Vent venligst

Vi har modtaget din forespĂžrgsel

Tak for din forespĂžrgsel

. Vi sÊtter pris pÄ muligheden for at drÞfte dit projekt. Du hÞrer fra os inden for 1-2 hverdage

PĂ„ gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon
Step 1 / 3 - VĂŠlg projekttype

Kom i dialog om dit nĂŠste projekt

Send os en uforpligtende forespÞrgsel og fÄ en realistisk pris idé pÄ dit projekt.

WebsiteWebshopSeoAnnonceringProgrammering
Step 2 / 3 - Projekt information

Beskriv dit projekt sÄ godt du kan

Step 3 / 3 - Dine oplysninger

Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

Marketing

Hvad er Google AdWords?

Tilbage til blog

Author avatar

Thomas Østerkjerhuus

okt 03

Google AdWords er Googles annonceringsvÊrktÞj, som gÞr markedsfÞring pÄ Googles produkter tilgÊngeligt for helt almindelige marketeers og bureauer.

I juli 2018 skiftede Google AdWords navn til Google Ads.

Kért barn har mange navne, som man siger, men lad os bare kalde det ved sit nye navn herfra. 😉

Hvorfor skifte navn fra Google AdWords?

Der er ingen officiel udmelding om, hvorfor Google Êndrede navnet pÄ deres annoncevÊrktÞj, men jeg har en tese:

Google AdWords er for mange mennesker lig med tekstannoncerne i sĂžgeresultaterne. Det ligger nĂŠrmest ogsĂ„ i navnet ”Ad-Words”. Groft oversat til: Tekstannonce.

Men som Ă„rene er gĂ„et, har Google skaffet sig adgang til – eller opkĂžbt – diverse platforme, som kan meget mere end ”blot” at understĂžtte tekstannoncer.

SÄ mit bud er, at de skiftede navn fra Google AdWords til Google Ads, fordi de havde brug for et navn, der indkapslede hvad man fÄr adgang til i vÊrktÞjet.

Igen ligger det nÊrmest i ordet (de er s** ikke sÄ dumme inde hos Google): Du fÄr selvfÞlgelig adgang til alle Googles annoncetyper via Google Ads.

Vi lĂŠgger sĂžlvpapirshatten vĂŠk igen.

Hvad fÄr du sÄ adgang til i Google Ads?

Google Ads giver adgang til at lave annoncer:

  • Blandt Googles sĂžgeresultater
  • Som display-bannere rundt omkring pĂ„ internettet
  • Som videoannoncer pĂ„ YouTube
  • I fanen Google Shopping

Ja det var mĂ„ske sort snak, men hold ud – det kommer til at give mening det hele.

SĂžgeannoncer

Tekstannoncerne i Googles sĂžgeresultater er nok den mest omtalte og velkendte annonceringsmetode i Google Ads. Det er de annoncer, som vises direkte i sĂžgeresultaterne.

Disse annoncer udlÞses, nÄr de udvalgte sÞgeord bliver sÞgt pÄ i Google.

Men selvom man betaler for de placeringer, man udvÊlger i Google, kigger Google altsÄ stadigvÊk pÄ relevans. Jo mere relevant din annonce er for sÞgeordet, jo billigere fÄr du dine klik.

Omvendt betaler irrelevante annoncer mere for deres klik. Der er typisk tale om, at prisen varierer med 30-70% alt efter annoncens relevans.

Eksempel pÄ en tekstannonce

Fordele ved tekstannoncer

  • Du betaler fĂžrst, nĂ„r nogen klikker pĂ„ din annonce.
  • Du vĂŠlger selv sĂžgeordene.
  • Du kan vĂŠlge hvilke geografiske omrĂ„der, du vil findes i.
  • Du fĂ„r en plads Ăžverst i Google med et fingerknips!

Ulemper ved tekstannoncer

  • Ja, du betaler for klik. Det er en auktion – sĂ„ jo flere, der er villige til at betale for dit sĂžgeord, jo dyrere bliver det for dig. I grelle tilfĂŠlde kan prisen runde 180 DKK pr. klik, sĂ„ sĂžrg for at du ikke kĂžber irrelevant trafik.
  • At mestre Googles tekstannoncer krĂŠver, at du har en kombination af teknisk snilde, copy writing skills og et statistisk mindset. LĂŠs: At du sĂŠtter tekstannoncer op og indtaster dine kreditkortoplysninger er altsĂ„ ikke en rentabel lĂžsning.

Display-bannere

Display-bannerne er grafiske annoncer, som vises pÄ de annoncepladser, Google har kÞbt hos millioner af websites.

NÊrmest alle steder, hvor du ser bannere, kommer de fra Google Ads. Du kan genkende dem pÄ det lille blÄ ikon i et af hjÞrnerne.

Display-bannere findes i mange dimensioner. Du kan se listen her.

Annoncematerialet i et display-banner er altsÄ et statisk billede (en grafik), en GIF eller en kort animation.

I display-annoncering mÄlretter du dig enten ved at oprette en mÄlgruppe baseret pÄ deres adfÊrd pÄ dit website (via Google Analytics), ved at finde en prÊdefineret mÄlgruppe eller ved at vÊlge hvilke sider, du specifikt vil vises pÄ.

