Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon
Step 1 / 3 - Vælg projekttype

Kom i dialog om dit næste projekt

Send os en uforpligtende forespørgsel og få en realistisk pris idé på dit projekt.

WebsiteWebshopSeoAnnonceringProgrammering
Step 2 / 3 - Projekt information

Beskriv dit projekt så godt du kan

Step 3 / 3 - Dine oplysninger

Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

Website

Strukturerede data 2017 – Brug JSON-LD!

Tilbage til blog

Author avatar

Simon Hedegård

nov 10

Introduktion

Strukturerede data er et element på dit website/shop, som bidrager til en god struktur og dermed gør det meget lettere for Googlebotten at forstå, hvilke informationer den leder efter.

At være 100% sikker på, hvad specifikke dele af en hjemmeside betyder eler refererer til, gør det muligt for Google at fremvise denne sikre information på nye, fremhævede måder.

Dette eksempelvis igennem madbilleder og rich cards i søgemaskinerne, madbillederne ser du her til højre.

For rigtigt mange har en udfyldelse af strukturerede data altså betydning for lokale resultater, CTR (Click-Through-Rate) og et vigtigt, indledende element, for at blive helt klar til AMP. Alligevel er der rigtigt mange, som slet ikke skænker det en tanke.

Strukturerede data, og det at være AMP-klar, bliver (næsten) uden tvivl til en integreret del af SEO i 2017 og frem, som bare skal være i orden. Akkurat som mobilversioner af websites for alvor er blevet det i år.

Læs guiden og bliv helt klar på, hvad JSON-LD gør, hvorfor du skal bruge det og hvordan du implementerer det! Er du ny på området, kan du med fordel læse vores indlæg om strukturerede data.

Indholdsfortegnelse, JSON-LD:

Artiklen er for brugervenlighedens skyld tredelt. Læs hvad du behøver eller læs det hele, for at få den fulde forståelse for emnet. Noget af vores indhold vil være en repetition af strukturerede data som helhed, men det hele perspektiveres til brugen af JSON-LD.


Kort og godt: Hvad gør JSON-LD

endnu et udsnit af json-ldudsnit af json-ld

Ovenfor ses to udsnit af JSON-LD for indlægget du læser lige nu. På udsnittet ses det hvordan vokabularen (Schema) vælges, Google informeres om at der er tale om et blogpost på en webside. På det andet udsnit fortælles der, at indlægget omhandler “SEO”, Webshop” og “Website” og at der er 0 kommentarer. Informationerne kommer fra et WordPress plugin, og er dermed (på vores side) fuldkommen automatiseret!

Pointen med strukturerede data er, at give Google et hurtigt overblik over, hvad dit website indeholder og omhandler. Laver man ikke strukturerede data (JSON-LD, Microdata eller RDFa), har Google ikke mere at arbejde med, end de altid har haft: En URL, tekst, HTML-tags (H-tags, Alt-tags, Meta beskrivelser) og en bunke CSS.

Alle disse faktorer er fortsat vigtige, men for at gå fra klassiske til fantastiske søgeresultater, spækket med information og struktur, er Google nødt til at opgradere deres indtægt af informationer en smule, for hver enkelt side de indekserer.

Lig bolden lige foran Google – Så bliver den set!

Det at bruge strukturerede data, er altså en måde, at tage vigtig eller ny information om sit website/shop og placere det lige foran snuden på Google.

 

Hvorfor skal jeg bruge JSON-LD?

1. Det er nemt for dig: 

Det, som de sidste år har gjort JSON-LD til et foretrukkent valg i forhold til strukturerede data, er den simple struktur. Du finder blot, enten på Schema.org eller igennem en guide for din specifikke typpe hjemmeside, frem til, hvilke informationer, som er relevante at vise til Google. Dette afhænger fuldkommen af, hvad formålet med din hjemmeside er.

Derudover skal det nævnes (specielt relevant for webshops), at du til hver en tid kan kombinere JSON-LD og Microdata.

Dermed kan du sagtens, i header-filen, implementere JSON-LD, der fortæller om din fysiske adresse og hvilken type underside der er tale om, samtidigt med at du benytter Microdata til at markere produktinformation og deslige. Så har du lavet noget allerede, kan du sagtens supplere i JSON-LD, hvor det er mest praktisk.

Har man endnu ikke lavet noget, bør man dog overveje den tendens Google viser, i forhold til en favorisering af JSON-LD, fremfor andre formater.

Opsummeret: Både JSON-LD, Microdata og RDFa fungerer, men Google viser en favorisering imod JSON-LD, læs mere på TheSEMPost.com.


2. Det er nemt for Google.

Nedenstående er lidt et postulat fra vores side, men er dog understøttet af ovenstående link.

Kigger man på historien bag alt-tekster på billeder, var de lavet for at også blinde skal kunne “se” det grafiske indhold på en side, når HTML’en bliver oplæst af computeren.

Har man en meget rodet HTML, som er det eneste både den blinde bruger og Google kan læse, så bliver det svært for oplæseren (og Google) at forstå, hvad indholdet på siden er.

JSON-LD er objektivt set mere enkelt i sin struktur, fordi alt er samlet samt koden kort og ren – altså giver det, trods marginale forskelle, mening, at Google stille og roligt begynder at have forkærlighed for JSON-LD, fremfor de resterende dataformater.


3. Vigtigst af alt: Det er AMP-beredt!

AMP kort fortalt: En måde hvorpå en del af et mobilwebsite lynhurtigt kan indlæses.

