juni 27, 2022
september 25, 2023
Vent venligst
Step 1 / 3
B2B er en forkortelse for ‘Business to business’, og er en betegnelse for en virksomhed, som handler med andre virksomheder, i modsætning til B2C (Business to consumer) hvor man handler direkte med forbrugeren.
B2B begrebet benyttes oftest i salg og marketing sammenhænge, hvor det faktum at der er tale om en B2B-virksomhed, spiller en væsentlig rolle, i forhold til hvilken strategi der skal sættes i spil.
B2B-markedet er præget af mange små niche markeder, hvor antallet af potentielle kunder er få, men værdien og potentialet fra den enkelte kunde er enormt.
Dette leder til lange salgs- og marketingprocesser, hvor man bruger lang tid på at præge og pleje det enkelte kundeemne.
I B2C handler det oftest om at få en volumen af kunder frem for at kæmpe hårdt for de få store kunder.
B2B salg betyder, at man sælger til virksomheder eller profesionelle kunder.
B2B salget differentierer sig fra B2C på en lang række parameter:
Størstedelen af B2B virksomheder appellerer kun til en niche, og så er ’mass marketing’ altså bare ikke en mulighed længere – om ikke andet, så er det ikke effektivt.
Det er selvfølgelig derfor, at man sjældent ser tv-reklamer for B2B produkter, der er simpelthen mere effektive måder at nå sin målgruppe på.
Der er 3 faktorer, som man bør definere sin B2B marketingstrategi efter:
Vi har nu kortlagt at B2B salg og marketing er komplekst. Derfor bør dine marketingstrategier indenfor B2B, ikke være endimensionelle. En B2B marketingstrategi bør i stedet have 3 vertikaler, hvor man fokuserer på meget forskellige KPI’er.
De 3 vertikaler:
Når man bruger disse tre vertikaler, så evaluerer man sine marketingindsatser på både kort og lang sigt, samtidigt med at man evaluerer kvaliteten af outputtet fra disse indsatser.
Den hyppigste fejl virksomheder begår, er udelukkende at fokusere på anskaffelse leads, uden at skele til de to andre.
Prøv at smag på følgende eksempler:
Hvis du kan nikke genkendende til nogle af ovenstående, så er det højst sandsynligt, fordi I har begået fejlen med udelukkende at fokusere på anskaffelse af leads.
Denne vertikal handler om de indsatser, som man kan søsætte for at øge antallet af potentielle kundeemner (leads). Hvad end det er indsatser for at få flere til at kontakte jer, eller indsatser for at anskaffe flere kundeemner, som en salgsafdeling kan kontakte.
Men hvad gør man, hvis man servicerer en niche virksomhed? Så er der jo et begrænset antal leads, som man kan anskaffe sig? Så hvordan giver man sin salgsafdeling nok at arbejde med?
Svaret er at introducere en MQL-strategi.
Et Marketing Qualified Lead (MQL), er et lead, som man har fanget tidligt i deres beslutningsproces. De er altså ikke klar til at købe (Sales Qualified Lead), men de er klar til at blive hjulpet på vej i deres beslutning, ved at berige dem med information.
ALLE B2B virksomheder med respekt for sig selv bør have en strategi, eller om ikke andet bare have en plan for anskaffelse af MQL’er.
Du kan læse mere om hvad MQL’er er i blogindlægget her, samt om strategierne bag anskaffelsen af dem.
Det skal dette indlæg ikke handle mere om nu.
Med branding skal man tvinge sig selv til at turde tænke langsigtet. Du skal ikke skaffe leads i dag eller i morgen. Du skal i stedet skabe medvind til dine salgs- og marketingindsatser over tid, som kun vokser og vokser.
Et stærkt brand øger klikraterne på dine annoncer, skærper interessen for din stand på en messe, skaber direkte trafik til dit website, og øger konverteringsraten på leads, fordi du virker som et velkendte og derfor et trygt valg.
Du skal altså have de langsigtede briller på.
