Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Kom i dialog om dit næste projekt

    Send os en uforpligtende forespørgsel og få en realistisk pris idé på dit projekt.

    WebsiteWebshopSeoAnnonceringProgrammering
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Marketing

    Hvad er SEO?

    Tilbage til vidensunivers

    Peter Thomsen

    Peter Thomsen

    maj 04

    De fleste har efterhånden hørt om SEO, alle snakker om det på LinkedIn og jungletrommerne går også i netværksgrupperne. Men hvad er SEO egentlig, sådan helt lavpraktisk? Det vil vi komme nærmere ind på i dette blogindlæg – vi håber, at du finder læsningen interessant!

    Hvad betyder SEO?

    SEO er en forkortelse af Search Engine Optimization, på dansk ’Søgemaskineoptimering’, og det er overskriften på en række aktiviteter, man kan foretage sig på – og udenfor- ens hjemmeside, som gør en mere synlig i søgemaskinerne.

    Så før at man 100% kan forstå SEO, skal man forstå hvad en søgemaskine er.

    En søgemaskine er en algoritme, som kan hjælpe brugere med at undersøge givent materiale. Det vil sige at søgefeltet på Elgigantens hjemmeside, er faktisk en søgemaskine, dog en søgemaskine, som kun er programmeret til at finde ting på elgiganten.dk, men det gør det ikke mindre til en søgemaskine.

    Søgefeltet på Elgigantens hjemmeside er et eksempel på en simpel søgemaskine

    Når man taler om SEO, så taler vi om søgemaskiner som finder indhold fra HELE internettet. Herhjemme er det Google, som er den mest fremtrædende. Andre som er værd at nævne, er Bing, Yahoo, Duck Duck Go og Startpage.

    Lad os tage udgangspunkt i Google, da dette er markedslederen med ca. 95% af markedet, hvilket betyder at de andre, mere eller mindre, bare kopierer Googles algoritme.

    Når Google skal finde noget på internettet, har den 100, hvis ikke nærmere 1000 af parametre som den scanner igennem for at finde det indhold, som er mest relevant for den givne bruger, som har foretaget en specifik søgning.

    Skal vi bryde disse parametre ned i nogle kategorier, så er det nærmere betegnet:

    • Indholdet på websitet (hovedsaligt teksterne)
    • Overskrifterne
    • Strukturen på websitet (hvad ligger i menuen og hvad linker til hvad internt)
    • Hvor mange eksterne referencer et domæne har (backlinks)
    • Bliver besøgende på websitet og engagerer de med indholdet

    Men andre ord: det er en kompleks algoritme. Med alt den i virkeligheden beder dig om er at være relevant for dine søgere og hjælpe dem med en god brugeroplevelse og indhold, som er til at forstå. Til sidst skal man have eksterne websites til at linke til en.

    Hvorfor er SEO vigtigt?

    Der er rigtige mange potentielle kunder og salg i, at man slår sine konkurrenter, på placeringen, på Google.

    Forestil dig, at du har en webshop. Du sælger gule gummistøvler, og du har en konkurrent, som sælger præcis de samme gule gummistøvler. Dine potentielle kunder søger så på ’gule gummistøvler’ på Google og klikker – hvilken webshop tror du, at de vælger at gøre deres køb hos?

    søgeresultat på ’gule gummistøvler’ på Google

    Statistik lyver ikke – 99 % af de søgende, kommer ikke længere end side 1! Ydermere får øverste placering på side 1 gennemsnitligt over 30% af søgetrafikken, fra de mulige kunder. Scroller du selv ret meget længere ned? Nej, vel?

     

    Hvilke fordele er der ved SEO, kontra andre markedsførings-muligheder?

    En af de helt store forskelle ved SEO, kontra andre markedsførings-muligheder er at SEO er effektivt på længere sigt end andre kanaler.

    Når man vælger at slukke sin e-mailkampagne, stopper med at lave oplæg på sociale medier eller slukker for sine annoncer, så mister man også tilknytning til sit publikum.