Måden hvorpå dette opnås, er ved at give Google en version af dit indhold, som er strippet for alt der hedder kompleks kode og fancy effekter. Resultatet er en AMP (Accelerated Mobile Page), som Google kan lagre og fremvise, uden at det koster alt for mange milliarder i nye servere.

Hvad du skal gøre, er således bare (kan være mere bøvlet end det lyder), at tage din programmør i armen og få produceret en simpel udgave af dit website, som nemt kan læses. Dette fortæller du så Google om, og de henter en kopi af den.

Hvad du, udover at benytte dig af JSON-LD eller andet dataformat, og hvordan du gør det, kan du læse meget mere om i vores AMP-indlæg.

 

En faktor for, hvordan dit site rangerer?

Det helt store emne lige nu er, i forhold til SEO på mobiler, hvordan AMP (Accelerated Mobile Pages) kommer til at påvirke Googles søgeresultater i fremtiden. Google har selv udtalt, at det ikke vil have en betydning for søgeordsplaceringerne. Uanset hvad, vil dette dog blive en løgn – indirekte eller direkte.

 

Indirekte – Nu og snart:

Som sagt får generel brugeradfærd nemlig en stadigt større indflydelse på Googles måde at rangere sider på. Altså vil en fordoblet CTR grundet AMP gavne dine rangeringer i søgeresultaterne gevaldigt.

 

Direkte – Ikke nu, men måske senere:

Derudover har Google meddelt, at de er begyndt at give dårligere desktop-placeringer til websites, der ikke er mobiloptimerede. Altså en straf, fordi du ikke er stærk nok på en anden platform, end den din bruger lige nu leder efter søgeresultater på!

Mobiloptimerede sider er altså en rangeringsfaktor på både mobiler, tablets og computere – Så hvorfor skulle AMP ikke også blive det, i 2017 eller 2018, når Google har helt styr på det hele, og de fleste store hjemmesider er hoppet med på vognen?

Læs vores indlæg om AMP, så er du beredt!

 

eksempel på amp

Hvordan implementerer jeg JSON-LD på mit site

Som sagt er JSON-LD, i modsætning til eksempelvis Microdata, et dataformat, som implementeres igennem head-delen af hver underside. I nogle CMS (hjemmesidesystemer) er dette næsten på forhånd gjort (gerne i Microdata, her kan man vælge, om man vil skifte, af tidligere nævnte årsager).

Alt efter om du vælger at gøre det manuelt eller igennem en form for plugin, får du et mere eller mindre fyldestgørende resultat.

 

Gør det manuelt:

Hvis du vil gøre det helt manuelt, skal du ind på hver enkelt sides HTML (på serveren eller i dit CMS – afhænger fuldkommen af, hvor åbent det er).

Herefter kan du eksempelvis bruge Schema.org, til at finde de informationer du gerne vil fortælle Google om. Disse opsætter du som billedet i højre side i Head-tagget på hver side af dit website, hvorefter Google vil registrere dem næste gang de kigger forbi.

En sidenote til dette er at strukturerede data er en jungle. Derfor anbefaler vi klart at du, ud fra din virksomhedstype (blog, webshop, lokal forretning, restaurant, badebuksetester) kigger på alle dine muligheder.

Et godt forslag er at læse diverse guides, og udvælger de informationer, der giver allermest mening at markere overfor Google, i lige akkurat din situation. Ellers kan søgningen på Schema blive en tidskrævende fornøjelse.

Driver du en webshop, er det ligeledes værd at nævne, at du for hver side kan kalde informationer som “lagerstatus”, “produkttitel” og lignende, hvormed du altså kun skal indtaste det en gang, for at have det på alle sider.

 

Gør det med plugins!

Er du heller ikke meget for at bøvle alt for meget rundt i koden, for at løse relativt simple problemstillinger? Og bruger du et CMS (eksempelvis WordPress) der tillader udvidelser, så kan du med fordel lave en Google-søgning efter *Dit CMS* JSON-LD Plugin, hvorefter du vil blive præsenteret for de muligheder der ligger til dig.

Til WordPress kan vi helt klart anbefale: Schema app structed data.

 

Finder du absolut ingenting, kan du også prøve “How to add JSON-LD” + “DIT CMS”Er der slet ingen muligheder eller har du ikke selv forståelsen, bør du kontakte dit webbureau og få hjælp af en specialist.

Derudover er det værd at sige, at plugins aldrig vil kunne dække alles behov. Så vil du være 100% fyldestgørende, bør du opsætte strukturerede data manuelt eller tilføje punkter til pluginnets forslag.

Der findes, som tidligere nævnt, guides til mange forskellige standard-markups, som du kan lade dig inspirere af og eventuelt bygge videre på, hvis du føler at der mangler noget (efter at have læst et par guides omkring lige akkurat din forretningsform og strukturerede data).

 

Det var det.

Tak for din tid!

Jeg har nedenfor vedhæftet links til et par relevante artikler. Derudover er i artiklen brugt link til TheSEMPost.com og Schema.org <- Dem får du lige igen.

Derudover håber jeg, at du vil tage et kig på vores indlæg om Strukturerede data generelt og AMP (Accelerated Mobile Pages).

 

Kilder til information og ekstra læsestof:

Searchengineland.com – Indlæg om strukturerede data, nu og i fremtiden.

Portent.com – Indlæg om implementation af JSON.

 

Derudover kan du med fordel kontakte os, hvis du har brug for noget indenfor kategorierne online markedsføring, webudvikling og vores mange under-arbejdsområder, som eksempelvis Strukturerede data.

json-ld-eksempel