Web
30. januar 2023
Alt du skal vide om betalingsløsninger til webshop
En betalingsløsning er det, som gør at dine kunder kan betale på din webshop. Der findes et hav af betalingsløsninger, som indfrier forskellige behov, og kan stille forskellige betalingsmuligheder til rådighed.
I dette indlæg har jeg prøvet at samle alt du behøver at vide om betalingsløsninger, så du kan træffe de rette valg.
Det første du skal være opmærksom på, er at en betalingsløsning indeholder både en betalingsgateway og en indløsningsaftale.
Hvad er en betalingsgateway?
Betalingsgatewayen er det betalingsvindue som slutkunden ser, når de skal indtaste kortoplysninger. Betalingsgatewayen leveres af en betalingsleverandør, som stiller den tekniske platform til rådighed og sikrer at en betaling foregår sikkert og at slutkundens kortinformation behandles forsvarligt. Det er gennem betalingsleverandørens platform, at betalinger håndteres fra start til slut
Der findes som udgangspunkt to forskellige typer betalingsgateways:
- Betalingsgatewayen implementeret direkte på webshoppen (f.eks. din WooCommerce webshop), så kunden har en oplevelse af at blive på websitet under betalingen
- Kunden bliver sendt over til et eksternt betalingsvindue for at færdiggøre betalingen
Hvilken af de to ovenstående typer der vælges afhænger af betalingsleverandørens implementeringsmuligheder samt hvilken oplevelse man vil give kunden. På webshops, som kunden ikke kender eller ikke har handlet på før, vil et eksternt betalingsvindue give ekstra tryghed for at kortoplysninger behandles forsvarligt, mens en implementeret betalingsgateway kan give en mere flydende købsoplevelse.
Betalingsgatewayen bliver implementeret i webshoppen gennem et API, som udveksler data om ordren og kunden.
Kort og godt er din betalingsgateway løsningen på, at kunder kan foretage betalinger på din webshop.
Hvad er en indløser?
En indløser er den aktør, som tjekker, om der er dækning på kundens konto, og giver betalingsgatewayen besked om, at betalingen er godkendt. Derefter sørger indløseren for at trække pengene på slutkundens konto og overføre beløbet til betalingsmodtagerens konto.
Hvilken indløser man vælger, afhænger af hvilke korttyper, som man ønsker at tilbyde sine kunder.
Det er vigtigt at vide, at man først kan ansøge om en aftale med en indløser, når din webshops checkoutflow/betalingsflow er helt færdigudviklet.
OBS. Vær opmærksom på, at der kan gå op til en måned, før din indløsningsaftale godkendes.
Betalingsløsninger med kombineret gateway og indløser
Der findes også betalingsløsninger, som kombinerer betalingsgateway og indløser. Her skal du ikke lave to aftaler men kun én aftale. Aftalen kører på enten månedlig betaling eller per transaktion afhængig af valg af kombineret udbyder.
Betalingsløsninger med særlig funktionalitet
Der findes betalingsløsninger som ud over at tilbyde almindelig kortbetaling, også tilbyder andre ting. Disse er listet herunder.
Abonnementsbetaling
Abonnementsbetaling betyder, at kunderne kan tilmelde sig et abonnement, hvor de betaler et fast beløb regelmæssigt. Dette vil typisk være månedligt eller årligt. Det kan for eksempel være for et medlemskab alá champagneforalle.dk, et abonnement på en softwaretjeneste alá https://morningscore.io, eller for at få adgang til bestemt indhold på din webshop.
Abonnementsbetalinger giver din webshop mulighed for at skabe en stabil og forudsigelig indtægt. Vi ser også, at det typisk hjælper din virksomhed med at øge kundeloyaliteten, da du har en regelmæssig interaktion med dine kunder.
Hurtig checkout ved gemt kort og kundeoplysninger
NETS Easy gemmer kundeoplysninger og kortoplysninger på tværs af webshops som benytter dem. Dette giver mulighed for at implementere hurtig checkout for kunden, hvis kunden har handlet på en anden webshop med NETS Easy.
