oktober 1, 2019
april 26, 2018
Vent venligst
Step 1 / 3
Vil du opnå succes med din SEO (søgemaskineoptimering), kommer du ikke uden om linkbuilding. Siden Googles spæde start har linkbuilding været en af de absolut vigtigste enkeltstående faktor for, om din hjemmeside bliver vist i toppen, når folk søger efter dine produkter/ydelser.
De seneste år har der været megen snak og spekulation om, hvorvidt linkbuilding stadig har lige så stor betydning, i takt med at faktorer som hastighedsoptimering, responsivt design, content og brugeradfærd begynder at spille en større rolle i Googles algoritmer.
Vores data viser dog, at linkbuilding stadig har en altafgørende effekt, hvis du vil til tops i Google. For neden ser du et eksempel på en af vores kunders organiske trafik, hvor vi udelukkende har arbejdet med linkbuilding hver måned.
På en periode på 6 måneder steg kundens organiske trafik fra Google med over 300%.
Når vi arbejder med linkbuilding, kan vi opdele arbejdet i tre faser: analyse, eksekvering og opfølgning.
Når vi lægger linkbuildingstrategier for vores kunder, starter vi altid med at kigge på kundens nærmeste konkurrenter, som ligger bedst placeret i Google. Konkurrenter med topplaceringer på relevante søgetermer er nemlig hjemmesider, som har knækket koden til, hvordan man rangerer højt i Google.
Ved at lave en analyse af konkurrenternes linkprofil får vi indblik i, hvilke typer links konkurrenterne har, og hvilken autoritet linkene har. Dermed tilegner vi os vigtig og altafgørende viden om, hvorfor konkurrenterne rangerer godt i Google. På den måde kan vi kortlægge vores kommende linkbuildingarbejde og bedømme, hvor vi skal lægge vores indsats for at opnå den maksimale effekt i Google.
Da vi har kunder, som vi kun arbejder et par timer for om måneden, er det vigtigt for os, at de timer bliver brugt så effektivt som muligt. Derfor skal vi have en klar linkstrategi fra måned til måned, så vi ved, hvor vi skal lægge den nødvendige indsats, der i sidste ende giver kunden en øget trafik og dermed en øget omsætning.
Lad os sige, du sælger lamper. Du vil gerne ligge på 1. pladsen, når folk søger på ”lamper”. Desværre ligger du på en 4. plads.
Ved at lave en konkurrentanalyse hiver vi en masse interessante data frem (nedenstående data er fiktive, da dette blot er et tænkt eksempel). Her ser vi, at konkurrenterne på 1., 2. og 3. pladsen har følgende linkprofiler:
Her kan vi konkludere at for at opnå en 1. plads på søgeordet ”lamper”, er det vigtigt, vi går efter at skaffe en masse relevante links fra lampeblogs og branchehjemmesider inden for lamper og lyskilder.
For at skubbe din lampebutik op på en 1. plads vil vi fokusere på at skaffe flere relevante links og flere autoritære links, så vi opnår en bedre, stærkere og mere relevant linkprofil end konkurrenten på 1. pladsen.
Som minimum går vi altid efter at skabe en linkprofil, som er lidt bedre end 1. pladsen, så vi lige akkurat kan få kundens hjemmeside op på 1. pladsen – mere skal der ikke til.
Så hvis din konkurrent får 5 links om måneden, skal du minimum skaffe 7 links om måneden, hvis du vil bevare føringen i Googles søgeresulater. I nogle tilfælde skal der kun få links til, mens andre kræver en større og mere vedvarende indsats, før kunden sniger sig op på 1. pladsen.
Kunsten i god linkbuilding er at gøre det en smule bedre end de bedste i branchen – uden at det virker unaturligt i Googles øjne. Det er dog lettere sagt end gjort, og på konkurrenceprægede markeder kræver det mange ressourcer at opnå en bedre linkprofil end konkurrenterne.
I visse brancher er det urealistisk at opnå en bedre linkprofil end konkurrenterne. Dette gælder især, når vi arbejder med meget konkurrenceprægede brancher, hvor vores kunde er oppe i mod giganter med tusindvis af indgående links.
I stedet for at prøve at vinde hele markedet inden for branchen fokuserer vi på at få bestemte landingssider og søgeord til at rangere godt inden for bestemte nicheområder.
For selv om kundens overordnede domænelinkprofil ikke er i nærheden af konkurrenternes, er der stadig mulighed for at dominere bestemte nicher i den pågældende branche.
Lad os sige, du sælger lamper, og konkurrencen er meget hård. I stedet for at vi begynder at arbejde på at skaffe 1. pladser inden for brede, konkurrenceprægede søgeord som ”lamper”, prøver vi at finde nicher i lampebranchen, hvor vi kan dominere i søgeresultaterne.
Her skal der en mindre linkbuildingindsats til, men til gengæld er den effektiv og giver gode resultater. Det kunne f.eks. være inden for bordlamper, hvor vi fokuserer på at skaffe lukrative placeringer på søgeord som ”bordlamper”, ”billige bordlamper”, ”sorte bordlamper” osv.
På den måde kan vi hjælpe den lille lampeshop med at få en mindre bid af kagen, uden vi skyder med spredehagl og opnår middelmådige resultater. Når vi arbejder med denne linkstrategi, er det vigtigt, at kunden lever op til visse krav. Dette hjælper vi også kunden med at opnå:
Det overordnede indhold på domænet skal være af høj kvalitet
Hvis vi kan sætte kryds ud for disse parametre, kan det sagtens lade sig gøre at opnå gode placeringer og dominere i et nicheområde, selv om domænets overordnede linkprofil ikke er bedre end konkurrenternes.