    Hvis ens hjemmeside er optimeret og har en god placering, kan man tage det roligt og lægge SEO-arbejdet på hylden for en stund. Kunderne vil stadig være der, da du er tilgængelig og synlig på Google.

    Hvad er forskellen på Google Ads og SEO?

    Der er, groft sagt, to måder at blive synlig på Google.  Der er den ’betalte SEO’ i form af Google Ads, og så er der den organiske SEO. Herunder kommer forskellen på dem:

    ’Betalt SEO’/ Google Ads

    Denne form for synlighed på Google er en ordning, hvor du betaler Google for at annoncere dine varer øverst i et reklamefelt på google.

    Betalte resultater i Googles SERPs

    Her betaler du en klikpris for hver besøgende, som klikker sig ind på dit website.

    Med Google Ads er din naturlige placering på Google ligegyldig. Hvis du fx annoncerer med “gule gummistøvler”, dukker du nu op øverst i annoncefeltet uanset, hvor godt din webshop er placeret på Google.

    Denne opgradering til side 1, som annonce, sker fra den ene dag til den anden, og det fortsætter så lang tid du betaler for det. Når du holder op med at betale, forsvinder du fra søgeresultat og er nu kun at finde på din almindelige rangering som før.

    Denne mulighed er en god strategi, specielt på den korte bane, hvor man kan se, om man har ramt rigtigt med nogle bestemte søgeord inden for sin forretning. Såfremt man oplever stigende salg, så er det herfra en rigtig god mulighed, at kombinere sine Google Ads med organisk SEO, da ren Google Ads kan blive meget dyrt i længden, sammenlignet med en god SEO-indsats.

    Tip: Laver du en god annonce og en god, relevant side for brugeren at lande på, synes Google dine annoncer er mere relevante og kræver derfor en lavere betaling. Dermed kan du spare mange penge.

    ’Organisk SEO’

    Denne form for synlighed på Google er anderledes, og som navnet indikerer, så handler det om at få dine søgeord til ’at gro i relevans’ for Google.

    Kort sagt, så går det ud på, at dine søgeord bliver optimeret, så du typisk efter en periode på 1-6 måneder dukker op på side 1 på de udvalgte søgeord. Dette afhængigt af konkurrencen og indsatsens størrelse.

    Forskellen fra Google Ads er, at du med organisk SEO ikke skal betale pr. klik eller pr. visning, når du først har opnået en høj placering på Google.

    Hvordan finder du ud af, hvor meget din virksomhed kan profitere med SEO?

    SEO vil for de fleste virksomheder være et af de vigtigste online markedsføringsværktøjer, men det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvor effektivt SEO er. Der vil også være situationer, hvor SEO ikke er den rette løsning. Det kan fx være situationer, hvor konkurrencen simpelthen er for stor, eller hvor din målgruppe er for lille.

    Der er dog en simpel måde at få en idé om, hvorvidt SEO er det rigtige valg for dig og din virksomhed.

    Step 1: Du skal starte med at brainstorme de relevante søgeord for din virksomhed/branche, for hvilke det vil være oplagt for dig at blive placeret på Google side 1. Dernæst skal du lave en søgning på Googles gratis værktøj ”Keyword Planner” på disse søgeord, for at finde ud af, hvor mange mulige kunder, som søger efter det givne søgeord, og dermed også din virksomheds ydelser, hver måned.

    Dette indikerer størrelsen af dit mulige marked, hvis du kommer op på side 1 på de valgte søgeord.

    Step 2: Tests viser, at følgende placeringer får den følgende andel af søgemarkedet. Altså kan du udregne dine mulige besøg, alt efter, hvilken placering du opnår.

    CTR ud fra rangeringer på Google

    Step 3: Nu har du et nogenlunde ide om, hvor mange ekstra mulige søgninger, som du vil kunne trække ind på dit website per måned, hvis du kom op på side 1 på de valgte søgeord. Dette tal kan du sammenligne med dine nuværende månedlige besøgende, som du kan finde, hvis du har Google Analytics opsat.

    På baggrund af denne korte undersøgelse kan du hurtigt finde ud af, om SEO vil kunne tilføre værdi, i form af flere besøgende til din forretning.

