Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon
Step 1 / 3 - Vælg projekttype

Kom i dialog om dit næste projekt

Send os en uforpligtende forespørgsel og få en realistisk pris idé på dit projekt.

WebsiteWebshopSeoAnnonceringProgrammering
Step 2 / 3 - Projekt information

Beskriv dit projekt så godt du kan

Step 3 / 3 - Dine oplysninger

Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

SEO

Onsite metrics bliver stadig vigtigere for rankings

Tilbage til blog

Author avatar

Morning Train

feb 19

Google opdaterer oftere og oftere deres algoritmer, som afgør hvor din hjemmeside lander i søgeresultaterne. Med deres +500 justeringer hvert år, kan det være vanskeligt at følge med.

Det er også vigtigt alt sammen, men hvad kunden rent faktisk synes om indholdet de finder, er i virkeligheden det vigtigste. Det er det Google ønsker at rangere indholdet efter, og de bliver bedre og bedre til det.

 

Time-on-site og bounce-rate

Hvor lang tid brugeren bliver på siden, og hvor ofte han/hun klikker tilbage til Google og vælger et af de andre resultater, har ofte have en meget direkte påvirkning på rangeringen.

Jeg har lavet en del tests både på mine egne sites og hos kunder, som ofte viser et løft, når det lykkes at forbedre disse to parametre.

 

Hvordan forbedrer jeg disse faktorer?

Det handler i høj grad om at få en forståelse af, hvad det reelt er folk søger efter, og så have det allerbedste indhold.

Det lyder meget banalt, men ofte fortaber vi os i tekniske detaljer som keyword densiteter og overskrifter, og glemmer at fokusere primært på at ramme mest muligt plet med alt fra grafik, tekst, læsbarhed, eksterne links, video osv.

Det er en god ide, at se hvad der allerede ranker. Google er king-of-big-data og selvom de måske rammer ved siden af nogle gange, så vil et nærmere kik på side et på dine bedste søgeord, alligevel fortælle dig en del om hvad det er folk leder efter.

 

Hvad er hensigten bag søgninger i Google?

Hvad er hensigten bag en søgning på ”Pizza”? Hvordan finder jeg ud af det?

 

Er du på en mobil, vil det ofte handle om, at du ønsker at finde nærmeste pizzeria. Sidder du derimod på en bærbar, vil Google ofte prøve at finde en adresse, men der kan også være andre hensigter med søgningen.

Måske leder du efter opskrifter. Måske leder du efter historien bag pizzaen, og søger artikler omkring stenovne og sydeuropæisk kultur.

 

Ofte er der flere hensigter bag en søgning, og når du er den der forstår brugerens behov bedst, og serverer det bedste indhold, har du en rigtig god chance for at rykke frem i Google.

 

Eksempel #1: En computer-butik

Jeg har hjulpet Refurb.dk med at give de besøgende en bedre oplevelse på siden, og det har resulteret i lavere bounce-rate, og dermed bedre rankings.

 

Vi har arbejdet meget med kategorisiden for bærbare computere, hvor det handler om at guide kunden til at finde den mest relevante computer.

 

Udfordringen er, at der er mange forskellige behov fordi kunderne spænder vidt, men fælles for dem er, at de ønsker at gøre et godt køb til prisen. Så en af de vigtigste ting vi fandt på at gøre, er altid at udvælge et primært produkt, ud fra de filter-settings kunden foretager, og dermed fremhæve det bedste søgeresultat.

 

Tidligere sorterede vi computerne på siden i ca. samme rækkefølge, men vi har nu fremhævet det første resultat, da det er den bedste mulighed til prisen.

 

Det betyder, at folk faktisk hurtigere finder frem til det rette produkt, og dermed bliver kortere tid på siden.

 

Bemærk at ”time-on-site” ikke altid skal være så lang som muligt, hvis alternativet er, at den besøgende rent faktisk finder det han/hun leder efter.

 

Eksempel #2: En blog

På en blog er målet næsten altid at beholde den besøgende så længe som muligt, i modsætning til en shop, hvor det kan være et kvalitets-signal, at kunden hurtigt finder det rette produkt.

 

På mit eget site netkablet.dk, har jeg arbejdet med at finde et design, som får kunden til at læse flere artikler. En af de ting jeg har arbejdet med, er at højre kolonne altid viser artikler, som minder mest muligt om indholdet i den aktuelle artikel.

 

Hvis fx en person har læst en artikel om hvordan man opsætter en router, vil der fx komme en artikel i højre side, om hvordan man får det bedste signal til hele huset på sit internetsignal.

På den måde klikker flest muligt videre til mere indhold, og dermed bliver den besøgende længere tid på siden.

 

Mit første forsøg var at lægge ”mest læste” artikler i højre side, og det er noget mange blogsystemer kan håndtere. Problemet her er, at det er et statisk element, så når den samme person kommer tilbage igen og igen for at læse mere, har personen formodentlig allerede set disse indlæg.

 

Nu har jeg fået det kodet, så alt indhold på siden bliver analyseret, og indekseret, så den besøgende får vist lignende artikler i prioriteret rækkefølge.

 

Alle vinder på den lange bane

Jeg er personligt glad for, at de øverste resultater i Google efterhånden primært er gode artikler og stærkt indhold.

 

Den bedste SEO strategi har ikke altid været at skabe godt indhold, men vi er ved at være der hvor det er den eneste strategi, som kan få dig til tops.

 

” The good news is in the common thread that every improvement Google makes is designed to provide a better user experience to searchers. That means your search results need to deliver where it matters most: high click-through rates, low bounce rates and long time-on-site.”

Kilde: searchengineland.com.
Dette indlæg er skrevet, som et gæsteindlæg, af Morten Storgaard.