Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Kom i dialog om dit næste projekt

    Send os en uforpligtende forespørgsel og få en realistisk pris idé på dit projekt.

    WebsiteWebshopDigitalt DesignSeoAnnonceringProgrammering
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    juni 27, 2022

    Teknisk SEO | Tekniske aspekter som kan påvirke dine placeringer

    Tilbage til vidensunivers

    Tobias Reinhold Wrang

    Tobias Reinhold Wrang

    SEO Trainee

    Teknisk SEO handler om at optimere sit website, primært i koden, altså den del af dit website, som ikke er synligt for brugerne. Dette gør man for at gøre det nemmere for Googles bots at crawle dit website, som du har tiltænkt det.

    Når vi snakker om teknisk SEO, skal du høre os sige: fundamentet. Altså alt det, som man bygger sin resterende SEO-indsats ovenpå. Med andre ord vil det sige, at hvis ikke dit fundament er optimeret, så får du højst sandsynligt ikke det ud af din SEO-indsats, som du potentielt kunne.

    Er teknisk SEO så teknisk?

    Det korte svar er ja. For der er mange forskellige elementer, der gerne skulle gå op i en højere enhed i sidste ende. Teknisk SEO er en af de mange grene i SEO-universet, og er selvfølgelig afhængig af de andre dele. Men er det så totalt umuligt at komme i gang med teknisk SEO? Nej, og derfor omhandler denne blog de vigtigste aspekter i teknisk SEO på et ”menneskeligt” sprog.

    Har jeg fanget din interesse, så har du nu mulighed for at lære mere om teknisk SEO 😎

    Så hvad indgår i teknisk SEO?

    • Mobile first
    • Struktureret data
    • Hastighedsoptimereing (Core web vitals)
    • Sitemap
    • HTTP/HTTPS
    • Indeksering
    • Website struktur

    Vi har alle en smartphone, men hvad er Mobile first?

    I dag har vi alle mere eller mindre en smartphone, som i realiteten er en lille lommecomputer. I Danmark er 93% af de danske familier i besiddelse af en smartphone, hvilket også kan overføres til de andre nordiske lande. Da smartphones bliver en større og større del af vores hverdag, meddelte Google tilbage i 2016, at de fremtidsmæssigt vil indeksere websites ud fra et smartphone-perspektiv.

    Sidenhen er der kommet flere og flere opdateringer til deres tanker omkring mobiloptimering, og derfor er der kommet forbedringer og tilføjelser undervejs. Men så tænker du nok: ”hvordan optimerer jeg til mobile-first”?

    Der er et hav af muligheder for at lave mobiloptimeringer på dit website, og du bør derfor have i mente, at det tager tid og ressourcer. Nedenfor har du mulighed for at se nogle af de mest væsentlige punkter, som du bør have med i dine overvejelser, når du går i krig med at mobiloptimere.

    • Tjek dine Google Search Console mobil rapporter
    • Dine billeder bør kunne tilpasses til mobil
    • Lav dine egne tests

    Overordnet handler det om at skabe så god en brugeroplevelse for de brugere, som tilgår dit website via telefonen.

    Du har mulighed for at læse meget mere om mobiloptimering, eller som andre kalder det ”mobile friendliness”, og hvordan du får mest ud af dine mobilbrugere her.

    Struktureret data kan have en enorm effekt for dit website

    Struktureret data, også kaldt et schema markup, er et stykke kode som skal hjælpe Google med at forstå dit website. Den struktureret data kan udarbejdes i forskellige kodesprog, men oftest bliver det udarbejdet i JSON-LD.

    Formålet med struktureret data er at fortælle Google, at du har noget super sejt på din hjemmeside, som du absolut mener skal have en større SEO annonce. Det er dog ikke alt du kan tilføje et schema markup, men nedenfor kan du se nogle af de typiske former for struktureret data.

    • FAQ
    • Billeder
    • Videoer
    • Localbusiness
    • Blog/News
    • Reviews

    Dette er blot enkelte eksempler på de mest typiske elementer, som man har mulighed for at fremhæve på Google. Du kan læse meget mere på Schema.org, som samarbejder med Google.

