Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon
Step 1 / 3 - Vælg projekttype

Kom i dialog om dit næste projekt

Send os en uforpligtende forespørgsel og få en realistisk pris idé på dit projekt.

WebsiteWebshopSeoAnnonceringProgrammering
Step 2 / 3 - Projekt information

Beskriv dit projekt så godt du kan

Step 3 / 3 - Dine oplysninger

Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

Website

3 hurtige til at få mest ud af dine mobilbrugere

Tilbage til blog

Author avatar

Thomas Østerkjerhuus

okt 01

Mobilen er ofte kundens første kontakt med dig, men er oplevelsen dårlig, kan du være 100% sikker på, at der ikke bliver noget gensyn. I dag er de fleste websites responsive, dvs. de tilpasser sig automatisk skærmstørrelsen på din brugers device. Men det betyder ikke, at de er optimeret til at blive oplevet på mobil.

Det er vigtigt, at du er opmærksom på at mobiloptimere dit website, for mobilbrugerne udgør godt 30% af trafikken til B2C-sites, mens de udgør ca. 25 % for B2B-sites. Og det er altså rigtig meget indtjening, du potentielt går glip af, hvis dit website ikke er optimeret til den håndholdte.

Du kan dog gøre dit for at tilgodese dine mobilbrugere. Læs videre nedenfor, og få 3 gode råd til, hvordan du undgår at tabe dem.

1. Design efter det mobile mindset

Der, hvor mange går galt, er, når de bare tager desktopdesignet og tilpasser det, så det kan vises på en smartphone. Men det er ikke nok at gøre elementerne mindre, hvis de alligevel forrykker sig. Derudover skal man også medtage, at vi har en helt anden adfærd, når vi er på mobilen.

Det skyldes til dels smartphonens størrelse. For det er begrænset, hvor meget sjov man kan have med en 5-tommer skærm og et endnu mindre tastatur. Men det skyldes også, at vi bruger mobilen i helt andre sammenhænge end computeren. Du kender det sikkert selv; mobilen bliver hevet op af lommen i tide og utide, og som regel når du skal finde noget information hurtigt, slå tid ihjel eller bare have et quick fix.

Disse faktorer er med til at gøre mobilbrugerne endnu mere utålmodige end desktopbrugerne. Som ejer af et B2C-site skal du derfor arbejde med en anden informationsstruktur end den, du er vant til fra desktop.

For dine store billeder ser måske flotte ud på en computerskærm, men for mobilbrugeren kan billederne være en forhindring, som står i vejen for den information, de leder efter. Også selvom de er blevet gjort mindre. Og mens fem linjer tekst fylder ingenting på en 15-tommer skærm, så bliver de lige pludseligt til en roman på mobilen.

B2B-ejere er heller ikke undtaget, for man skal ikke undervurdere, hvor meget research virksomheder laver på farten (læs: på mobilen). Det kan godt være, at du bliver ”købt” på desktop, men mobile var kundens ”first touch”.

Mobilt design handler i bund og grund om at skære ind til benet, så dine brugere kun præsenteres for det essentielle. Det er en svær øvelse, og du kommer desværre ikke udenom at skulle ”kill your darlings”, men det er afgørende for mobiloplevelsen.

 

2. Jagt de bløde konverteringer

At mobilbrugerne er superutålmodige, har også den konsekvens, at mobil altid konverterer dårligere end desktop. Men det er også forståeligt, for et checkout-flow på 4-5 trin virker uendeligt langt på mobil. Det er alt for mange sider at gå igennem og alt for mange felter at udfylde på så lille en skærm.

Det hjælper heller ikke, at der ingenting skal til, før man kommer til at trykke forkert på det lillebitte tastatur, og sådan noget irriterer.

Så hvad gør du, hvis dine mobilbrugere er modvillige overfor at udføre hårde konverteringer som køb og indsendelse af kontaktformular?

Du slår hårdere på de bløde konverteringer.

For hvis du ikke kan få dine mobilbrugere til at konverterer, så må du bearbejde dem, så de i de mindste besøger dig på desktop senere hen og konverterer der i stedet.

Dvs. vi er ude i at skabe et slags “remind me”-flow. Det kan f.eks. være, at du har en produktside, hvor det kun er på mobilvisningen. at brugerne kan se en knap, som de kan trykke på for at sende sidens URL til deres e-mail. Det gør, at de hurtigt kan tilgå din side på et senere tidspunkt og fra et andet device.

Selvom bløde konverteringer ikke giver profit med det samme ligesom hårde konverteringer, så er de stadig værdifulde, fordi de hjælper til at vække dine brugeres interesse i dig.

Og når du rumsterer i dine brugeres bevidsthed, så øger du chancen for, at de vælger at købe hos dig, den dag de finder ud af, at de har brug for det, du sælger. Eksempler på bløde konverteringer er:

  • Produktvisninger
  • Videovisninger
  • Tilmelding til nyhedsbrev
  • Lagt i kurv
  • Visning af online katalog
  • Download af e-bog
  • Likes på Facebook og Instagram

Udover at holde dine mobilbrugere til ilden så er der også den fordel ved bløde konverteringer, at du kan spore dem. Det gør, du efterfølgende kan henvende dig til dine mobilbrugere på desktop.

F.eks. kan du arbejde henimod at få dine mobilbrugere til at se 50% af en video på dit website, og selvom de ikke konverterer her og nu, så kan du efterfølgende bruge Facebook til at målrette dig dem, når de sidder foran desktoppen.

Facebook gør nemlig brug af personbaseret sporing, og helt kort betyder det, at platformen sporer sine brugere på tværs af deres devices, så længe de er logget ind. Og det er altså en feature, som er som sendt fra himlen!

3. Hjælp dine brugere med at huske dig

En anden måde, du kan tage hånd om dine mobilbrugere på, er ved at implementere funktioner på mobilversionen, som øger chancen for, at de senere hen husker dit website f.eks. ved at minde dem om, at de har interageret med dig.

Et rigtigt godt eksempel er ”gem min kurv”-funktionen. Funktionen gemmer dine brugeres kurv, hvis de forlader din webshop uden at gennemføre købet. Vender de så tilbage igen, vil varerne stadig ligge i kurven, og det kan måske genoplive interessen for produkterne.

Hermed imødekommer du den dårlige brugeroplevelse, som mobil checkout ofte er. Det skal lige siges, at ”gem min kurv” også er vældigt interessant for desktop, så vi anbefaler kun, at du udvider din webshop med funktionen.

Du kan også med fordel tilføje en knap til dine produkter, som gør det muligt for brugerne at sende en produktside til deres e-mail, så de senere hen kan læse mere (vi kom lidt ind på det tidligere).

Det har lidt samme funktion som et bogmærke men med den kæmpe bonus, at du er landet i deres indbakke. En yderligere bonus er, at du også kan bruge e-mailadressen til senere genaktivering, så det er win-win for alle parter.

Og apropos genaktivering, så bør du også tilbyde dine mobilbrugere muligheden for at blive tilmeldt en sms-service, så de kan få notifikationer om nyheder, tilbud, rabatter, særkampagner osv. direkte på mobilen.

Igen får du her fordelen ved at lande direkte i deres indbakke, og du kan bruge telefonnummeret til at markedsføre din virksomhed.

 

Husk: Mange bække små

Vi håber, at du har fundet inspiration til, hvordan du kan mobiloptimere din webshop. At optimere til mobil er svært og tidskrævende, og man kan nemt fristes til at lade være, fordi mobilbrugerne ikke fylder lige så meget som dem på desktop.

Her er det vigtigt, du tager de holistiske briller på, for når du tager hensyn til dine mobilbrugere, har du gjort dit for at bringe dem over i dit desktop-flow, og det er her, at alt det sjove sker.

Kunne du tænke dig at vide mere om, hvad man kan gøre for at optimere til mobil, så kan du med fordel læse vores blogindlæg om AMP (Accelerated Mobile Pages). Kort fortalt er AMP et open source framework, som fjerner al unødvendig funktionalitet for at gøre dit website hurtigere på mobil. Find det her.

Tak, fordi du læste med!