Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Kom i dialog om dit næste projekt

    Send os en uforpligtende forespørgsel og få en realistisk pris idé på dit projekt.

    WebsiteWebshopSeoAnnonceringProgrammering
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Marketing

    Hvad er SEO-tekster?

    Tilbage til blog

    Author avatar

    Amalie Koblauch Christensen

    nov 10

    Gode SEO-tekster er i bund og grund tekster, som er skrevet i overensstemmelse med Googles algoritmer med udgangspunkt i netop de søgeord, som brugeren benytter i sin søgen efter svar på et bestemt spørgsmål.

    Når man arbejder med SEO-tekster handler det nemlig helt lavpraktisk om at skabe værdi for potentielle nye kunder – og hvis brugeren finder indholdet relevant, vil Google belønne indholdet med større synlighed i søgemaskinen.

    Når Google skal besvare en søgning, scanner den mange milliarder sider for at finde det eller de resultater, som matcher søgningen bedst.

    Men hvordan vurderer Google egentlig hvad der er det ”bedste” resultat?

    Google vurderer kvaliteten af resultatet på baggrund af algoritmer baseret på arkiverede patenter og erklæringer . Ingen ved helt præcist hvordan den algoritmerne reelt fungerer, og derfor holder man løbende øje med om der kommer nye opdateringer til algoritmerne. Vi ved, at Google går efter sider, som blandt andet har relevant indholdet samt høj autoritet og brugervenlighed.

    Autoritetsfaktoren er af stor betydning, når man arbejder med linkbuilding, som du kan læse mere om ved at klikke på linket.

    Hvorfor er god SEO-tekstforfatning vigtig?

    God, relevant og brugbar søgemaskineoptimeret tekst medvirker til at give dig “gratis” trafik til dit website måned efter måned.

    E-A-T (forkortelse af “Ekspertise, Autoritet og Troværdighed”) er noget, som Google har lagt mere og mere vægt på i løbet af de seneste par år. Hos Google vil man nemlig vide sig 100% sikker på, at indholdet i søgeresultaterne er relevant, brugbart og til at stole på.

    Relevans

    Google ser først og fremmest efter sider, der er tæt knyttet til dit søgeord. Hvis du søger efter “Banankage-opskrift”, som har en søgevolumen på 2200, vil du for eksempel ikke se websider om motorcykler.

    Google rangerer dog ikke blot “de mest relevante sider”. Det skyldes, at der er tusinder af relevante sider for hver søgeterm.

    For eksempel giver søgeordet “banankage” 3700 søgeresultater hos Google.

    Så for at placere resultaterne i en rækkefølge, der ligger bedst til toppen, er de afhængige af andre elementer i deres algoritme eks brugbarheden.

    Indhold kan være relevant, men hvis det ikke er brugbart, ønsker Google ikke at placere dette indhold øverst i søgeresultaterne. Faktisk har Google tidligere meldt ud at der er en sammenhæng mellem “indhold af højere kvalitet” og “brugbart” indhold.

    Lad os f.eks. sige, at du søger efter “træningstips”.

    Det første resultat, du klikker på (“Resultat A”), er skrevet af verdens førende ekspert inden for træningsteknikker. Websitet har stor autoritet, men lad os sige at indholdet er uorganiseret, og at det desuden er skrevet i et sprog, som kun fagpersoner forstår.

    Sæt det op mod et andet resultat (“Resultat B”). Det er skrevet af én, der er relativt ny i træningsverden – men til gengæld er indholdet organiseret i forskellige sektioner, og det er skrevet på en måde, som enhver kan forstå. Denne side kommer til at rangere højt på “brugbarhedsskalaen”, og der er faktisk en chance for, at resultatet kommer til at rangere HØJERE end Resultat A, da Google i vid udstrækning måler brugbarhed baseret på signaler om brugeroplevelsen.

    Med andre ord: Hvis Google ser, at folk kan lide et bestemt søgeresultat, vil det få en markant effekt på synligheden.

    Hvordan skriver man gode SEO-tekster?

    Når du skriver SEO-tekster, skal du først og fremmest sikre dig, at dit indhold stemmer overens med ”search intent” for dit søgeord.

    Hvis dit indhold ikke passer godt til det, personen søger efter, vil Google bemærke det.

    Sørg derfor for at få strukturen på plads i din SEO-tekst. Del siden op i tre eller flere sektioner.

    Første sektion skal beskrive ”hvad”.

    Næste sektion skal beskrive ”hvorfor”.

    sidste sektion skal beskrive ”hvordan”.

    Tag evt. udgangspunkt i det blogindlæg, som du læser lige nu.

    Optimer til bruger signaler

    Når du først har ovenstående struktur på plads, kan du gøre en række andre ting for at sikre, at Googles brugere elsker dit indhold:

    • Skriv en intro. I stedet for at indlede med at skrive “Dette emne er vigtigt på grund af XYZ,” kan du indlede med noget i stil med ”I dag skal jeg vise dig, hvordan man XYZ”.
    • Brug billeder og grafik. Billeder er meget mere visuelt engagerende end en artikel, der udelukkende består af tekst. Og de er især vigtige for langt indhold.
    • Føj interne og eksterne links til din side. På den måde kan folk lære mere om emner, som du dækker på di website eller din blog – uden at skulle hoppe tilbage til søgeresultatsiden.
    • Gør dit indhold læseligt. Brug store skrifttyper. Brug H1, H2- og H3-underoverskrifter til at opdele dit indhold i pæne sektioner.
    • Hold dit indhold aktuelt og opdateret. Jeg har fundet ud af, at en betydelig opdatering af gammelt indhold resulterer i et “friskhedsboost”. Derudover foretrækker de fleste brugere som regel at læse nye ting, der er 100% relevante lige nu.
    • Undgå at kopiere fra andre tekster. Duplikeret indhold er indhold, der ligner eller er en nøjagtig kopi af indhold på andre websites – eller på andre undersider på dit eget website. At have store mængder duplikeret indhold på et websted kan have en negativ indvirkning på Google-placeringer.