Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Kom i dialog om dit næste projekt

    Send os en uforpligtende forespørgsel og få en realistisk pris idé på dit projekt.

    WebsiteWebshopSeoAnnonceringProgrammering
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Marketing

    Hvad er bedst for dig: Google vs. Sociale medier?

    Tilbage til vidensunivers

    Karsten Madsen

    Karsten Madsen

    jun 28

    Vi har for nyligt lavet en undersøgelse af, hvad trafik koster – og hvilken slags trafik, der så er mest relevant at bruge, når man planlægger at markedsføre.

    Det er selvfølgelig ikke altid sort/hvidt, men her får du et bud.

    To typer trafik

    Inden for online marketing snakker vi om to typer trafik: ”push”- og ”pull”-trafik.

    Hovedreglen er (meget forsimplet), at sociale og klassiske medier er ”push”-kanaler.

    Søgemaskiner og databaser som Google, Bing, YouTube og Krak.dk hører under kategorien ”pull”.

    infografik google vs fb

     

    Hvilken kanal skal du vælge?

    Push anvendes når:

    Ved lanceringen af et nyt produkt, eller når man opererer inden for en nichebranche.

    Her kan det være svært at komme uden om push-markedsføring.

    For udvikler du en ny stegepande, som gør mig til pro-chef i eget hjem, er du nødt til at skabe noget awareness omkring dit nye produkt – og her er push-kanalerne geniale.

     

    Pull anvendes når:
    Dine kunder ved, hvad de leder efter, og ofte opsøger selv ydelsen.

    Det kan f.eks. være autoforhandlere, advokater og produkter som hårde hvidevarer, senge og computerskærme.

     

    Push vs. pull – performance?

    • Push-trafik er typisk billigst pr. klik.
      • 3 kr. pr. klik er ikke ualmindeligt.

     

    • Pull-trafik er dyrere, især hvis branchen er konkurrencepræget (f.eks. advokatbranchen).
      • De dyreste søgeord koster mere end 150 kr. pr. klik!

     

    Pull performer 68% bedre

    Vores undersøgelse på tværs af brancher viser, at pull-trafikkens konverteringsrate er 68% højere end push-trafikken. (Se kilde)

     

    Hvordan ser trafikfordelingen ud i %?

    Den nyeste store undersøgelse fra USA viser:

    Websites fik mere af deres trafik fra Sociale medier (43%), end fra søgemaskiner som Google (35%), i 2015.

     

    Det tror vi dog ikke på er gældende for Danmark / danske websites.

    Desuden er der tale om 200.000 nyhedsmedier. Tendenserne er ikke nødvendigvis de samme, når websitet har et andet formål end at skabe buzz omkring en nyhed.

    Så vi besluttede os for selv at teste på danske virksomheder.

    Se med i det følgende afsnit.

     

     

    procentvis ændring trafik

     

    Trafikandel hos danske virksomheder

    Vi har undersøgt, hvordan fordelingen ser ud blandt danske virksomheder i 2017:

     

    • Søgemaskiner (pull): 48,7%
    • Sociale medier (push): 8,2%

     

    Ud fra grafen kan det udledes, at danske virksomheder til stadighed er langt mere afhængige af søgemaskiner som Google (pull), end de er af sociale medier (push).

     

     

     

     

    trafikfordeling danske virksomheder

    Kilde: 30 danske (anonyme) virksomheder med 1-100 mio. kr. i omsætning (15 B2B- og 15 B2C-virksomheder)

     

     

    Købsklar Google-trafik stiger (pull)

    Google er ikke på vej ned – tværtimod. Den købsklare Google-trafik er steget med
    65 % på bare to år (data baseret på 12 brancher – se kilde).

    De sociale medier overtager altså mere og mere ”generel” trafik, mens den gode konverterende trafik forstærkes på Google.

     

     

    købsklar trafik graf

    Hvad betyder alt dette?

     

    Afsluttende pointer du skal tage med i dine overvejelser fremover:

    • Øget trafik er ikke lig med mere salg – pull-trafikkens konverteringsrate er gennemsnitligt 68 % højere end push-trafikken.
    • Danske virksomheder benytter sig stadig mest af pull-markedsføring.
    • Det kan sagtens betale sig at investere i høje klikpriser på Google (pull), da disse søgeord ofte er mere købsladede.
    • Facebook-annoncer og lignende (push) leverer typisk ikke direkte købsklar trafik.
    • Push trafik er langt sværere at ”tømme”. Altså et fantastisk supplement til pull (som i nogle niche-brancher kan tømmes for under 1000 DKK pr. md).

     

    Derfor: Kend dine markedsføringsplatforme inden du går i gang med arbejdet. Mange har en forudindtagelse om de forskellige platforme og vælger ud fra denne.

    Faktum er derimod bare, at det afhænger 100% af din branche og dit mål med annonceringen, om den ene eller den anden platform er bedst for din virksomhed.

     

    Indlægget kan i øvrigt læses på engelsk her, hvis du kender nogen, som kunne have interesse i dette.

    Tilmeld dig nyhedsbrevet,
    og få sprøde guides og skarpe råd om alt lige fra konverteringsoptimering til e-mail markedsføring i din indbakke.

      Morningtrains nyhedsbrev