Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Kom i dialog om dit næste projekt

    Send os en uforpligtende forespørgsel og få en realistisk pris idé på dit projekt.

    WebsiteWebshopSeoAnnonceringProgrammering
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Marketing

    Guide: Tilføj strukturerede data til din hjemmeside

    Tilbage til vidensunivers

    Simon Hedegård

    Simon Hedegård

    jul 05

    Hvorfor bør du være opmærksom på strukturerede data?

    Strukturerede data øger din synlighed og klikrate på Google, og har altså sørget for, at din hjemmeside bliver kategoriseret korrekt. Men hvad er strukturerede data? Og hvordan tilføjer du det til din hjemmeside, så Google kan læse og forstå det? Denne guide er til dig, der gerne vil SEO optimere din hjemmeside for at blive set på søgemaskiner som Google og opnå øget synlighed og højere klikrate.

    Værsgo’ – og god læselyst!

     


    Guiden er opdelt i 5 punkter:

    1. Hvad er strukturerede data?
    2. Hvorfor er strukturerede data vigtige for din hjemmeside?
    3. Hvordan tilføjer du strukturerede data til din hjemmeside?
    4. Validering af strukturerede data – forstår Google din opmærkning?
    5. Links til gode ressourcer om strukturerede data

     


    Hvad er strukturerede data?

    Strukturerede data er kode, der bruges til at hjælpe søgemaskiner med bedre at forstå indholdet på dit website. Dataerne hjælper søgemaskiner med at få vigtige oplysninger hurtigere og vise disse data som rich results i SERPs (udvidede resultater).

    Har du undret dig over, hvordan nogle søgeresultater viser ekstra informationer lige under meta descriptions som fx ratings, billeder og antal kalorier i en opskrift? De informationer kalder vi rich snippets.

    Eller har du studset over de informationer, du nogle gange ser ude i højre side om fx et brand, en genstand eller et fænomen? Et sådan ‘udvidet uddrag’ i højre side hedder Google Knowledge Graph.

    Både rich snippets og Google Knowledge Graph er rich results (udvidede resultater) og de kommer fra strukturerede data eller schema.

     

    Eksempel af schema udvidelser som viser stjerne anmeldelser i SERPs og google knowledge graph for søgning på "counterstrike"

    Eksempel på rich snippets fra strukturerede data (søgeord: “counter-strike”):
    1. rich snippets (anmeldelser) og 2. Google knowledge graph

    Strukturerede data kan være produktinformationer, butiksinformationer, kontaktinformationer og mange andre egenskaber vedrørende personer, virksomheder, steder, anmeldelser, opskrifter og meget mere, som jeg uddyber i denne guide – så hæng i.

    Eksempler af opskrifter vist i Google-søgning

    Rich snippets i søgeresultater i en Google-søgning (søgefrase: “kylling i karry opskrift”)

    Hvorfor er strukturerede data vigtige for din hjemmeside?

    Strukturerede data sikrer, at Google og andre søgemaskiner forstår de data, som din hjemmeside indeholder. Man kan sige, at med strukturerede data taler din hjemmeside “google’sk”. Ifølge Google selv påvirker strukturerede data ikke din placering i søgemaskinens resultater. Men strukturerede data giver dig alligevel nogle vigtige fordele, som du ikke vil være foruden:

    • Tilføjer du strukturerede data til din hjemmeside, er der god og gratis reklameplads at hente, fordi de strukturerede data bliver vist som enten rich snippets eller et udvidet uddrag i form af Google Knowledge Graph.
    • Strukturerede data øger i de fleste tilfælde CTR (klikrate). Det vil sige, at flere brugere foretrækker at klikke på links i listen over søgeresultater, hvor der er tilføjet rich snippets eller Google Knowledge Graph.

    Sådan tilføjer du strukturerede data til din hjemmeside – 3 forskellige metoder

    Kort sagt tilføjer du strukturerede data ved semantisk opmærkning (også kaldet ‘semantisk markup’) af tekst og billeder på din hjemmeside. Det vil sige, at du skal opmærke din hjemmesides HTML.

    Du behøver dog ikke at opmærke din hjemmesides HTML manuelt; du kan godt gøre det automatisk, hvis du ikke er helt tryg ved opmærkning. Følg med her og bliv klogere.

    Guiden her viser dig 3 forskellige måder, hvorpå du kan tilføje strukturerede data til din hjemmeside. Guiden viser dig, hvordan du:

    • manuelt tilføjer strukturerede data
    • autogenerer semantisk opmærkning
    • benytter plugins, der tilføjer strukturerede data til din WordPress-side

    Til semantisk opmærkning skal du bruge et dataformat og en vokabular. Dem kan du læse mere om i de følgende afsnit, men du kan også springe afsnittet over. Er det første gang, at du stifter bekendtskab med dataformater og vokabularer, opfordrer jeg dig til at læse afsnittene om netop disse emner først.

    Hvad er et dataformat?

    Et dataformat er en teknik, der gør det muligt at tilføje strukturerede data til hjemmesider, så ikke kun mennesker, men også søgemaskiner kan læse og tolke informationerne på din hjemmeside. Du tilføjer strukturerede data ved at anvende et dataformat og en vokabular.

    Dataformater gør det muligt at opmærke tekst og billeder på hjemmesiden som data, der er maskinlæsbare. Dataformatet angiver ved hjælp af bestemte ord eller tegn konkrete regler for, hvordan man opmærker strukturerede data. Google, som denne guide tager udgangspunkt i, læser og forstår følgende dataformater

    • RDFa (Lite)
    • Microdata
    • JSON-LD

    Hvad er en vokabular?

    For at kunne italesætte de ting, det vil sige dataen, vi taler om, benytter vi en vokabular.

