Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Kom i dialog om dit næste projekt

    Send os en uforpligtende forespørgsel og få en realistisk pris idé på dit projekt.

    WebsiteWebshopDigitalt DesignSeoAnnonceringProgrammering
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    november 10, 2016

    Hvad er strukturerede data?

    Tilbage til vidensunivers

    Simon Lübiç Hedegård

    Simon Lübiç Hedegård

    Head of PPC & Growth & Partner

    Hvorfor skal du være opmærksom på det?

     

    Strukturerede data er kode, der bruges til at hjælpe søgemaskiner med bedre at forstå indholdet på dit website. Dataene hjælper søgemaskiner med at få vigtige oplysninger hurtigere og vise disse data som rich results i SERPs (udvidede resultater).

    Har du undret dig over, hvordan nogle søgeresultater viser ekstra information lige under meta descriptions som fx ratings, billeder og antal kalorier i en opskrift? De informationer kalder vi rich snippets.

    SERP der viser både review og faq schema

    Eller har du studset over de informationer, du nogle gange ser ude i højre side om fx et brand, en genstand eller et fænomen? Et sådan ’udvidet uddrag’ i højre side hedder Google Knowledge Graph.

    Både rich snippets og Google Knowledge Graph er rich results (udvidede resultater) og kommer fra strukturerede data eller schema.

    Strukturerede data kan være produktinformationer, butiksinformationer, kontaktinformationer og mange andre egenskaber vedrørende personer, virksomheder, steder, anmeldelser, opskrifter og meget mere, som jeg uddyber i dette indlæg – så hæng i.

    For rigtig mange har udfyldelse af strukturerede data altså betydning for lokale resultater og CTR (Click-Through-Rate).

    Som tidligere skrevet er pointen med strukturerede data at give Google et hurtigt overblik over, hvad dit website indeholder og omhandler. Laver man ikke strukturerede data, har Google ikke mere at arbejde med, end de altid har haft: En URL, tekst, HTML-tags (H-tags, Alt-tags, meta beskrivelser) og en bunke CSS.

    Alle disse faktorer er fortsat vigtige, men for at gå fra klassiske til fantastiske søgeresultater, spækket med information og struktur, er Google nødt til at opgradere deres indtægt af informationer en smule, for hver enkelt side de indekserer.

     

    Hvordan tilføjer du struktureret data til din hjemmeside?

     

    For at gør det muligt at tilføje strukturerede data til hjemmesider, så ikke kun mennesker, men også søgemaskiner kan læse og tolke informationerne på din hjemmeside skal du bruge det rigtige dataformat.

    Dataformater gør det muligt at opmærke tekst og billeder på hjemmesiden som data, der er maskinlæsbare. Dataformatet angiver ved hjælp af bestemte ord eller tegn konkrete regler for, hvordan man opmærker strukturerede data.

    Den metode som Google foretrækker og som vi anbefaler er at bruge JSON-LD kombineret med schema til at lave et struktureret data script, som tilføjes til din header på dit website eller en specifik underside.

    Kigger man på historien bag alt-tekster på billeder, var de lavet for at også blinde skal kunne ”se” det grafiske indhold på side, når HTML’en bliver oplæst af computeren.

    Har man en meget rodet HTML, som er det eneste både den blinde bruger og Google kan læse, så bliver det svært for oplæseren (og Google) at forstå, hvad indholdet på siden er.

    JSON-LD er objektivt set mere enkelt i sin struktur, fordi alt er samlet samt koden kort og ren – altså giver det, trods marginale forskelle, mening at Google har en forkærlighed for JSON-LD, fremfor de resterende formater.

     

    Du finder blot, enten på schema.org eller igennem en guide for din specifikke type hjemmeside, frem til, hvilke informationer, som er relevante at vise til Google. Dette afhænger fuldkommen af, hvad formålet med din hjemmeside er.

    Her er et eksempel hvis det hele stadig er lidt langhåret, og måske en smule svært at gennemskue:
    Driver du en fysisk boghandel, skal du anvende typen BookStore i din opmærkning, når du definerer typen af forretning, du driver. BookSore specificerer, at der er tale om en boghandel.

    For at tilføje relevante informationer om din boghandel skal vi specificere egenskaberne tilhørende typen BookStore. Der er rigeligt med egenskaber at vælge imellem til de fleste typer, så vælg dem du finder relevante. Til typen BookStore er det fx relevant at specificere egenskaberne ’name’, ’openingHours’ og ’telephone’.

     

     

    Har ovenstående givet dig mod på selv at skulle opsætte strukturerede data, har vi skrevet en guide til, hvordan du tilføjer strukturerede data.

     

    Simon Lübiç Hedegård Head of PPC & Growth & Partner
    Simon Lübiç Hedegård
    Head of PPC & Growth & Partner
    Er Morningtrains marketing/forretningsudvikler-geni. Simon har arbejdet med SEM i 6 år, og han er fra den gamle skole, hvor han skulle gøre det hele selv. Simon har defineret Morningtrains lead-genereringsframework og derudover så er han hjernen bag vores seneste lead-gen. Software Morningtrack™.