Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon
Step 1 / 3 - Vælg projekttype

Kom i dialog om dit næste projekt

Send os en uforpligtende forespørgsel og få en realistisk pris idé på dit projekt.

WebsiteWebshopSeoAnnonceringProgrammering
Step 2 / 3 - Projekt information

Beskriv dit projekt så godt du kan

Step 3 / 3 - Dine oplysninger

Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

Ledelse

Sådan skabte vi Danmarks Sundeste Arbejdsplads i 2020

Tilbage til blog

Author avatar

Peter Thomsen

maj 28

Morningtrain blev d. 27 maj 2020 kåret som “Danmarks Sundeste Arbejdsplads 2020”, som drives af Dansk Erhverv, Velliv Foreningen, Forsikring & Pension og Dansk Firmaidrætsforbund.

 

Vi blev kåret med afsæt i en række vores initiativer og tiltag, som vi over de seneste år har implementeret og gjort til en del af dagligdagen for medarbejderne i Morningtrain. Jeg er blevet væltet af interesse fra virksomheder og journalister, som gerne vil høre nærmere om de forskellige initiativer og de effekter, som det har haft på vores virksomhed.

 

Derfor har jeg besluttet at lave dette indlæg, hvor jeg vil dele samtlige detaljer om vores initiativer og tiltag – ja egentlig hele vores “playbook” til den del af vores kultur & DNA. Mit håb er, at det kan blive et hands-on inspirationskatalog for andre virksomheder, som kunne bruge os som inspiration til at skabe deres egne initiativer og tiltag.

 

Motivation

Helt kort, vores motivation for at igangsætte initiativer for at fremme sundhed og trivsel kan koges ned til 3 faktorer;

  1. Succesfuld onboarding af nye medarbejdere i en ny virksomhed og kultur
  2. Fastholdelse & motivation af nuværende medarbejdere ved at skabe stærke fællesskaber og oplevelser
  3. Fremme sundhed i dagligdagen for at hjælpe vores medarbejdere med at få sunde vaner

Det handler nemlig om at få skabt nogle sunde fællesskaber, som bliver faciltieret og prioriteret i ledelsen således, at det bliver en del af kulturen og dagligdagen. I ledelsen har vi været meget opsat på at skabe en arbejdsplads, som man ikke blot mentalt stempler ind i kl. 08 og ud af kl. 16. Årsagen er, at der er potentiale til så meget mere.

Ved at prioritere at skabe disse fællesskaber og tiltag på arbejdspladsen, så udvikler der sig nemlig en kultur hvor kolleger lynhurtigt bliver til venner – og det skaber sammenhold og trivsel.
Det medvirker i høj grad til, at vi kan holde fast på vores gode medarbejdere i et konkurrencepræget marked.

 

Hvilke konkret initiativer og tiltag har vi igang (Inspirations kataloget)

Her følger et komplet indblik i vores samlede initiativer og tiltag og anbefalinger til, hvordan du som virksomhed kan komme igang med lignende initiativer.
Konkret kan vores tiltag og initiativer gøres op i 3 temaer;

  1. Månedlige teambuilding events til at skabe fællesskaber og venskaber
  2. Sport i arbejdstiden til at fremme fysisk sundhed  og gode vaner
  3. En positiv konkurrencekultur som fremmer fælles udvikling og mental trivsel

 

Herunder vil jeg gå igennem det enkelte initiativer og tiltag, og kommer med anbefalinger til, hvordan du kan komme igang.

Morningtrains medarbejdere deltager i månedlig teambuilding event

1. Månedlig teambuilding events

Dette initiativ er et af vores ældste tiltag, som vi har haft siden 2017. I starten var det primært fordi, at vi fire stiftere gerne ville have nogle sjove events med vores første medarbejdere – og det bar disse events meget præg af. Det blev til rigtig mange byture og LANs. Omkring 2018 havde vi dog fået en del forskelligemedarbejderprofiler. Derfor begyndte vi også at arbejde lidt mere struktureret med vores events for at sikre, at vi gjorde dem mere forskellige – således at der var noget for alle.

