marts 6, 2017
september 28, 2023
Vent venligst
Step 1 / 3
USP er en forkortelse af Unique Selling Proposition, hvilket referer til den unikke værdi et produkt, virksomhed, service eller et brand kan tilbyde dens kunder/brugere.
USP’er bruges oftest i salgs- og marketingaktiviteter, som værktøj til at simplificere og konkretisere hvad man som kunde får ud af produktet/servicen.
Du kender måske USP’er fra hjemmesider og webshops, hvor de står listet øverst på forsiden. USP’erne er netop placeret i toppen for hurtigt, at beskrive den værdi der tilskrives de potentielle kunder, hvis de vælger at blive kunder.
Det er en effektiv måde at kommunikere på med ens hjemmeside besøgende, således at de hurtigst muligt forstår ”what is in it for me?”.
Når alt kommer til alt, så er det, som dine kunder køber af dig, i virkeligheden den værdi du tilskriver dem. Det uanset om det er den status, som de føler der opnås ved købet af en forbrugsvare, optimering af processer eller en løftet omsætning – det hele kommer ud til ”what’s in it for me?”.
Så når du har besøgende på dit website/shop, så har brugerne sig selv forrest (ligesom du selv har, når du er kunde), og de prøver at afkode, om du kan tilskrive dem den værdi, som de søger.
Her kommer USP’er i spil…
Med de rette USP’er kan du hurtigt og præcist forklare din målgruppe om den værdi, som de får hos dig, i stedet for at de selv skal afkode det fra alt din content.
Prøv lige at smag på følgende:
Bonus info: Hvis du siger 2.500 ord, så er det blot for at være trodsig 😉
Gode USP’er kommunikeres fra kundens synspunkt, og er baseret på feedbacken fra kunderne omkring den værdi, som de oplever ved produktet. Man kan finde frem til ens USP’er, ved at snakke med kunderne omkring produktet/servicen, eller ved at få feedback fra salgs- eller kundeservice afdelingen.
Husk på; det kan godt være, at du synes du giver en form for værdi, men i sidste ende så kender kunderne den reelle værdi, som du tilbyder dem.
USP’er er til for, at simplificere den værdiskabelse du tilbyder, i et ønske om at afsætte en vare til flere kunder. Derfor skal de kommunikeres på en måde, så kunderne rent faktisk forstår dem.
Det er vigtigere at dine USP’er er forståelige, end at de lyder smarte, og som trukket ud af en CBS-lærebog.
Du skal med andre ord formulere dig kort, præcist og på en måde der giver den besøgende et billede af værdien. Tal og procenter kan være effektive virkemidler i en USP, da de giver en kontekst/ramme, som brugeren kan forholde sig til.
Eksempel:
Dine kunder vil have forskellige fokuspunkter, i forhold til hvilken værdi de ønsker sig tilskrevet. Derfor vil jeg anbefale, at du har 3-4 USP’er, som afdækker forskellige dele af den værdi du/I tilbyder.
Overvej gerne følgende:
Du bør differentiere imellem dine USP’er på produkt- og virksomhedsniveau.
Jeg beklager på forhånd for, at eksemplerne bliver et skørt virvar af B2C og B2B eksempler. 😀
Dine produktspecifikke USP’er skal beskrive ”hvorfor købe denne vare”. Dine produkt USP’er skal altså hjælpe brugeren til, at forstå hvad de får ud af netop dette produkt:
Du kan også vælge at bruge dine produkt USP’er til, at guide brugeren i dit produktkatalog. Altså du kan lave USP’er som fortæller brugeren hvilke produkter de bør vælge i hvilke situationer:
På virksomhedsniveau skal dine USP’er fortælle brugeren, hvad de får ud af at handle med netop DIG. Du skal altså tage fokus fra produktet, som du tilbyder, men i stedet ligge vægten på dig som leverandør.
Bemærk hvad der sker, når vi på forsiden kommunikerer virksomhedens USP’er, og på produkt/servicesiderne kommunikerer produkt USP’er. Pludseligt kommunikerer du til dine kunder: