AI
13. juni 2025
Hvad er Google AI Overviews?
Det er Googles måde at give dig svar før du klikker. En generativ AI-funktion, der opsummerer søgeresultater direkte i toppen af søgeresiden – baseret på indhold fra udvalgte websites. Du ser svarene på det du søgte helt uden at klikke ind på en hjemmeside
Google AI Overviews ændrer spillereglerne for SEO, så det naturlige spørgsmål er nu: Hvordan bliver man vist i AI Overviews?
Her får du svar og tekniske håndtag, du faktisk kan bruge.
AI Overviews er ikke for alle – og det er pointen
Lad os være ærlige: Det er ikke noget man kan købe sig til. Google udvælger indhold baseret på en kombination af kvalitet, struktur og relevans. Det betyder, at AI Overviews SEO (SWO) ikke handler om “mere tekst”, men om “bedre forstået tekst”.
Hvis du vil have dine sider med i AI Overviews, kræver det, at du serverer viden, der:
- Viser, at du ved, hvad du taler om.
- Er let for AI’en at forstå (semantik, struktur, schema).
- Er troværdig og dækkende – ikke bare hurtigt skrevet content.
1. SEO for Google SGE: Det tekniske grundlag, du skal have styr på
Google bruger structured data (schema markup) til at identificere svar, opskrifter, processer, definitioner og meget andet. Hvis du vil hjælpe AI’en på vej, så implementér:
FAQPage
ogHowTo
schema på guides og vidensartiklerProduct
,Organization
ogArticle
schema på relevante sider- Brug JSON-LD – det er Googles foretrukne format
Bonus: Structured data hjælper både med AI Overviews og med klassiske rich snippets. Win-win.
2. Skriv, så maskiner (og mennesker) kan forstå dig
Det er fristende at skrive smart, og rigtig vise dine læsere dine lingvistiske evner. Men det er smartere at skrive klart. AI’en elsker konkret, fokuseret og kontekstuel tekst, der besvarer et spørgsmål tydeligt.
Prøv fx at:
- Svar direkte i første eller andet afsnit – drop cliff hangers
- Brug H2’er med spørgsmål, fx: “Hvordan bliver man vist i AI Overviews?” 😉
- Lav korte, præcise afsnit – som kan løftes direkte af AI’en
- Brug punktopstilling
3. Brug semantik: vis sammenhæng i dine emner
Skriv ikke bare om ét søgeord, men dæk hellere emnet som du gerne vil rangere for. Vis Google (og dine læsere), at du har autoritet og forståelse.
Hvis du fx skriver om “Professionelt AV-udstyr”, så bind det op med:
- Use cases
- Best practice principper
- Integration med diverse systemer
- Performance
- Sammenligninger mellem udstyr eller leverandører
Så skaber du en semantisk sammenhæng, som Google (og dens AI-model) kan aflæse som ekspertise og du giver også bedre mere hjælpsomt materiale til dine læsere.
4. Optimer på E-E-A-T
Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness – det gode gamle E-E-A-T lever stadig. Men det bliver endnu vigtigere i AI Overviews, fordi Google aktivt undgår usikre kilder.
Helt konkret:
- Vis, at indholdet er lavet af eksperter, ikke marketing generalister
- Brug forfatterboks med credentials
- Henvis til troværdige kilder
- Hold dine artikler opdaterede (Google markerer forældet indhold)
Det er f.eks. også derfor I kan læse hvem der er forfatter af dette blogindlæg. 🤖
Hvad du ikke kan gøre (og det er også vigtigt at vide)
Du kan ikke:
- Betale dig til en plads i AI Overviews
- Bruge én magisk meta-tag og forvente resultater
- Garantere synlighed, selv hvis du gør alt “rigtigt”
Google AI Overviews er stadig i udvikling og tester løbende nye kriterier. Men hvis du bygger din side med teknisk struktur, reel værdi og gennemsigtighed – så har du en reel chance.