Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Kom i dialog om dit næste projekt

    Send os en uforpligtende forespørgsel og få en realistisk pris idé på dit projekt.

    WebsiteWebshopDigitalt DesignSeoAnnonceringProgrammering
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    december 4, 2022

    Hvad er USP?

    Tilbage til vidensunivers

    Thomas Østerkjerhuus

    Thomas Østerkjerhuus

    Kommerciel Chef & Partner

    USP er en forkortelse af Unique Selling Proposition, hvilket referer til den unikke værdi et produkt, virksomhed, service eller et brand kan tilbyde dens kunder/brugere.

    USP’er bruges oftest i salgs- og marketingaktiviteter, som værktøj til at simplificere og konkretisere hvad man som kunde får ud af produktet/servicen.

    Du kender måske USP’er fra hjemmesider og webshops, hvor de står listet øverst på forsiden. USP’erne er netop placeret i toppen for hurtigt, at beskrive den værdi der tilskrives de potentielle kunder, hvis de vælger at blive kunder.

    Det er en effektiv måde at kommunikere på med ens hjemmeside besøgende, således at de hurtigst muligt forstår ”what is in it for me?”.

    Eksempel på USP'er

     

    Why should I care?

    Når alt kommer til alt, så er det, som dine kunder køber af dig, i virkeligheden den værdi du tilskriver dem. Det uanset om det er den status, som de føler der opnås ved købet af en forbrugsvare, optimering af processer eller en løftet omsætning – det hele kommer ud til ”what’s in it for me?”.

    Så når du har besøgende på dit website/shop, så har brugerne sig selv forrest (ligesom du selv har, når du er kunde), og de prøver at afkode, om du kan tilskrive dem den værdi, som de søger.

    Her kommer USP’er i spil…

    Med de rette USP’er kan du hurtigt og præcist forklare din målgruppe om den værdi, som de får hos dig, i stedet for at de selv skal afkode det fra alt din content.

    Prøv lige at smag på følgende:

    1. Når du selv skal købe en vare, vil du så helst læse 2.500 ord på en hjemmeside, for at forstå om det er produktet og leverandøren for dig?
    2. Eller vil du hellere læse 3-5 bulletpoints, som hurtigt kan afklare selv samme for dig.

    Bonus info: Hvis du siger 2.500 ord, så er det blot for at være trodsig 😉

    Morgan har lavet nemme og overskuelige USP'er og tjener flere penge

    Sådan laver man gode USP’er

    Lad kunderne definerer dem

    Gode USP’er kommunikeres fra kundens synspunkt, og er baseret på feedbacken fra kunderne omkring den værdi, som de oplever ved produktet. Man kan finde frem til ens USP’er, ved at snakke med kunderne omkring produktet/servicen, eller ved at få feedback fra salgs- eller kundeservice afdelingen.

    Husk på; det kan godt være, at du synes du giver en form for værdi, men i sidste ende så kender kunderne den reelle værdi, som du tilbyder dem.

    De kommunikeres tydeligt

    USP’er er til for, at simplificere den værdiskabelse du tilbyder, i et ønske om at afsætte en vare til flere kunder. Derfor skal de kommunikeres på en måde, så kunderne rent faktisk forstår dem.

    Det er vigtigere at dine USP’er er forståelige, end at de lyder smarte, og som trukket ud af en CBS-lærebog.

    Du skal med andre ord formulere dig kort, præcist og på en måde der giver den besøgende et billede af værdien. Tal og procenter kan være effektive virkemidler i en USP, da de giver en kontekst/ramme, som brugeren kan forholde sig til.

    Eksempel:

    • ” Vores afslag er i gns. 30% bedre end markedet”

    Definer forskellige USP’er

    Dine kunder vil have forskellige fokuspunkter, i forhold til hvilken værdi de ønsker sig tilskrevet. Derfor vil jeg anbefale, at du har 3-4 USP’er, som afdækker forskellige dele af den værdi du/I tilbyder.

    Overvej gerne følgende:

    • Er der økonomiske besparelser?
    • Er det tidsmæssige besparelser?
    • Giver I en tryghed? F.eks. juridisk sikkerhed eller GDPR compliance?
    • Er I anmeldt flot af jeres kunder?

    Morgan har lavet sin tjekliste til sine USP'er

    USP’er på produkt og virksomhedsniveau

    Du bør differentiere imellem dine USP’er på produkt- og virksomhedsniveau.

    Jeg beklager på forhånd for, at eksemplerne bliver et skørt virvar af B2C og B2B eksempler. 😀

    Produkt USP eksempler

    Dine produktspecifikke USP’er skal beskrive ”hvorfor købe denne vare”. Dine produkt USP’er skal altså hjælpe brugeren til, at forstå hvad de får ud af netop dette produkt:

    • ”Glattere hud”
    • ”14% færre sygemeldinger”
    • ”25% tid sparet”

    Du kan også vælge at bruge dine produkt USP’er til, at guide brugeren i dit produktkatalog. Altså du kan lave USP’er som fortæller brugeren hvilke produkter de bør vælge i hvilke situationer:

    • ”Godt til tør og irriteret hud”
    • ”Til scanning af fødevare”
    • ”Effektiv til ru overflader”

    Virksomheds USP eksempler

    På virksomhedsniveau skal dine USP’er fortælle brugeren, hvad de får ud af at handle med netop DIG. Du skal altså tage fokus fra produktet, som du tilbyder, men i stedet ligge vægten på dig som leverandør.

    • ”Support på 17 sprog”
    • ”Dag-til-dag levering”
    • ”50 års erfaring”
    • ”4,8 i Trustscore på TrustPilot”

    Bemærk hvad der sker, når vi på forsiden kommunikerer virksomhedens USP’er, og på produkt/servicesiderne kommunikerer produkt USP’er. Pludseligt kommunikerer du til dine kunder:

    1. Du får hjælp til at vælge det rette produkt.
    2. Du ved hvilken værdi, som produktet giver dig.
    3. og du kender fordelene ved at købe produktet hos denne leverandør.
    Thomas Østerkjerhuus Kommerciel Chef & Partner
    Thomas Østerkjerhuus
    Kommerciel Chef & Partner
    Er Morningtrains helt egen ’Jack of all trades, master of none’. Thomas (eller Øster) har viden på tværs af hele organisationen, og han elsker at dele sin viden. Derfor har han over hans 7 år i forretningsudviklingsfaget haft 3 podcast serier, skrevet et utal af blogindlæg samt 2 ebøger.