ClickCease

Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel
Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage
På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Kom i dialog om dit næste projekt

    Send os en uforpligtende forespørgsel og få en realistisk pris idé på dit projekt.

    WebsiteWebshopDigitalt DesignSeoAnnonceringProgrammering

    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    august 16, 2023

    Hvad er Design Thinking?

    Tilbage til vidensunivers

    Jesper Martinussen

    Jesper Martinussen

    CDO & Partner

    Design Thinking er en brugercentreret tilgang til innovation, hvor man kombinerer konteksten af et problem, med kreativitet i genereringen af løsninger, for at finde den mest egnede løsning.

    Det er en metode, der har til formål at skabe brugervenlige løsninger ved at fokusere på det egentlige/bagvedliggende problem fra flere vinkler.

    Design Thinking er en metode og iterativ proces, som kan benyttes af enhver uanset professionel baggrund til, kreativt at løse problemstillinger.

    Det vil også betyde, at når vi siger ”designer”, så mener vi ”skaber”, ”udvikler”, ”definere”-ish.

    Morgan er i gang med design thinking

    Faserne i Design Thinking

    Design Thinking består typisk af fem faser:

    • Empati
    • Definition
    • Idegenerering
    • Prototyping
    • og Testing

    Dette er ikke nødvendigvis en lineær proces, du kan hoppe tilbage til tidligere faser, baseret på hvad du lærer.

    Empati

    Den første fase i Design Thinking processen handler om at forstå de mennesker, du designer en løsning for. Dette indebærer empatisk lytning og observation for at finde ud af, hvad der virkelig er vigtigt for dem.

    I denne fase er det vigtigt, at skelne i mellem dem som har udfordringen, og de personer, som måske er involveret i et problem, f.eks. der kan være nogen fra en virksomhed, som ønsker at deres kunder havde en anden adfærd.

    Man skal i denne fase gerne forstå:

    • ”Hvad er det egentligt, som de her personer gerne vil have løst? Ja de siger de ønsker en specifik adfærd – men hvorfor? Hvad giver det dem?”
      De har besluttet at det er en specifik handling de ønsker fra deres kunder, men dette er et symptom på noget andet.
    • ”Hvorfor gør målgruppen/kunderne som de gør?”

    Morgan står med et forstørrelsesglas og prøver at finde ud af hvad B2B er

    Definition

    I denne fase samler du alle de indsigter, du har opnået i empatifasen, og bruger dem til at definere det egentlige problem, du ønsker at løse. Det er nu, at du begynder at stille de rigtige spørgsmål for at løse det egentlige problem.

    Idegenerering

    Nu hvor du har en klar forståelse af problemet, er det tid til at begynde at generere ideer. Dette indebærer brainstorming, hvor målet er at få så mange ideer som muligt. Pas på med at begrænse denne fase.

    Bemærk: Vær opmærksom på dine biases for hvad en løsning er, og angrib dem løbende i brainstormfasen. Det er fristende at være forudindtaget på hvad løsningen er, men i sidste ende så bør I teste flere ting, så I kan holde resultaterne op imod hinanden.

    Morgan er i gang med idegenerering og stabler sine ideer

    Prototyping

    I denne fase skaber/bygger/generer man den mest simple version af ens ide (en såkaldt MVP), så man kan få det i hænderne på målgruppen. Det kan være:

    • En skitse på et stykke papir
    • En klikbar prototype
    • En simpel 3D-model
    • Eller bare en version af ideen, hvor man har nøjes med de absolut vigtigste dele.

    Hør podcast omkring tankegangen bag MVP her.

    Testing

    Endelig er det tid til at teste dine prototyper. Dette indebærer at få feedback fra brugerne og lære af deres reaktioner. Baseret på denne feedback kan du justere dine løsninger og teste dem igen.

    Populære værktøjer til testing er:

    • Brugertests som f.eks. fokusgruppeinterviews
    • Splittesting hvor giver forskellige prototyper i hænderne på forskellige dele af målgruppen, og aflæser deres performance/respons.

    Så hvordan bruger du ’Design Thinking’?

    Design Thinking er en metode, der kan anvendes i en bred vifte af kontekster og industrier. Det er en tilgang, der kræver mod til at udfordre det eksisterende og være åben for nye indsigter.

    Her er nogle trin (baseret på ovenstående faser), du kan følge, når du anvender Design Thinking:

    1. Forstå Konteksten: Undersøg konteksten og brugerne for at få en dybere forståelse af problemet.
    2. Definer Problemstillingen: Brug dine observationer til at definere det egentlige problem.
    3. Generer Ideer: Brainstorm og fandt på så mange løsninger som muligt.
    4. Byg Prototyper: Lav en fysisk repræsentation af dine ideer.
    5. Test og forfin: Test dine ideer og brug feedbacken til at forbedre dine løsninger.

    Morgan står med sin tjekliste

    Hvad får man ud af denne metodik?

    Design Thinking giver dig en struktureret proces til at tænke kreativt og løse problemer på en brugervenlig måde, og samtidigt komme hurtigt få testet nogle teser og løsningsforslag.

    Man bliver med andre ord rykket hurtigt fra problem til tese og så videre til test af løsning.

    Derudover hjælper det dig med at fokusere på brugerens behov og skabe løsninger, der virkelig gør en reel forskel.

    Desuden er det en tilgang, der fremmer innovationsevnen og kan løfte din virksomheds resultater allerede på kort og mellemlang sigt.

    Hvem bør overveje at benytte principperne fra ’Design Thinking’?

    Det nemme svar er alle, som vil have løst et problem. 😉

    Design Thinking er relevant for enhver, der ønsker at løse komplekse problemer på en effektiv og brugervenlig måde.

    Men skal man fremhæve nogen områder, hvor Design Thinking er særligt anvendeligt, så vil det være: Professionelle inden for områder som produktudvikling, service design og forretningsudvikling.

    Men i korte træk, så kan Design Thinking være en nyttig metode at anvende, hvis du står over for et komplekst problem, hvor løsningen ikke er indlysende, eller hvor du ønsker at skabe en brugervenlig løsning.

    Jesper Martinussen CDO & Partner
    Jesper Martinussen
    CDO & Partner
    Er en ægte scweizherkniv inden for visuel kommunikation med en knivspids kommerciel forståelse, hvilket han benytter til, at definere løsninger der leverer mest mulig værdi.

    Han har en baggrund som multimediedesigner, og har selv siddet som frontend-udvikler. Spol tiden 8 år frem, og nu er Jesper en del af ejergruppen og driver digital designafdelingen.
    Hello there
    We can see that you are from Denmark. Would you like to switch to Danish?