Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon
Step 1 / 3 - Vælg projekttype

Kom i dialog om dit næste projekt

Send os en uforpligtende forespørgsel og få en realistisk pris idé på dit projekt.

WebsiteWebshopSeoAnnonceringProgrammering
Step 2 / 3 - Projekt information

Beskriv dit projekt så godt du kan

Step 3 / 3 - Dine oplysninger

Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

Marketing

5 trin til en god kommunikationsplan

Tilbage til blog

Author avatar

Maria Nguyen

jan 24

En kommunikationsplan er et simpelt men yderst handy værktøj til at strukturere og strømline virksomhedens kommunikationsaktiviteter.

Med sådan en i fællesdrevet har det interne marketinghold altid overblik over, hvilket content der skal laves, hvornår det skal udgives og på hvilke kanaler. Og så behøver den ikke være mere fancy, end at den kan laves i Word eller Excel.

Mangler du inspiration til, hvordan man sætter sin kommunikationsindsats i system, er indlægget her lige noget for dig. Læs videre, og se, hvordan du laver en god kommunikationsplan på kun 5 trin.

NB: Jeg tager udelukkende udgangspunkt i organisk kommunikation og sociale medie-kanaler. Er du ude efter en mere holistisk plan, der både omfavner organisk kommunikation og betalt annoncering, så har vi også lavet sådan et indlæg. Find det her.

 

1. Vælg og prioriter kanaler

To ting afgør, hvilke kanaler I bør vælge og prioritere:

  1. Jeres målgruppe
  2. Jeres målsætning

Forskellige kanaler har nemlig forskellige publikummer, så hvorvidt I betjener B2B- eller B2C-segmenter, har meget at skulle have sagt for, hvilke kanaler I bør fokusere på.

Er I en B2B-virksomhed? Så er LinkedIn et oplagt valg. Twitter kunne også være en mulighed, hvis I er firstmovers indenfor jeres branche. Er kundegruppen B2C? Så har I straks flere valgmuligheder: Facebook, Instagram, YouTube, Pinterest, Snapchat, TikTok m.m. Betjener I både B2B og B2C, er det et mix af førnævnte kanaler, I skal gå efter.

Hav altid in mente, at det altid er bedre at brillere på få kanaler end at være ringe på dem alle sammen. Start med at gøre det rigtigt godt på få. Når I så lykkes med dem, kan I begynde at se jer omkring efter nye muligheder.

Derudover skal I være obs på, hvor mange timer I internt har afsat til kommunikationsarbejdet. Er virksomhedens eneste kommunikationsmedarbejder fx kun ansat på deltid, bliver det umuligt at løfte opgaven, hvis I vælger så mange kanaler til, at der er nok arbejde til en fuldtidsstilling.

I udvælgelsesprocessen skal I også tænke ind, hvad formålet for de enkelte kanaler er.

Vil I showcase de nye produkter, der lige er landet i butikken?

Vil I nå ud til jeres erhvervskunder, mens de sidder hjemme i deres dagligstuer?

Vil I profilere jer som vidensautoriteter indenfor jeres felt?

Målsætningerne skal understøtte og afspejle virksomhedens forretningsmål. Sæt derfor ord på, hvad I vil opnå ved at være aktive på jeres udvalgte kanaler, så der er en klar, rød tråd i jeres kommunikation og markedsføring.

 

2. Find på content til kanalerne

Så er vi nået til den sjove og kreative del af planlægningen. Her skal de små grå i omdrejninger, for nu I skal idégenerere content til de kanaler, I har valgt. Et godt sted at starte er at finde på 3-5 temaer, som skal fungere som brede overskrifter for det content, I finder på.

Sælger I fx VVS-artikler og badeværelses- og køkkeninteriør til private, kunne et tema være ”inspiration”. Under dette tema kunne man så have content som ”messing – gyldne detaljer til badeværelset”, ”nordisk køkkenindretning”, ”designerlamper til køkkenet” osv.

Brug gerne det samme content på tværs af jeres kanaler – men kun så længe de understøtter kanalernes formål og brugskonteksten for det enkelte medie. Instagram og YouTube er fx begge visuelle platforme, men det betyder ikke, at I skal uploade jeres 2 minutters IGTV-videoer på YouTube.

Skulle det ske, at I løber tør for idéer, skal I ikke være bange for at kigge jeres konkurrenter over skulderen. Dermed ikke sagt at I skal efterligne dem 1:1, men det gør ikke noget at hente inspiration fra andre, som I synes, gør et godt stykke arbejde.

 

 

3. Sæt publiceringsdato for content

Når content er på plads, er næste skridt at skrive ned, hvornår de forskellige ting, skal lægges op. Det giver et krystalklart overblik over, hvornår opslag X skal lægges live på kanal Y.

Kan I time jeres content med relevante, aktuelle begivenheder (fx Black Friday, Folketingsvalg, Valentinsdag, 1. søndag i advent, Arbejdernes internationale kampdag osv.), er der en god chance for at opnå endnu mere traction end sædvanligt.

 

4. Gør kommunikationsplanen visuel

Har du ikke allerede sat kulør på dit mesterværk, er det på tide, du gør det. Giv hvert tema sin egen farve, og marker de forskellige opslag i samme farve som de temaer, de hører under.

Det gør, at I i dagligdagen hurtigt kan afkode, hvad der er blevet lavet, og hvad næste kommunikative indslag er. Det afslører også, hvis der er en skæv fordeling af temaer, hvorefter I har mulighed for at rette op på det.

 

5. Uddeleger arbejdsopgaver

Det ville være brandærgerligt at lave en lækker kommunikationsplan, og så er der ingen, der har tid til at lave indholdet.

Tænk derfor altid ind, hvilke interne ressourcer I har til rådighed, og sørg for at booke folk ind til de forskellige opgaver.

Vil I skyde en casevideo i stedet for at lave et ganske almindeligt skriftligt opslag om jeres seneste succeshistorie? Brief jeres videograf om opgaven i god tid. Vil I lege lidt med animationer for at se, om jeres målgruppe reagerer bedre på dem end på stock photos? Giv opgaven videre til jeres grafiker.

Skriv ned i kommunikationsplanen, hvem der laver hvad, så der ikke er nogen tvivl om ansvarsfordelingen.

 

Det var det. Sværere behøver det ikke at være at lave en god og fyldestgørende kommunikationsplan. Jeg håber, du kan bruge guiden til at strikke en lækker plan sammen.

Tak, fordi du læste med!