Den svære manøvre er, at det er svært at føle på branding, specielt på den korte bane. Så man er nødt til at finde parameter, der kan bruges, som indikatorer for at dit brand er vokset.
Disse indikatorer gøres til dine brandings KPI’er (I’et i KPI står jo netop for ’indikator’ 😉).
Mine favoritter er:
Disse indikatorer kan du måle på og jage fra dag til dag, hvilket giver dine brandingindsatser en nærmest fysisk målestok.
Husk at når du laver brandingindsatser, så skal du ikke sælge din målgruppe en s**d. Du skal fortælle noget om virksomhedens ’why’.
Hvorfor er I til?
Hvad er værdien som driver værket?
Hvad er essens af virksomheden?
Og glem alt om kedelige USP’er som ”pålideligt”, ”kvalitet” og ”transparens” (gaaaaap). I skal invitere målgruppen ind under kølerhjelmen, og for tæller hvem og hvad I er.
Tænk på Apple der altid har brandet sig selv med ”Think different”… altså de er til for at vende tingene på hovedet og bryde med det konventionelle, for at opnå nye innovative og lækre løsninger.
NOTE: Du bør dog evaluere på dine KPI’er en gang i kvartalet, og vurderer om de hænger sammen med dit brands effektivitet.
Den sidste vertikal er kvalificeringen af de leads, som man har indsamlet. Det er en kombineret indsats, af at spore hvor de relevante inbound leads kommer fra så man kan skalere forekomsten, samt bearbejdningen af dine MQL’er.
At øge forekomsten af leads handler om at optimere ens marketingindsatser, baseret på hvilke ting som performer, og hvilke der ikke gør.
Den anden del af indsatsen handler om at opkvalificere ens MQL’er, så de over tiden bliver til SQL’er. Altså du får opkvalificeret dine potentielle kundeemner, fra at være i starten af deres beslutningsproces, til de er klar til at snakke med dine sælgere.
Så mens en vertikal handler om at skaffe en krog i potentielle kunder, og dermed gøre dem til en MQL, så handler en anden vertikal om at få flere af disse MQL’er til at blive til SQL’er over tid, og på den måde så har din marketingafdeling selv skabt kundeemner, som salgsafdelingen nu kan bearbejde.
Se det er marketing og salg bundet sammen i en smuk symbiose.
De hyppige værktøjer til at konverterer MQL’er er:
Den vigtigste metrik for succes i B2B markedet er at have et langsigtet perspektiv. Hvis dine KPI’er handler om at lykkedes med et salgsmål i dag, og lave rentable løsninger dag 1, så er din business case ikke skalerbar.
Vækst koster penge og tid… der er ingen vej udenom det.
Men jeg har et effektivt growth hack.
Growth hacket går ud på at kende dine kunders reelle Customer Lifetime Value (CLV). Jo mere en kunde er værd, jo mere er det forsvarligt at investere i at anskaffe flere kunder – og den som har råd til at købe kunderne dyrest, har også råd til at købe mest muligt af markedet.
I B2B skal man passe på med at beregne en kundes værdi, ud fra deres ordre dag 1, eller sågar år 1. Man bør i stedet lære lidt fra SaaS branchen, og beregne hvad en gns. kunde er værd over hele deres gns. tid som kunde.
Hvis du vil læse mere om beregningerne bag CLV, så har jeg allerede skrevet et indlæg om dette tidligere.
Den anden del af hacket er at lempe sine kvalitative metrikker. Altså metrikker som:
Ved at lempe på disse metrikker så sænker man rentabiliteten af den enkelte kunde. Til gengæld så øger man mængden af nye kunder, som man har råd til at købe.
Giver ovenstående ikke mening, og sidder du i en B2B virksomhed, så SKAL du læse matematikken og logikken bag denne forretningsmodel – for jeg lover jer; det er mere rentabelt på lang sigt at lempe på sine kvalitative metrikker og i stedet fokusere på CLV. Du kan læse indlægget her.