marts 16, 2022
september 25, 2023
Vent venligst
Step 1 / 3
E-commerce er en forkortelse for electronic commerce, som kan sidestilles med den danske betegnelse ”nethandel”. Kort sagt kan e-commerce beskrives som salg af produkter og services online.
I dag er e-commerce meget udbredt og mange forskellige virksomheder gør brug af denne strategi, da e-commerce er relevant for stort set alle typer af virksomheder.
Uanset hvilken type virksomhed du er, er det altså relevant at overveje at gøre e-commerce til en del af din forretningsplan. Overvej derfor om en e-commerce løsning kunne skabe værdi for dine kunder og gøre det lettere for kunden at handle hos dig.
Herunder findes yderligere forklaring på, hvordan e-commerce er relevant for forskellige typer af virksomheder.
B2C er en forkortelse for Business To Consumer og B2C e-commerce henvender sig dermed direkte til slutbrugeren. I dette tilfælde fokuseres der på at få kunden hurtigt i mål – til kassen. Derfor skal man prioritere hurtig og nem navigation til det, som kunden søger. Af samme grund er det vigtigt at begrænse mængden af information og sikre at den information, som kunden får, er relevant for deres købsrejse.
B2B er en forkortelse for Business To Business og B2B e-commerce henvender sig altså til andre virksomheder. Derfor skal B2B e-commerce gerne indeholde mere og mere deltaljeret information end det ville være tilfældet for en B2C virksomhed. Websitet skal være overskueligt, og det er vigtigt at fokusere på at få kunden til at skabe kontakt – i modsætning til at få kunden hurtigst muligt ”til kassen”, som ved B2C virksomheder.
Der er forskellige måder at drive e-commerce på, og disse afhænger af virksomheden og dennes vision med at drive e-commerce.
Der er mange fordele ved at implementere e-commerce i din forretningsplan. For kunderne er de primære fordele, at købsprocessen effektiviseres, og at det er langt mere fleksibelt for dem at kunne tilgå dit online site frem for at tilgå din fysiske butik.
Herunder kan du se et overblik over nogle af de største fordele, ved at drive e-commerce.
Der er selvfølgelig også nogle udfordringer ved at drive e-commerce, og nedenfor kan du se en liste over nogle af de vigtigste udfordringer, som bør overvejes, inden man implementere e-commerce i sin forretningsplan.
Nogle af de største fordele for forbrugeren ved at kunne tilgå dit website er nemhed og fleksibilitet. Det er derfor rigtig vigtigt at have fokus på netop fleksibilitet og enkelthed i udviklingen af dit website. Derudover er der nogle andre ting, som det er vigtigt at overveje, når du skal starte din e-commerce-rejse.
Det er vigtigt, at du overvejer, at navnet på dit website er nemt for kunderne at finde blandt listen af konkurrenter. Derudover skal du undersøge ledige domænenavne for at sikre dig, at det ønskede navn er ledigt.
At udvikle et godt og brugervenligt website eller webshop kræver visse kompetencer. Har du ikke selv erfaring med opsætning af et website, kan du få et digitalt bureau til at hjælpe dig. Her er det vigtigt, at du bestemmer størrelsen af den investering, som du vil ligge i at udvikle dit website.
Du skal overveje hvilken service du gerne vil tilbyde dine kunder på dit website. Ønsker du, at dine kunder skal kunne købe dit produkt direkte på din hjemmeside? Så skal du have udvalgt et betalingssystem blandt de forskellige udbydere og tilknyttet dette til din hjemmeside.
Online markedsføring er anderledes end almindelig markedsføring, og du skal derfor sætte dig ind i hvilke markedsføringsstrategier, der er relevante for din virksomhed. Eksempler på online markedsføring er via søgemaskineoptimering og Google Ads.
I sidste ende skal du vælge de kanaler og indsatser, som matcher din virksomhed, målgruppe, formålet, brugssituationen, og det ønsket output fra indsatsen.
Vi har også en guide til opbygning af webshop som kan give dig et overblik over vigtige elementer, du bør tage stilling til, før du begiver dig ud på dit webshopeventyr, så er du så velforberedt som muligt.