ClickCease

Lad Morningbound være din digitale marketingafdeling

Design

5. juni 2023

Hvem er I overhovedet? Den sjove sandhed bag ‘brandidentitet’

Hvad er jeres brand? Hvad er brandets sjæl? Ja, du hører rigtigt! Brandidentitet er på ingen måde kun et logo eller et navn – disse to er kun afledte ”produkter” af jeres brandidentitet.

Brandidentitet er et udtryk, der bruges til at beskrive, hvordan et brand præsenterer sig selv for verden og er genkendeligt for sine kunder.

Det omfatter alle de visuelle og kommunikative elementer, der er forbundet med et brand: fra logo og farver til tonen og stemningen på kontoret. I denne artikel vil du lære om vigtigheden af en stærk brandidentitet, dets forskellige komponenter, og hvordan man skaber en sjov og autentisk brandhistorie.

Mockup af Morningassets

Vigtigheden af en stærk brandidentitet

En stærk brandidentitet er et enormt effekt værktøj til at drive en virksomhed frem. Det er en måde, hvorpå et brand differentierer sig fra sine konkurrenter og skaber en følelsesmæssig forbindelse med sine kunder.

En vellykket brandidentitet kan føre til øget kundeloyalitet, højere salg og en stærkere markedsposition.

Tag f.eks. Apple.. For selvom det er et fortærsket eksempel, så findes der bare ikke et bedre eksempel på brands hvor målgruppen har udviklet en fødselsmæssig forbindelse til brandets identitet. For vi kender alle sammen folk, som KUN vil have Apple produkter, og det er uanset, om der er andre og billigere valg.

Dette skyldes Apples brandidentitet, er noget, som man også kan identificere sig med på et personligt plan. Derfor appellere Apple til folk som tror på ”at udfordre status quo”, eller som Apple siger det Think different.

Skil dig ud fra konkurrenterne

Lad dig ikke slå ud af ”jamen det er jo også Apple”, eksemplerne findes i alle brancher og i alle størrelser. Alle virksomheder, kan gøre gavn af at gøre deres brandidentitet tydelig.

For det første hjælper en stærk brandidentitet med at skabe et varigt indtryk hos kunderne. Når kunderne genkender et brand og kan relatere til det, er de mere tilbøjelige til at vende tilbage og foretage gentagne køb.

Dette fører til øget kundeloyalitet og en større sandsynlighed for, at kunderne vil anbefale brandet til andre.

For det andet kan en stærk brandidentitet hjælpe med at differentiere et brand fra sine konkurrenter. I en verden, hvor forbrugerne konstant bombarderes med reklamer og marketingbudskaber, er det vigtigt at skille sig ud fra mængden.

En unik brandidentitet kan hjælpe et brand med at trænge igennem støjen og nå ud til sine målgrupper på en effektiv måde.

Komponenterne i en brandidentitet

En brandidentitet er en lige så kompleks sammensætning, som din personlige identitet. Det fulde svar på brandidentitetens komponenter er; ”alt hvad virksomheden er og gør”.

Men nogen af de komponenter, som man oftest forbinder med en brandidentitet er:

Logo:

Et logo er et grafisk symbol eller design, der repræsenterer et brand. Det er ofte det første element, folk tænker på, når de hører ordet “brandidentitet”. Et godt logo skal være enkelt, men alligevel iøjnefaldende og mindeværdigt. Logoet er virksomhedens ”avatar” og er en sammensmeltning af virksomhedens vision, mission, værdier og formål.

Farver:

Farver spiller en vigtig rolle i brandidentitet, da de kan påvirke humør og følelser hos kunderne. Et brand skal vælge farver, der passer til dets personlighed og værdier og skaber en følelsesmæssig forbindelse med kunderne.

Typografi:

Typografi refererer til den skrifttype, der bruges i et brands kommunikation. Valget af skrifttype kan påvirke, hvordan et brand opfattes og bør vælges med omhu for at sikre, at det afspejler brandets personlighed og værdier.

Tone og stemning:

Tonen og stemningen i et brands kommunikation er afgørende for, hvordan det opfattes af kunderne. En konsekvent tone og stemning kan hjælpe med at skabe en stærk brandidentitet og opbygge tillid hos kunderne.

Visuelle elementer:

Disse omfatter billeder, illustrationer og grafik, der anvendes i et brands markedsføringsmateriale. Disse elementer skal være i overensstemmelse med brandets personlighed og værdier og bidrage til at skabe en mindeværdig og genkendelig brandidentitet.

Morgan er ved at finde på initiativer til bedre konvertering på sit website

Men en dette er kun brandets identitet oversat til den eksterne verden i marketingsammenhænge… En stærk brandidentet finder først indpas, når man har oversat ens identitet til handlinger, rutiner og adfærd, som lever i kulturen.

Det er f.eks. ting som:

  • Hvordan vi taler til hinanden og vores kunder.
  • Hvordan vi møder gæster i huset.
  • Hvordan man behandler ens leverandører.
  • Hvordan I har sammensat jeres kundeservice.
  • Og meget mere.

Pointen er, at hvis man kun bruger tid på, at oversætte ens brandidentitet til visuelle hjælpemidler og marketing materiale, og glemmer kulturen, så risikerer I jeres omverden oplever dissonans mellem ”hvad I siger I er, og hvad I egentligt er”.

