Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon
Step 1 / 3 - Vælg projekttype

Kom i dialog om dit næste projekt

Send os en uforpligtende forespørgsel og få en realistisk pris idé på dit projekt.

WebsiteWebshopSeoAnnonceringProgrammering
Step 2 / 3 - Projekt information

Beskriv dit projekt så godt du kan

Step 3 / 3 - Dine oplysninger

Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

SEO

Hvad er SEO?

Tilbage til blog

Author avatar

Peter Thomsen

maj 04

Søgemaskineoptimering (SEO) er blevet det hele store ’buzz-ord’ inden for onlinemarketing, og nærmest dagligt spørger kunder og samarbejdspartnere mig om:
“Hvad er det egentlig præcist?”
“Hvilke fordele er der ved SEO, kontra andre markedsførings-muligheder?”

Herunder følger en grundig gennemgang af SEO, og hvordan du kan bruge det i din forretning.

Overordnet set vil dette indlæg besvare:

  1. Hvad er SEO egentlig, og hvor vigtigt er det?
  2. Hvad er forskellen på Google AdWords og SEO?
  3. Hvordan finder du ud af, hvor meget din virksomhed kan profitere med SEO?
  4. Når SEO er på plads, hvad er så næste skridt?

Lad os få kigget på det!

1) Hvad er SEO egentlig, og hvor vigtigt er det?

SEO står for ’Search Engine Optimization’, som på dansk betyder søgemaskineoptimering. En søgemaskine er en internet funktion, hvor du kan søge efter information og få dine svar i relevant rækkefølge. Google er den mest almindeligt brugte søgemaskine i Danmark.

Begrebet ’relevante søgeord’ er de ord, som bedst muligt beskriver de produkter eller services, som din virksomhed tilbyder.

SEO går altså ud på, at du skal prøve at optimere de søgeord, som er relevante for din forretning. Formålet er, at Google finder præcis din webshop eller website, i stedet for dine konkurrenters.

Men hvor vigtig er denne ”placeringskrig”?

 

Forestil dig, at du har en webshop. Du sælger gule gummistøvler, og du har en konkurrent, som sælger præcis de samme gule gummistøvler. Dine potentielle kunder søger så på ’gule gummistøvler’ på Google og klikker – hvilken webshop tror du, at de vælger at gøre deres køb hos?

Statistikken er klar i mælet – hele 90 % af de søgende, kommer ikke længere end side 1! Ydermere får placering 1 på side 1 gennemsnitligt over 30% af søgetrafikken, fra de mulige kunder. Scroller du selv ret meget mere, end hvad du ser på nogenstående billede? Nej vel?

Intuitionen er altså klar – der er rigtige mange potentielle kunder og salg i, at man slår sine konkurrenter, på placeringen, på Google.

2) Hvad er forskellen på Google AdWords og SEO?

Nu er vi nået så langt. Men er SEO din eneste mulighed for at blive synlig på Google?

Nej,  der er nemlig groft sagt to måder at blive synlig på Google.  Der er den ’betalte SEO’ i form af Google AdWords, og så er der den organiske SEO. Herunder kommer forskellen på dem:

 

’Betalt SEO’/ AdWords: Denne form for synlighed på Google er en ordning, hvor du betaler Google for at annoncere dine varer øverst i et reklamefelt på google. Her betaler du en klikpris for hver besøgende, som klikker sig ind på dit website.

Med AdWords er din naturlige placering på Google ligegyldig. Hvis du fx annoncerer med “gule gummistøvler”, dukker du nu op øverst i annoncefeltet uanset, hvor godt din webshop er placeret på Google.

 

Denne opgradering til side 1, som annonce, sker fra den ene dag til den anden, og det fortsætter så lang tid du betaler for det. Når du holder op med at betale, forsvinder du fra søgeresultat og er nu kun at finde på din almindelige rangering som før.

Denne mulighed er en god strategi, specielt på den korte bane, hvor man kan se, om man har ramt rigtigt med nogle bestemte søgeord inden for sin forretning. Såfremt man oplever stigende salg, så er det herfra en rigtig god mulighed, at kombinere sine AdWords med organisk SEO, da ren AdWords kan blive meget dyrt i længden, sammenlignet med en god SEO-indsats.

 

Tip: Laver du en god annonce og en god, relevant side for brugeren at lande på, synes Google dine annoncer er mere relevante og kræver derfor en lavere betaling. Dermed kan du spare mange penge – læs mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med Google Adwords her eller kontakt os gerne, for en uforpligtende snak!

 

’Organisk SEO’: Denne form for synlighed på Google er anderledes, og som navnet indikerer, så handler det om at få dine søgeord til ’at gro i relevans’ for Google.

