Design
20. januar 2023
Værsgo’ her er prisen på et design af et logo
Dette indlæg er ikke til dig, som bare vil have et kort unuanceret svar. Så hvis du bare vil have et tal, så får du et spænd her: Prisen på et nyt logo ligger et sted imellem 1.500 DKK til 10.000.000 DKK.
Har du et ønske, om at forstå prissætningen og værdien bag udarbejdelsen af et logo, så læs endelig videre. Jeg lover at være meget konkret, og jeg giver dig mere seriøse prisspænd, sat op alt efter hvor langt man er i logo-processen og hvilken kontekst du arbejder i.
For prisen afhænger i høj grad af hvor gennemarbejdet din identitet og fortælling er, hvor du skal tages fra og til, hvilken risiko der i projektet og ikke mindst hvad logoværdien er for dit brand.
- Disclaimer 1: Vi kommer til at arbejde i nogle spænd, men dog langt mindre bredt end det første step. Alle projekter er forskellige, dybden i arbejdet varierer, men læs nu bare med. Spændet du får er brugbart – også for dig.
- Disclaimer 2: Vi tager udgangspunkt i os selv og vores omverden, som ligger noget i processen omkring logoets frembringelse. Så fiver.com, en tjekkisk freelancer eller designen fra Malaysia, er altså ikke medregnet i mit indlæg.
FEDT NOK!
Lad os komme i gang.
”Hvad er prisen på en visuel identitet” er et bedre spørgsmål
Først og fremmest, så vil jeg gerne eskalere spørgsmålet ”hvad koster et logo” lidt, da man ikke kan svare på det, uden at snakke om visuel identitet. Jamen er et logo ikke en stor del af en visuel identitet spørger du – jo jo, det er pointen. Det er spørgsmålet om kigge på identiteten for sig selv inden vi oversætter den til noget visuelt.
Dit logo er hjørnestenen og det tætteste du kommer på en ’avatar’ for din brand. Så for at kunne lave et logo, så skal man vide hvad, som det skal tale ind i.
Logikken er, at et logo er en del af en visuelle identitet. Så før at man kan lave en VISUEL identitet, så skal jeg vide hvad virksomhedens IDENTITET er (*indsæt følelsen af, at alt pludseligt giver mening*).
En virksomheds identitet er indeholder de 4 elementer i prioriteret rækkefølge i næste afsnit.
Fase 1: Definition af virksomhedens identitet
1 – Visionen: Jeres retning
Visionen er grundstenen og svaret til ”hvad vil I som organisation gerne opnå”.
Det er jeres nordstjerne, og den man i organisationer med en stærk kultur bruger, som et beslutningsværktøj. Så når man møder en udfordring, så skal man spørge sig selv: ”Hvad ville få os tættere på vores vision”, og så gøre det, som svaret bliver.
2 – Missionen: Jeres metode
Missionen er en fortælling af; ”hvordan vil I opnå jeres vision”.
Hvad er jeres secret sauce? Jeres kompetence? Jeres hemmelige våben? Hvad gør I, i hverdagen for at komme tættere på jeres drømmestadie (visionen).
3 – Værdierne: Jeres rettesnor i hverdagen
Jeres værdisæt er et sæt understøttende regler for, hvordan I vil opføre jer, mens I prøver at opnå jeres vision.
Det er værdierne, som skal danne kulturen i organisationen, da værdier oftest er mere håndgribelige og mindre højtflyvende, end vision er. Derfor er værdierne er nemmere for alle medarbejdere og navigere i.
Er værdierne udsprunget af visionen, så sikre man også i højere grad, at man som organisation bevæger sig hen imod visionen, ved ”blot” at leve værdierne i hverdagens trummerum.
Bonus info: Man bør aldrig have mere en 4 værdier, da de så bliver for svære at huske, og de begynder statistisk set at overlappe, eller endnu være; at modsige hinanden.
4 – Kernefortællingen: En fortælling om jeres eksistensberettigelse
Kronen på værket er at forfatte den sandfærdige fortælling om virksomheden:
- Hvorfor er vi til?
- Hvad er vores formål?
- Hvad er vores eksistensberettigelse?
Kernefortællingen skal beskrive hvad der ligger til grund for, at virksomheden har den vision som den har, hvorfor missionen blev tilkoblet og hvordan værdierne blev valgt, men i en flydende fortælling.
En kernefortælling er med et andet og mere poppet ord for jeres ”WHY”. Hvorfor gør I det I gør? Og hvorfor går I op i de værdier og dyder som I gør?
Prisen for fase 1 og definition af identitet
Alt efter hvor kompleks en organisation I har, hvor langt i er bevidsthedsmæssigt osv. Så vil budgettet for at få udarbejdet en vision, mission, værdier og kernefortælling ligge i spændet:
20.000 – 350.000 DKK
Mange vil allerede have disse ting på plads, andre står i store komplekse forandringer som det visuelle skal spille skarpt ind i. For nogen er arbejdet med spørgsmålene i fase 1 komplekse og kræver lang tid i virksomheden og med eksterne. For andre er tingene mere rene og simple.
