Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Kom i dialog om dit næste projekt

    Send os en uforpligtende forespørgsel og få en realistisk pris idé på dit projekt.

    WebsiteWebshopDigitalt DesignSeoAnnonceringProgrammering
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Marketing

    Optimer din billedsøgning på Google

    Tilbage til vidensunivers

    Amalie Christensen

    Amalie Christensen

    Head of SEO

    Billeder er en vigtig del af dit indhold på dit website, og ved at anvende korrekte gode optimerede billeder, er der en større chance for, at forbrugerne finder dit website i en billedsøgning – samt bliver på dit website, når de først er kommet ind. Google har svært ved at læse billeder, derfor er elementerne i billedet nødsaget til at fortælle Google, præcis det som billedet handler om.

    • Sørg for filnavnet ikke er tilfældigt. Det vil sige at give billederne relevante filnavne, som beskriver det billedet viser.
    • Sørg for at dine billeder har en kort, men relevant alt tekst, som igen beskriver det, som billedet viser.
    • Benyt gerne relevante søgeord i beskrivelserne. Det må ikke være tilfældigt, benyt dig af det søgeord som du i din strategi har valgt at fokusere på, på den given side.

    Hvilke fordele er der ved billedsøgninger?

    Der er flere fordele ved at optimere sine billeder efter en billedsøgning:

    • Det vil øge din chance for, at det er dit billede, som vil dukke op i søgeresultater i Googles billedsøgningsfunktion.
    • Billeder er med til at forstærke budskaber og pointer hos brugerne visuelt, og dermed fange brugernes interesse.
    • Hvis du er en webshop, så har du større eksponeringsmulighed ved optimerede billeder, da brugerne ofte søger efter billeder af produkter.
    • Billedsøgninger er med til at styrke relevansen på sideniveau, og i takt med denne relevans øges, vil dine generelle organiske placeringer også stige.

    Hvad er vigtigt i en billedeoptimering?

    Som tidligere skrevet, så er det ikke super svært, at optimere sine billeder, så de kan findes i en billedsøgning på Google. Det kræver blot, at du ved hvordan websitet er opbygget – samt at websitet er lavet, så de billeder du uploader automatisk bliver responsivt. Det vil sige, at billederne tilpasser sig, i forhold til den device brugeren benytter sig af.

    Derudover skal du vide, hvor du finder billederne, og et overblik over hvilke billeder som ligger placeret på de forskellige sider.

    De fleste CMS’systemer er bygget således op, at der findes et mediebibliotek, hvor du nemt at se alle billeder, som bruges på websitet. Her vil du på billederne kunne udfylde, titel på billedet, alt tekst, samt beskrivelse af billedet.

    Vidste du, at alt teksten faktisk er det vigtigste at få udfyldt? Men hvorfor er den det? Det er denne beskrivelse, man kan få læst højt fra Google, og da stemmestyring er ved at blive ret stort på Google, så er det vigtigt, at man også tænker over at optimere efter denne funktion.

    Hvordan uploader jeg billeder korrekt til hjemmesiden?

    Du skal være opmærksom på billedstørrelserne, inden du uploader til dit website, fordi at for store og tunge billeder på dit website er svære at loade. Et website loadtid er en del af websitet pagespeed, og hvis loadtid på websitet er dårligt, er dette med til at påvirke resten af SEO-indsatserne i den negative retning. Du kan derfor lige så godt fra start sørge for at få komprimeret dine billeder, inden de uploades til dit website. En god tommelfingerregel er at holde billederne nede under 100 KB, det ikke kritisk, men hvis de fylder flere MB, så er det en rigtig god ide, at komprimere dine billeder.

    AAARGHH!!
    Fik vi din opmærksomhed? Godt - gør som 3.100 andre og modtag vores kvartalsvise nyhedsbrev med sprøde guides, erfaringer og skarpe råd til at vækste din forretning digitalt.

      meltem