Mobilbetaling
De fleste betalingsgateways understøttet mobilbetaling gennem f.eks. MobilePay. Andre mobilbetalingsløsninger kan være Google Pay elller Apple Pay.
Vi ser en større efterspørgsel efter disse, så dette er en vigtig overvejelse, når du vælger betalingsløsning.
Betaling på afbetaling
Klarna er et eksempel på en betalingsløsning, hvor kunderne kan vælge at betale for deres køb i rater over en bestemt periode i stedet for at betale hele beløbet på én gang. Det giver kunderne mulighed for at købe større eller dyrere varer, som de ellers ikke ville have råd til at betale for med det samme eller hvor det ikke giver mening at betale for det hele med det samme.
For at bruge Klarna’s betaling på afbetaling skal kunderne først godkende en kreditvurdering og oplyse deres personlige oplysninger. Derefter kan kunden vælge at betale i rater på deres køb i webshoppen. Der vil man så få vist den samlede pris, kundens månedlige afbetalinger.
Klarna sender derefter kunden en faktura med deres afbetalingsbetingelser, som kunden skal betale.
Overvejelser til valg af betalingsløsning
Funktioner
Nogle betalingsløsninger kan håndtere abonnementsbetalinger på en smooth måde, og andre hvor det virker lidt mæææh.
Pris
I nogle betalingsløsninger betaler man en fee pr. transaktion, andre betaler du en fast pris og andre løsninger tager en XX% af salget.
Volumen af ordre og størrelsen af din gns. ordre bør være udslagsgiven i hvilken løsning du vælger.
Integration til webshop
Shopify, Magento, WooCommerce, Joomla, Dynamic web, Ucommerce, der findes et hav af webshops og betalingsløsningerne har ofte meget selektivt valgt, hvilke shopsystemer, som de har prioriteret tid på at udvikle udvidelse eller plugins til, således at det bliver nemt at integrere betalingsløsningen.
Muligheder i betalingsløsning
Det er forskelligt hvilke kort man kan betale med og/eller andre betalingsmuligheder (PayPal, ApplePay, Mobilepay osv.)
Samtidigt bør du kigge på hvordan betalingsløsningen administrationspanel ser ud, hvilke muligheder har du fra deres administrationspanel, i forhold til at trække og refundere penge, og generelt administrere din konto.
Du bør også overveje hvor ”udviklervenligt”, din betalingsløsning er, f.eks. hvor veldokumenteret deres API er, har de et godt ”sandbox”-miljø, som du trygt kan teste ting af i. Dette er nærmest udelukkende årsagen til at Stripe er blevet så populært.
Hvilke WooCommerce betalingsløsninger findes?
Vi får ofte spørgsmål vedrørende kompatibilitet til WooCommerce, og derfor vil jeg gerne berøre dette område.
Der findes flere danske og udenlandske betalingsgateways, der kan integreres med en WooCommerce webshop. Nogle af de mest populære inkluderer:
QuickPay
En populær dansk betalings gateway, der giver mulighed for at modtage kredit- og betalingskortbetalinger samt faktura og abonnementsbetalinger.
Nets Easy
En af de mest anvendte betalingsmetoder i Danmark, der giver mulighed for at modtage kredit- og betalingskortbetalinger, MobilePay og Betalingsservice.
Epay
En betalingsløsning, der giver mulighed for at modtage kredit- og betalingskortbetalinger samt SMS-betalinger.
PayPal
En global betalingsløsning, der også er tilgængelig i Danmark, giver kunderne mulighed for at betale med deres PayPal-konto eller kredit- eller betalingskort.
Stripe
En global betalingsløsning, der også er tilgængelig i Danmark, der giver mulighed for at modtage kredit- og betalingskortbetalinger direkte i webshoppen.
Bambora
En betalingsløsning, der giver mulighed for at modtage kredit- og betalingskortbetalinger, faktura, abonnementsbetalinger og MobilePay.
Swiipe (Clearhaus)
En betalingsløsning, der giver mulighed for at modtage kredit- og betalingskortbetalinger samt faktura og abonnementsbetalinger.
