Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon
Step 1 / 3 - Vælg projekttype

Kom i dialog om dit næste projekt

Send os en uforpligtende forespørgsel og få en realistisk pris idé på dit projekt.

WebsiteWebshopSeoAnnonceringProgrammering
Step 2 / 3 - Projekt information

Beskriv dit projekt så godt du kan

Step 3 / 3 - Dine oplysninger

Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

Website

Hvad koster en professionel hjemmeside?

Tilbage til blog

Author avatar

Karsten Madsen

feb 08

Hvad koster en hjemmeside?

Det er helt klart det, vi oftest bliver spurgt om. Jeg forsøger ofte at svare i to sætninger af respekt for andres tid, men i realiteten er det ikke så simpelt. Derfor har vi lavet denne lidt løse men beskrivende guide, som kan kaste lys over emnet.

Er du overbevist om, at vi er det rigtige valg for dig eller din virksomhed, kan du læse mere om vores hjemmesider her eller kontakte os på samme side. Du kan også se vores cases herhvor vi har listet nogle af de professionelle hjemmesider, som vi har udarbejdet for vores kunder.

 

... Og hvad så?

Lad mig starte med at stille spørgsmålet: Hvad er en hjemmeside værd?

Nogle mener, den ikke er meget værd - den skal bare være der. Og så bør man jo ikke betale en høj pris for den.

Andre mener den er meget værd, og at en professionel hjemmeside styrker brand og salg af ens produkter. Og så bør man betale det det koster at få et toptunet produkt.

Altså er det kedelige svar, at det afhænger af, hvad du skal bruge. Men vi kan komme med et par eksempler på faktorer, som påvirker prisen på en hjemmeside:

  • Hvor stor skal din hjemmeside være? Hvor mange undersider vil du have? Størrelse og omfang betyder noget, når det gælder hjemmesidepriser, og jo større din side skal være, jo højere bliver prisen.
  • Hvilke krav har du til din hjemmesides funktionalitet? Hvad skal din hjemmeside kunne? Funktionerne skal tage udgangspunkt i hjemmesidens formål. Vil du f.eks. have lavet et informationssite, hvor du formidler viden, har du nok ikke behov for nogen ekstraordinære features. Flere funktioner er dog lig med højere pris. 
  • Hvor detaljeret skal designet være? Det tager længere tid at udarbejde et detaljeret og unikt design end et simpelt men flot design.

 

Uanset hvad du har brug for, sidder vi klar til at hjælpe. Men har du en forventning om, at det hele kan klares for 10.000 kroner, må vi dog allerede skuffe dig.

 

Hvad koster en hjemmeside? Førhen og nu

Hvad er forskellen så, og hvad får man egentlig for pengene? Før jeg giver et svar, vil jeg vise en undersøgelse, som webpagefx har lavet. Her viser de prisrammen for hjemmesideudvikling fra 1995 - 2013:

 

TIME PERIOD EXPECTED COST
1995 – 1997 $7,500 to $12,000
1998 – 2000 $6,000 to $10,000
2000 – 2004 $2,500 to $4,500
2004 – 2009 $2,000 to $7,500
2010 – 2012 $2,500 to $8,500

2013

$2,250 to $10,000

 

Det er tydeligt, at priserne på webudvikling er faldet. Faktisk er det i dag muligt at finde løsninger, der koster helt ned til 300 danske kroner, hvilket må siges at være en rigtig positiv udvikling. Alt der hedder funktionalitet, målgruppetilpasset website design m.m., er i så fald ikke inkluderet. At lave en flot hjemmeside, der gør akkurat det du vil have den til, koster penge. Til gengæld får du også et produkt, som konverterer langt bedre, og som i sidste ende giver langt flere kunder.

Hvem gider handle med f.eks. en indretningsarkitekt, der har en forvirrende hjemmeside med slørede billeder? Burde han ikke have styr på det?

 

Hvad koster en professionel hjemmeside?

Når vi når over de 20-30.000 kroner, er vi på et stadie, hvor vi for alvor kan snakke om profesionelle hjemmesider skræddersyet til den enkelte. Der er lagt timer og energi i projektet af både designere, programmører og eventuelt skribenter, som alle sammen gør siden fantastisk. 

Neden for ser I et eksempel på, hvad en hjemmeside til hhv. 35.000 og 100.000 kroner gerne byder på:

 

Simpel løsning (omkring 35.000 kroner)

  • Kunde sender materiale, og vi designer et simpelt, konverterende layout.
  • Tilpasning af professionelt tema, så det matcher øvrigt grafisk materiale.
  • Opsætning af 5 siders indhold.
  • Bygger oven på de nyeste teknologier.
  • Statistik fra Google.
  • Rettelser og møder.

 

Premium løsning (omkring 100.000 kr)

  • Vi går i dialog med kunden om indhold og laver et layout, der passer til dem.
  • Unikt professionelt webdesign.
  • Indhold opsat ud fra analyse af kundegruppe.
  • Løbende test og videreudvikling af indholdet ud fra brugerstatistik.
  • Hastighedsoptimering (en hurtig side har utrolig mange fordele, se Forbes' artikel).
  • Vi er sparringspartner under hele forløbet.

 

Jeg håber, at ovenstående giver en grundforståelse for forskellen på webdesignpriser.

 

Hvad koster en hjemmeside? Sådan gør Morning Train

Lad mig springe ud i det med det samme: Vores timepris er på nuværende tidspunkt 900 kroner ekskl. moms.

Hvorfor lige præcis det beløb?

Det er naturligvis ikke helt målbart, men generelt er de parametre vi beregner ud fra som følgende:

  • Branchens lønniveau
  • Vores ”anciennitet”
  • Konkurrenternes priser
  • Værdien af vores arbejde.

Timeprisen stiger, totalprisen falder

Her mener jeg, at vi kan se en meget klar udvikling inden for de seneste 6 år, hvor vores timepris til at starte med lå omkring 300 kroner. Den var altså meget lav. Samtidig kan vi i mange tilfælde tilbyde et billigere produkt i dag, end vi kunne dengang. For selvom vores timepris er højere, er vores produktivitet steget markant, i og med vi også har dygtiggjort os. 

Det er en god idé at vælge et WordPress bureau, da andre så nemt kan overtage projektet, hvis det skulle blive aktuelt.

 

Hvad koster det at få lavet en hjemmeside? Og hvor får jeg den bedste pris?

Kontakt os via mail, kontaktformular eller telefon, fortæl os om din udfordring og lad os give dig et bud. Mener vi, andre kan gøre arbejdet bedre/billigere ud fra dine krav, sender vi dig videre til disse - ellers giver vi dig et rigtig godt tilbud på, hvordan vi vil udføre arbejdet.

Du kan også møde holdet bag vores webbureau her.

 

Tak for din tid. Vi håber, vi har hjulpet dig på vej, og at vi samtidigt er i kikkerten til at kunne hjælpe dig endnu mere.