Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Kom i dialog om dit næste projekt

    Send os en uforpligtende forespørgsel og få en realistisk pris idé på dit projekt.

    WebsiteWebshopDigitalt DesignSeoAnnonceringProgrammering
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    december 1, 2021

    Få mere ud af SEO med udvidede resultater

    Tilbage til vidensunivers

    Marina Dolcic

    Marina Dolcic

    SEM specialist

    Denne artikel handler om de forskellige udvidelser, bedre kendt som ”rich results”, som kan hjælpe dig til at få mere trafik fra søgemaskinerne,ved at øge din synlighed og klikrate (CTR).

    Der er mange flere rich results, end dem jeg nævner her, men jeg vil kun fokusere på de udvidelser, som du selv kan påvirke, samt de udvidelser, som rent faktisk påvirker mængden af trafik til dit website.

    Hvad er ‘rich results’?

    ’Rich results’ er udvidelser til de traditionelle organiske resultater i søgemaskinerne, hvilket er kaldet et ’snippet’.

    Uden rich results består din snippet udelukkende af en titel, en beskrivelse og en URL-brødkrumme (breadcrumb). Denne sammensætning får dig ikke til at skille dig ud, og du fylder heller ikke alverden i søgeresultatet (Search Engine Result Page = SERP), hvilket reducerer din synlighed og din CTR.

    Her ser du et eksempel på en traditionel organisk snippet:

    Screenshot af en Google søgning

    Hvorfor skal du interessere dig for rich results?

    Rich results helt store fordel er at du kan opnå en øget eksponering. Du fylder ganske enkelt mere ude i søgemaskinerne, og hvad endnu bedre er, så kan du give den søgende flere informationer direkte ude i søgemaskinen, hvilket gør folk tilbøjelige til at besøge lige netop dit website.

    Med Rich results kan du præsentere den søgende for ekstra information, som kan fange deres interesse. Det kan være ting som stjerner, billeder, ekstra informationer, virksomhedsinformationer og meget mere. Alt sammen noget, som bliver vist ude i søgemaskinernes resultater.

    Disse informationer kan øge din CTR, øge din synlighed og samtidigt gøre det nemmere for dine potentielle kunder at kontakte dig, købe dit produkt eller benytte sig af dit indhold.

    Hvad er de forskellige typer af rich results?

    I denne artikel vil jeg afdække, nogen af de mest hyppigt benyttede rich results, vise dig hvordan de kan se ud, og forklare hvordan du får dem vist.

    Jeg har opdelt dem i to grupper:

    Sponsorede

    Hvilket er rich results, som man kun kan få, hvis man betaler for specifikke services, som f.eks:

    1. Google Ads
    2. Google Shopping

    Gratis

    Hvilket er rich results, som du kan få, ved at optimere dit indhold og implementere struktureret data (schema) på dit website. Det er disse rich results, der bliver vist som en del af søgemaskinernes organiske SERPs:

    1. Local business
    2. Local map pack
    3. Featured snippet
    4. FAQ rich snippet
    5. Review rich snippet
    6. Video
    7. Image pack
    8. Breadcrumbs
    9. Search box
    10. Product
    11. Sitelinks

    Husk igen på, at der er mange flere, men jeg har udvalgt de rich results som du selv kan påvirke, og dem som giver øget trafik til dit website.

    Sponsorerede rich results

    Google Ads

    🤖 Hvad er det?

    Betalte søgeresultater, der altid inkluderer en titel, beskrivelse og en URL. De kan udvides med sitelinks, callouts, billeder, ratings, telefonnummer, adresse og kontaktformular.

    👀 Hvordan ser det ud?

    De er placeret aller øverst i søgeresultaterne, over alle andre former for resultater, og/eller helt I bunden af SERP’en. De bliver markeret med en lille fed “Ad” eller “Annonce”.

    Screenshot af en Google søgning

    🦈 Hvordan får jeg det?

    Disse er betalte søgeannoncer, og du kan udarbejde dem gennem din Google ads konto.

    Google Shopping Ads

    🤖 Hvad er det?

    Når der søges efter et produkt så vil brugeren se resultater fra forskellige virksomheder, som bliver vist som et billedgalleri.

    Produkterne er vist i et kort med pris, billede, brand og evt. anmeldelser. Kortet bliver vist sammen med alle de andre shoppingannoncer, for det samme produkt eller snært beslægtede produkter.

    👀 Hvordan ser det ud?

    Shopping annoncerne bliver kun vist på produktsøgninger, og de bliver vist helt i toppen. Du kan også se dem, ved at klikke på tabben ”Shopping”, lige under søgebaren i Google.

    Screenshot af Google shopping

    🦈 Hvordan får jeg det?

