juni 29, 2023
november 12, 2021
Vent venligst
Step 1 / 3
KPI er en forkortelse af ’Key Performance Indicator’, hvilket referer til alle slags kvantitative målepunkter, der kan benyttes til at vurdere en given performance.
KPI’er bliver sat i en organisation eller i et team, for at kunne følge en udvikling i en given afdeling eller team, og for at kunne spore sig ind på hvad man lykkedes med, og hvad man skal arbejde på at forbedre.
Eksempler på hyppigt brugte KPI’er
En KPI er med andre ord et målbart målepunkt. En KPI skal altid kunne gøres op i en kvantitativ størrelse, netop for at man præcist kan vurdere, om man har nået sine mål eller ej.
Dog skal man huske på, at en KPI er en indikation på en performance ikke det fulde billede. En KPI bør altid holdes op imod en kvalitativ vurdering. F.eks. så kan et omsætningsmål ikke være opnået pga. sygdom, opsigelser, barsel, tab af en stor kunde og meget mere. Det kan sågar være fordi målet var sat for ambitiøst.
En dygtig leder bør forstå, at man skal udvælge få overordnede KPI’er af gangen (2-3 stk.). Har man for mange målepunkter, risikerer man at medarbejdere løber efter forskellige målsætninger.
Det næste er at man forstår at KPI’er ikke bør være skåret i sten. I stedet bør de udvælges efter hvad det primære fokus i afdelingen eller teamet er for den kommende periode.
Man bør genoverveje ens KPI’er 2-3 gange i løbet af et år, for at sikre sig at man kigger på de metrikker, som rent faktisk svarer til den ændring man ønsker at se i organisationen.
Ønsker man at skalering, så skal skalere volumen af forretningen, så vælger man KPI’er som:
Ønsker man at øge rentabiliteten af sin forretning, så kan man vælge KPI’er som:
Når du sætter KPI’er, så bør du altid vurdere, om de er benytter SMART-modellen.
KPI’er kan virke, som en fælles og tydelig retning – hvis de bruges korrekt.
Det vigtigste bogstav i KPI er nemlig I’et. HUSK på at en KPI blot er en indikation på en performance eller udvikling, og endda en arbitrær (vilkårlig/tilfældig) en af slagsen. Uden en kvalitativ vurdering af en KPI, så kan der blive trukket kortsigtede og måske decideret forkerte beslutninger.
Men fordi KPI’er er nemme at forstå og forholde sig til, så kan hurtigt blive en sovepude for ledelseslaget, hvor man baserer alle sine organisatoriske beslutninger på baggrund, af hvad ens kvantitative målpunkter (KPI’er) viser.
I stedet for at anskue en KPI binært, som i nåede vi målet ja eller nej – så bør de åbne op for kvalitative spørgsmål:
Og mange flere..
De kvalitative svar bør være den udslagsgivende faktor, når der skal træffes beslutninger ikke de kvantitative metrikker, de bør til gengæld virke som indikatorer for hvad man bør kigge mere ind i.