Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon
Step 1 / 3 - Vælg projekttype

Kom i dialog om dit næste projekt

Send os en uforpligtende forespørgsel og få en realistisk pris idé på dit projekt.

WebsiteWebshopSeoAnnonceringProgrammering
Step 2 / 3 - Projekt information

Beskriv dit projekt så godt du kan

Step 3 / 3 - Dine oplysninger

Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

Marketing

Kan det betale sig med et SEO-bureau?

Tilbage til blog

Author avatar

Morning Train

dec 19

Et spørgsmål, jeg ofte møder til kundemøder, er om det kan svare sig økonomisk at hyre et bureau på deltid frem for en intern medarbejder.
Oftest sammenlignes der med timeprisen for en intern medarbejder kontra timeprisen for et bureau.

Herefter udledes det fejlagtigt, at man får mere for pengene af en enkelt medarbejder, og da i hvert fald flere arbejdstimer!

 

Imidlertid forholder virkeligheden sig anderledes.

Forestil dig følgende scenarie: Du hyrer en erfaren intern fuldtidsmedarbejder og forhandler lønnen ned til 250 kr i timen. Hertil kommer ekstraudgifter i form af pension, forsikring, frokostordning, arbejdsredskaber og listen fortsætter.

Et godt bud er, at denne medarbejder koster dig mindst 700.000 om året. Så har du dog til gengæld også en fuldtidsressource til rådighed hver dag. Så langt, så godt.

Nu stiller jeg dig 10 spørgsmål, som dækker de mest almindelige issues, der kan opstå ved brug af interne medarbejdere. Samtidig forklarer jeg, hvordan Morning Train som bureau håndterer disse problematikker:

 

1. Ud af de 7,5 timer om dagen, hvor mange timer forventer du bliver effektive arbejdstimer, hvor medarbejderen sidder foran computeren?

Vi logger kun effektive arbejdstimer, hvor vi har siddet og arbejdet på en konkret opgave i projektet. Det er vi nødt til – for du kan nemlig altid se, hvad vi har lavet i de timer, vi fakturerer.
I realiteten kan du regne med at få 10-20% oveni de timer, du reelt betaler for.
I modsætning til interne medarbejdere betaler du ikke for, at vi bliver klogere på vores felt.

 

2. Er det realistisk, at vedkommende er ekspert på både tekstforfatning, teknisk SEO, linkbuilding, Facebook, Google AdWords og programmering?

Vi har dedikerede eksperter inden for alle områder, her i vores webbureau i Odense. Det sikrer kvaliteten.

 

3. Hvem skal styre medarbejderen og uddele konkrete arbejdsopgaver? Hvem skal følge op på disse?

Alle vores projekter har en central projektleder og kontaktperson.

 

4. Kan du sætte KPI’erne og målsætningerne selv – og vide, om disse er realistiske?

Vi sætter KPI’erne op så ambitiøst, som aftalen tillader. Vi er afhængige af realistiske KPI’er, for vi er økonomisk afhængige af din tilfredshed som kunde.

 

5. Er der sat et system for måling af resultater?

Vi har brugt mange timer og ressourcer på at skabe et månedligt rapportsystem, der kombinerer automatiseret udtrækning af tal samt manuel planlægning og evaluering.

 

6. Kan du sikre dig, at medarbejderen har de fornødne kompetencer – har vedkommende gode referencer på alle arbejdsområderne?

Vi har udvist succesfulde resultater på alle ydelser, vi sælger.

 

7. Hvad hvis medarbejderen langtidssygemelder sig – hvem skal vikariere? Hvad koster vikaren? Lever vikaren op til ovenstående?

Vi er 17 medarbejdere fordelt på forskellige afdelinger. Vi har altid flere ressourcer at trække på i tilfælde af mandefald – både kort- og langvarigt.

 

8. Hvordan monitorerer du, hvad medarbejderen bruger tiden på, så du kan vurdere, om noget skal prioriteres anderledes?

Vi bruger timeregistreringsværktøjet Toggl, hvor vi logger vores gøren med beskrivelser helt ned ned til sekundet. Ønskes det, får du fuld udskrift af logsne.
Hvis noget trækker ud, får du det at vide med det samme – sammen med vores anbefaling af, om tiden skal omprioriteres.

 

9. Kan du få et nøjagtigt overblik over i hvilken grad medarbejderen tjener sig selv hjem igen?

Vi leverer KPI-beregninger både inden, under og efter en SEO-indsats.

 

10. Hvem står for mål for de resultater, der leveres? Dig? Medarbejderen? Velstandsgudinden Fortuna?

De resultater, vi estimerer inden igangsættelsen af arbejdet, står vi 100% på mål for. De er essensen af vores forretning, for uden resultater forsvinder kunderne.

 

Konklusion

Jeg kan selvfølgelig kun tale for, hvordan vi gør som bureau. Med ovenstående forsøger jeg blot at illustrere, at ideen om mere value-for-money ved en intern medarbejder oftest er en fejlslutning, fordi man ikke ser på hele billedet.

Tit sker det hos virksomheder, hvor den ansvarlige rekruttør helt forståeligt ikke selv har den store indsigt i de ofte teknisk komplicerede opgaver, der skal løftes, og de kompetencer, det kræver.

 

Timeprisen er måske højere – til gengæld får du en arbejdseffektivitet, som ingen enlig intern medarbejder kan give dig.

Gør som Coca-Cola, Hilton Hotels, Procter & Gamble og L’ORÉAL – brug dine interne ressourcer på kerneforretningen og outsource din marketingindsatser til dedikerede SEO eksperter.