Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon
Step 1 / 3 - Vælg projekttype

Kom i dialog om dit næste projekt

Send os en uforpligtende forespørgsel og få en realistisk pris idé på dit projekt.

WebsiteWebshopSeoAnnonceringProgrammering
Step 2 / 3 - Projekt information

Beskriv dit projekt så godt du kan

Step 3 / 3 - Dine oplysninger

Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

Annoncering

Få succes med dine Facebook-annonceringer

Tilbage til blog

Author avatar

Morning Train

apr 25

At markedsføre på Facebook kan godt synes som noget af en udfordring. Mængden af opslag, der bliver lagt op er enorm, og det er ofte svært at finde hoved og hale i reklamestrømmen.

Så hvordan fanger du din målgruppe? Hvordan skaber du blikfang?

Her giver vi dig et par eksempler på, hvad vi har gjort med vores Facebook-annonceringer, og som vi har kunne se virkede – og hvad ikke virkede.

 

Tilfældigt skærmbillede på Facebook fyldt med reklamer

Dette billede er taget helt tilfældigt en tirsdag eftermiddag på min egen konto – se alle annoncerne!

Hver dag bliver der skudt flere tusinde reklamer og annoncer ud på Facebook – mange flere end vi egentlig registrerer, og mange af os er ikke engang bevidste om det.

Se bare billedet ovenfor. Der er reklamer og Facebook-annoncer over alt, så hvordan når du ud til dine følgere og potentielle kunder og rent faktisk fastholder deres blik?

Nyhedsbrev 2.0?

Med den udvikling Facebook har gennemgået som markedsføringskanal de seneste år, kan man meget vel sammenligne mediet med de traditionelle nyhedsbreve – budskaberne bliver sendt ud i massevis, men hvor mange læser dem egentlig?

Vores bud er, at det ikke er ret mange. I hvert fald ikke hvis der ikke er tænkt nøje over budskabet, indholdet og den målgruppe, du henvender dig til.

Råd nr. 1 er derfor at overveje, hvad formålet med hver enkelt af dine Facebook-annonceringer er. Hvad vil du opnå? Hvem vil du fange? Og hvorfor?

 

Facebook spørger dig faktisk også lidt om det samme, når du opretter annoncer i deres Business Manager-værktøj.

Du får mulighederne kendskabovervejelse og konvertering, som hver især indeholder forskellige annonceringsmetoder.

 

Facebook Business Manager - Facebook-annonceringsmuligheder

Sådan ser dine annonceringsmuligheder ud i Facebook Business Manager

Inden for hver kategori opstilles der forskellige annonceringsmetoder, som (forhåbentlig) understøtter dit annonceringsmål.

Som du nok ved, er der nemlig kæmpe forskel på at skulle markedsføre for at skabe kendskab til dit brand og at skulle markedsføre for at få øget din konvertering – det kræver forskelligartede approaches.

Som noget gennemgående er det dog vigtigt, at du ved, hvem din målgruppe er, og hvad din målsætning er.

 

Facebook-annonceringer kræver omtanke

Der ér rift om pladsen (og kunderne) på Facebook, så det er en god idé at skille dig ud med dine annonceringer. Du skal vide, hvad du vil med din annonce, og lave dit indhold efter det.

Du kan skille dig ud ved bl.a. at sørge for, at:

– Din overskrift er fængende og salgsladet (dog ikke for salgsladet*)

– Dit indhold er relevant for målgruppen

– Din landingpage (hvis du gør brug af links) er relevant

– Gør brug af visuelle virkemidler

– Billedet i din annoncering bør være fyldt med farve, så det bryder med “støjen”, der ellers er at finde i dit Newsfeed

– Splittest forskellige budskaber og målgrupper – find ud af, hvad der virker bedst

 

* Pas på med at skrue for meget op for salgsgassen. Involver læseren uden at være for pushy.

Det kan hurtigt blive for meget, og så vinder du (desværre) ikke meget med din annonce.

Men når du alligevel bruger meget tid (og annonceringskroner) på din annonce, er det en god idé at sørge for at lave grafisk materiale, som sikrer at den bliver set – brug nogle farver og/eller grafisk materiale, som adskiller sig fra det andet, der sker i dit Newsfeed.

