Nyheder
26. november 2025
Værsgo’ her er prisen på et design af et logo
“Hvad er prisen på et logo?” lyder simpelt, men det er sjældent det vigtigste spørgsmål. Det vigtige er, hvor meget jeres visuelle identitet betyder for forretningen, og hvor grundigt et stykke rådgivning og kreativt arbejde der skal til for at få den til at spille.
Indhold
Logoets kompleksitet Prisen på visuel identitet Fase 1 – Definition Prisen for fase 1 Fase 2 – Udarbejdelse Prisen for fase 2 Fase 3 – Dokumentation Prisen for fase 3 Samlet prisDette indlæg er ikke til dig, som bare vil have et kort unuanceret svar. Så hvis du bare vil have et tal, så får du et spænd her: Prisen på et nyt logo ligger et sted mellem 1.500 DKK til 10.000.000 DKK.
Men har du et ønske, om at forstå prissætningen og værdien bag udarbejdelsen af et logo, så læs endelig videre. Jeg giver dig mere seriøse prisspænd, sat op alt efter hvor du er i logo-processen og hvilken kontekst du arbejder i.
Prisen afhænger i høj grad af, 1) hvor gennemarbejdet din identitet og fortælling allerede er, 2) hvor du skal tages fra og til, 3) hvilken risiko der er i projektet, og 4) ikke mindst hvad logoværdien er for dit brand.
Derfor giver et fast “logo koster X kroner” sjældent mening, hvis ikke man kender jeres udgangspunkt.
Alligevel vil jeg prøve at sætte rammer for prisen, men inden jeg gør det, er der to ting, du skal have med i baghovedet:
- Disclaimer 1: Vi kommer til at arbejde i spænd, men dog langt mindre bredt end det første. Husk: alle projekter er forskellige og dybden i arbejdet varierer, men læs nu bare med. Spændet er brugbart – også for dig.
- Disclaimer 2: Vi tager udgangspunkt i os selv og vores omverden, som ligger noget i processen omkring logoets frembringelse. Så fiver.com, en tjekkisk freelancer eller designen fra Malaysia, er altså ikke medregnet i mit indlæg.
Nok om det, lad os komme i gang!
”Hvad er prisen på en visuel identitet?” er et bedre spørgsmål
Først og fremmest vil jeg gerne nuancere spørgsmålet ”hvad koster et logo” lidt, da man ikke kan svare på det, uden at snakke om visuel identitet. Jamen er et logo ikke en stor del af en visuel identitet spørger du – jo, og det er pointen. Det er et spørgsmål om at kigge på identiteten for sig selv inden vi oversætter den til noget visuelt.
Dit logo er hjørnestenen og det tætteste du kommer på en ’avatar’ for dit brand. Så for at kunne lave et logo, skal man vide hvad, det skal tale ind i.
Logikken er, at et logo er en del af den visuelle identitet. Så før man kan lave en VISUEL identitet, så skal man vide hvad virksomhedens IDENTITET er (*indsæt følelsen af, at alt pludseligt giver mening*).
Fase 1: Definition af virksomhedens identitet
En virksomheds identitet indeholder følgende 4 elementer i prioriteret rækkefølge.
1 – Visionen: Jeres retning
Visionen er grundstenen og svaret til ”hvad vil I som organisation gerne opnå?”.
Det er jeres nordstjerne, og den man i organisationer med en stærk kultur bruger, som et beslutningsværktøj. Så når man møder en udfordring skal man spørge sig selv: ”Hvad ville få os tættere på vores vision”, og så gøre det, som svaret bliver.
2 – Missionen: Jeres metode
Missionen er en fortælling af; ”hvordan vil I opnå jeres vision?”.
Hvad er jeres secret sauce? Jeres kompetence? Jeres hemmelige våben? Hvad gør I, i hverdagen for at komme tættere på jeres drømmestadie (visionen).
3 – Værdierne: Jeres rettesnor i hverdagen
Jeres værdisæt er et sæt understøttende regler for, hvordan I vil opføre jer, mens I prøver at opnå jeres vision.
Det er værdierne, som skal danne kulturen i organisationen, da værdier oftest er mere håndgribelige og mindre højtflyvende, end visionen er. Derfor er værdierne nemmere for alle medarbejdere at navigere i.
Er værdierne udsprunget af visionen, sikrer man i højere grad, at man som organisation bevæger sig hen imod visionen, ved ”blot” at leve efter værdierne i hverdagens trummerum.
Bonus info: Man bør aldrig have mere end 4 (kerne)værdier, da de så bliver for svære at huske, og de begynder statistisk set at overlappe, eller endnu være; at modsige hinanden.
4 – Kernefortællingen: Jeres eksistensberettigelse
Kronen på værket er at forfatte den sandfærdige fortælling om virksomheden:
- Hvorfor er vi til?
- Hvad er vores formål?
- Hvad er vores eksistensberettigelse?
Kernefortællingen skal beskrive hvad der ligger til grund for, at virksomheden har den vision som den har, hvorfor missionen blev tilkoblet og hvordan værdierne blev valgt – men i en flydende fortælling.
En kernefortælling er med et andet og mere poppet ord jeres ”WHY”. Hvorfor gør I det I gør? Og hvorfor går I op i de værdier og dyder som I gør?
Et godt eksempel på, hvad fase 1 betyder i praksis, er vores arbejde med Dansk Skoleidræt. Her gav den visuelle identitet først mening, fordi fortælling, retning og værdier var tydeligt defineret.
Læs casen om, hvordan vi udviklede Dansk Skoleidræts visuelle identitet her.
Prisen for fase 1 og definition af identitet
Alt efter hvor kompleks en organisation I har, hvor langt I er bevidsthedsmæssigt osv. Så vil budgettet for at få udarbejdet en vision, mission, værdier og kernefortælling ligge i spændet:
20.000 – 350.000 DKK
Mange vil allerede have disse ting på plads, andre står i store komplekse forandringer som det visuelle skal spille skarpt ind i. For nogen er arbejdet med spørgsmålene i fase 1 komplekse og kræver lang tid i virksomheden og med input fra eksterne. For andre er tingene mere rene og simple.
I forbindelse med vores indsatser omkring visuelle identiteter vil vi ikke kræve, at fase 1 er gennemført og velbeskrevet. Vi vil dog aldrig begynde at designe for en kunde uden spørgsmålene er stillet og besvaret.
Fase 2: Udarbejdelse af den visuelle identitet
Allerede i anden fase, kommer vi til det du oprindeligt efterspurgte: logoet.
Med afsæt i svarene og retningen fra fase 1, kan de visuelle greb udformes. Fokus her er oftest logo, da det er centralt. Men det vil også typisk handle om farver, fonte, grafiske elementer, taktile elementer (ting man kan røre ved) billeder og videostil. Alt dette oversat til dér hvor I skal eksistere visuelt – analogt og digitalt.

Men nu er vi i dag samlet for at snakke om logo – så altså:
Logoet skal meget gerne visualisere den kerne, I har defineret i fase 1:
- Hvem virksomheden er (visionen)
- Hvad I gør (missionen)
- Hvorfor I gør det (kernefortællingen)
- Og jeres værdier
Derudover skal man også overveje:
- Fungerer logoet online?
- Fungerer logoet på print?
- Er der detaljer i logoet, som ikke er tydelige?
- Giver logoet nogen uheldige eller uhensigtsmæssige konnotationer ved målgruppen?
- Hvilken øvrig grafisk kontekst skal logoet fungere i?
- Er der elementer i logoet som vi trækker ud og bruger i andre sammenhænge?
- Hvilke logoversioner skal fødes?
- Skal subbrands ligges ind under, eller skal der være et hovedlogo digitalt og en forsimplet printversion på et evt. fysisk produkt du leverer?
- Og 100 andre ting.

Så selvom produktet ved denne fase (ved første øjekast) kan virke småt, så er det ”fonden” af mange timers overvejelser, kasserede logoforslag og strategiske beslutninger. Det er jo din virksomheds identitet vi illustrerer sammen.
Prisen for fase 2 og udarbejdelsen af logo
Spændet her kunne igen være bredt, men vi tog en median af de logoer vi selv har udarbejdet, og kiggede på vores nærmarked. På baggrund af det konkluderer vi at et seriøst gennemarbejdet logo koster i spændet:
20.000 – 75.000 DKK
Fase 3: Udarbejdelse af designguide
Den sidste fase du skal igennem, før du kan sige, at din virksomhed har fået en visuel identitet, er at du får udarbejdet en designguide.

En designguide er kort fortalt, en lille håndbog, som viser hvordan man kan og må bruge den visuelle identitet. Det er både en inspiration til det visuelle liv, og de rammer kreative sjæle skal forblive inden for.

I en designguide får man også oversat logoet til:
- De skrifttyper som I må benytte (eksempler på gode skrifttyper)

- Formateringen af disse skrifttyper

- Jeres visuelle elementer
- Farver inkl. nuanceringen af jeres farver

- Jeres billedestil (bruger I miljøbilleder, mennesker og må billeder være beskåret, høje, brede osv.)
- Typen af ikoner I bruger
- Hvordan I oversætter jeres identitet til andre formater (f.eks. visitkort, banner, printpapir, email signature, powerpoints, brochure og meget mere).



En designguide kan også gå så vidt at definere hvordan virksomheden ser ud på de sociale medier.
Med andre ord oversætter designguiden logoet til, hvordan I som virksomhed ser ud ude i verden. Og på den måde går din visuelle identitet fra at være en idé til at have eksekverbare rammer.
Prisen for fase 3 og udarbejdelsen af designguide
Prisen afhænger selvsagt af hvor ”grundig” en designguide du ønsker. Prisen er i den lave ende, hvis du blot skal bruge en definition af farver, fonte, skrifttyper og/eller lignende.
Men har du derimod brug for oversættelse til print, web, og marketing bliver prisen en helt anden.
Typisk vil prisen lande mellem:
10.000 – 65.000 DKK
Den samlede pris på en logo proces
Vi har kortlagt, at et logo realistisk kan koste mellem 20.000 – 75.000 DKK i vores bog (der er selvfølgelig undtagelser i begge ender).
I følge os bør man købe logoer og visuelle identiteter ud fra følgende 4 scenarier:
1 – Din virksomhed har ikke en skarp identitet
2 – Din virksomhed har en identitet, men mangler et (evt. nyt) logo
3 – Din virksomhed har en identitet og et logo, men I skal have det oversat til web, print og evt. marketing
4 – Din virksomhed er i forandring, og det visuelle skal afspejle dette
Fedt, nu har jeg en visuel identitet og et lækkert nyt logo – hvad gør jeg så?
Herfra kan du gå i mange retninger, og det skal dette indlæg ikke handle om, men nogle retninger, som vi hyppigt ser, er følgende:
- Udarbejdelse af nyt webdesign.
- Strømlining af alt grafisk materiale.
- Udarbejdelse af en marketingstrategi, som er baseret på ny fortælling og identitet.
- Implementering af DAM-system (digital asset management) til versioneringsstyring af identitet.
Tøv ikke – Vi er altid klar på en snak
Lad os tage en snak om jeres design projekt
Lad os gå i detaljer sammen, så vi kan finde løsninger, der passer til jeres behov.