Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon
Step 1 / 3 - Vælg projekttype

Kom i dialog om dit næste projekt

Send os en uforpligtende forespørgsel og få en realistisk pris idé på dit projekt.

WebsiteWebshopSeoAnnonceringProgrammering
Step 2 / 3 - Projekt information

Beskriv dit projekt så godt du kan

Step 3 / 3 - Dine oplysninger

Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

Marketing

Find de perfekte søgeord

Tilbage til blog

Author avatar

Morning Train

apr 21

At finde de rigtige søgeord er måske den vigtigste disciplin inden for SEO overhovedet.

Uden de rigtige søgeord kan du have nok så relevante links og godt og velskrevet indhold på din side, men hvis du ikke har lavet dit forarbejde i forhold til søgeord, er der ikke nogen, som kommer ind på websitet.

Dette blogindlæg giver dig en guide til, hvordan du finder de(t) perfekte søgeord til din virksomhed step-by-step.

SEO er en konstant proces

Søgeordsoptimering er en dynamisk og konstant proces, som ofte først giver afkast efter noget tid – derfor er det vigtigt at gøre sig umage og at være tålmodig.

SEO-processen handler om at få en masse små tandhjul på plads. Og når de er på plads, vil det køre ad sig selv – i noget tid. Og så har de igen brug for nyt smørrelse og nye input.

Med søgeordsanalyse har du mulighed for at udvikle nye idéer, udvide din niche og udforske nye trends, som gør at der altid er noget nyt at tage fat på.

Tandhjul

Punkt nr. 1 – brainstorm og research

Step 1 i søgeordsoptimering er brainstorming.

Start med at screene din virksomhed og dit website – hvad er det, der gør dig til noget særligt? Og hvad er det, du kan, som de andre ikke kan?

Her skal du ikke tænke dårligt om dine konkurrenter; du skal finde ud af, hvad du gør anderledes – hvorfor du ville vælge dig selv som samarbejdspartner.

Din niche er vigtig. Find den. Udforsk den. Og del den med os andre. Eks. FurbySofie er en webshop som sælger diverse pelsprodukter herunder huer. Men ordet ‘Huer’ er alt for generisk, så vi ved egentligt ikke om trafikken er relevant for denne shop. Hvor imod søgeordet: “pelshuer” jo netop er det som shoppen sælger.

BONUS: Jo mere præcise søgeord du rangerer på, jo større er sandsynligheden også for at dine besøgende konverterer.

 

Start din brainstormingsproces med at finde søgeord, du synes er relevante. Lav en liste i hånden, i Excel, eller hvad der fungerer bedst for dig.

Bagefter skal du sortere dine ord. Det kan du f.eks. gøre ved at undersøge søgevolumen på dine søgeord i AdWords. Er der nogen, der søger på ordene?

Ligeledes kan du undersøge, om der er annoncer på dem – altså om der er konkurrence om dine ønskede søgeord.

Har du lidt svært ved at komme i tanke om nogle gode, beskrivende (og gerne objektive) søgeord, kan du finde inspiration i AdWords under ”Annoncegrupper” og ”+søgeord” og i Google Keyword Planner (Søgeordsplanlægning på dansk).

Find de søgeord, som skiller dig ud fra mængden. Ordet “ejendomsmægler” er en markant hårdere kamp at tage i drømmen om at blive nr. 1 på Google end f.eks. “lokal ejendomsmægler faaborg”.

Og sælg dig selv på dine nicheprodukter – “slangeskindsstøvler” – frem for blot “støvler”, hvis du sælger fodtøj eller f.eks. har skrevet en artikel om vedligeholdelse af fodtøj.

 

Brainstorming computer (SEO)

Kort eksempel på brainstorming af søgeord til produktet “computer”

AdWords Annoncegrupper (+søgeord)

Søgeordseksempler i AdWords (annoncegrupper) på ordet “webdesign odense”

Google Keyword Planner - computer

Dette er Keyword Planner

 

Hagen ved KeyWord Planner er dog, at for at bruge værktøjet, skal du også have en aktiv AdWords-profil, og have (mindst) en aktiv kampagne kørende i AdWords.

SEO-specialisten Backlinko har lavet en god og informativ guide til Keyword Planner her.

Dine søgeord kan både være ord, fraser og kategorier af forskellig art.

De negative ord, du kan indtaste i Keyword Planner, er de ord, du ikke vil findes på – f.eks. “reparation”. Brug denne funktion, hvis du vil slippe for at få Google-forslag i disse baner.


Screen konkurrenternes hjemmeside som inspiration

Som en del af brainstormingsprocessen er det ligeledes en god idé at screene dine konkurrenters websites. Hvad kan de? Og hvad kan du gøre anderledes?

Selv om I er konkurrenter, må du gerne finde inspiration hos dem.

Punkt nr. 2 – hvad fortæller din SERP dig?

Når du har lavet en liste over potentielle søgeord, er det på tide at teste dem.