    Struktureret data er et spændende område, som kræver at man er en lille smule nørdet. Hvis du synes struktureret data lyder interessant, så har du mulighed for at læse yderligere her.

    Kan din hjemmeside blive for hurtig?

    Core web vitals er en del af Googles algoritme, og har meget fokus på dit websites hastighed. Derfor er det overordnede svar nej, din side kan ikke blive for hurtig. Core web vitals omhandler hovedsageligt 3 punkter.

    • Largest contentful paint – LCP
    • First input delay – FID
    • Cumulative layout shift – CLS

    Disse 3 punkter indgår i Googles håndtering i forbindelse med deres valg af rangeringsplaceringer. Der er derfor nogle elementer du bør holde øje med. Google har været så søde at udvikle et værktøj til at måle dit websites hastighed. Værktøjet hedder Pagespeed Insights, og det giver dig et godt overblik af din hjemmesides tilstand, samtidig med at du får forslag til optimeringer.

    Du har mulighed for at læse mere generelt om Core web vitals, men også læse om de typiske optimeringsmuligheder her.

    Sitemap er et form for skattekort

    Et sitemap er noget der kan hjælpe med at skabe et visuelt overblik omkring dit website. Udover at det kan hjælpe dig med at skabe en bedre forståelse, så er det også et hjælpemiddel til Google. Et sitemap hjælper Google med at forstå hvordan din side er bygget op, og herigennem gøre det nemmere for Google at crawle dit website.

    Men hvor tilføjer/laver jeg et sitemap? Det er overraskende nemt, og skal ”bare” tilføjes til Google Search Console. Hvordan og hvorledes du tilføjer, og hvad der skal stå i dit sitemap kan du læse mere om her.

    Forskellen på HTTP og HTTPS

    For at starte lidt blødt ud, så får du lige en oversættelse af hvad det betyder. HTTP står for Hyper Text Transfer Protocol, mens HTTPS står for Hyper Text Transfer Protocol Secure. Men hvad går de her 2 typer generelt du på?

    Overordnet er det en form for kommunikation mellem brugernes computer og dit website. S’et i HTTPS står som sagt for Secure, hvilket betyder at brugernes personlige oplysninger f.eks. dankortoplysninger bliver krypteret. HTTPS er derfor udviklet til at beskytte brugerne, så deres oplysninger ikke kan blive misbrugt.

    Men er HTTPS vigtigt selvom du ikke har en webshop? ja det er det. Google prioriterer ”sikre” websites over ”usikre” og derfor er der vigtigt at have HTTPS uanset website. Såfremt du har HTTP, vil brugerne blive advaret om dit websites usikkerhed.

    Man kan derfor sige at det har en effekt på dine placeringsmuligheder.

    Er det så bøvlet at skifte fra HTTP til HTTPS?

    Igen er det korte svar nej, og det kan faktisk gøres uden alt for mange udfordringer. Første step er at købe et SSL-certifikat hos din webhost. Efter dit køb vil du højst sandsynligt opleve et dyk i impressions, hvilket er ganske normalt. Efter kort tid vil du nemlig opleve at du er tilbage på det sammen, hvis ikke flere impressions.

    Der er dog nogle ting du skal være opmærksom på, og dem har jeg listet op nedenunder.

    • Redirect – Det må ikke være muligt at tilgå dit website via både HTTP og HTTPS, da de kategoriseres som 2 forskellige domæner. Der skal derfor laves en 301 redirect, hvilket kan gøres for hele websitet på en gang.
    • Interne links – Forhåbentligt har dit website interne links, og da du skifter til HTTPS ændre URL’erne sig også. Du bør derfor tjekke alle dine interne links igennem for eventuelle fejl. Du kan med fordel bruge Screaming Frog, da den vil vise alle fejl på interne links.
    • Rigtigt certifikat – Sørg for at du får det rigtige SSL-certifikat til dit website. I de fleste tilfælde er et almindeligt SSL-certifikat nok, men større virksomheder f.eks. banker bør få et Extended Validation-certifikat.

