B2C

Er der faktorer, som kan få dine priser til at stige væsentligt, skal du bøje dem med neon for dine brugere. Skjulte udgifter er usexede, og hvis folk tror, at dine priser ligger omkring 500.000 kr. +/-, og de så finder ud af, at den endelige pris løber op i 2.000.000 kr., så kan du roligt regne med, at de tager benene på nakken, lige så snart du kigger den anden vej.

Hadet til skjulte udgifter er dog universel og er derfor ikke kun forbeholdt B2B-kunder men også dem i B2C.

Du kan dog godt lykkes med at skrive den lave frapris – blot du præsenterer den i en kontekst, hvor du forklarer prisdriverne, som kan få prisen til at stige markant.

 

Prøv det af – og lær af det

Ved at flashe dine priser gør du både dig selv og dine kunder en tjeneste. Begge parter sparer tid og energi på at gå rundt om den varme grød, fordi du har gjort det klart og tydeligt, hvad dine tjenester koster.

Og hvis du i sidste ende finder ud af, at synlige priser ikke gør synderlig meget for din virksomhed, så har du i det mindste fået prøvet det af. Det gør, at du kan bevæge dig videre med den erfaring i bagagen.

Tak, fordi du læste med!