april 4, 2022
september 25, 2023
Vent venligst
Step 1 / 3
Opkaldssporing eller call tracking er sporing af indgående opkald fra potentielle leads, der har fundet jeres telefonnummer efter at være blevet påvirket af markedsføring. Du tracker altså, at nogle tog nummeret fra for eksempel din hjemmeside.
Som virksomhed har du med al sandsynlighed haft gang i flere forskellige markedsføringsaktiviteter. Hvis du ikke har en webshop eller et online bookingsystem, men i stedet har opkald som din vigtigste konverteringshandling, så bør opkaldssporing eller call tracking være en central del af dit leadtracking-setup.
Hvis en potentiel kunde har fundet jer gennem en Google Ads-søgeannonce eller en Facebookannonce, så kan du spore opkaldet tilbage til denne markedsføringskanal. Ja, sågar helt tilbage til hvilken kampagne, annonce og søgeord der har medført henvendelsen.
Når brugeren har klikket ind på jeres hjemmeside via f.eks. en annonce, vil jeres hovednummer være skiftet ud med et opkaldssporing-nummer, som i viderestillingen til jeres hovednummer samtidig registrerer, hvilken markedsføringsaktivitet der har medført opkaldet.
Der findes altså mange gode eksempler med opkaldssporing Online benytter man typisk dynamisk opkaldssporing, som fungerer ved, at jeres nummer dynamisk udskiftes med et tilfældigt viderestillingsnummer fra puljen for hver session. På den måde kan man spore opkaldet tilbage til kilden, der har medført opkaldet.
Ønsker du derimod at spore effekten af offline markedsføring fra f.eks. trykte medier, så kan dette også lade sig gøre med et statisk opkaldssporing-nummer. Ringer man til nummeret, viderestilles man automatisk til jeres angivne telefonnummer, og der registreres i samme ombæring, at den trykte reklame har medført et lead via telefonisk henvendelse.
Det er vigtigt, hvis jeres nye kunder primært går gennem opkald som første kontaktpunkt. Benytter I flere forskellige salgs- og markedsføringsaktiviteter, er det væsentligt at have en ide om, hvilke af disse aktiviteter der er værd at bruge penge og tid på.
Og det er nemlig lige præcis den slags insight, som opkaldssporing vil give jer.
Måske har I som virksomhed ovenikøbet prøvet at hyre en ekstern part til at stå for leadgenerering via betalt annoncering. I så fald har du muligvis prøvet at have en konsulent rapportere, at I har fået et bestemt antal konverteringer og spurgt, om I ikke skulle hæve budgettet for at skaffe flere konverteringer. Måske har I godt kunnet mærke en fremgang, men mangler bevis for hvor mange nye kunder, som jeres eksterne konsulent har skaffet jer.
Alt det kan I altså få svar på med opkaldssporing. Hos Morningtrain bruger vi det danske værktøj Trailhub til opkaldssporing af leads via opkald. Med vores eget interne system sørger vi desuden for at følge disse leads til dørs for at spore antallet af kunder og omsætning, som markedsføringen har genereret. Et opkald, med andre ord et lead, er nemlig ikke meget værd, hvis det ikke bliver en kunde.
Vi siger altså nej tak til gætværk og mavefornemmelser, og giver dig retvisende data, så du kan træffe de rigtige beslutninger på de rigtige tidspunkter.
Når du skal beregne afkastet af jeres marketinginitiativer for leadgenerering, er opkaldssporing altså essentielt. Ved at benytte et værktøj som Trailhub til at spore opkald, og derefter følge op på, hvilke opkald der er blevet til et salg, kan du relativt præcist beregne din ROI for hver af dine marketingkanaler. Du ved nemlig, hvem der har ringet, og hvor meget denne nye kontakt er værd, hvis en ordre lukkes.
På et operationelt plan vil du kunne bruge denne viden til at tage beslutninger om, hvor budgetter skal allokeres til, og hvilke aktiviteter der skal skrues ned for. Uden opkaldssporing med efterfølgende opfølgning fra lead til kunde, opererer du i blinde, og får med al sandsynlighed ikke det mest optimale ud af dine salgs- og markedsføringsaktiviteter.
Nogle virksomheder er mere oplagte end andre, men alle virksomheder, hvor opkald er den primære konverteringshandling fra nye kunder, vil have gavn af opkaldssporing.
Medmindre du har en webshop eller et bookingsystem, så vil nye kunder hovedsageligt tage kontakt til dig via telefon med henblik på at blive kunde hos dig. Hvis det er tilfældet, opfordrer vi kraftigt til, at du benytter opkaldssporing sammen med din markedsføring, for at sikre dig at du kan allokere penge og ressourcer bedst muligt.
I visse tilfælde modtager I måske også henvendelser fra nye potentielle kunder via mail eller kontaktformular. Disse henvendelser kan ligeledes registreres med Morningtrack for at samle al data på leads ét sted.
Hos Morningtrain bruger vi Trailhub til opkaldssporing. Du får faste viderestillingsnumre, og data kan sendes direkte til Google Analytics, Google Sheets, CRM-systemer og en lang række andre platforme ved hjælp af Zapier.
I Google Ads finder du dog et gratis alternativ, hvis du vil i gang billigt, kan leve med manglende kontrol over numrene, og blot ønsker at spore opkald i form af leads. Her kan du oprette Google Ads opkaldssporing, som er Googles eget call tracking værktøj. Det virker dog desværre kun i Google Ads og ikke med andre platforme. Derfor anbefaler vi altså Trailhub som et bedre alternativ.
Nedenfor kan du se fordele og ulemper ved Google Ads call tracking.
Ulemperne ved brug af Googles egen call tracking er så store, at vi kun ser brugen af Trailhub som en mulighed. Med priser så billige kan det ikke svare sig at vælge Google Ads opkaldssporing frem for Trailhub.
Vi vil anbefale dig at gøre, som vi selv gør. Hos Morningtrain går vi et skridt længere og verificerer, at de tal, vi ser online, rent faktisk er blevet til salg i vores kunders (og vores egen) forretning. Vi benytter Trailhub til opkaldssporing, og registrerer opkaldene i et skema, hvor det efterfølgende er muligt for dig at registrere, hvilke af opkaldende der er blevet til kunder, samt hvor meget kunden har været værd. På den måde kan vi følge op på den reelle værdi af hvert opkald, hvilket er guld værd i beregningen af den reelle ROI samt i optimeringsarbejdet med din markedsføring.
Har du en forretning, som ikke er en webshop, eller hvor nye kunder kommer via et bookingsystem med selvbetjening, så er der en stor sandsynlighed for, at dine leads fra markedsføring kommer i kontakt med dig via opkald, mail eller kontaktformular. Derfor vil vi lige opsummere en sidste gang, hvorfor du bør bruge opkaldssporing: