Vent venligst

Vi har modtaget din forespĂžrgsel

Tak for din forespĂžrgsel

. Vi sÊtter pris pÄ muligheden for at drÞfte dit projekt. Du hÞrer fra os inden for 1-2 hverdage

PĂ„ gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon
Step 1 / 3 - VĂŠlg projekttype

Kom i dialog om dit nĂŠste projekt

Send os en uforpligtende forespÞrgsel og fÄ en realistisk pris idé pÄ dit projekt.

WebsiteWebshopSeoAnnonceringProgrammering
Step 2 / 3 - Projekt information

Beskriv dit projekt sÄ godt du kan

Step 3 / 3 - Dine oplysninger

Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

Marketing

Hvad er SEO-tekster?

Tilbage til blog

Author avatar

Amalie Koblauch Christensen

nov 10

Gode SEO-tekster er i bund og grund tekster, som er skrevet i overensstemmelse med Googles algoritmer med udgangspunkt i netop de sÞgeord, som brugeren benytter i sin sÞgen efter svar pÄ et bestemt spÞrgsmÄl.

NĂ„r man arbejder med SEO-tekster handler det nemlig helt lavpraktisk om at skabe vĂŠrdi for potentielle nye kunder – og hvis brugeren finder indholdet relevant, vil Google belĂžnne indholdet med stĂžrre synlighed i sĂžgemaskinen.

NĂ„r Google skal besvare en sĂžgning, scanner den mange milliarder sider for at finde det eller de resultater, som matcher sĂžgningen bedst.

Men hvordan vurderer Google egentlig hvad der er det ”bedste” resultat?

Google vurderer kvaliteten af resultatet pÄ baggrund af algoritmer baseret pÄ arkiverede patenter og erklÊringer . Ingen ved helt prÊcist hvordan den algoritmerne reelt fungerer, og derfor holder man lÞbende Þje med om der kommer nye opdateringer til algoritmerne. Vi ved, at Google gÄr efter sider, som blandt andet har relevant indholdet samt hÞj autoritet og brugervenlighed.

Autoritetsfaktoren er af stor betydning, nÄr man arbejder med linkbuilding, som du kan lÊse mere om ved at klikke pÄ linket.

Hvorfor er god SEO-tekstforfatning vigtig?

God, relevant og brugbar sĂžgemaskineoptimeret tekst medvirker til at give dig “gratis” trafik til dit website mĂ„ned efter mĂ„ned.

E-A-T (forkortelse af “Ekspertise, Autoritet og TrovĂŠrdighed”) er noget, som Google har lagt mere og mere vĂŠgt pĂ„ i lĂžbet af de seneste par Ă„r. Hos Google vil man nemlig vide sig 100% sikker pĂ„, at indholdet i sĂžgeresultaterne er relevant, brugbart og til at stole pĂ„.

Relevans

Google ser fĂžrst og fremmest efter sider, der er tĂŠt knyttet til dit sĂžgeord. Hvis du sĂžger efter “Banankage-opskrift”, som har en sĂžgevolumen pĂ„ 2200, vil du for eksempel ikke se websider om motorcykler.

Google rangerer dog ikke blot “de mest relevante sider”. Det skyldes, at der er tusinder af relevante sider for hver sþgeterm.

For eksempel giver sĂžgeordet “banankage” 3700 sĂžgeresultater hos Google.

SĂ„ for at placere resultaterne i en rĂŠkkefĂžlge, der ligger bedst til toppen, er de afhĂŠngige af andre elementer i deres algoritme eks brugbarheden.

Indhold kan vĂŠre relevant, men hvis det ikke er brugbart, Ăžnsker Google ikke at placere dette indhold Ăžverst i sĂžgeresultaterne. Faktisk har Google tidligere meldt ud at der er en sammenhĂŠng mellem “indhold af hĂžjere kvalitet” og “brugbart” indhold.

Lad os f.eks. sige, at du sĂžger efter “trĂŠningstips”.

Det fĂžrste resultat, du klikker pĂ„ (“Resultat A”), er skrevet af verdens fĂžrende ekspert inden for trĂŠningsteknikker. Websitet har stor autoritet, men lad os sige at indholdet er uorganiseret, og at det desuden er skrevet i et sprog, som kun fagpersoner forstĂ„r.

SĂŠt det op mod et andet resultat (“Resultat B”). Det er skrevet af Ă©n, der er relativt ny i trĂŠningsverden – men til gengĂŠld er indholdet organiseret i forskellige sektioner, og det er skrevet pĂ„ en mĂ„de, som enhver kan forstĂ„. Denne side kommer til at rangere hĂžjt pĂ„ “brugbarhedsskalaen”, og der er faktisk en chance for, at resultatet kommer til at rangere HØJERE end Resultat A, da Google i vid udstrĂŠkning mĂ„ler brugbarhed baseret pĂ„ signaler om brugeroplevelsen.

Med andre ord: Hvis Google ser, at folk kan lide et bestemt sÞgeresultat, vil det fÄ en markant effekt pÄ synligheden.

Hvordan skriver man gode SEO-tekster?

NĂ„r du skriver SEO-tekster, skal du fĂžrst og fremmest sikre dig, at dit indhold stemmer overens med ”search intent” for dit sĂžgeord.

Hvis dit indhold ikke passer godt til det, personen sĂžger efter, vil Google bemĂŠrke det.

SÞrg derfor for at fÄ strukturen pÄ plads i din SEO-tekst. Del siden op i tre eller flere sektioner.

Fþrste sektion skal beskrive ”hvad”.

Néste sektion skal beskrive ”hvorfor”.

sidste sektion skal beskrive ”hvordan”.

Tag evt. udgangspunkt i det blogindlĂŠg, som du lĂŠser lige nu.

Optimer til bruger signaler

NÄr du fÞrst har ovenstÄende struktur pÄ plads, kan du gÞre en rÊkke andre ting for at sikre, at Googles brugere elsker dit indhold:

  • Skriv en intro. I stedet for at indlede med at skrive “Dette emne er vigtigt pĂ„ grund af XYZ,” kan du indlede med noget i stil med ”I dag skal jeg vise dig, hvordan man XYZ”.
  • Brug billeder og grafik. Billeder er meget mere visuelt engagerende end en artikel, der udelukkende bestĂ„r af tekst. Og de er isĂŠr vigtige for langt indhold.
  • FĂžj interne og eksterne links til din side. PĂ„ den mĂ„de kan folk lĂŠre mere om emner, som du dĂŠkker pĂ„ di website eller din blog – uden at skulle hoppe tilbage til sĂžgeresultatsiden.
  • GĂžr dit indhold lĂŠseligt. Brug store skrifttyper. Brug H1, H2- og H3-underoverskrifter til at opdele dit indhold i pĂŠne sektioner.
  • Hold dit indhold aktuelt og opdateret. Jeg har fundet ud af, at en betydelig opdatering af gammelt indhold resulterer i et “friskhedsboost”. Derudover foretrĂŠkker de fleste brugere som regel at lĂŠse nye ting, der er 100% relevante lige nu.
  • UndgĂ„ at kopiere fra andre tekster. Duplikeret indhold er indhold, der ligner eller er en nĂžjagtig kopi af indhold pĂ„ andre websites – eller pĂ„ andre undersider pĂ„ dit eget website. At have store mĂŠngder duplikeret indhold pĂ„ et websted kan have en negativ indvirkning pĂ„ Google-placeringer.