juni 29, 2023
juni 21, 2023
Vent venligst
Step 1 / 3
Serverside tracking er grundlæggende bare en opgraderet udgave af den traditionelle sporing med Google Tag Manager, som du allerede bruger på din hjemmeside.
Serverside tracking kan anvendes til forskellige formål, herunder Google Analytics 4, Google Ads og Facebook Ads.
Bemærk, at det i øjeblikket ikke inkluderer LinkedIn Ads.
I en traditionel opsætning sendes data direkte fra brugerens browser til Google/Facebook.
Med serverside tracking sendes dataen fra din hjemmeside/server til en server, som du har kontrol over. Her kan du behandle og vælge, hvilke data der skal sendes videre til Google/Facebook eller et andet ønsket sted.
Vigtigst af alt får du en sporingsopsætning, der er i bedre overensstemmelse med GDPR-reglerne.
Da både Google og Facebook arbejder hen imod approximerede (beregnede) datamodeller, kan ovenstående give dig en betydelig værdi i form af ekstra attribueret værdi og mere præcis sporing.
Med andre ord ser Google og Facebook på den “perfekte data,” de har for 70% af dine brugere, og bruger denne til at udfylde hullerne for de resterende 30% af dine brugere, hvor dataene ikke er lige så omfattende.
Dette er intelligent, da Apple, EU og flere andre parter gør deres bedste for at skabe stadig flere huller i dine data.
Du bør benytte serverside tracking, hvis en forbedring på 10-20% i sporing kan have en betydelig indflydelse på din forretning.
Alternativet er at fortsætte med din nuværende tilgang. Den standardopsætning af sporing i website-koden eller Google Tag Manager kaldes “Client Side Sporing”.
Hvis du er en mindre aktør, har begrænsede ressourcer eller online markedsføring ikke er en primær driver for din forretning, kan dette være en acceptabel løsning at benytte.
Du opnår muligvis ikke det fulde potentiale af din sporing, men det kan være tilstrækkeligt for dig.
Hvis du ønsker at gå et skridt videre end serverside tracking, kan du indsamle data om Google Click ID (gclid), Facebook Click ID (fbclid), UTM-koder osv. og sende det direkte fra dit website til dit CRM-system.
Afhængigt af relevansen af henvendelsen og om den omsættes til en kunde, kan gclid/fbclid bruges til at sende dataen videre til Google Ads, Facebook Ads, Google Analytics 4 og andre relevante platforme.
Dataen kan bruges til at forfine dine budstrategier og fokus ved at fortælle Google, Facebook osv., præcist hvilke henvendelser der omsættes til leads og kunder.