    Vokabularen schema.org er en af de mest udbredte, og den er udgivet af og supporterer de største søgemaskiner (bl.a. Google).

    Schema.org definerer et standardsæt af typer og tilhørerende egenskaber: Driver du en fysisk boghandel, skal du anvende typen BookStore  i din opmærkning, når du definerer typen af forretning, du driver. BookStore specificerer, at der er tale om en bogbutik.

    For at tilføje relevante informationer om din boghandel skal vi specificere egenskaberne tilhørende typen BookStore. Der er rigeligt med egenskaber at vælge imellem til de fleste typer, så vælg dem, du finder relevante. Til typen Bookstore er det fx relevant at specificere egenskaberne ‘name’, ‘openingHours’, ‘location’ og ‘telephone’.

    Sådan tilføjer du manuelt strukturerede data til din hjemmeside

    Når du tilføjer strukturerede data, skal du beslutte, hvilket dataformat du vil bruge. Om du vælger RDFa Lite, microdata eller JSON-LD er pr. tradition ligegyldigt; Google forstår dem alle. Google er dog begyndt at vise stigende interesse i JSON-LD. Det har vi skrevet et indlæg om her.

    schema.org kan du se forskellige eksempler med de tre dataformater, men her får du tre eksempler med udgangspunkt i typerne LocalBusiness og PostalAddress:

    Kode eksempel af telefon nummer uden semantisk opmarkering

    Eksempel uden semantisk opmærkning

    Kode eksempel af et telefon nummer opmærket med microdata

    Eksempel på semantisk opmærkning med microdata

    Kode eksempel af et telefon nummer opmærket med RDFa

    Eksempel på semantisk opmærkning med RDFa Lite

    Kode eksempel af et telefon nummer opmærket med JSON-LD

    Eksempel på semantisk opmærkning med JSON-LD

    Som du måske har udledt af ovenstående eksempler, er hovedprincippet med semantisk opmærkning, at du skal angive typen og dernæst specificere relevante egenskaber for den type. I dette tilfælde er typerne LocalBusiness og PostalAddress. Hvilke egenskaber der tilhører LocalBusiness og PostalAddress, kan du se på schema.org/LocalBusiness og schema.org/PostalAddress.

    Det er samtidig værd at bemærke, at du kan finde endnu mere specifikke typer af ‘LocalBusiness’ som fx ‘FoodEstablishment’ (schema.org/FoodEstablishment), som igen kan nedbrydes i endnu mere specifikke typer: fx ‘Winery’, ‘Restaurant’ og ‘BarOrPub’.

    Du kan altså opmærke din forretning (og alle andre typer) meget specifikt.

    Sådan tilføjer du autogenereret strukturerede data med Google Markup Helper

    Virker den manuelle tilføjelse af strukturerede data uoverskuelig, kan du autogenerere den semantiske opmærkning ved at bruge Google Markup Helper, der anvender et lille udsnit af typer og egenskaber fra schema.org.

    Fordele ved Markup Helper

    Markup Helper er et fantastisk redskab til dig, der ikke vil tilføje strukturerede data manuelt. Har du blot brug for at opmærke helt basale oplysninger som fx din virksomheds adresse, åbningstider eller tilføje anmeldelser, er værktøjet glimrende til formålet.

    Ulemper ved Markup Helper

    Ulempen ved Markup Helper er, at det p.t. kun rummer ganske få typer og egenskaber. Du kan derfor ikke opmærke meget mere end helt basale oplysninger om din virksomhed eller dit websted. Værktøjet er derfor heller ikke specielt specifik; vil du gerne opmærke din forretning som fx en blomsterforretning (schema.org/Florist), er det ikke muligt med Markup Helper.

    Vil du gerne være specifik og have adgang til hele paletten af egenskaber, bør du derfor opmærke manuelt – eller bruge et relevant plugin, hvis du har en WordPress-hjemmeside (mere om plugins i næste afsnit).

    Google Markup Helper til at tilføje strukturerede data

    Google Markup Helper

    Sådan tilføjer du strukturerede data til din WordPress-hjemmeside (plugins)

    Der findes flere plugins til WordPress, der tilføjer strukturerede data til din hjemmeside. Ligesom Googles Markup Helper er det hovedsageligt de mest basale informationer, som de tilgængelige plugins kan opmærke.

    Nogle plugins er udviklet til et bestemt formål: fx madblogs, hvor det er opskrifter, der skal opmærkes (tilberedningstid, energifordeling, billede, bedømmelse m.m.).

    Her er et udsnit af plugins, du kan bruge til at tilføje strukturerede data til din WordPress-side:

    Validering af strukturerede data – forstår Google din opmærkning?

    Når du har tilføjet strukturerede data til din hjemmeside, skal du sikre dig, at du har opmærket korrekt, så søgemaskinerne kan læse og forstå dine data. Jeg anbefaler, at du bruger Googles valideringsværktøj, som de kalder Test af udvidede resultater, til at teste din opmærkning.

    Det er forskelligt, hvor længe der går, inden dine strukturerede data vil dukke op i søgeresultater på Google. (Og ligesom med så meget andet yder Google ingen garanti for, at dine strukturerede data vil blive vist i søgeresultaterne, men lad ikke det holde dig tilbage).

     

    You made it! Du er nu kommet igennem guiden.

    Tag et kig på nedenstående links til gode ressourcer om strukturerede data og semantisk opmærkning – så er du godt på vej.

    Se også vores indlæg om AMP-resultater.

    Links til gode sider om strukturerede data og semantisk opmærkning

    Tilmeld dig nyhedsbrevet,
    og få sprøde guides og skarpe råd om alt lige fra konverteringsoptimering til e-mail markedsføring i din indbakke.

      Morningtrains nyhedsbrev