Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Kom i dialog om dit næste projekt

    Send os en uforpligtende forespørgsel og få en realistisk pris idé på dit projekt.

    WebsiteWebshopDigitalt DesignSeoAnnonceringProgrammering
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    september 30, 2022

    Hvordan laver man linkbuilding?

    Tilbage til vidensunivers

    Dennis Clement Jacobsen

    Dennis Clement Jacobsen

    Linkbuilding Specialist

    Man laver linkbuilding ved at skaffe indgående links fra eksterne websites til sit eget website. Disse links kan både skaffes organisk samt ved at man køber sig til dem.

    For at lave linkbuilding skal man arbejde med at skaffe links, som kan gøres på 2 forskellige måder.

    Den ene metode, som man kan benytte for at skaffe links, er at købe sponsorerede links fra eksterne websites, og den anden metode går ud på, at man skaffer organiske links, som skaffes på baggrund af relevansen for både dit website samt relevansen fra det eksterne website. Der er fordele og ulemper ved begge metoder, som jeg vil uddybe for dig her!

    Morgan er i gang med at lave linkbuilding

    Vi køber links for at være sikre på, at vi får stærke links!

    Der er rigtig mange forskellige måder, som man kan skaffe links på, men hvis man arbejder professionelt med linkbuilding, så kommer man ikke udenom, at man bliver nødt til at købe nogle links, da organiske links er de klart sværeste at få fat i.

    Med organiske links mener jeg links, som opstår naturligt ved at et andet website linker til dit indhold fordi, at det er kvalitetsfuldt og relevant. Den barske sandhed er dog, at der findes så meget forskelligt indhold på nettet om de præcis samme emner, så hvorfor i alverden skulle en specifik side dog vælge at linke til netop dit indhold? Det er et paradoks, som alle der arbejder med linkbuilding er bekendt med.

    Dette paradoks er årsagen til, at man ikke kommer udenom at skulle købe links! Stærke links fra troværdige og relevante links er noget, som Google vægter meget højt ift. rangeringer på søgninger, og dem kan vi skaffe ved at betale os fra det. Rent praktisk gøres dette ved at man betaler en side for at lancere et sponsoreret indlæg i form at en artikel på deres side, hvori der er et link til ens eget website.

    Illustration af backlinks

     

    Hvilke faktorer spiller ind, når man skal vurdere hvilke links, man skal købe?

    Som jeg også har nævnt i mit andet blogindlæg, så er der 3 faktorer, som spiller ind, når man skal definere, hvad der udgør et godt link – Relevans, troværdighed og popularitet.

    Det er ultimativt disse 3 faktorer, som du skal vurdere, hvilke links, som du skal købe dig til. Alle websites er unikke og er relevante på hver deres måde, så derfor varierer det altid, hvilke links der er mest relevante for netop dit website.

    For et website, som sælger møbler online, vil det for eksempel være meget værdifuldt at få nogle links fra sider, som handler om boligindretning, da disses indhold er meget relevant ift. til netop deres website. På den anden side vil det ikke være særligt relevant at få et link fra en side, som eksempelvis handler dyrevelfærd… Med den enkelte undtagelse, hvis siden er meget populær og troværdig.

    Det kan nemlig stadig være et meget værdifuldt link, hvis det kommer fra et website, som har mange besøgende, og som bliver anset som troværdig i søgemaskinernes øjne. De store nyhedssider, der findes i Danmark, er gode eksempler på sådanne sider.

    Illustration af 3 rangerings faktorer på Google

    Organiske links er stadig værd at bruge kræfter på – sådan skaffer du dem!

    Det kan hurtigt komme til at lyde som om, at det ikke er værd at bruge tid på at skaffe organiske links, da man kan betaler sig fra at være sikker på, at få et link fra et andet website, som man selv vælger. Det er dog ikke sandheden.

    Det kan nemlig i den grad betale sig at arbejde på at skaffe organiske links – der er bare altid en risiko for, at ens arbejde ikke bærer frugt, da det i sidste ende kommer an på, om du kan få siden til at linke til dit website. Hvis det dog lykkedes, er der rigtig stor sandsynlighed for at du har fået et meget værdifuldt link – og som jeg nævnte i mit forrige blogindlæg, så er 1 godt link langt mere værd end 100 dårlige!

    Når man skal skaffe de organiske links, findes der mange forskellige metoder, som man kan benytte, men jeg vil her give dig 3 metoder, som giver dig de bedste forudsætninger for at lykkedes i din organiske linkbuilding.

    Illustration af outreach linkbuilding

    Mentions

    Mentions er en metode, som går ud på, at man undersøger nettet for sider, hvor ens website bliver nævnt, for aktivt at forsøge at få den givende side til at linke til dit website. Dette er en af de mest effektive metoder til at skaffe organiske links, men den er også meget tidskrævende, da det kræver, at man kontakter personen bag siden og laver en salgspitch om, hvorfor det ville gavne deres hjemmeside og dens besøgende at linke til indholdet på dit website.

    For at finde ud af hvor dit website bliver nævnt på nettet kan man enten forsøge at søge på navnet på Google eller benytte et SEO-tool. Personligt benytter jeg Ahrefs, som har en funktion, som hedder content explorer, som kan finde websites, hvor du bliver nævnt uden, at der linkes til dit website.

    Opdateringer af døde links

    Man kan også arbejde på at opdatere døde links, og jeg skal her sige, at dette vil kræve, at du har et SEO-tool som Ahrefs, som rent faktisk kan identificere de døde links. Metoden går nemlig ud på, at man identificerer sider, som linker til andre sider, som ikke længere kan findes, som vi kalder for 404-sider.

    Helt praktisk finder man sider, der er relevante i forhold til indholdet på dit website og finder ud af, om de linker ud til nogle andre sider, som er 404-sider. Hvis indholdet på dit website har en relevans – jamen hvorfor skulle de så ikke vælge at linke til dit indhold i stedet? Metoden går derfor ud på at udfylde et hul, som i forvejen er ledigt – man skal blot have sine argumenter i orden, om hvorfor de netop skulle linke til dig.

    Morgan sidder med Ahrefs for at finde døde links

    Opdatering af forældet indhold

    Den sidste metode, som jeg vil præsentere dig for, er den klart mest tidskrævende. Men det potentielle link, som du kan få, vil være utroligt værdifuldt! Metoden går ud på, at man identificerer sider, som har noget indhold som er forældet.

    Hvis du kan finde en side, som har et indlæg, om et emne, som kunne være relevant i forhold til dit website, så kontakter du ejeren af hjemmesiden og tilbyder, at opdatere deres indhold, så det er opdateret til nutidens trends. Alle websites er interesserede i at indholdet, som der er på deres side, er relevant for deres besøgende, så hvis du forsøger dig med denne metode, kan du virkelig skaffe nogle værdifulde links!

     

    Hvis dette indlæg fangede din interesse, og du tænker, at du vil give dig i kast med linkbuilding, har du her vores komplette liste over links. Eller virker det for bøvlet kan du klikke her, og finde ud af, hvordan vi kan hjælpe dig.

    Dennis Clement Jacobsen Linkbuilding Specialist
    Dennis Clement Jacobsen
    Linkbuilding Specialist
    Er en linkbuilding-nørd på den helt fede måde. Dennis er autodidakt indenfor linkbuilding – fordi der nu en gang ikke findes studieretninger til linkbuilding. Til gengæld har han flere års empirisk erfaring med, at sparke til kundernes rangeringer ved hjælp af linkbuilding.