oktober 19, 2022
august 16, 2023
Vent venligst
Step 1 / 3
Design Thinking er en brugercentreret tilgang til innovation, hvor man kombinerer konteksten af et problem, med kreativitet i genereringen af løsninger, for at finde den mest egnede løsning.
Det er en metode, der har til formål at skabe brugervenlige løsninger ved at fokusere på det egentlige/bagvedliggende problem fra flere vinkler.
Design Thinking er en metode og iterativ proces, som kan benyttes af enhver uanset professionel baggrund til, kreativt at løse problemstillinger.
Det vil også betyde, at når vi siger ”designer”, så mener vi ”skaber”, ”udvikler”, ”definere”-ish.
Design Thinking består typisk af fem faser:
Dette er ikke nødvendigvis en lineær proces, du kan hoppe tilbage til tidligere faser, baseret på hvad du lærer.
Den første fase i Design Thinking processen handler om at forstå de mennesker, du designer en løsning for. Dette indebærer empatisk lytning og observation for at finde ud af, hvad der virkelig er vigtigt for dem.
I denne fase er det vigtigt, at skelne i mellem dem som har udfordringen, og de personer, som måske er involveret i et problem, f.eks. der kan være nogen fra en virksomhed, som ønsker at deres kunder havde en anden adfærd.
Man skal i denne fase gerne forstå:
I denne fase samler du alle de indsigter, du har opnået i empatifasen, og bruger dem til at definere det egentlige problem, du ønsker at løse. Det er nu, at du begynder at stille de rigtige spørgsmål for at løse det egentlige problem.
Nu hvor du har en klar forståelse af problemet, er det tid til at begynde at generere ideer. Dette indebærer brainstorming, hvor målet er at få så mange ideer som muligt. Pas på med at begrænse denne fase.
Bemærk: Vær opmærksom på dine biases for hvad en løsning er, og angrib dem løbende i brainstormfasen. Det er fristende at være forudindtaget på hvad løsningen er, men i sidste ende så bør I teste flere ting, så I kan holde resultaterne op imod hinanden.
I denne fase skaber/bygger/generer man den mest simple version af ens ide (en såkaldt MVP), så man kan få det i hænderne på målgruppen. Det kan være:
Hør podcast omkring tankegangen bag MVP her.
Endelig er det tid til at teste dine prototyper. Dette indebærer at få feedback fra brugerne og lære af deres reaktioner. Baseret på denne feedback kan du justere dine løsninger og teste dem igen.
Populære værktøjer til testing er:
Design Thinking er en metode, der kan anvendes i en bred vifte af kontekster og industrier. Det er en tilgang, der kræver mod til at udfordre det eksisterende og være åben for nye indsigter.
Her er nogle trin (baseret på ovenstående faser), du kan følge, når du anvender Design Thinking:
Design Thinking giver dig en struktureret proces til at tænke kreativt og løse problemer på en brugervenlig måde, og samtidigt komme hurtigt få testet nogle teser og løsningsforslag.
Man bliver med andre ord rykket hurtigt fra problem til tese og så videre til test af løsning.
Derudover hjælper det dig med at fokusere på brugerens behov og skabe løsninger, der virkelig gør en reel forskel.
Desuden er det en tilgang, der fremmer innovationsevnen og kan løfte din virksomheds resultater allerede på kort og mellemlang sigt.
Det nemme svar er alle, som vil have løst et problem. 😉
Design Thinking er relevant for enhver, der ønsker at løse komplekse problemer på en effektiv og brugervenlig måde.
Men skal man fremhæve nogen områder, hvor Design Thinking er særligt anvendeligt, så vil det være: Professionelle inden for områder som produktudvikling, service design og forretningsudvikling.
Men i korte træk, så kan Design Thinking være en nyttig metode at anvende, hvis du står over for et komplekst problem, hvor løsningen ikke er indlysende, eller hvor du ønsker at skabe en brugervenlig løsning.