Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Kom i dialog om dit næste projekt

    Send os en uforpligtende forespørgsel og få en realistisk pris idé på dit projekt.

    WebsiteWebshopSeoAnnonceringProgrammering
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Marketing

    Redirects: Hvad skal vi med det?

    Tilbage til blog

    Author avatar

    Amalie Koblauch Christensen

    dec 01

    Når du flytter eller sletter dit website, en underside, et blogindlæg eller en artikel, kan du hurtigt komme til at miste det arbejde, du har lagt i søgemaskineoptimering og linkbuilding – og i værste fald skade dine fremtidige muligheder for at få gode placeringer i søgemaskinerne.

    Det er derfor vigtigt at vide, hvad man kan gøre for at undgå eller i hvert fald mindske problemerne, som kan opstå når man rykker rundt på sider.

    Man skal sørge for at brugeren og søgemaskinerne automatisk bliver sendt fra den gamle URL til en ny URL – dette kaldes et redirect.

    Hvornår er det nødvendigt at redirecte?

    Det er nødvendigt at redirecte en URL til en anden, hvis URL’en har eksisteret, men pludselig ikke gør det længere. De situationer, hvor en URL ikke eksisterer mere, kan typisk være:

    • Omdøbning af titlen på en artikel eller et blogindlæg, og man i den forbindelse også vælger at omdøbe URL’en
    • En service eller et produkt man ikke tilbyder mere, og derfor har slettet fra sin hjemmeside
    • Man flytter en artikel eller et blogindlæg fra en kategori til en anden
    • Man får ny hjemmeside, som har en anden URL-struktur

    Derudover er der en række andre situationer, hvor det kan være bekvemt at redirecte URL’en til en anden, som vi også har været lidt inde på i løbet af mine tips. Her er nogle af dem:

    • Redirecte www til non-www eller omvendt
    • Redirecte https til http eller omvendt
    • Redirecte alternative domæner til det primære domæne
    • Redirecte til landespecifikke domæner alt efter hvor man tilgår siden fra
    • Redirecte en mere simpel URL til den egentlige url

    Hvorfor kan det være et problem ikke at redirecte?

    Der er tre hovedårsager til, at du skal sørge for at redirecte korrekt:

    1. Google kan tro, at der eksisterer to versioner af din hjemmeside og opfatte det som duplicate content.
    2. Du kan miste værdien af de eksterne og interne links, der peger på den pågældende side. Søgemaskinerne kan i øvrigt blive ved med at tro at siden eksisterer, hvis der peger links ind på den. Når de så ikke finder noget på siden, kan det have en negativ påvirkning på din placering i søgeresultaterne
    3. Dine kunder kan risikere at besøge din side forgæves og forlade din side med det samme, fordi de ikke finder det indhold de regnede med

    Hvordan redirecter man korrekt?

    Vi kommer ikke ind på, hvordan du redirecter en URL, fordi det kan være forskel- ligt alt efter, hvilket system du bruger til din hjemmeside, hvilken server du kører på osv. – og så kræver det som regel også lidt tekniske færdigheder.

    Men vi vil kort forklare dig, hvilken form for redirect man skal bruge (for der findes flere slags), så du nemt kan søge efter, hvordan du gør på nettet eller sikre dig, at den du får til at hjælpe dig, også gør det korrekt.

    Først og fremmest er det vigtigt, at man redirecter til en relevant side. Hvis ikke du redirecter til en side, som er identisk med den gamle, så sikrer dig, at den om- handler det samme, og eventuelt også har de samme søgeord.

    Du kan til nøds redirecte til noget, der ikke er direkte det samme, men det kan godt betale sig at gøre det ordentligt.

    Undgå så vidt muligt at redirecte til forsiden, eller andre generelle sider, medmindre det giver mest mening. Selvfølgelig er det bedre end ingenting at redirecte til forsiden, men kan du redirecte til et produkt eller en artikel, der minder om den, du redirecter fra, er det meget bedre, og du får meget mere ud af det i forhold til dine kunder og søgemaskinerne.

    Eksempel:

    Har du skrevet en artikel om, hvorfor det er godt at købe nogle ordentlige løbesko, og du af den ene eller anden grund flytter siden, så sørg for at den nye side inde- holder den samme artikel, eller at den i hvert fald stadig handler om at købe nogle ordentlige løbesko.

    Har du haft et par løbesko i din webshop, og du ikke sælger disse løbesko mere, så redirect til en artikel, der beskriver et godt alternativ til de løbesko.

    Alternativt kan du redirecte til et andet par løbesko, som minder om dem du ikke har mere eller til kategorien med løbesko.

    Hvilken redirect skal man bruge?

    Det er vigtigt, at det er 301-redirect, der bruges, når det er en permanent flytning af en URL. Når denne type af redirect bruges, ved søgemaskinerne, at det er en permanent flytning, og at de derfor skal opfatte den side, der redirectes til som værende den aktuelle side.

    Den nye side får således alle fordelene af de links osv., som man har opbygget til den gamle side.

    Tilmeld dig nyhedsbrevet,
    og få sprøde guides og skarpe råd om alt lige fra konverteringsoptimering til e-mail markedsføring i din indbakke.

      Morningtrains nyhedsbrev