I forbindelse med vores indsatser omkring visuelle identiteter vil vi ikke kræve, at fase 1 er gennemført og velbeskrevet. Vi vil dog aldrig begynde at designe for en kunde uden spørgsmålene er stillet og besvaret.
Fase 2: Udarbejdelse af den visuelle identitet
Allerede i den anden fase, kommer vi til det du oprindeligt efterspurgte: logoet.
Med afsæt i svarene og retning i fase 1, kan de visuelle greb udformes. Det primære i denne blog er logo, da det oftest er centralt. Men det vil også typisk handle om farver, fonte, grafiske elementer, taktile elementer (ting man kan røre ved) billed og videostil. Alt det oversat til der hvor I skal eksistere visuelt – analogt og digitalt.
Men nu er vi i dag samlet for at snakke om logo – så altså:
Logoet skal meget gerne visualisere:
- Hvem virksomheden er (visionen)
- Hvad I gør (missionen)
- Hvorfor I gør det (kernefortællingen)
- Og jeres værdier
Derudover skal man også overveje:
- Fungerer logoet online?
- Fungerer logoet på print?
- Er der detaljer i logoet, som ikke er tydelige?
- Giver logoet nogen uheldige eller uhensigtsmæssige konnotationer ved målgruppen?
- Hvilken øvrig grafisk kontekst skal logoet fungere i?
- Er der elementer i logoet som vi trækker ud og bruger i andre sammenhænge?
- Hvilke logoversioner skal fødes?
- Skal subbrands ligges ind under, eller skal der være et hovedlogo digitalt og en forsimplet printversion på et evt. fysisk produkt du leverer?
- Og 100 andre ting.
Så selvom produktet ved denne fase, ved første øjekast kan virke småt, så er det ”fonden” af mange timers overvejelser, kasserede logoforslag og strategiske beslutninger. Det er jo din virksomhed identitet vi illustrerer sammen.
Prisen for fase 2 og udarbejdelsen af logo
Spændet her kunne igen være bredt, men vi tog en median af de logoer vi selv har udarbejdet, og vi kiggede på vores nærmarked, og kan konkludere at et seriøst gennemarbejdet logo koster i spændet:
20.000 – 75.000 DKK
Fase 3: Udarbejdelse af designguide
Den sidste fase du skal igennem, før man kan sige, at du har fået en visuel identitet, er at du får udarbejdet en designguide.
En designguide er kort fortalt, en lille håndbog, som viser hvordan man kan og må bruge den visuelle identitet. Det er både en inspiration til det visuelle liv, og de rammer kreative sjæle skal forblive inden i.
I en designguide får man også oversat logoet til:
- De skrifttyper som I må benytte
- Formateringen af disse skrifttyper
- Jeres visuelle elementer
- Hvilke farver inkl. nuancering af jeres farver?
- Jeres billedstil – bruger i miljøbilleder, mennesker og må billeder være beskåret, høje, brede osv.
- Typen af ikoner i bruger
- Hvordan man oversætter jeres identitet til andre formater:
- Visitkort, banner, printpapir, email signature, powerpoints, brochure og meget mere.
En designguide kan også gå så vidt at definere hvordan virksomheden ser ud på de sociale medier.
Designguiden oversætter med andre ord logoet til, hvordan I som virksomhed ser ud ude i verden. Og på den måde går din visuelle identitet, fra at være en ide, til at have eksekverbare rammer.
Prisen for fase 3 og udarbejdelsen af designguide
Prisen afhænger selvsagt af hvor ”grundig” en designguide du ønsker. Prisen er i den lave ende, hvis du blot skal bruge en definition af farver, fonte, skrifttyper og lign.
Men har du derimod brug for oversættelse til print, web, og marketing, så bliver prisen en helt anden.
Vi vil sige at prisen ligger i spændet:
10.000 – 65.000 DKK
Den samlede pris på en logo proces
Vi har kortlagt, at et logo realistisk kan koste i mellem 20.000 – 75.000 DKK i vores bog (der er selvfølgelig undtagelser i begge ender).
Vi vil mene at man bør købe logoer og visuelle identiteter ud fra følgende 4 scenarier:
- Din virksomhed har ikke en skarp identitet
- Din virksomhed har en identitet, men mangler et (evt. nyt) logo
- Din virksomhed har en identitet og en logo, men I skal have det oversat til web, print og evt. marketing.
- Din virksomhed er i forandring, og det visuelle skal afspejle dette.
Scenarie 1: ”I skal have den fulde proces”: 50.000 – 425.000 DKK
Scenarie 2: ”I skal have et logo og en design guide”: 30.000 – 140.000 DKK
Scenarie 3: ”I skal have oversat loget til en designguide: 10.000 – 65.000 DKK
Fedt man, nu har jeg en visuel identitet og et lækkert nyt logo – hvad så nu?
Herfra kan du gå i mange retninger, og det skal dette indlæg ikke handle om, men nogle retninger, som vi hyppigt ser, er følgende:
- Udarbejdelse af nyt webdesign.
- Strømlining af alt grafisk materiale.
- Udarbejdelse af en marketingstrategi, som er baseret på ny fortælling og identitet.
- Implementering af DAM-system til versioneringsstyring af identitet.