Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Kom i dialog om dit næste projekt

    Send os en uforpligtende forespørgsel og få en realistisk pris idé på dit projekt.

    WebsiteWebshopDigitalt DesignSeoAnnonceringProgrammering
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Marketing

    Hvad er konverteringsoptimering?

    Tilbage til vidensunivers

    Sara Monefeldt

    Sara Monefeldt

    mar 22

    Konverteringsoptimering (CRO) er en proces, det øger muligheden for at dine besøgende udfører en konvertering (det kan f.eks. være at skrive sig op til et nyhedsbrev, udfylde en kontaktformular, foretage et køb i webshoppen, eller klikke på en CTA knap), når de besøger dit website.

    Det er en marketing indsats, der handler om at få mere ud af trafikken på websitet, ved at forbedre brugeroplevelsen (UX).

    Den tager udgangspunkt i dine data, for at forbedre din hjemmesides evne til at få de besøgende til at foretage en ønsket handling. Processen foregår ved, at man først observerer den besøgendes adfærd på sitet, og analyserer dataene, herefter opstiller man hypoteser for, hvad der kan forbedres, og tester om man har ret i sine antagelser.

    Konverteringsoptimering bliver ofte forkortet til CRO, som står for Conversion Rate Optimization.

    For at din hjemmeside kan yde sit bedste, skal den som andre maskiner vedligeholdes og optimeres. Det er derfor, at man arbejder med konverteringsoptimering.

    Hvordan fungerer konverteringsoptimering?

    Konverteringsoptimering fungerer på den måde at man ud fra sin analyse og antagelser, re-designer og ændrer bestemte elementer for at øge chancerne for, at ens besøgende konverterer til leads eller kunder, før de forlader websitet.

    Ændringer kan blandt andet være at ændre farven på den knap, man ønsker, at de besøgende trykker på, synliggøre ens USP’er eller tilføje et direkte link fra forsiden ind til den mest besøgte side. Det kan også være at tilføje et pop up banner, med hvordan man tilmelder sig til et nyhedsbrev. Der er altså ikke en bestemt optimering som man skal fortage sig, det afhænger specifikt af din hjemmeside, dine mål og dine kunders adfærd.

    Det vigtigste at forstå, når du laver konverteringsoptimering er, hvordan dine besøgende bruger din hjemmeside, og derved hvordan du optimerer deres brugeroplevelse, så de nemmere kan finde det, de søger.

    Et typisk sted at starte er at kigge ind i om din hjemmeside er optimeret både til desktop og mobil, en funktion der fungerer supergodt på desktop, kan være meget lille og ubrugelig på en mobil. På samme måde kan det være at de besøgende bruger ens hjemmeside anderledes når de besøger fra mobil frem for desktop, kan det derved være, at det vil være mere optimalt at have en anden forside, når man tilgår siden fra mobil?

    Udregning af konverteringsrate

    For at måle ens konverteringsoptimering udregner man ens konverteringsrate, ved at fordele antallet af opnået konverteringer med antallet af besøgende.

     

    Når du har fundet din konverteringsrate, kan du begynde at opsætte mål og optimere på dine konverteringer.

    Det er vigtigt at huske, at konverteringsoptimering ikke handler om at få så mange som muligt til at konvertere, men derimod at få konverteret så mange af de rigtige brugere som muligt. Du har nemlig ikke nytte af at få konverteret en masse besøgende, hvis de ikke er relevante for din virksomhed.

    Et eksempel på dette kan være en B2B virksomhed der tilbyder smagsprøver på deres produkt, ved at skrive sig op til deres nyhedsbrev. Dette tiltag har en god chance for at øge deres konverteringsrate, men også at få en masse B2C kunder med i deres database, som højst sandsynligt ikke konverterer ind til en kunde. Derfor er en høj konverteringsrate fra besøgende til lead, ikke lig med en god konverteringsrate fra lead til kunde.

    Ja den får du lige igen…

    Konverteringsoptimering eksisterer på flere niveauer af tragten. Først skal vi konvertere trafikken på websitet til leads. Hvis man arbejder med MQL’er, så skal de også konverteres til salgsklare leads – og herfra skal de konverteres til kunder.

    Man kan, og bør, arbejde med CRO på alle niveauer.

    Hvordan optimerer du din konverteringsrate?

    Metoden til komme i gang med konverteringsoptimering kan være mange. Her er en metode bygget omkring 5 trin, til at komme godt i gang med processen:

    • Trin 1: Opstil et eller flere mål for optimeringsprocessen – hvad vil du gerne opnå?
    • Trin 2: Indsamle relevante data om det, du gerne vil optimere og skab et sammenligningsgrundlag.
    • Trin 3: Analyser dataene og finder tendenser.
    • Trin 4: Opstil hypoteser for, hvordan du kan optimere de fundet tendenser.
    • Trin 5: Test dine antagelser. Her er det f.eks. godt at køre split test, for at sammenligne de besøgendes adfærd.

    Ved at følge ovenstående 5 trin kan du hurtigt komme i gang med at optimere dine konverteringer, og så er det bare med at teste dine antagelser.

    Værktøjer til konverteringsoptimering

    Før du går i gang, har du brug for nogle værktøjer til at hjælpe dig med at analysere og optimere. Der er flere forskellige værktøjer derude, som du kan vælge i mellem.

    Værktøjer til at måle trafik og adfærd på din hjemmeside

    Værktøjer til testning

    Værktøjer til heatmaps og brugeroptagelser (brugt til at hente masse af indsigter)

    Værktøjer til at få brugerfeedback

    AAARGHH!!
    Fik vi din opmærksomhed? Godt - gør som 3.100 andre og modtag vores kvartalsvise nyhedsbrev med sprøde guides, erfaringer og skarpe råd til at vækste din forretning digitalt.

      meltem