Med dissonans tænker jeg på alle de virksomheder, som siger, at de er ”i øjenhøjde” eller ”kunden først”, men hvor kundeservicemedarbejderen hellere vil følge tjeklister og tomme regler, end at lytte til kunden.

Processen med at skabe en brandidentitet

Skabelsen af en brandidentitet er en kompleks proces, der kræver tid, tænkning og kreativitet.

Min anbefaling vil være følgende:

  1. Definer vision, mission og værdier.
    1. Definer gerne hvordan disse oversættes til kultur, hvordan agerer vi overfor hinanden og vores omverden?
  2. Definer jeres kernefortælling
    1. Hvorfor er I til?
    2. Hvorfor laver I det, som I gør?
    3. Hvad er jeres eksistensberettigelse?
  3. Definer jeres målgruppe – hvem er I til for?
  4. Udarbejd et logo
  5. Udarbejd designguide
    1. Typografier
    2. Farver
    3. Ikoner
    4. Billedstil
    5. m.m.

Jeg har tidligere skrevet et blogindlæg om prisen for en visuel identitet. I dette indlæg kan man læse mere om processen I at lave de visuelle elementer (visuel identitet) i jeres brandidentitet. Læs indlægget her.

Den sjove side af brandidentitet: storytelling og personlighed

En af de mest spændende og sjove aspekter ved brandidentitet er storytelling og personlighed. Et brand med en stærk historie og en unik personlighed kan skabe en dybere forbindelse med sine kunder og skille sig ud fra konkurrenterne.

Storytelling handler om at skabe et autentisk narrativ omkring dit brand, der formidler dets værdier, mission og vision. En god brandhistorie kan fange kundernes opmærksomhed og få dem til at føle en følelsesmæssig forbindelse til dit brand.

Brandpersonlighed er de menneskelige karakteristika, der tilskrives et brand. Det kan være alt fra humoristisk og legesyg til professionel og autoritativ. En unik brandpersonlighed kan hjælpe dit brand med at skille sig ud og skabe en stærk følelsesmæssig forbindelse med dine kunder.

Almindelige misforståelser om brandidentitet

Der kunne skrives bøger om de misforståelser, der er omkring brandidentitet.

En klassisk misforståelse er, at brandidentitet og branding er det samme. Branding er et bredere term, der omfatter alle de aktiviteter og strategier, der anvendes til at opbygge og vedligeholde et brands omdømme og image.

Brandidentitet er rigtig nok en del af brandingen, men fokuserer specifikt på de visuelle, kommunikative og kulturelle elementer, der repræsenterer et brand.

En anden klassisk misforståelse er at oversætte ’brandidentitet’ til kun visuelle elementer, som f.eks. et logo: Et logo er en vigtig del af en brandidentitet, men det er langt fra den eneste komponent.

Og måske den største misforståelse…

At en stærk brandidentitet er alt, hvad du behøver for at få succes. I kan have alle de rette intentioner, og en skæppeskøn kultur – men hvis jeres produkter/services er langt fra tilfredsstillende, så vil jeres brandidentitet ikke betyde noget.

Her tænker jeg f.eks. på ’Bronuts’. Skarp identitet, itensiv markedsføring… men et ringe produkt.

Og du tænker sikkert: ”hvem er Bronuts?”.

Præcis… det er min pointe. 😉

Afslutningsvist…

Min anbefaling til hvad du skal gøre herfra, for at blive klogere på brandidentitet. Læs bogen ’Primal branding’, skrevet af Patrick Hanlon. Den bruger andre ord for det, men alt den taler om, handler om definitionen af en brandidentitet.

Relaterede nyheder

KONTAKT OS

Første skridt i din forretningsudvikling

Vi venter allerede i spænding på at høre fra dig! Vi elsker at hjælpe virksomheder med noget på hjerte, som har digitale udfordringer, som vi kan løse sammen.

Rugaardsvej 55A 1. TV
5000 Odense C
Dampfærgevej 27-29 st.
2100 København Ø
Skriv til os
Book et møde
Job og Karriere Find kontaktperson
Skriv til os

Første skridt i din forretningsudvikling






    Du er en stjerne

    Tak for din henvendelse

    Du skulle nu have modtaget en bekræftelsesmail.
    Vi kigger på din henvendelse og vender retur hurtigst muligt.

    Ha´ en rigtig god dag ☀️

    Book møde

    Snak med os når det passer dig bedst!

    Hvonår?

    Vælg dato

    Ledige tider

    Book møde

    Tak! - Vi skal bare lige vide lidt mere om dig






      Du er en stjerne

      Tak for din henvendelse

      Du skulle nu have modtaget en bekræftelsesmail.
      Vi kigger på din henvendelse og vender retur hurtigst muligt.

      Ha´ en rigtig god dag ☀️

      Tilmeld nyhedsbrev

      Få de seneste nyheder og trends




        Du er en stjerne

        Tak for din henvendelse

        Du skulle nu have modtaget en bekræftelsesmail.
        Vi kigger på din henvendelse og vender retur hurtigst muligt.

        Ha´ en rigtig god dag ☀️