    Indeksering/crawling

    Indeksering/crawling er en betegnelse for, at Google læser hele dit website, for at finde ud af hvad dine sider indeholder. Crawlere skal anses som et menneske der husker ualmindeligt godt, og som gennemgår alle jeres sider, og trykker på alle links der er på de enkelte sider. Crawlerne gennemsøger dog kun alle sider der ligger offentligt, og det skyldes at du har mulighed for at tilføje et Noindex tag. En side med noindex er ofte ”login sider” ”tak sider”, da man ikke ønsker dem indekseret på Google. Du kan læse mere om hvordan Google indeksere og hvordan det hele fungere her.

    Men hvorfor skal man indeksere?

    Det er vigtigt at indeksere sine sider så Google hurtigere kan forstå sidernes indhold, og herigennem have en bedre forudsætning for din Googleplacering. Det er dog ikke jordens undergang hvis du glemmer at indeksere, da Google løbende kommer til at crawle/besøge dit website og dens indhold.

    Dit store spørgsmål er vel ”hvordan få jeg indsendt mine sider til indeksering?”. Det er meget simpelt, og du kan næsten ikke gøre det forkert. Nedenfor har jeg opsat en simpel guide i punktform:

    • Åben Google Search Console
    • Tilføj den URL du ønsker indekseret øverst på siden
    • Tryk enter
    • Vent til den har loaded
    • Tryk request index
    • Vent til den har loaded
    • Færdig

    Når den er færdig med at loade, kommer der en besked om at din anmodning er indsendt. Sværere er det ikke, og det er ikke farligt at give sig i kast med det.

    Din website struktur betyder mere end du tror

    Sidste element jeg vil komme ind på er ”side struktur” på godt gammeldags dansk. Website struktur indeholder flere elementer, men hvert element har en indflydelse på din placering på Google. Du kan næsten tørre sveden af panden du snart i mål, men vi kan ikke undgå det sidste element.

    URL struktur

    Den overordnede struktur skal findes på websitet. Men hvad mener jeg egentligt med det? Website struktur forbindes med hvordan din URL-struktur er opsat. Det er igen et hjælpemiddel til Google, så de har en bedre mulighed for at kategorisere dine forskellige sider. Der er forskellige elementer som af og til opstår i URL’en, som ikke gavner. Din URL skal derfor gerne have en klar sti som giver mening for brugerne, men det skal også hjælpe Google med at kategorisere de forskellige sider.

    H-tags

    Den næste del omhandler H-tags. Det er meget simpel SEO, da man som hovedregel kun må have en H1 overskrift på hver side. Du kan dog have lige så mange H2 overskrifter du vil, men overvej hvor relevant contentet er sidst på siden. Ved lidt eller meget irrelevant/ikke vigtig content, kan du overveje at bruge H3 eller H4 overskrifter.

    Der må derfor helst ikke stå en H4 mellem to H2 overskrifter. Du bør derfor skabe dig en struktur omkring hvordan du ønsker dit content opbygget. Google ”læser” dine overskrifter, og du bør derfor prøve at inkorporere dine fokussøgeord i overskriften uden det bliver unaturligt.

    Interne links

    Som nævnt tidligere angående indeksering og crawling, så ”klikker” Google på alle dine links for at få en ide omkring dit websites struktur. Interne links er en vigtig del af din tekniske SEO, da det er med til at undgå ”døde sider”. Definitionen på en død side er, at brugerne ikke har mulighed for at klikke sig videre til en ny side. Deres eneste mulighed er at gå tilbage, og det har ikke en positiv effekt for dit website.

    Du bør derfor sørge for, at brugerne har en mulighed for at komme videre.

     

    Jeg håber ikke det har været alt for indviklet og svært at forstå, men sætter du dig lidt ind i de forskellige elementer, er der mange Google points at hente. Disse er oven i købet en vigtig del af din On-page optimering, tøv derfor ikke med at give dig i kast med de forskellige grene af teknisk SEO.

     

    AAARGHH!!
    Fik vi din opmærksomhed? Godt - gør som 3.100 andre og modtag vores kvartalsvise nyhedsbrev med sprøde guides, erfaringer og skarpe råd til at vækste din forretning digitalt.

      meltem
      Tobias Reinhold Wrang SEO Trainee
      Tobias Reinhold Wrang
      SEO Trainee