marts 22, 2022
december 1, 2020
Vent venligst
Step 1 / 3
Når du flytter eller sletter dit website, en underside, et blogindlæg eller en artikel, kan du hurtigt komme til at miste det arbejde, du har lagt i din tekniske SEO, onpage SEO og linkbuilding (offpage SEO) – og i værste fald skade dine fremtidige muligheder for at få gode placeringer i søgemaskinerne.
Det er derfor vigtigt at vide, hvad man kan gøre for at undgå eller i hvert fald mindske problemerne, som kan opstå når man rykker rundt på sider.
Man skal sørge for at brugeren og søgemaskinerne automatisk bliver sendt fra den gamle URL til en ny URL – dette kaldes et redirect.
Det er nødvendigt at redirecte en URL til en anden, hvis URL’en har eksisteret, men pludselig ikke gør det længere. De situationer, hvor en URL ikke eksisterer mere, kan typisk være:
Derudover er der en række andre situationer, hvor det kan være bekvemt at redirecte URL’en til en anden, som vi også har været lidt inde på i løbet af mine tips. Her er nogle af dem:
Der er tre hovedårsager til, at du skal sørge for at redirecte korrekt:
Vi kommer ikke ind på, hvordan du redirecter en URL, fordi det kan være forskelligt alt efter, hvilket system du bruger til din hjemmeside, hvilken server du kører på osv. – og så kræver det som regel også lidt tekniske færdigheder.
Men vi vil kort forklare dig, hvilken form for redirect man skal bruge (for der findes flere slags), så du nemt kan søge efter, hvordan du gør på nettet eller sikre dig, at den du får til at hjælpe dig, også gør det korrekt.
Først og fremmest er det vigtigt, at man redirecter til en relevant side. Hvis ikke du redirecter til en side, som er identisk med den gamle, så sikrer dig, at den om- handler det samme, og eventuelt også har de samme søgeord.
Du kan til nøds redirecte til noget, der ikke er direkte det samme, men det kan godt betale sig at gøre det ordentligt.
Undgå så vidt muligt at redirecte til forsiden, eller andre generelle sider, medmindre det giver mest mening. Selvfølgelig er det bedre end ingenting at redirecte til forsiden, men kan du redirecte til et produkt eller en artikel, der minder om den, du redirecter fra, er det meget bedre, og du får meget mere ud af det i forhold til dine kunder og søgemaskinerne.
Eksempel:
Har du skrevet en artikel om, hvorfor det er godt at købe nogle ordentlige løbesko, og du af den ene eller anden grund flytter siden, så sørg for at den nye side inde- holder den samme artikel, eller at den i hvert fald stadig handler om at købe nogle ordentlige løbesko.
Har du haft et par løbesko i din webshop, og du ikke sælger disse løbesko mere, så redirect til en artikel, der beskriver et godt alternativ til de løbesko.
Alternativt kan du redirecte til et andet par løbesko, som minder om dem du ikke har mere eller til kategorien med løbesko.
Det er vigtigt, at det er 301-redirect, der bruges, når det er en permanent flytning af en URL. Når denne type af redirect bruges, ved søgemaskinerne, at det er en permanent flytning, og at de derfor skal opfatte den side, der redirectes til som værende den aktuelle side.
Den nye side får således alle fordelene af de links osv., som man har opbygget til den gamle side.