 

 

GIF: Beskrivelser af de forskellige annonceringsløsninger inden for Facebook-annoncering i Facebook Business Manager

Kendskab

Kendskabskategorien i Business Manager er opdelt i målsætningsemnerne “Kendskab til brand”, “Lokalt kendskab” og “Rækkevidde”.

Som noget gennemgående handler denne kategori om at danne noget reach og skabe et kendskab – eller udvide den nuværende – til din virksomhed.

Eksempel: Christian Bitz

I kølvandet af vores samarbejde med sundhedseksperten Christian Bitz, hvor han fik lavet et helt nyt website, fik vi lavet en video, hvor Christian Bitz sætter ord på, hvordan han har oplevet samarbejdsprocessen.

 

Se videoen her

 

Video-testimonials er en genial måde at skabe reach på. De skaber en wow-faktor og resulterer ofte i flere clicks end almindelige billeder.

Christian Bitz i sig selv er også med til at skabe ekstra blikfang, fordi han er et (vel)kendt ansigt – og mange ved, hvem han er.

Videoen bragte gode resultater med sig: 19% af dem, som har set videoen på Facebook i løbet af de 28 dage, som annoncen kørte, har efterfølgende klikket sig ind på vores website.

 

Sådan gør du

Gå ind i Business Manager under “Annonceadministrator” og tryk “Opret annonce”. Vælg en af de to kategorier og navngiv kampagnens navn.

Jeg har valgt kategorien “Kendskab til brand”.

 

Herefter skal du definere kampagnens målgruppe – tilføj brugerdefinerede målgrupper eller kopimålgrupper, placeringer, alder, køn og sprog.

Definér nu budget og tidsplan (hvor mange penge vil du bruge på kampagnen, og hvor længe skal kampagnen køre?).

 

Layout i Facebook Business Manager: Definér mplgruppe, budgettet og tidsplanen

Placeringer, budget og tidsplan i Facebook Business Manager

Tryk “Fortsæt”.

Nu skal du vælge format:

 

Facebook Manager: Vælg kampagnens format

 

Som beskrivelserne på de forskellige formater angiver, kan du oprette forskellige kampagner – med et eller flere billeder, en video, som diashow eller en kombination af billede og video.

Bagefter skal du lave kampagnens tekstindhold og vælge den Facebookside, som skal køre kampagnen.

 

Facebook-kampagne i Facebook Business Manager: Side og tekst-definition

Facebook-kampagne i Facebook Business Manager: Side og tekst

 

Nu er kampagnen køreklar.

Overvejelse

Der er særligt to annonceringsløsninger inden for kategorien overvejelse, vi er vilde med at bruge: Interaktion og leadgenerering.

Interaktionsmålsætningens beskrivelse hedder: “Få flere interaktioner for opslag, synes godt om, begivenhedssvar og tilbud”.

Interaktionsdelen har vi haft gjort brug af i flere omgange – dog har vores største succes været i samarbejde med vores kunde Bloomit.

Som blomstervirksomhed handler det især om at kende sin målgruppe og ikke mindst sine konkurrenter – og så at tænke kreativt i forhold til markedsføring.

Eksempel: I samarbejde med Bloomit afholdt vi i oktober 2016 en FlowerAwards-konkurrence. Konkurrencen bestod i at få Bloomits følgere til at interagere med os ved at tage et billede af deres blomster. Dem med de flotteste blomsterbilleder blev belønnet med et gavekort til Bloomit.

Bloomits synlighed tidoblede i oktober måned, og deres hjemmeside fik ca. 60.000 organiske sidevisninger. Alt sammen som et resultat af interaktionsløsningen og organisk deling.

 

Leadgenerering er en løsning, som kan føre til flere salgsleads: F.eks. e-mailadresser fra interessenter eller potentielle kunder.

Vores helt store vinder inden for de sidste måneder er vores lead ad med 10 designhacks.

 

Bloomit FlowerAwards 2016

Bloomit FlowerAwards

Lead ad med designhacks til konvertering på dit website (Facebook-annoncering)

Lead ad: Designhacks

Denne lead ad lavede vi for at brede budskabet om, hvordan du med forholdsvis få hacks kan forbedre konverteringen på dit website – vi har også skrevet et blogindlæg om samme emne.

