Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Kom i dialog om dit næste projekt

    Send os en uforpligtende forespørgsel og få en realistisk pris idé på dit projekt.

    WebsiteWebshopSeoAnnonceringProgrammering
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Marketing

    Det kan du bruge CPM til

    Tilbage til blog

    Author avatar

    Thomas Østerkjerhuus

    mar 27

    Der er lidt uenigheder om, hvorvidt ”CPM” er en forkortelse af ”Cost Per Mille”, eller ”Cost Per M” (M værende romertallet for 1.000).

    Men under alle omstændigheder er det en metric, som viser, hvad man betaler pr. 1.000 visninger af sine annoncer.

    Hvad kan du bruge det til?

    For det første kan du bruge CPM til at styre dine budgetter. Eftersom de fleste annonceplatforme afregnes i CPM, så kan du sikre, at I ikke betaler mere for det ønskede antal visninger af jeres annoncer end budgetteret.

    Hvis man ved, hvor mange visninger man gerne vil have, så kan man beregne sit budget via nedenstående ligning:

    CPM x antal ønskede visninger / 1.000 = Dit budget

    Eksempel: Du vil gerne have 100.000 visninger af dine annoncer. Annonceplatformen fortæller dig, at din målgruppes CPM er 120 DKK. Ergo bør annoncebudgettet være:
    120 x 100.000 / 1.000 = 12.000 DKK i alt.

    Ovenstående er det, de fleste bruger CPM til. Men ærligt så er det at kigge på en CPM overfor antal visninger intetsigende i sig selv.
    Det giver mening for reklame-/marketingbureauer, som skal have noget kvantificerbart at rapportere tilbage til kunden – men CPM-tallet har mere at byde på.

    CPM kan hjælpe dig med at prioritere din målgruppe

    Ja, det var måske en lige lovlig clickbait-ish overskrift, men det er ikke helt ved siden af!

    Prissætningen af tusinde visninger afhænger af efterspørgslen på eksponering overfor en person/målgruppe. Dermed viser CPM sådan set, hvilke målgrupper der er rift omkring, da disse ville være dyrere end andre.

    Den kløgtige marketeer har ikke bare lavet en kampagne med alle målgrupper most sammen i et annoncesæt. Nej, den kløgtige marketeer har lavet en kampagne med flere segmenterede målgrupper i. Ergo vil man kunne se forskel på performance på forskellige dele af målgrupperne.

    Så måske har din målgruppe med ”Stillingsbetegnelser” en langt højere CPM end dem, hvor du målretter dig ”Interesser”. I så fald kan du nu overveje, hvad der er interessant for dig:

    1. At give mere budget til den målgruppe, som har en høj CPM, indikerende at flere er interesseret i at nå dem, fordi de er en form for beslutningstagere.
    2. At give mere budget til den målgruppe med en lavere CPM. På den måde når vi flere visninger indenfor budgettet, men måske til et mindre attraktivt publikum.

    Jamen, det er vigtigt, at jeg når hele min målgruppe

    Yes, den sang kender vi… men er du villig til at betale prisen for nok eksponeringer til samtlige personer i din målgruppe?

    Eller er det vigtigere, at du når de mest kvalificerede segmenter af din målgruppe, så du kan holde dig indenfor dit marketingbudget? Ja, se, det er der, CPM pludseligt bliver interessant, for hvis du ikke har uendelige midler til at betale for visninger uden omtanke, så kan du udvælge den del af din målgruppe, som virker mest købsladet til den mest fornuftige pris.

    I virkeligheden ville vi aldrig anbefale nogen at bruge CPM som metric på, om noget er godt eller skidt i sig selv. Man bør sætte sin CPM op imod en CTR (klikrate). Gør man dette, ser man pludseligt et mere fuldendt billede med informationer som:

    • Hvad visningerne koster
    • Og hvor mange af dem klikker sig ind på dit website

    Du bør være villig til at betale en højere CPM for en målgruppe, som i forhold til gns. har en højere CTR. Og historisk set hænger en højere CPM sammen med en højere CTR.

    Har du styr på, hvilke betalte kanaler er mest profitable for din virksomhed?
    Få et bud på, hvordan vores annoncespecialister kan hjælpe dig til større vækst.

      Morningtrains annoncespecialister hjølper med at vælge de rette kanaler