Når vi lægger en linkstrategi, går vi efter at skabe en naturlig og bred linkprofil. Man skal passe på, at man ikke får en fuldstændig skævvredet linkprofil, som skiller sig unaturligt ud fra konkurrenterne, hvilket i værste tilfælde kan medføre en straf.
Så hvis et SEO bureau garanterer dig flere hundrede links om måneden, skal du være på vagt, da du højst sandsynligt får links fra en masse spamssider, der i sidste ende kan give dig en straf i Google.
Udover at konkurrentanalysen giver et fingerpeg om, hvor vi skal lægge den nødvendige indsats, kan konkurrentanalysen også afsløre en masse spændende linkmuligheder.
Når vi laver konkurrentanalyser, finder vi ofte konkurrentlinks, som vi kan kopiere. Det kan f.eks. være brancheorganisationer, hvori vores kundes konkurrenter er nævnt med link, men hvor vores kunde ikke er nævnt.
Konkurrentanalysen giver os også en masse inspiration og spændende idéer til, hvordan vi skal vinkle vores outreach linkbuilding for at skaffe samme type links som konkurrenterne.
Et ankertekstlink er den sætning eller ord, der bliver gjort til et aktivt link. Dette aktive link linker så til en specifik side. Det kunne f.eks. være ordet ”SEO bureau”. Arbejdet med ankertekster spiller stadig en vigtig rolle, hvis du ønsker at opnå succes med dit linkbuildingarbejde. Neden for ser du eksempler på forskellige typer ankertekster, som vi arbejder med:
Exact ankertekst. Det søgeord vi gerne vil rangere på i Google f.eks.:
”Vi er et digitalt marketing bureau, der laver online markedsføring.”
Sætningsmatch ankertekst. Indeholder det søgeord vi gerne vil rangere på:
”Hos Morningtrain laver vi digitalt marketing, der skaber salg.”
Brand ankertekst. Her er ankerteksten navnet på selve brandet:
”Morningtrain er et digitalt bureau, der laver online markedsføring og webudvikling.”
URL ankertekst. Her er ankerteksten den specifikke URL:
”Her kan du læse mere om online markedsføring hos Morningtrain: https://morningtrain.dk/marketing-bureau/”
Generisk ankertekst. Her indeholder ankerteksten ikke det specifikke søgeord vi ønsker at rangere på:
”Hos Morningtrain leverer vi datadreven online markedsføring med fokus på din bundlinje. Læs mere her.”
I gamle dage spillede det en kæmpe rolle, hvad der stod i ankerteksterne. Her kunne man hurtigt opnå 1. placeringer i Google blot ved at have en masse eksakte ankertekster, som indeholdt det søgeord man ønskede at rangere på.
I 2008 udtalte Googles stiftere, Sergey Bin & Larry Page:
“The text of links is treated in a special way in our search engine. Most search engines associate the text of a link with the page that the link is on. In addition, we associate it with the page the link points to. This has several advantages. First, anchors often provide more accurate descriptions of web pages than the pages themselves.”
I og med at ankerteksterne havde en kæmpe indflydelse på ens rangeringer, blev der også manipuleret med dem i stor grad – det førte til mange sjove søgeresultater. Et kendt eksempel er, at søgte man efter ”miserable failure” på Google, var det en biografi af George W. Bush, der lå på 1. pladsen.
Her er det tydeligt, at en eller flere (muligvis demokratere ;-)) linkede ud fra en masse hjemmesider og ind til George W. Bushs biografi med ankerteksten ”miserable failure”.
Fordi det var så nemt at manipulere med ankertekster, rullede Google en større opdatering ud, der satte en stopper for det grove misbrug. Det betød, at mange hjemmesider mistede topplaceringer i Google grundet deres overdrevne brug af eksakt ankertekster.
Selv om det er blevet sværere at manipulere med eksakte ankertekster med det formål at opnå topplaceringer på specifikke søgeord, så spiller ankertekster stadig en vigtig role. Nu handler det mere om at opnå en naturlig fordeling af ankertekster, der ikke får Google til at rynke på næsen.
Når vi skal lægge en strategi over, hvorvidt vores fokus skal være på at skaffe flere eksakte ankertekster, flere sætningsmatch ankertekster eller noget helt tredje, starter vi ud med at analysere de bedste konkurrenter på markedet.
På den måde får vi en god fornemmelse af, hvad normen er i branchen. Hvis vi kan se, at de bedst placerede konkurrenter rangerer på søgeord, hvor deres hjemmeside har mange indgående links med det eksakte søgeord i ankerteksten, ved vi, at vi skal arbejde mere med det område for at komme op på deres niveau.
I enkelte brancher er der ingen eksakte ankertekster hos konkurrenten – her er størstedelen af ankerteksterne generiske. I sådanne tilfælde træder vi meget varsomt, når vi skal arbejde med en ankertekst strategi. Hvis der pludseligt sker en stigning i eksakte ankertekster, virker det mistænksomt i Googles øjne.
Når det kommer til brugen af ankertekster, går vi altid efter at skabe en varieret ankertekstprofil, hvor vi arbejder med alle former for ankerteksttyper. Og alt afhængig af branche lægger vi mere fokus på bestemte ankerteksttyper. På den måde holder vi vores kunder på den sikre side, så de ikke er i farezonen for at blive straffet af Google.
Vi overvåger også løbende vores kunder, så vi er sikre på, at der ikke pludseligt stikker noget ud, som virker unaturligt i Googles øjne.