Design
30. november 2022
UX tip: Giv dine brugere digitalt feedback
Ved implementering af ‘digitalt feedback’ så har du muligheden for, at løfte brugeroplevelsen på din hjemmeside fra “meeh” til “mmmmhhh” 😉
Denne gang vil jeg give eksempler på hvordan du kan forkæle dine besøgende ved at bruge designmæssig ‘feedback’ på jeres site.
Feedback kan være mange ting, du kender sikkert haptisk feedback fra tastaturet på din smartphone eller lyden fra dit blinklys i bilen, som er en feedback, der fortæller dig, at “jeg har gjort det du bad mig om”.
Feedback gør, at man som bruger bliver forsikret om at en løsning virker, reagere på det man gør osv. Det giver altså en ro og vished om, at løsningen modtog en “kommando”.
Et meget simpelt eksempel på feedback, som du bør implementere på dit website er på knapper og call to actions.
Dine knapper bør reagere på, at brugeren holder musen hen over dem, enten ved at skifte farve, med en lille animation eller noget helt 3.
Ligeledes bør dine knapper give en feedback, når de bliver trykket på. Feedbacken skal være tydelig og en anden, end den brugeren modtog, da de holdte musen over knappen.
Et andet eksempel kan være den feedback, som en kontaktformular kan give brugerne ved udfyldelse. Enten fordi de mangler et felt, de har udfyldt forkert, brugt ugyldige tegn osv.
Det sidste eksempel jeg vil komme med, er en visuel feedback, som man kan give når brugeren har foretaget en given handling. De kan være logget ind, de kan have lagt en vare i kurven eller noget helt 3.
Grundlæggende så handler feedback “bare” om, at give dine besøgende en god og interaktiv oplevelse, som inviterer til engagement.
Jeg håber at du lærte noget nyt, og tak fordi du læste med.