    Disse annoncer bliver oprettet fra Google Ads, såfremt at du har oprettet en Shopping kampagne. Bemærk; det kræver et produktfeed fra din webshop.

    Gratis/organiske rich results

    Google My Business kortet

    🤖 Hvad er det?

    Det er et rich result, som vises ude I højre side af de traditionelle søgeresultater. Google My Business udløses oftest når en bruger foretager en form for brandsøgning. Altså når man søger efter et brandnavn.

    👀 Hvordan ser det ud?

    Denne type af rich result vises, i en slags “videnskort”. Den viser virksomhedens navn, sammen med en masse andre relevante informationer omkring virksomheden (adresse, åbningstider, anmeldelser, billeder, produkter eller services). Den kan også inkludere forskellige Call to Actions (CTA) så som, link til websitet eller kørselsvejledninger til virksomheden fysiske location.

    Screenshot af Google my business

    🦈 Hvordan får jeg det?

    Du skal have en verificeret Google My Business (GMB) profil, for at du har muligheden for at få dine virksomhedsinformationer vist.

    Hvis du allerede har udfyldt dine informationer i din GMB-profil, men du bliver stadigvæk ikke vist rigtigt, så bør du kigge ind i at få opsat et local business-schema, som vil hjælpe Google med at forbinde informationer fra dit website, med din GMB-profil.

    Local Google map pack

    🤖 Hvad er det?

    The local Google map pack eller “den lokale 3-pack” rich result, som udløses når en bruger søger efter en service i deres locale område.

    F.eks: Hvis en bruger er lokaliseret i Odense (på det tidspunkt at de søger), og søger efter et ”SEO-bureau”, så vil de se de 3 virksomheder, som matcher søgetermet bedst muligt i lokalområdet.

    👀 Hvordan ser det ud?

    Denne rich result ligner et Google maps result, hvor 3 udvalgte virksomheder bliver fremvist.

    Informationerne som bliver, vist er; virksomhedsnavn, anmeldelser, åbningstider, lokation, telefonnummer og et link til deres website.

    Screenshot af Google my business

    🦈 Hvordan får jeg det?

    En korrekt opsat GMB-profil med local business schema med de rigtige informationer, er et stærkt værktøj hvis du vil rangere som en af de 3 resultater i maps.

    Featured snippet

    🤖 Hvad er det?

    ‘Featured snippet’ er et kort stykke tekst, som søgemaskinerne anser, som værende et relevant svar på brugeres spørgsmål. ’Featured snippet’ vises allerøverst i SERP’en, over din organiske snippet.

    Den vises oftest når en brugers søgning er udformet, som et spørgsmål og hvis spørgsmålet starter ”hv” og slutter med et spørgsmålstegn. Men featured snippets vises også for andre søgninger, hvor en bruger lyder informationssøgende.

    👀 Hvordan ser det ud?

    Featured snippets er en kort tekst, som automatisk bliver trukket ud fra dens oprindelige placering i indholdet, og vist direkte ude i Google. En featured snippet indeholder hyppigst 40-50 ord, en URL og et billede, som er relevant fra artiklen (hvis artiklen altså har sådan et).

    Screenshot af featured snippet på en Google søgning

    Hvordan får jeg det?

    Du skal besvare spørgsmålet, som brugeren stiller, så præcist og detaljeret som muligt. Du skal inkludere spørgsmålet i din tekst, og forsøg så at besvar spørgsmålet med 40-50 ord. Spørgsmålet og svaret på dette, bør være det første tekst i din artikel, som skal have en featured snippet.

    Et andet nyttigt trick er at benytte stylingen på websitet til din fordel. Du kan bruge det korrekte overskrifts-tag til at markere overskriften (som bør være spørgsmålet), og så besvare spørgsmålet i sin egen paragraf lige nedenfor overskriften.

    FAQ rich snippet

    🤖 Hvad er det?

    Denne type rich result udvider dine typiske organiske snippets med 2-4 spørgsmål og svar, i bedste FAQ stil.

    👀 Hvordan ser det ud?

    To spørgsmål bliver oftest vist, som på eksemplet nedenfor. De bliver vist under din snippet I en harmonica, som du kan udvide, ved at klikke på dem.

    Screenshot af FAQ snippet på Google

    🦈 Hvordan får jeg det?

    Den eneste metode at få denne FAQ-feature vist, er ved at implementere FAQ schema (struktureret data) på den landingsside, som der skal linkes til.

    Du skal bruge minimum 2 spørgsmål i indholdet på din landingsside. Indholdet på hjemmesiden skal være identisk med det, som du skriver i dit schema.

    Men husk nu på at det er op til Google, om den vil vise din FAQ-feature, også selvom du har implementeret dit schema korrekt.

    Review rich snippet

    🤖 Hvad er det?

