ClickCease

Lad Morningbound være din digitale marketingafdeling

Design

18. november 2022

Eksempler på gode skrifttyper

Nogle eksempler på gode skrifttyper:

  1. Roboto
  2. Lato
  3. Ubuntu
  4. Playfair
  5. Open sans

I dette indlæg vil jeg prøve at gøre dig klogere på skrifttyper, ved at komme med nogle eksempler på nogle gode skrifttyper, samt nogle råd til læsevenlighed og hvad man skal være særligt opmærksom på, når man skal vælge.

Vi tager udgangspunkt i web, da vi er et digitalt hus, og derfor forholder vi os til det område, hvor vi har hjemme, og hvor vi er inkarneret.

Hyppigt benyttede skrifttyper

Ude i den store verden så er de mest benyttede skrifttyper:

  • Helvetica
  • Calibri
  • Futura
  • Garamond
  • Times New Roman

Men vi ville ikke anbefale ovenstående til din hjemmeside af mange årsager, som jeg kommer mere ind på senere.

Vi benytter i stedet oftest følgende skrifttyper:

  • Roboto
  • Lato
  • Ubuntu
  • Playfair
  • Open sans

Vi benytter oftest disse fordi:

  1. De fungerer godt digitalt, hvor andre skrifttyper kan være bedre til print.
  2. Formen på bogstaverne gør dem nemme at læse
  3. Det er ret neutrale skrifttyper, så de kan passe på mange forskellige brugsscenarier på tværs af brancher.

Hvilken skrifttype er mest læsevenlig?

Alle de ovennævnte skrifttyper tilhører den såkaldte ’Sans serif’-familie.

Denne gruppe af skrifttype har ikke ”fødder”, og derfor er den nemmere at læse på web, hvor fødderne hurtigt kan bestå af for få pixels, og derfor blive utydelige for læseren.

På den anden side, så er skrifttyper fra ’Serif’-familien nemmere at læse på print, da fødderne her oftest bliver tydeligere end med pixels, og øjnene kan derfor ”følge” fødderne når man læser, og på den måde guider man læserens blik igennem teksten.

Bonus info:

Open sans er særligt godt til øget webtilgængelighed herunder svagt seende og ordblinde.

Læsevenligheden afhænger ikke kun af skrifttype

Hvis du vil forkæle dine læsere (hvilket altid bør være målet), med lækre læsevenlige tekster, så skal du også være grundig, når du vælger formatering af din skrifttype.

For uanset hvilken skrifttype du vælger, så skal farven på skrifttypen udvælges ud fra den baggrund som den skal bruges på. F.eks. så kan man ikke læse en helt hvid skrift på en sort baggrund, da de to er i så voldsom kontrast til hinanden. Det samme gør sig i øvrigt også gældende med en helt sort skrift på kridhvid baggrund.

Her skal man finde nogle nuancer af mørkegrå i stedet, som komplimentere det hvide bedre, og dermed er det blidere for øjet at læse.

Vær opmærksom når du vælger skrifttype

I Morningtrain benytter vi primært Google Fonts fordi;

  1. De fungerer på alle webplatforme (og på tværs af browsere).
  2. Andre skrifttyper kan kræve udviklere for at få det til at fungere på web (læs: Det kan blive dyrt og bøvlet).
  3. Mange skrifttype koster penge pr. indlæsning, eller alt efter hvad du vil bruge den til (print, web, brochure, tv-reklamer).
  4. Og nogen skrifttyper må slet ikke bruges kommercielt – så man risikerer ikke at kunne bruge den/de samme skrifttyper på tværs af medier og indsatser.

Serif fonte er mere feminin i deres udtryk, så vær opmærksom på det, når du skal matche fonten med brandet.

Tjek alle formatteringer

Udover farver så skal du sikre dig, at alle din skrifttypes bogstaver er nemme at læse og skelne fra hinanden, tjek derfor hele alfabetet ud på skrifttypen inden du vælger.

De hyppigste faldgrupper er:

  • Man kan ikke se forskel på stort og lille ’L’ og ’I’
  • Man kan ikke skelne mellem ’b’ og ’p’
  • Og ’o’ og ’0’ ligner hinanden for meget.

Du skal også huske at tjekke om fonten passer på det sprog, som du vil skrive på. Har din skrifttype ÆØÅ, eller omlyd (ö, ä osv.) alt efter sproget som du vil skrive på.

Til allersidst så husk; at tjekke alle skrifttypens formateringer igennem, inden du udvælger fonte:

  • Punktform
  • Kursiv
  • Fed
  • Understreget
  • Store og små bogstaver

Designerens råd

Inden du hopper ud på opdagelse i skrifttyper og valget heraf, så skal du ikke snydes for en designers råd:

  • Når du har valgt en skrifttype, så skal du vælge en ’line height’ der gør, at skrifttypen får sin bedste fremtoning. Vores anbefalet line height er 1,6.
    Din line height afgører hvor kompakte dine bogstaver kommer til at stå i forhold til hinanden. Dette kan ødelægge selv den bedste skrifttype.
Billede der viser hvor stor betydning "line height" har
  • Brug ikke mere en 2 skrifttyper på dit website, da flere end det skaber uorden, og gør det besværligt at læse.
    Dette skyldes, at hjernen hele tiden skal forholde sig til forskellige formateringer, og i sidste ende vil man opleve dette forstyrrende i ens læsning.
  • Bonus: Hvis du har to fonte, så skal de to fonte have en kontrast til hinanden. F.eks. så kan man bruge en serif font i overskriften og en sans serif font i brødteksten.

Og en god lille huskeregel, som du for guds skyld, skal tage med herfra: ”Use common sense not comic sans” 😉

Det var det, jeg håber at du nu føler dig rustet, til at kaste dig over skrifttyper.

Relaterede indlæg

AI Billedegenerering og dets potentiale

Hvad er Design Thinking?

Relaterede indlæg

AI Billedegenerering og dets potentiale

Hvad er Design Thinking?

KONTAKT OS

Første skridt i din forretningsudvikling

Vi venter allerede i spænding på at høre fra dig! Vi elsker at hjælpe virksomheder med noget på hjerte, som har digitale udfordringer, som vi kan løse sammen.

Rugaardsvej 55A 1. TV
5000 Odense C
Dampfærgevej 27-29 st.
2100 København Ø
Skriv til os
Book et møde
Job og Karriere Find kontaktperson
Skriv til os

Første skridt i din forretningsudvikling






    Du er en stjerne

    Tak for din henvendelse

    Du skulle nu have modtaget en bekræftelsesmail.
    Vi kigger på din henvendelse og vender retur hurtigst muligt.

    Ha´ en rigtig god dag ☀️

    Book møde

    Snak med os når det passer dig bedst!

    Hvonår?

    Vælg dato

    Ledige tider

    Book møde

    Tak! - Vi skal bare lige vide lidt mere om dig






      Du er en stjerne

      Tak for din henvendelse

      Du skulle nu have modtaget en bekræftelsesmail.
      Vi kigger på din henvendelse og vender retur hurtigst muligt.

      Ha´ en rigtig god dag ☀️

      Book møde

      Snak med os når det passer jer bedst

      Hvonår?

      Vælg dato

      Ledige tider

      Book møde

      Tak! - vi skal lige vide lidt mere om jer








        Du er en stjerne

        Tak for din mødebooking

        Du skulle nu have modtaget en bekræftelsesmail.
        Vi kigger på din henvendelse og vender retur hurtigst muligt.

        Ha´ en rigtig god dag ☀️