    Hvad er en god SEO-tekst?

    For at skrive en god SEO-tekst kræver at søgeordene først og fremmest spiller sammen med indholdet på hjemmesiden. Hvis søgeordene ikke matcher indholdet, vil brugerne klikke videre til andre hjemmesider og det opfanger Googles algoritmer som et signal om at din hjemmeside ikke er relevant. Den gode SEO-tekst skal være så tæt på hjemmesidens indhold som muligt, så brugeren hurtigt kan finde svar på det, de søger efter.

    Hvad gør de eksterne links for ens SEO?

    De eksterne links, kendt som backlinks, peger ind mod dit website og kan sammenlignes lidt med en anbefaling. Hvis anbefalingen kommer fra et website, som er troværdigt, velkendt og har mange besøgende, vil det forbedre dit websites SEO, da det signalerer at din hjemmeside også er troværdig – brugerne stoler på ’anbefalingen’. Flere brugere vil derefter klikke ind på linket og finde det indhold, som passer til deres søgning.

    Det er dog vigtigt at de eksterne links kommer fra de rigtige hjemmesider. Hvis linket kommer fra en hjemmeside, hvor troværdigheden er svag, kan det skade din SEO mere end det gavner. Det er derfor vigtigt at du har styr på backlinks og hvordan det bruges i praksis.

    Men der må da være noget teknisk bag SEO også?

    Ja, det kan man ikke komme udenom. Teknisk SEO er strukturen på hjemmesiden, kodningen, strukturerede data, hjemmesidens design, hastigheden på hjemmesiden, en brugervenlig og beskrivende URL– alt det arbejde, som ligger bagved og er en slags fundament for at hjemmesiden virker.

    Googles algoritmer scanner nemlig hjemmesiden og tjekker om disse ting fungerer som de skal. Hvis ikke, signalerer det til Google at sitet ikke er brugervenligt. Det kan være småting som at links ikke virker, at hjemmesiden ikke er kodet så der passer til en mobil eller tablet eller at hastigheden er for langsom til at de besøgende har lyst til at blive. Så hvis du vil have den gode placering (det vil alle – det svarer jo lidt til en guldmedalje i Googles olympiade), så er det altså vigtigt at fundamentet spiller, ellers risikerer du at dine konkurrenter overhaler dig på ranglisten.

    Når din SEO er på plads, hvad er så næste skridt?

    Når din SEO er på plads, så er du rigtig langt, og de fleste andre web – og SEO bureauer vil mene, at du er kommet i mål. Men vi vil gerne lige hjælpe dig, med at gå den ekstra mil, som virkelig får din bundlinje til at stige.

    SEO i sig selv sørger nemlig ”blot” for at få en masse besøgende til din website. Men hvad hvis dit website ikke er specielt fristende og ikke sælger dine ydelser godt nok?

    Du kan sammenligne situationen med at have en butik placeret på Strøget i København, men butikken er ikke særlig indbydende, så alle de besøgende går igen, uden at have købt noget.

    I så fald kan det være lige meget om du har 100, 1000 eller 10.000 besøgende, dagligt eller månedligt. En del af de besøgende skal blive til kunder, før der kommer værdi ud af indsatsen.

    Derfor skal du undersøge den fulde købsoplevelse, som dine mulige kunder oplever på dit website. Hvis du kan se, at du via din SEO-indsats trækker en del besøgende ind, men du ikke har mange salg, så skal du arbejde med konverteringsoptimering.

    Det betyder, at du skal optimere dit website rent teknisk, visuelt og funktionelt, så du øger dine chancer for, at dine besøgende bliver konverteret til betalende kunder. Dette er nemlig hele formålet, med din online markedsføringsindsats.

    Vi er kommet til vejs ende med forklaringen af SEO, og hvordan det kan skabe god værdi for din virksomhed.
    Jeg håber, at det har skabt lidt inspiration og stof til eftertanke.

     

    Tilmeld dig nyhedsbrevet,
    og få sprøde guides og skarpe råd om alt lige fra konverteringsoptimering til e-mail markedsføring i din indbakke.

      Morningtrains nyhedsbrev