 

Hvis du vil igang med månedlige teambuilding events, så vil jeg anbefale følgende;

  • Udpeg 1-3 ansvarlige for at drive disse events og afstem forventninger.
    Skal det være hver måned, eller måske kun hver 2. eller 3. måned? Kunsten er at finde et format, hvor det er realistisk at holde niveauet og gøre det til en vane.
  • Lav en Facebook-gruppe, hvor du inviterer alle medarbejderne med – og det er fra denne gruppe, at du skal oprette events. Det gør det nemlig nemt for medarbejderne at have events i deres kalender, hvor de også har andre begivenheder.
  • Planlæg i god tid – vi planlægger typisk for et halvt år af gangen og har typisk 1-2 begivenheder planlagt et stykke i fremtiden, så alle har god tid til at planlægge efter det
  • Få afstemt et budget, som I kan bruge på dette årligt. Det er ikke nødvendigt at have et kæmpe budget for at lave nogle sjove events – det vigtige er mere at få samlet medarbejdere om nogle gode aktiviteter.

Brætspils eftermiddag hos SEO bureau i Odense

Som inspiration til jeres kommende events er her listen over de events, som vi har afholdt de sidste par år;

  • Fodbold & floorball turneringer med andre virksomheder (Typisk koster disse ikke meget mere end ca. 500-1.000 kr. total for at deltage i sådanne events)
  • Brætspils eftermiddag (Her er omkostningen typisk kun været drikkelse og snacks til deltagere på dagen)
  • Comedy-show på en hverdagsaften (Typisk kan man finde billetpriser på ca. 100 kr/person)
  • Ishockeykamp med pauseservering (Det har været en del af vores sponsorat i den lokale ishockeyklub, hvor vi har kunne slå to fluer med et smæk)
  • Golftur en søndag eftermiddag (Kan typisk gøres for 100 kr per person)
  • Bueskydning (Dette kan også gøres for relativt rimelig penge)
  • LAN Party (Kræver pizza, snacks og sodavand)
  • Paintball event (Koster ca. 300 kr. per deltager – det er et af de lidt tungere)
  • Bytur med fribar først på aftenen (Hvis man kommer 10-20 deltagere kan man typisk lave en fornuftig aftale om fribar de første 2-3 timer på aftenen)
  • Teambuildingtur en weekend (Også en lidt større post, som kræver leje af sommerhus/lokation og bespisning. Dette gør vi 1 gang årligt)
  • Iskøjteløb (Dette kan gøres i vintermånederne for 50 kr per person)
  • Kanotur& water bicycling (Dette kan også gøres for fornuftige penge)
  • Udendørs kongespil og kroket kombineret med grill (Koster kun bespisning)
  • Bowlingaften (Ca. 120 kr. per person)
  • Klatretur i Funky Monkey Park
  • Øl og pool ved lokale poolbar Shark

2. Sport i arbejdstiden

Vores andet store tiltag er den ugentlige sport i arbejdstiden. Her sponsorer vi 1 times sport i arbejdstiden hver uge, som alle medarbejdere er velkommen til at deltage i.
Vi har typisk lagt det i midten af ugen i løbet af morgenstunden, så man får et boost i midtugen – og så lægger vi det fra morgenstunden, hvor vi mødes derude og så returnerer på arbejdspladsen en time senere.

Foruden vores ugentlig sportstime i arbejdstid, så facilciterer vi også fodbold 1 om ugen hver mandag. Dette er dog et tiltag uden for arbejdstid – mandag eftermiddag – som er lavet for dem, som gerne vil dyrke fodbold hver uge med kollegerne.


Hvis du vil igang med sport i arbejdstiden, så vil jeg anbefale følgende;

 

  • Få gjort konceptet klart for medarbejderne og få dem med ombord. Er det en ugentlig løbetur, er det 30 minutters blandet gymnastikøvelser/yoga eller decideret sport i en lokal idrætshal?
  • Sørg for at vælge nogle sportsaktiviteter, som er brede og sjove for mange – og samtidig nogle, hvor du ikke er for afhængig af et specifikt deltagerantal før det kan gennemføres
  • Sørg for at vælge et fast tidspunkt hver uge, som ikke ligger for meget i konflikt med den daglige driftsopgave på arbejde – fordi så vil tiltaget ikke fungere i praksis

Vores oplevelse har været at følgende sportsaktiviteter som floorball, ultimate, stikbold og yoga har været aktiviteter, som de fleste medarbejdere har fundet sjove at lege med på.

