ClickCease

Lad Morningbound være din digitale marketingafdeling

Design

16. august 2023

Hvad er Design Thinking?

Design Thinking er en brugercentreret tilgang til innovation, hvor man kombinerer konteksten af et problem, med kreativitet i genereringen af løsninger, for at finde den mest egnede løsning.

Det er en metode, der har til formål at skabe brugervenlige løsninger ved at fokusere på det egentlige/bagvedliggende problem fra flere vinkler.

Design Thinking er en metode og iterativ proces, som kan benyttes af enhver uanset professionel baggrund til, kreativt at løse problemstillinger.

Det vil også betyde, at når vi siger ”designer”, så mener vi ”skaber”, ”udvikler”, ”definere”-ish.

Faserne i Design Thinking

Design Thinking består typisk af fem faser:

  • Empati
  • Definition
  • Idegenerering
  • Prototyping
  • og Testing

Dette er ikke nødvendigvis en lineær proces, du kan hoppe tilbage til tidligere faser, baseret på hvad du lærer.

Empati

Den første fase i Design Thinking processen handler om at forstå de mennesker, du designer en løsning for. Dette indebærer empatisk lytning og observation for at finde ud af, hvad der virkelig er vigtigt for dem.

I denne fase er det vigtigt, at skelne i mellem dem som har udfordringen, og de personer, som måske er involveret i et problem, f.eks. der kan være nogen fra en virksomhed, som ønsker at deres kunder havde en anden adfærd.

Man skal i denne fase gerne forstå:

  • ”Hvad er det egentligt, som de her personer gerne vil have løst? Ja de siger de ønsker en specifik adfærd – men hvorfor? Hvad giver det dem?”
    De har besluttet at det er en specifik handling de ønsker fra deres kunder, men dette er et symptom på noget andet.
  • ”Hvorfor gør målgruppen/kunderne som de gør?”
Morgan står med et forstørrelsesglas og prøver at finde ud af hvad B2B er

Definition

I denne fase samler du alle de indsigter, du har opnået i empatifasen, og bruger dem til at definere det egentlige problem, du ønsker at løse. Det er nu, at du begynder at stille de rigtige spørgsmål for at løse det egentlige problem.

Idegenerering

Nu hvor du har en klar forståelse af problemet, er det tid til at begynde at generere ideer. Dette indebærer brainstorming, hvor målet er at få så mange ideer som muligt. Pas på med at begrænse denne fase.

Bemærk: Vær opmærksom på dine biases for hvad en løsning er, og angrib dem løbende i brainstormfasen. Det er fristende at være forudindtaget på hvad løsningen er, men i sidste ende så bør I teste flere ting, så I kan holde resultaterne op imod hinanden.

Prototyping

I denne fase skaber/bygger/generer man den mest simple version af ens ide (en såkaldt MVP), så man kan få det i hænderne på målgruppen. Det kan være:

  • En skitse på et stykke papir
  • En klikbar prototype
  • En simpel 3D-model
  • Eller bare en version af ideen, hvor man har nøjes med de absolut vigtigste dele.

Hør podcast omkring tankegangen bag MVP her.

Testing

Endelig er det tid til at teste dine prototyper. Dette indebærer at få feedback fra brugerne og lære af deres reaktioner. Baseret på denne feedback kan du justere dine løsninger og teste dem igen.

Populære værktøjer til testing er:

  • Brugertests som f.eks. fokusgruppeinterviews
  • Splittesting hvor giver forskellige prototyper i hænderne på forskellige dele af målgruppen, og aflæser deres performance/respons.

Så hvordan bruger du ’Design Thinking’?

Design Thinking er en metode, der kan anvendes i en bred vifte af kontekster og industrier. Det er en tilgang, der kræver mod til at udfordre det eksisterende og være åben for nye indsigter.

Her er nogle trin (baseret på ovenstående faser), du kan følge, når du anvender Design Thinking:

  1. Forstå Konteksten: Undersøg konteksten og brugerne for at få en dybere forståelse af problemet.
  2. Definer Problemstillingen: Brug dine observationer til at definere det egentlige problem.
  3. Generer Ideer: Brainstorm og fandt på så mange løsninger som muligt.
  4. Byg Prototyper: Lav en fysisk repræsentation af dine ideer.
  5. Test og forfin: Test dine ideer og brug feedbacken til at forbedre dine løsninger.

Hvad får man ud af denne metodik?

Design Thinking giver dig en struktureret proces til at tænke kreativt og løse problemer på en brugervenlig måde, og samtidigt hurtigt få testet nogle teser og løsningsforslag.

Man bliver med andre ord rykket hurtigt fra problem til tese og så videre til test af løsning.

Derudover hjælper det dig med at fokusere på brugerens behov og skabe løsninger, der virkelig gør en reel forskel.

Desuden er det en tilgang, der fremmer innovationsevnen og kan løfte din virksomheds resultater allerede på kort og mellemlang sigt.

Hvem bør overveje at benytte principperne fra ’Design Thinking’?

Det nemme svar er alle, som vil have løst et problem. 😉

Design Thinking er relevant for enhver, der ønsker at løse komplekse problemer på en effektiv og brugervenlig måde.

Men skal man fremhæve nogen områder, hvor Design Thinking er særligt anvendeligt, så vil det være: Professionelle inden for områder som produktudvikling, service design og forretningsudvikling.

Men i korte træk, så kan Design Thinking være en nyttig metode at anvende, hvis du står over for et komplekst problem, hvor løsningen ikke er indlysende, eller hvor du ønsker at skabe en brugervenlig løsning.

Relaterede nyheder

KONTAKT OS

Første skridt i din forretningsudvikling

Vi venter allerede i spænding på at høre fra dig! Vi elsker at hjælpe virksomheder med noget på hjerte, som har digitale udfordringer, som vi kan løse sammen.

Rugaardsvej 55A 1. TV
5000 Odense C
Dampfærgevej 27-29 st.
2100 København Ø
Skriv til os
Book et møde
Job og Karriere Find kontaktperson
Skriv til os

Første skridt i din forretningsudvikling






    Du er en stjerne

    Tak for din henvendelse

    Du skulle nu have modtaget en bekræftelsesmail.
    Vi kigger på din henvendelse og vender retur hurtigst muligt.

    Ha´ en rigtig god dag ☀️

    Book møde

    Snak med os når det passer dig bedst!

    Hvonår?

    Vælg dato

    Ledige tider

    Book møde

    Tak! - Vi skal bare lige vide lidt mere om dig






      Du er en stjerne

      Tak for din henvendelse

      Du skulle nu have modtaget en bekræftelsesmail.
      Vi kigger på din henvendelse og vender retur hurtigst muligt.

      Ha´ en rigtig god dag ☀️

      Tilmeld nyhedsbrev

      Få de seneste nyheder og trends




        Du er en stjerne

        Tak for din henvendelse

        Du skulle nu have modtaget en bekræftelsesmail.
        Vi kigger på din henvendelse og vender retur hurtigst muligt.

        Ha´ en rigtig god dag ☀️