Kort sagt, så går det ud på, at dine søgeord bliver optimeret, så du typisk efter en periode på 1-6 måneder dukker op på side 1 på de udvalgte søgeord. Dette afhængigt af konkurrencen og indsatsens størrelse. Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med SEO her.

Forskellen fra AdWords er, at du med organisk SEO ikke skal betale pr. klik eller pr. visning, når du først har opnået en høj placering på Google.

3) Hvordan finder du ud af, hvor meget din virksomhed kan profitere med SEO?

SEO vil for de fleste virksomheder være et af de vigtigste online markedsføringsværktøjer, men det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvor effektivt SEO er. Der vil også være situationer, hvor SEO ikke er den rette løsning. Det kan fx være situationer, hvor konkurrencen simpelthen er for stor, eller hvor din målgruppe er for lille.

Der er dog en simpel måde at få en idé om, hvorvidt SEO er det rigtige valg for dig og din virksomhed.

 

Step 1: Du skal starte med at brainstorme de relevante søgeord for din virksomhed/branche, for hvilke det vil være oplagt for dig at blive placeret på Google side 1. Dernæst skal du lave en søgning på Googles gratis værktøj ”Keyword Planner” på disse søgeord, for at finde ud af, hvor mange mulige kunder, som søger efter det givne søgeord, og dermed også din virksomheds ydelser, hver måned.

Dette indikerer størrelsen af dit mulige marked, hvis du kommer op på side 1 på de valgte søgeord.

 

Step 2: Tests viser, at følgende placeringer får den følgende andel af søgemarkedet. Altså kan du udregne dine mulige besøg, alt efter, hvilken placering du opnår:

  1. pladsen: 36,4%
  2. pladsen: 12,5%
  3. pladsen: 9,5%
  4. pladsen: 7,9%
  5. pladsen: 6,1%
  6. pladsen: 4,1%
  7. pladsen: 2,8%
  8. pladsen: 1,8%
  9. pladsen: 1,1%
  10. pladsen: 0,7%

 

Step 3: Nu har du et nogenlunde ide om, hvor mange ekstra mulige søgninger, som du vil kunne trække ind på dit website per måned, hvis du kom op på side 1 på de valgte søgeord. Dette tal kan du sammenligne med dine nuværende månedlige besøgende, som du kan finde, hvis du har det gratis værktøj Google Analytics opsat.

På baggrund af denne korte undersøgelse kan du hurtigt finde ud af, om SEO vil kunne tilføre værdi, i form af flere besøgende til din forretning. Er det helt overskueligt, kan du overveje at kontakte os, og lade os hjælpe dig godt på vej med et estimat på, hvilke muligheder du har for at udnytte SEO.

Du kan også, istedet, møde vores dygtige medarbejdere via følgende link: Webbureau Odense.

 

4) Når din SEO er på plads, hvad er så næste skridt?

Når din SEO er på plads, så er du rigtig langt, og de fleste andre web – og SEO bureauer vil mene, at du er kommet i mål. Men vi vil gerne lige hjælpe dig, med at gå den ekstra mil, som virkelig får din bundlinje til at stige.

SEO i sig selv sørger nemlig ”blot” for at få en masse besøgende til din website. Men hvad hvis dit website ikke er specielt fristende og ikke sælger dine ydelser godt nok?

 

Du kan sammenligne situationen med at have en butik placeret på Strøget i København, men butikken er ikke særlig indbydende, så alle de besøgende går igen, uden at have købt noget.

I så fald kan det være lige meget om du har 100, 1000 eller 10.000 besøgende, dagligt eller månedligt. En del af de besøgende skal blive til kunder, før der kommer værdi ud af indsatsen.

 

Derfor skal du undersøge den fulde købsoplevelse, som dine mulige kunder oplever på dit website. Hvis du kan se, at du via din SEO-indsats trækker en del besøgende ind, men du ikke har mange salg, så skal du arbejde med konverteringsoptimering.

Det betyder, at du skal optimere dit website rent teknisk, visuelt og funktionelt, så du øger dine chancer for, at dine besøgende bliver konverteret til betalende kunder. Dette er nemlig hele formålet, med din online markedsføringsindsats.

Vi er kommet til vejs ende med forklaringen af SEO, og hvordan det kan skabe god værdi for din virksomhed.
Jeg håber, at det har skabt lidt inspiration og stof til eftertanke.

 

Har du yderligere spørgsmål? Så kontakt os gerne – så vil vi gøre vores bedste for at svare!

 

 

 

gule gummistøvler webshop