Test dem i AdWords, i Keyword Planner og ved at Google dem selv: Indsæt dem og se, om der er et marked for de ord, du har udvalgt.

 

SEO-arbejdet er på mange måder en cirkulær proces, hvor du hele tiden indskrænker dine søgeord, så du får dem, der er mest relevante for dig.

Derfor: Find frem til de søgeord, som passer bedst til din niche – og undersøg søgevolumen og antallet af eksisterende konkurrence på søgeordet.

Hvad skal du fokusere på?

Husk at fokusere på grundelementerne i god SEO. Dit content på dit site er kongevigtigt og er det, der bærer dig frem i forhold til organisk SEO.

Semantik er interessant i forhold til søgevolumen og reelle rankingfaktorer. Kort sagt handler det om, at søgeordsmaskinerne ikke blot på din tekst som det, der præcist står, men på det, den betyder.

Søgemaskinerne undersøger, hvilke ord og sætninger, der oftest forbindes med hinanden, og ud fra disse oplysninger, finder de relevante resultater, når du og dine besøgende søger.

Derfor er dybdegående indhold en god idé; Google kan nemlig se, hvilke artikler, der bedst uddyber et emne ved netop at analysere på samspillet mellem de forskellige ord og sætninger, og hvor tit de optræder sammen i artiklen.

Det er altså det grundige søgeordsarbejde, vi fokuserer på her.

Vil du læse mere om de vigtige grundelementer i SEO, (content (semantik, densitet, LSI og grundigt søgeordsarbejde), teknisk SEO og linkbuilding), kan du kan læse mere om emnet i dette blodindlæg, vi skrev i marts.


Hvordan ser dit SEO-budget ud?

Dit SEO-budget afhænger højst sandsynligt af din virksomheds størrelse.

Som lille, nystartet virksomhed kan det være vanskeligt at vinde kampen om korte (head-)søgeord, fordi det oftest er dem, der er mest konkurrence på – og klikprisen er lige så ofte rigtig, rigtig høj.

 

Eksempel: Arbejder du med computere, er der rigtig meget konkurrence på søgeordet ”computer”

 

Derfor vil jeg (og rigtig meget af SEO-folket derude) opfordre dig til at lægge dit fokus på de lange søgeord – dem, der i SEO-verdenen kaldes long tails.

 

Tager vi computer-eksemplet igen, vil det være bedre at oprette søgeord á la ”Apple computer på tilbud”

Én ting er, at du kommer højere op i SERP’ene (search engine result pages), en anden ting er, at long tails-søgninger ofte er mere købsladede end head-søgninger, fordi dem, som søger mere specifikt typisk også ved, hvad de leder efter – og derfor også er længere i købsprocessen end dem, som blot er i startprocessen og udforsker terrænet på Google eller andre søgemaskiner.

 

SEO-trappe (Morning Train): Hvor er du i købsprocessen?

 

Long tails er sommetider sværere at komme frem til en head-søgninger, fordi de oftest er ret lange (3+ ord), og der er heller ikke lige så mange, som søger på dem som head-søgninger.

Derfor kan det være en god idé at tænke i LSI-søgeord (latent semantic indexing) – altså søgeord, som er tæt relaterede med ord eller sætninger, der semantisk set relaterer til hinanden.

LSI-søgeord er en god måde at finde søgeord, som andre – dine konkurrenter måske? – ikke har tænkt på, men som samtidig har trafik.

 

Eksempel: LSI-søgeord i ”Computer”-eksemplet kan være ord som ”computertastatur”, ”computermus”, ”laptop”, ”bærbar”, ”computeroplader”

 

En kombination af synonymer og LSI’er er med at til at skabe en god diversitet inden for din niche, som vil gavne både dine potentielle kunder, Google og dig selv.

Der findes et utal af gode værktøjer til at hjælpe dig lidt på vej, når det kommer til long tails.

Vi arbejder ofte med Ubersuggest, som er et rigtig godt redskab til at søge på long tails. Ubersuggest er en bot, der giver dig en række long tails, når du søger i programmet.

Derfor er det en genial løsning til inspirationssøgning. Dog kan der komme rigtig meget frem, som nok ikke er så relevant for dig – og derfor skal du endnu en gang tjekke resultaterne af din brainstorming i AdWords og Keyword Planner for at finde de helt rigtige søgeord, -volumen og konkurrencemuligheder.

Du skal altså kun vælge de søgeord, der giver mening for dig.

 

Ubersuggest søgeord computer

 Ubersuggest

Resultater på søgeord (computer) i Ubersuggest

Resultater på søgeordet “computer” i Ubersuggest

Punkt nr. 3 – er der værdi i søgeordene?

Søgeordene skal give værdi for dig, og derfor skal det også være ord, som repræsenterer dig og det, du kan.

Det giver ikke meget værdi til dig eller dit website, hvis du sælger dig selv på forkerte søgeord, som dybest set ikke har noget med din virksomhed at gøre.

For at komme med et eksempel, er det ikke en god idé at sælge dig selv som en computerreparatør, hvis du ikke reparerer computere, men kun sælger dem og tilbehør hertil.