Leadgenereringsannoncen kørte i 14 dage og nåede ud til mere end 12.000 mennesker på Facebook, og 212 personer skrev sig op til at få disse designhacks via e-mail.

Ud over det lykkedes det os at få kontakt til en stor dansk virksomhed, som viste interesse.

 

Efter at have fået de 212 e-mails fulgte en af vores online markedsføringsspecialister op på lead ad’en med en personlig mail til hver enkelt interessent.

Det er en god idé i forhold til at skabe personlig kontakt med potentielle kunder, hvor de får et reelt ansigt på, hvem vi er – og det er også en måde at bryde med de “almindelige standardmails”, som mange af os er vant til at få. Og så er det gratis for os at gøre – altså i forhold til at annoncere på Facebook.

Det, der virkelig er smart ved sådanne leadannoncer, hvor du får dine besøgende til at signe up med e-mail, er, at du kan komme i kontakt med dem efterfølgende. Dermed har du et godt udgangspunkt, hvis du vil forsøge at skabe kontakt til dem igen, fordi allerede har scoret nogle goodwill-points.

Sådan gør du

Gå ind i Business Manager under “Annonceadministrator” og tryk “Opret annonce”. Vælg en af de fem kategorier og navngiv kampagnens navn.

Jeg har het valgt “Leadgenerering”.

 

Leadgenereringsannoncering i Facebook Business Manager: Navngiv kampagnen

 

Som noget nyt kan du allerede her sætte kryds i kassen: “Opret splittest” for at teste succesraten på dine kampagner.

 

Herefter skal du – ligesom med de andre kampagnekategorier – definere kampagnens målgruppe. Tilføj brugerdefinerede målgrupper eller kopimålgrupper, placeringer, alder, køn og sprog.

Definér nu budget og tidsplan (hvor mange penge vil du bruge på kampagnen, og hvor længe skal kampagnen køre?).

Vælg også hvilken side, din kampagne skal køres på.

 

Leadgenereringsannoncering i Facebook Business Manager: Side- og målgruppedefinition

Leadgenereringsannonceringer i Facebook Business Manager: Side- og målgruppedefinition

 

Tryk på “Fortsæt”.

Nu skal du vælge kampagnens format: Hvordan skal den se ud?

Tilmed skal du nu udforme kampagnens tekstmæssige indhold samt beslutte, om kampagnen skal køre med et eller flere billeder, video eller som et diasshow.

 

Leadgenereringsannonceringer i Facebook Business Manager: Vælg format

 

Når formatet er valgt, skal du skrive kampagnens budskab.

 

Leadgenereringsannonceringer i Facebook Business Manager: Skriv teksten

 

 

Konverteringer

Konverteringsannonceringerne på Facebook hjælper dig med at skabe opmærksomhed på din webshop, dit website eller din fysiske forretning, f.eks. ved at annoncere til en specifik målgruppe inden for en specifik rækkevidde, som du selv vælger.

Du kan også oprette annoncer, som automatisk viser produkter fra dit produktkatalog.

Det er rigtig smart, hvis du f.eks. har en webshop, hvor du løbende får nye produkter, som kan vises frem.

Konverteringsannonceringerne fungerer særligt godt i forhold til remarketing og produkter med høj avance og købsrate.

Nogle ting er bare nemmere at sælge på Facebook, hvor mange netop bruger rigtig meget tid – en anden ting er, at Facebook på nogle områder bare er et mindre højtideligt sted, hvilket i dette henseende er superfedt.

Tonen behøver ikke altid være så alvorlig, og du kan forholdvis nemt få fat i din målgruppe, hvis de allerede har interageret med dig på et tidligere tidspunkt.

Sådan gør du

Gå ind i Business Manager under “Annonceadministrator” og tryk “Opret annonce”. Vælg en af de tre kategorier og navngiv kampagnens navn.

I dette eksempel bruger jeg kategorien “Konverteringer”.

 

Konverteringsannoncering i Facebook Business Manager

 

Ligesom med leadannonceringen i forrige eksempel kan du her splitteste din annoncekampagne.

 

Som noget nyt skal du i denne annonceringsløsning vælge vælge det website eller den app, du vil promovere – vælg “Website eller Messenger” eller “App”.