    Dette rich result udvider din snippet, med en stjerne anmeldelse I form af stjernes, som på Trustpilot.

    👀 Hvordan ser det ud?

    Stjerne anmeldelsen bliver vist lige under din organiske snippet, og den kan enten være en akkumuleret gennemsnitlig vurdering eller en individuel bedømmelse fra en given anmelder. Hvis der er tale om en individuel anmelder, så vil anmelderens navn, stå ved siden af stjernerne.

    Screenshot af review snippet på Google

    🦈 Hvordan får jeg det?

    Den eneste metode til at få stjerner anmeldelser ind i dine snippets, er ved at includere review schema på din landingsside.

    Du kan både lave den akkumulerede eller den individuelle anmeldelse med schema, men den individuelle har en større chance for at blive vist.

    Selvom du har implementeret schema, og har gjort det korrekt, så er det op til Google, om de vælger at vise din anmeldelses udvidelse.

    Video rich result

    🤖 Hvad er det?

    Det er et rich result, som viser en video i stedet for den traditionelle tekst-snippet.

    Vidoen kan blive vist, som en del af den traditionelle SERP eller listet under video sektionen.

    👀 Hvordan ser det ud?

    Screenshot af video result på Google

    Video rich result set som del af den traditionelle SERP

    Video rich results set som del af video sektionen i søgeresultaterne

    🦈 Hvordan får jeg det?

    Hvad du skal gøre for at få dine videoer vist i en af de to ovennævnte steder, afhænger af hvor din video oprindeligt var publiceret.

    Hvis videoen var uploaded til YouTube, så vil du skulle arbejde med lidt YouTube SEO, hvor du optimerer titlen på videon og selve beskrivelsen til videon, så den indeholder de korrekte søgeord.

    Hvis videoen var uploadet til dit website, så ville du skulle implementere ’Video schema’.

    Sitelinks

    🤖 Hvad er det?

    I brandsøgninger vil du kunne udvide dine snippets med ekstra interne links til andre relevante undersider på dit website.

    Screenshot af sitelinks på Google

    🦈 Hvordan får jeg det?

    Hvis Google ikke allerede viser sitelinks i dine snippets, så er der flere ting, som du kan afprøve for at påvirke søgemaskinen.

    • Hver sikker på at din sidestruktur og navigation på websitet er meget tydelig og nem at forstå.
    • Tilføj en sitemap.xml fil via din Google Search Console konto.
    • Ha’ et unikt brandnavn og have 1. pladsen i Google for termet.
    • Byg flere interne links til de undersider, som du gerne vil have vist som sitelinks.

    Sitelinks search box

    🤖 Hvad er det?

    Når dine snippets allerede viser sitelinks (hvilket hyppigst sker på brandsøgninger), så beslutter Google sig nogen gange for, at det er relevant at tilføje en søgeboks til din snippet. Med dette rich result ser brugeren et søgefelt i dit snippet, som søger på tværs af dit website – direkte ude i SERP’en.

    👀 Hvordan ser det ud?

    Søgeboksen er placeret I mellem din metabeskrivelse og dine sitelinks i dine snippets.

    Screenshot af sitelinke searchbox på Google

    🦈 Hvordan får jeg det?

    Hvis Google beslutter sig for, at det er relevant, og du allerede har sitelinks tilføjet til din snippet til dit brandnavn, så vil den måske tilføje søgefunktionen til dit snippet, uden at du behøver at gøre noget.

    Du vil dog kunne påvirke Google, ved at tilføje WebSite schema med SearchAction til din forside på dit website,

    Product rich results

    🤖 Hvad er det?

    Dette rich results viser yderligere informationer fra dit landingsside omkring dit produkt. Denne information kan være; pris, anmeldelser, lagerstatus eller andre beskrivelser.

    👀 Hvordan ser det ud?

    Den ekstra produktinformation er vist lige under den traditionelles nippet.

    Screenshot af product rich results på Google

    🦈 Hvordan får jeg det?

    For at få dette rich result tilføjet til dine snippets skal man have tilføjet Product schema, til den landingsside som produktet kan findes på.

     

    Det var vores rich result liste. Jeg håber, at du får lyst til at grave yderligere i emnet, og at du nu har fået ideer og inspiration, til hvad du skal arbejde med inden for schema, samt hvordan du bedre strukturere dit indhold, så du får øget din synlighed i søgemaskinerne.

    Marina Dolcic SEM specialist
    Marina Dolcic
    SEM specialist
    Har arbejdet med SEM i over 5 år. Marina er en SEM-fagets svar på en sand B.S. Christiansen. En rolig specialist, som favner alle dele af fagets fagligheder.

    Inden Marina kaster sig over en noget, så danner hun sig et overblik (gerne med et EXCEL-ark ved hånden), prioriterer hendes opgaver – og så eksekverer hun!