Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Kom i dialog om dit næste projekt

    Send os en uforpligtende forespørgsel og få en realistisk pris idé på dit projekt.

    WebsiteWebshopDigitalt DesignSeoAnnonceringProgrammering
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    november 26, 2021

    Hvad er CAC?

    Tilbage til vidensunivers

    Thomas Østerkjerhuus

    Thomas Østerkjerhuus

    Kommerciel Chef & Partner

    CAC er en forkortelse for Customer Acquisition Cost, og det er en kvalitativ performance indikator (KPI), som har til formål at fortælle dig forholdet mellem de investerede penge, og hvor mange kunder man har fået for disse penge.

    Du bør kun benytte dig af CAC, hvis du har en omtrentlig ide, om hvad en gennemsnitlig kunde er værd for din virksomhed. Ved du hvad en kunde er værd, så ved du også i højere grad, hvad en ny kunde må/bør koste.

    Morgan er illustreret som kunder med forskellige anskaffelsespriser

    Sådan beregnes CAC

    Der er lidt uenighed om, hvilke omkostninger det sidste ’C’-et repræsenterer. Min anbefaling vil derfor være at medregne alle de omkostninger, som man ved har direkte korrelation med anskaffelsen af nye kunder.

    Det er ting som:

    • Annoncekroner
    • Lønninger til salgs- og marketingpersonale
    • Bureau- og konsulenthonorar
    • Contentproduktion
    • Telemarketingservices

    Når man først har akkumuleret dine salgs- og marketingomkostninger, så dividerer du dem med antallet af nye kunder, som du har fået i perioden/fra indsatsen.

    (150.000 DKK i annoncekroner + 31.000 DKK i konsulenthonorar + 17.500 DKK i videomateriale) / 12 nye kunder = CAC af 16.541 DKK

    Eksempel på Customer Acquisition Cost udregning

    Hvordan bruges CAC?

    CAC er en såkaldt taktisk KPI. Altså en KPI, som du ikke bør kigge på fra uge til uge, men nærmere kvartalsvist eller halvårligt.

    Årsagen til at CAC ikke bør besøges oftere, er at KPI’en kræver flere tal for at kunne beregne, tal som måske tager langt tid at finde frem til, og vi må ikke overdrive den administrative byrde i at opdatere vores KPI’er.

    Dertil så kan små udslag, gøre en stor forskel – blot 2 færre kunder fra eksemplet ovenfor vil hæve CAC med 17%.

    CAC vs. CPA

    Man skal passe på med ikke at forveksle CPA (Cost Per Acquisition) med CAC. De to er nemlig meget forskellige.

    CPA bruges til at måle prisen pr. lead og ikke pr. kunde, som CAC gør. CPA er (modsat CAC) en operationel KPI, som man kan bruge fra uge for uge til at have en indikation over ens performance inden for anskaffelse af leads.

    Årsagen til at CPA er en operationel KPI, er at den er nemmere at beregne end CAC. Den kræver kun 2 tal:

    • Dine annoncekroner
    • Antallet af leads

    CPA bruges både til at måle anskaffelse af lukne leads (Marketing Qualified Lead = MQL) og salgsklare leads (Sales Qualified Lead = SQL).

    Der skal leads ind, før at man kan få kunder, den kommer vist ikke bag nogen. Derfor så fungerer CPA, som en slags mellemregning til CAC.

    • 150.000 DKK i annoncekroner / 145 leads (SQL) = CPA af 1.034 DKK pr. lead.
    • Konverteringsrate fra lead til kunde 8% = 12 nye kunder

    I ovenstående eksempel, så får jeg en hurtig ide om prisen pr. lead, samt antallet af nye kunder. Hvis man synes det virker skævt, så kan man netop beregne CAC, for at få det fulde billede.

    Høj vs. Lav CAC

    Om en CAC er høj eller ej, afhænger af hvad en gns. kunde er værd. Er en kunde i gennemsnit 700 DKK værd, så er en CAC på 15.000 DKK meget 😉

    Er en kunde derimod 600.000 DKK værd, så er en CAC på 15.000 DKK fuldstændig out of this world.

    Om man skal have en høj eller lav CAC afhænger af hvad man, som virksomhed gerne vil opnå. En lav CAC har til formål at øge rentabiliteten. Hvorimod en høj CAC gør det muligt at skalere din forretning, da du åbner op for muligheden at købe dine kunder dyrere, og dermed har du råd til at købe mere af markedet. Den strategi kan du læse mere om her.

    Har dine kunder en høj customer lifetime value (CLV), så bør du også hæve din CAC, så du kan købe flere kunder, som kan give mere omsætning over tid.

    Thomas Østerkjerhuus Kommerciel Chef & Partner
    Thomas Østerkjerhuus
    Kommerciel Chef & Partner
    Er Morningtrains helt egen ’Jack of all trades, master of none’. Thomas (eller Øster) har viden på tværs af hele organisationen, og han elsker at dele sin viden. Derfor har han over hans 7 år i forretningsudviklingsfaget haft 3 podcast serier, skrevet et utal af blogindlæg samt 2 ebøger.