Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Kom i dialog om dit næste projekt

    Send os en uforpligtende forespørgsel og få en realistisk pris idé på dit projekt.

    WebsiteWebshopDigitalt DesignSeoAnnonceringProgrammering
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    oktober 3, 2022

    Hvad er lokal SEO, og hvordan virker det?

    Tilbage til vidensunivers

    Amalie Christensen

    Amalie Christensen

    Head of SEO

    Lokal SEO fungerer således, at man optimerer sit eget website rundt omkring på internettet ud fra nogle lokale faktorer, i et forsøg på at fortælle søgemaskinerne at du har en lokal forankring.

    Når man arbejder med lokal søgemaskineoptimering, sikrer man, at ens website findes på lokale søgeord. Et lokalt søgeord er termer, som indikerer at folk søger efter noget i nærområdet. Det kan være søgeord som ”vvs horsens”, ”sko butik frederiksberg” osv.

    I takt med at mere internet trafik kommer fra mobile devices, begynder lokal søgemaskineoptimering også at få en større betydning. Før i tiden foregik meget foran en computer, hvor i dag foregår mange af vores søgninger på søgemaskiner på farten, det vil sige via en mobilenhed.

    Alt efter hvor mobilen befinder sig, så vil forskellige resultater give den bedste oplevelse. Hvis du f.eks. søger efter en ”italiensk restaurant” på dit besøg i København, så er det ikke til meget hjælp, hvis Google viser dig resultater fra Slagelse, hvor du er bosat.

    Lanndkort over lokale sushi steder i Odense

    Lokale søgningstyper

    For at kunne forstå hvordan du skal optimere med lokal SEO, så skal du have en forståelse af hvilke forskellige søgetyper, der findes i lokale søgninger.

    Der findes 3 typer grundlæggende lokale søgninger:

    1. Du sidder i Odense og søger på: ”Børnetøjsbutik i Odense”. Her kan Google uden problemer forstå, at det er en børnetøjsbutik i Odense, du søger.
    2. Du sidder i Odense og søger på: ”Børnetøjsbutik i Nyborg”. Nu skal Google klarlægge, at det er børnetøjsbutik i Nyborg, du søger – selvom at du på søgetidspunktet befinder dig i Odense.
    3. Du sidder i Odense og søger på: ”Børnetøjsbutik”, uden at angive nogen lokation. Selvom du ikke angiver din lokation i din søgning, kan Google godt finde ud af, hvad intentionen bag søgningen er, i takt med at du har slået din lokalitet til på din mobile enhed.

    Opnår du resultater med lokal seo?

    Lokal SEO har en del fordele, ikke kun i forhold til at søgemaskiner vælger at vise dig frem i nærområder, men også i forhold til at optimere så forbrugerne bedre kan finde, hvor du er placeret.

    En lokal søgemaskine optimering, vil teknisk set give dig mulighed for at hæve din eksponeringsmulighed (visningsmulighed) på Google. Hvilket vil gavne din mulighed for at få flere besøgende, og derved større konverteringsmuligheder.

    Eksempel på Google søgning og dennes inddeling

    Guide til lokal SEO optimering – organisk

    Hvordan hjælper Google My Business med din lokal SEO?

    Google My Business hjælper din virksomhed med dukke frem i søgeresultater lokalt. Det vil sige, at når brugerne søger efter noget i dit område, hvor din virksomhed eller butik eksisterer.

    Har du eks en frisør i Odense, så kan din salon dukke frem på lokal SEO, hvis brugerne fx. søger ”frisør Odense”. Det du skal tænke over er, at konkurrenterne med sikkerhed ønsker at findes på samme. Derfor er en god kontinuerlig opdateret Google My Business, den bedste vej frem til at slå de andre konkurrenters Google My Business.

    Eksempel på en Google My Business

    Google My Business er den lille virksomhedsvisning, som du kan se i højre side ude på Google’s søgeresultater. Hvis der er flere virksomheder, som kæmper om samme placering, vil det være den stærkeste, som er ligger øverst,  og de andre vil ligge som en fold ud.

    Eksempel på Google my business

    Læs denne artikel hvis du gerne vil oprette Google My Business

    Optimering af Google My Business

    Det er vigtigt, at du holder din profil opdateret med de rigtige oplysninger. Det vil sige alt fra adresse, telefonnummer, ydelser, services, åbningstider opslag, billeder osv. Da mange bruger billedsøgning i dag på Google, anbefaler man at billede-filen indeholder et relevant søgeord, så vil eksponeringsmulighederne (visningsmuligheder) på Google blive større i form af visning af jeres billeder på profilen.

    Gør du et godt stykke arbejde med din Google My Business, så vil din strategi med Lokal SEO give pote.

    Gode råd til vedligeholdelse af Google My Business

    • Opdater åbningstider hvis de ændres
    • Opret produkter, med link ind til korrekt side på website
    • Benyt evt. UTM kode – for ønskede tracking af trafik
    • Lægge kontinuerligt opslag ud. Det kan eks være tilbud, nyheder, ekstra fokus denne måned osv.
    Amalie Christensen Head of SEO
    Amalie Christensen
    Head of SEO
    Er Morningtrains helt egen kanonkugle af energi, som de sidste 4 år har kastet sig over SEO med en indædt passion. Når Amalie snakker om E-A-T, content eller schema mark-up, så kan du ikke andet, end at blive revet med af hendes energi og karisma.