Punkt nr. 4 – giver det mening at lave SEO på det?

Hvordan kan du være sikker på, at du har fundet de rette søgeord?

Når du har valgt dine søgeord, er det en god idé at Google dem. På den måde kan du se, hvilken kontekst dine søgeord dukker op i – og du kan se, om det giver mening for dig.

Har du et produkt eller en webshop, som sælger produkter, og du med dine søgeord lander på en SERP, som er ren informativ (f.eks. undervisning eller kurser inden for et givent område), skal du nok ændre lidt på dit SEO-arbejde og lægge kræfterne et andet sted.

Google er ret god til at vurdere sådanne ting, så du vinder ikke meget som webshop, hvis du lander på en SERP, som ikke består af andre webshops.

 

Du skal altså også stille dig selv spørgsmålet: ”Har jeg relevans for de(t) her ord ifølge Google?”.

Det giver ikke meget mening for dig at lægge kræfterne her, hvis du får trafik, men der ikke er nogen, som udfører et salg. Det kommet nemlig til at have betydning for din bounce rate, som bare stiger, når dine besøgende hopper fra – og det skader dit SEO-arbejde.

Er der derimod ofte AdWords-annoncer på det, du søger, er det ofte købsladet – og så er det en god idé at være dér.

I bund og grund skal du finde ud af, om antallet af SEO-timer er din trafik værd – og det er den kun, hvis du vinder på din indsats.

 

Google Shopping: Computer bags online-resultater

Google Shopping-resultater er – ligesom AdWords-kampagner – gode indikatorer på, at der er et marked for det, du sælger

Punkt nr. 5 – gentag processen

Når du så har fundet dine søgeord – ord, du er tilfredse med, og som har et godt marked – må du væbne dig med tålmodighed og se, om de giver pote.

SEO-arbejdet er en langvarig proces, og der kan gå lang tid, før du ser resultater, men ikke desto mindre er det en god idé være med– og at holde dig selv opdateret.

Som nævnt tidligere, er SEO et cirkulært arbejde, så når du begynder at se resulater på dit arbejde, skal du igen ind og teste søgeordene:

– Er der et marked for dine søgeord? Giver det et afkast?

– Skal der tilføjes/ændres noget? Hvis ja, så gør det.

– Analyser på dine ændringer.

 

Det er vigtigt, at du bruger tid på at evaluere på dit site og dine søgeord.

Også på de ord, du ellers er ret glade for – måske er de ikke helt så gode, som du går og tror.

Hvis du ikke opdaterer dine søgeord og dit website løbende, ryger du ned i søgemaskinerne-resultaterne. Er sitet (og dettes indhold) ikke opdateret, er det ikke dynamisk – og det vil skade dig i den lange ende.

Jo mere du evaluerer og jo flere værktøjer, du bruger, des bedre resultater får du.

SEO-proces: Input, output, analysefase

SEO-proces: Input, output, analysefase

Punkt nr. 6 – søgeordsanalyse

Alt dit SEO-arbejde er bygget på søgeordene. SEO-arbejde er lig med tid.

Tid, der er brugt på forarbejde, på processen indimellem og på analysen bagefter.

Målret din tid og brug den korrekt. Du kan bruge uendeligt lang tid på linkbuilding, men det er ikke altid, at det er hensigtmæssigt.

Der er en niche til alle – også til dig.

Spørg dig selv: “Hvornår ville jeg selv trykke på mit link?”.

 

Resulater på organisk SEO- og AdWordsarbejde:

 

AdWords- og SEO-resultater

AdWords- vs. organisk SEO-resultater

 

Tabellen her opstiller de to SEO-discipliner, AdWords og organisk SEO.

AdWords giver dig mulighed for at teste søgeord af og finde ud af, om det sælger.

Det kræver mange timers for- og efterarbejde, hvis det skal gøres ordentligt og evt. ende med gode, indtjenende resultater – men når det virker, så virker det også!

Derfor er det en god idé at mikse de to SEO-indsatser – også i forarbejdet for at finde de(t) perfekte søgeord.

Det organiske SEO-arbejde er ligeledes tidskrævende, men du kan ofte få tryllet noget spændende content frem ved at lade sig inspirere af sine søgeord og søgeordsanalyse.

 

Konklusion

Er du i tvivl om, hvordan du finder de rigtige søgeord? Forhåbentlig er du blevet klogere af at læse dette blogindlæg.

Udvis en masse tålmodighed og evaluér på søgeordene, du finder frem til. Analysér på resultaterne – Google dine søgeord og se, om der er et marked for det, om du vil møde modstand og konkurrence, eller om du burde have en fair chance.

Dine SERPs kan fortælle dig rigtig meget i sig selv.

Og husk grundelementerne i god SEO. Det vil føre dig langt – særligt, hvis du har gjort dit forarbejde.

 

Hvis du har spørgsmål, er nysgerrig eller lignende, er du velkommen til at kontakte mig eller mine kollegaer.