Morningtrains ugentlig sportstime med kollegaerne

3. En positiv konkurrencekultur som fremmer fælles udvikling og mental trivsel

Det har altid været en målsætning for os at fremme en performance kultur, hvor vi kunne sætte barren højt for vores faglighed og derved kunne tiltrække dygtige digitale talenter. Der skal dog ikke meget til, før en elitær performance kultur kan blive negativ “mig-kultur”, hvor medarbejderne føler sig “pitted against eachother” for at kunne lykkes individuelt. Det er ligeledes i sådanne kulturer, at intern medarbejder lobbying og potentielt arbejdsmobning indfinder sig.

I al ydmyghed er vi kommet langt, og har i min optik opnået en sund konkurrencekultur – hvor medarbejderne i fællesskab lykkes med kollektive mål og har et klart “road-map” for, hvordan deres fortsatte udvikling og avancement i virksomheden kommer til at ske.

 

Hvis du gerne vil opnå en lignende positive konkurrencekultur, så har vi konkret gjort følgende;

 

  • Morningtrain har opdelt virksomheden i 3 forretningsenheder, hvor hver medarbejder har et tilhørsforhold. Alle bonusser og målsætninger er kollektivt baseret på denne afdeling, så man arbejder på at lykkes i fællesskab – og bliver belønnet i fællesskabet.
  • Der er en klar karrierestige i Morningtrain, som er tydelig for medarbejderne i Morningtrain. Den giver konkrete instruktioner og guidelines til, hvad der skal til for at avancere i virksomheden. Denne gennemgås med medarbejderne 2 gange årligt med deres afdelingsleder.
  • Nye medarbejdere får tildelt en faglig mentor, som skal være med til at sikre den nye medarbejders faglige udvikling

 

 

Hvad er effekten af disse tiltag – og er det hele indsatsen værd?

Jeg bliver ofte spurgt om det hele indsatsen værd. Fordi ja, det tager tid, det koster penge og det kræver prioritering. Vel og mærke tre ting, som umiddelbart kan stå i konflikt til at opnå virksomhedens driftsmål. Svaret kan lyde klichéagtigt – fordi ja, det har været det hele værd – men det er nok først blevet det hele værd fordi, at det har været prioriteret over en længere periode.

Hvis det blot havde blevet ved 2-3 måneders tiltag, så ville det nok blot have været et frisk pust, som havde kostet lidt tid og penge. Men fordi det bliver en del af kulturen, så bilder jeg mig ind, at jeg kan observere nogle resultater og effekter, som afviger positivt for gennemsnittet i vores branche;

I blandt dette kan nævnes;

  • Rekordlavt fravær med gns. 5 sygedage per medarbejder årligt
  • Høj jobtilfredshed – således har vi kun haft 1 opsigelse fra vores fuldtidsspecialister fra foråret 2018 til foråret 2020. 
  • Ingen af vores digitale specialister har lagt sig med stress
  • En kultur, hvor kolleger bliver til venner – og nye fællesskaber spontant opstår udenfor arbejdspladsen

Samlet set er jeg derfor meget positiv over den kultur og resultater, som vi har fået opbygget – og jeg tilskriver vores medarbejdertiltag en hel del i den sammenhæng.

Derfor vil jeg anbefale dig som læser at kigge nærmere på mulighederne i din arbejdsplads, og så starte i det små – så det ikke bliver et for stort projekt fra start af.

Morningtrais kombineret fredagsbar og ishockeykamp

Jeg håber, at indlægget kan være en inspiration for dig – og hvis du har nogle spørgsmål så er du velkommen til at ringe til mig på 92 44 93 85.

 


Om Morningtrain

Morningtrain er et webbureau og SEO bureau med hovedsæde i Odense, hvor bureauet beskæftiger + 30 digitale specialister. Morningtrain specialiserer sig i webdesign, programmering og online markedsføring. Foruden Odense har Morningtrain lokationer i København og i Århus.