Eksempel pÄ en displayannonce

Fordele ved display-annoncer

  • Du betaler pr. 1.000 eksponeringer, og der er som regel sĂ„ lav, at den tĂŠlles i Ăžrer.
  • Du fĂ„r en enormt stor rĂŠkkevidde, fordi du kan nĂ„ ud til folk pĂ„ tvĂŠrs af hjemmesider.
  • Du kan vĂŠlge hvilke geografiske omrĂ„der, du vil vises i.
  • Det er muligt at blive vist pĂ„ din mĂ„lgruppes favorit-websites.

Ulemper ved display-annoncer

  • Display-annoncer har primĂŠrt branding-vĂŠrdi, sĂ„ det er svĂŠrt at aflĂŠse performance, da kun meget fĂ„ rent faktisk klikker pĂ„ bannere.
  • Du fĂ„r til tider meget bot-trafik ind via display-annoncer.
  • Det er en forudsĂŠtning, at du kan lave grafisk indhold. Uden det kommer du desvĂŠrre ingen vegne.

YouTube-annoncer

Ja, det er rigtigt!

Google Ads giver dig adgang til annoncer pÄ YouTube.

Du kender sikkert de der annoncer, som afspilles lige fþr en video. Nogle kan man skippe – andre kan man ikke. Det afhénger af annoncens léngde, hvorvidt den kan opséttes som ”unskippable”.

YouTube tillader ogsÄ annoncer i deres sÞgeresultater. YouTube er i sagens natur en sÞgemaskine helt ligesom Google, bare indenfor videomateriale. Det betyder, at du kan placere annoncer i sÞgeresultaterne, og ligesom med tekstannoncer er nÞgleordet relevans. Du kan altsÄ ikke bare smide en annonce for cykler ind pÄ en sÞgning om udvikling af websites.

Eksempel pÄ en YouTube annonce

Fordele ved YouTube-annoncer

  • Der findes nĂŠppe billigere visninger af videoannoncer.
  • OpsĂŠtningen er nem: Du indsĂŠtter bare linket til din video og udfylder to felter, sĂ„ kĂžrer du
  • Du kan vĂŠlge hvilke geografiske omrĂ„der, du vil vises i.
  • Du kan mĂ„lrette dig meget specifikke mĂ„lgrupper (alt fra hvad de sĂžger efter til deres interesser).

Ulemper ved YouTube-annoncer

  • Hvis du ikke ved, hvordan man ekskluderer mĂ„lgrupper, vil bĂžrn komme til at tegne sig for 50% af dine visninger.
  • Det krĂŠver noget lĂŠkkert videomateriale for overhovedet at vĂŠre effektfuldt.
  • Det er fĂžrst og fremmest et branding-tool, sĂ„ det er svĂŠrt at aflĂŠse performance, da kun meget fĂ„ rent faktisk klikker pĂ„ videoerne.

Google Shopping

Driver du en webshop?

SÄ hÄber jeg, at du har stiftet bekendtskab med annoncer i Google Shopping annoncer. Hvis ikke det er tilfÊldet, skal du spidse Þrer nu.

Shopping-annoncer vises ogsÄ i Googles sÞgeresultater, men OVER tekstannoncerne og de organiske resultater. Det er altsÄ de fÞrste annoncer, den sÞgende bliver udsat for.

Ligesom med tekstannoncer udlþses annoncerne af sþgeord, men ikke af sþgeord du selv ”vélger”. Sþgeordene i Google Shopping-annoncer er ordene i produkternes navne.

Google Shopping viser brugeren et produktbillede, en pris og brandet – inden de klikker.

Dette er mĂ„ske den faktor, der gĂžr Google Shopping mest interessant. Ved at prĂŠsentere brugeren for nĂŠsten al information, inden de klikker, risikerer du i mindre grad at fĂ„ irrelevant trafik. Glemte jeg at sige, at du ogsĂ„ her kun betaler pr. klik? 😉

Eksempler pÄ annoncer fra Google shopping

Fordele ved annoncer i Google Shopping

  • Du betaler kun pr. klik.
  • Trafikken fra denne type annoncer har nogle af de hĂžjeste konverteringsrater.
  • DĂ„ fĂ„r lave klikpriser i forhold til tekstannoncer.

Ulemper ved annoncer i Google Shopping

  • Fordi du giver sĂ„ meget information til brugerne upfront, er der fĂŠrre, der klikker pĂ„ annoncerne. Ergo klikraterne er oftere lavere i Google Shopping end i tekstannoncer.
  • Det krĂŠver lidt mere teknisk snilde at optimere annoncer i Google Shopping.
  • Det er 100% Google, der vĂŠlger om der vises produktannoncer.

Google AdWords = Google Ads = Google Annoncering

Nu kan der vist ikke lĂŠngere herske tvivl om, hvad der skal ske herfra:

Du skal ind og lege med Googles annoncevĂŠrktĂžjer, og jeg vil da heller ikke tage mere af din tid.

Jeg hĂ„ber, du har fĂ„et en klar forstĂ„else af, hvorfor du fra nu af ikke lĂŠngere skal kalde det Google AdWords men Google Ads – og samtidig hvad det nye Google Ads giver dig adgang til.

God arbejdslyst. 😊

Har du styr pÄ, hvilke betalte kanaler er mest profitable for din virksomhed?
FÄ et bud pÄ, hvordan vores annoncespecialister kan hjÊlpe dig til stÞrre vÊkst.

Morningtrains annoncespecialister hjĂžlper med at vĂŠlge de rette kanaler