Du skal være opmærksom på, at dette kun er et lille udvalg af de mange betalingsløsninger, der findes i Danmark. Der er mange flere muligheder, der kan være relevante for din webshop. Dette vil være meget afhængigt af, hvilke lande du sælger dine varer i, din branche, men også dine kunders præferencer. Det er vigtigt, at du undersøger de forskellige muligheder, og vælge den der passer bedst til din forretning. Du er altid velkommen til at tage fat i os, hvis du ønsker rådgivning i denne proces.
Ønsker du at se en samlet liste over betalingsløsninger og indløser, så tag et kig på kortgebyr.dk.
Hvad skal man være opmærksom på når man vælger?
Når man vælger en betalingsløsning til sin webshop, er der flere ting, man skal være opmærksom på:
1 – Sikkerhed
Det er vigtigt at vælge en betalingsløsning, der er sikker og beskytter både kundernes og virksomhedens sensitive information.
2 – Kompatibilitet
Sørg for at betalingsløsningen er kompatibel med din webshops platform og eventuelle øvrige systemer, som f.eks. ERP eller CRM. En fordel er, at de fleste allerede har udviklet moduler eller plugins, som kan integrere din webshop med betalingsløsning. De fleste danske betalingsløsninger skriver, hvis de har et plugin udviklet til WooCommerce.
3 – Gebyrer
Find ud af, hvilke gebyrer der er forbundet med betalingsløsningen, såsom transaktionsgebyrer, månedlige abonnementsgebyrer eller kontosætningsgebyrer. Her kan du få et hurtigt overblik på kortgebyr.dk
4- Valuta
Vær opmærksom på, om betalingsløsningen understøtter de valutaer, du ønsker at modtage din betaling i på din webshop.
5 – Kundeoplevelse
Overvej, hvordan betalingsløsningen påvirker kundens oplevelse af at handle i din webshop. Nogle løsninger tilbyder at betalingensflowet bliver en del af din webshop, hvor andre kaster kunden over på en anden URL-adresse. Vælg en løsning, der er nem at bruge og giver kunderne tryghed i forbindelse med deres betaling. Her kan du evt. køre noget splittesting, og se om det ændrer din konverteringsrate afhængigt af hvilken løsningen du bruger.
6 – Abonnementsbetaling
Hvis din webshop tilbyder abonnementsbetaling, så sørg for at vælge en betalingsløsning, der understøtter dette.
7 – Betalingsmuligheder
Vælg en betalingsløsning, der understøtter de mest populære betalingsmetoder, såsom dankort, kredit- og debitkort, bankoverførsler, mobilbetaling og betaling på afbetaling.
8- Support
Vælg en betalingsløsning, der giver god support. Vælger du en dansk betalingsløsning, så kan du typisk også få dansk support, hvilket er en stor fordel. De er for det meste gode til at hjælpe dig, hvis der opstår problemer med betalinger.
9 – Dashboardmuligheder
Mange nye betalingsløsninger kommer med dashboard, som giver dig et hurtigt overblik over dine tilgodehavende, refunderinger og ordre. Dette kan give dig et utroligt godt overblik over din webshops økonomi.
Hvilke(n) løsning vil vi anbefale?
Som udviklingshus er det vigtigt for os at rådgive vores kunder om de mest hensigtsmæssige betalingsløsninger til deres specifikke forretningsbehov. Derfor anbefaler vi, at du undersøger flere forskellige betalingsløsninger og sammenligner deres priser, gebyrer og funktionalitet i forhold til dine forretningsbehov.
Vi har god erfaring med betalingsløsninger som Bambora, Quickpay, Nets Easy, Stripe, Pensopay og Reepay. Når vi integrerer op imod disse betalingsløsninger, så er vi i tæt dialog med den specifikke betalingsløsning, hvilket gør, at vi har den nødvendige viden og erfaring til at rådgive vores kunder i deres specifikke integrationer. Dette gælder både for integrationer med WooCommerce, Laravel løsninger og custom WordPress løsninger.