Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon
Step 1 / 3 - Vælg projekttype

Kom i dialog om dit næste projekt

Send os en uforpligtende forespørgsel og få en realistisk pris idé på dit projekt.

WebsiteWebshopSeoAnnonceringProgrammering
Step 2 / 3 - Projekt information

Beskriv dit projekt så godt du kan

Step 3 / 3 - Dine oplysninger

Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

Marketing

Dine Google-placeringer kan snyde.

Tilbage til blog

Author avatar

Karsten Madsen

jan 15

Ikke mange ved, at når man er logget ind på sin Google konto (fx Gmail), så vises personlige resultater når man søger.

 

Derudover er søgeresultaterne påvirket af en række faktorer – læs dem længere nede af siden. Først et eksempel!

 

Eksempel: Jeg logger ind på firmaets Gmail, og søger “webbureau Odense“, og vi får i dette resultat plads nr. 3 og 4:

google-placering-kan-snyde

 

Så prøver jeg at logge ud, som det kan ses her:

log-ud-for-rigtig-google-placering

 

Og får så disse resultater i stedet:

google-placering-aendring

 

Du kan ikke se det hele, men her er vi røget ned på en (flot) 4. plads i organiske søgninger (de søgninger, der ikke er reklamer).

 

En lang række andre ting spiller ind. Fx får du overvejende danske resultater, når du søger fra Danmark. Derudover vises også lokale resultater, såfremt din søgning er områdebestemt, altså eksempelvis “skole København”.

Du kan aldrig få et fuldkomment korrekt/obektivt svar på, hvad du rangerer på i øjeblikket. Dette skyldes, at din sides Google placering vil være anderledes for forskellige personer – så selvom du vælger en af nedenstående løsning, kan du altså aldrig være sikker på, hvilken placering du har ved alle brugere.

Derudover har det også en stor indvirkning, hvad du tidligere har søgt på. Er du således ejeren af en hjemmeside eller har du købt noget hos en webshop tidligere, vil denne som regel dukke op tidligere, end sider du ikke har noget forhold til.

 

Der er dog et en række metoder, som hjælper dig godt på vej:

  1. Vil du blot lave en ganske almindelig søgning på et søgeord eller to? Så kan du med fordel benytte dig af startpage.com. Her får du et så neutralt søgeresultat som muligt – det vil dog stadigvæk være lavet fra en geografisk position og derfor være påvirket af denne.
  2. Har du brug for at teste din Google placering på mange søgeord, kan du med fordel bruge en eller flere Ranktrackere. Vi har selv stor succes med Accuranker. Med denne får du oplyst (næsten) objektive rangeringer på dine søgeord, samtidigt med at du får mulighed for at søge, som sad du i forskellige byer.Altså kan du checke både, hvordan du rangerer i Randers, Viborg, Odense og København. Er du ikke så meget for at bruge summen af penge denne koster, kan du med fordel benytte tools som Ranktracker eller deslige, som har gratis versioner.
  3. Vil du have Googles eget bud, kan du (og bør du generelt) koble Google Analytics og Google Webmaster Tools (Search Console) på din hjemmeside og binde dem sammen. Det koster dig intet og giver menupunktet “Search Console” i Google Analytics, hvor du ud for hver underside på dit website og søgeord, kan se, hvilken placering du gennemsnitligt ligger på.Altså tages der i et hug både højde for besøg fra forskellige landsdele/lande, hvor mange der søger fra hvert sted og for, hvor godt et forhold brugerne har til din side, når de søger.
    Alt dette komprimeres ned til en enkelt gennemsnitsrangering.

 

Løsning 3. er det mest præcise du kommer på sandheden – men den er meget defineret og ret bøvlet. Du kan derfor med fordel bruge 1. til lynhurtige check og 2. til din generelle rank-tracking af Google placeringer.

 

Har du brug for professionel hjælp med dine Google-placeringer? Så arbejder vi gerne med SEO for din personlige hjemmeside, webshop, informationsside eller andet. Kontakt os, og hør meget mere om, hvad vi kan gøre for dig!