 

Derefter skal du – ligesom med de andre kategorier – angive målgrupper og deres demografier, placeringer og budget samt tidsplan.

 

Konverteringskategorien i Facebook Business Manager (vælg målgruppe, demografi og tidsplan)

 

Tryk på “Fortsæt” og indtast kampagnens tekstmæssige indhold.

Herefter er din kampagne klar til at køre.

Lær dine besøgende at kende

Når først du får dine Facebook-følgere (eller dem, der har set og interageret med dine annonceringer) ind på dit eget website, kan du hurtigt lære dem at kende.

Ved at spore deres adfærdsmønstre på dit site, bliver du meget klogere på, hvad dine besøgende vil.

Hvad kigger de på? Hvad vækker deres interesse? Hvor længe bliver de på sitet? Og hvad får dem til at lukke ned igen?

Efterfølgende kan du fange dem igen ved at føre retargeting på dine besøgende. Hold øje med, hvilken målgruppe der søger på specifikke produkter, og opsøg dem ved eventuelle udsalg eller ændringer i pris – måske får det dem ind på webshoppen igen, og denne gang måske også til et salg.

Eller måske har dine besøgende været interesserede i en specifik case – fang dem, hvis du har nye resultater, så du kan interagere med dem på den måde.

Facebook er kryptisk i det henseende. Det er noget nemmere at lære dine besøgende at kende på dit eget website – det kan dog lade sig gøre.

Læs mere her.

Hvad skal du ikke gøre?

Der er nogle helt klare don’ts ved Facebook-annonceringer.

Du skal altid have in mente, at fordi der er den enorme mængde af støj på Facebook, er der ikke ret mange brugere derinde, som har tid eller lyst til at bruge sin tid på unødvendige annoncer.

Folk på Facebook har generelt ikke megen tålmodighed eller tolerance over for de ting, de ikke skal bruge.

Og formår du ikke at imødekomme dem med et interessant budskab eller et flot grafisk materiale, som kan fange deres opmærksomhed, er der ikke ligefrem udsigter til gode, brugbare resultater. Dvs. der heller ikke bliver interageret med din annoncering.

Du skal sørge for at give dine følgere eller potentielle kunder en grund til at følge dig. Du må ikke gøre noget uovervejet.

Den berømte “Boost”-knap er også et no-go. Boost-knappen giver dine Facebook-annonceringer kvantitet frem for kvalitet, og du kan derfor ikke styre målgruppen – dermed risikerer du, at dit ellers velskrevne og flotte budskab kommer ud til den forkerte målgruppe, som ikke umiddelbart har nogen nytte i at læse det.

Er du en børnetøjsforretning, hjælper det jo ikke noget, at dit produkt eller din lead ad kommer ud til nogen, som ikke har interesse i børnetøj.

Boost-knappen bliver dig brugt af mange – og selvfølgelig giver det mening for nogen, men det er langt fra alle, der har gavn af den.

Har du en velkendt forretning eller produkter, f.eks. Adidas, som er kendt af den brede befolkning, kan Boost-knappen bruges som en tidsbesvarende funktion – men repræsenterer du en mindre virksomhed eller et nicheprodukt, skal du være påpasselig med brugen af knappen.

 

Facebook-ikoner: Megafon, FB-ikon og thumps up

 

Afsluttende kommentarer

Hvis jeg skal konkludere lidt på blogindlægget her, er en af mine vigtigste pointer at have fokus på dit indhold: Både det skriftlige og det visuelle.

Hav dig selv med hele vejen – og spørg dig selv, om de(n) annonce(r), du laver er noget, du selv ville være interesseret i at finde ud af eller trykke på.

Lav indhold, som du selv ville interagere med. Og husk så vidt muligt at føre dine følgere over på dit website, så du kan lære dem at kende – hvad er deres mønstre? Hvad kigger de på? Hvor springer de fra?

Disse informationer er guld værd, fordi de giver dig mulighed for at ændre eller forbedre dine fremtidige tekster, annonceringer – ja, generelt bare dine markedsføringsbudskaber, så de er tilegnet din målgruppe.

Facebook-annonceringer er enormt brugbare og kan skabe virkelig gode resultater – hvis bare du gør dig umage. Involver dine kunder på en god måde – en kreativ måde, som får dem til at interagere med dit indhold.