Vent venligst
Step 1 / 3
Gamification, digitalt design, Laravel, React, brugerunivers
Coding Pirates læringsplatform
Coding Pirates ville udvikle en ambitiøs men let tilgængelig platform for børn og unge, som ville lære at programmere.
Målsætningen var at designe og bygge en overskuelig og inspirerende platform, som kunne tage de unge IT-aspiranter godt i hånden på deres koderejse.
Problem
Der er ikke nok unge, som lærer at kode
Coding Pirates er en frivillig organisation, som gerne vil give unge et tilbud, hvor de unge kan styrke deres kompetencer inden for teknologi, kodning og IT. Men det har tidligere vist sig ganske svært at undervise og motivere unge børn til at interesseret sig for programmering og IT.
Årsagen til det er, at mange teknologier er beskrevet af meget kloge mennesker uden det store pædagoiske flair.
Det har medført, at læringskurven for børn og unge har været alt for stor, når det kommer til at lære at programmere.
Målsætningen var at lave en platform børn og unge kunne relatere til og have lyst til at engagere sig i ved at hente inspiration fra computerspil og gamification.
Planen
Velkommen til 'Piratskibet' - en læringsplatform til kodning
Planen blev en læringsplatform, som blev benævnt 'Piratskibet'.
Målsætningen var klar på forhånd, men det var hele rejsen ikke - der var nemlig mange forskellige muligheder for at realisere projektet.
Coding Pirates og Morningtrain indgik i en kreativ proces, hvor kravspecifikationen for de forskellige funktioner på platformen løbende blev konkretiseret igennem en række interne og eksterne workshops.
Der var en iterativ tilgang til det grafiske arbejde og udarbejdelsen af brugerfladen med løbende prototyper. Således kunne vi med minimale ressourcer teste koncepter af, inden vi gik all-in på nogle områder og funktioner. Det var blandt andet på den måde, at vi fik udviklet en avatar-editor til platformen, som i dag er en af de mest populære features.
Derudover blev gamification en vigtig del af løsningen; hvordan kunne vi holde nysgerrigheden og motivationen for de unge ved lige - selv når læringsmaterialet blev mere og mere kompliceret? Svaret blev kontinuerligt implementering af gamification elementer.
Resultat
'Piratskibet' lanceres succesfuldt
Projektet 'Piratskibet' blev lanceret og præsenteret til tiden efter et 9 måneders langt forløb, hvor Coding Pirates efterfølgende stod tilbage med præcis den platform, som de havde håbet på.
Særlig populært var en avator-editor, hvor børnene selv kan skræddersy deres personlige avatar med fx briller og hatte. Disse genstande blev løbende "låst op", når børnene opnåede forskellige milepæle ved at bruge platformen. Således kunne børnene udmærke sig selv synligt overfor hinanden ved, at deres personlige avatars blev mere og mere cool, jo mere de havde lært på platformen.
Det blev ydermere gjort muligt for de mange børn og unge at uploade deres egne kodeprojekter via en delingsside, hvor det kunne give inspiration til andre.
I dag er platformen tilgængelig for organisationens 2.750 aktive medlemmer og de +800 frivillige i organisationen.
Piratskibet er i dag en central del af det store Coding Pirates community
Afdelinger i Danmark
Aktive medlemmer
Frivillige
Gamification
Gamification øger brugernes engagement
Ved at indtænke gamification-elementer i den digitale løsning lykkedes det at fastholde det interessen for platformen blandt brugerne.
Iterative processer
Det er ikke altid, at planen er på plads fra start
Selvom store kravspecifikationer med fastpris kan give økonomi-manden ro i maven, så kan de ofte være svære at arbejde med for selve projekt-teamet.
Årsagen er, at man ikke altid kender hele rejsen fra start, og så er den svær at beskrive. Derudover kan de give projekt-teamet "håndjern" på i den efterfølgende proces, så gode ideer ikke kan videreudvikles.
Med iterative processer lykkes Coding Pirates med at teste hypoteser og nye funktioner løbende, så de til sidst fik det helt rigtig projekt-scope inden for budget.
Jakob Vest Hansen
Projektleder, Coding Pirates
Samarbejde
Samarbejde med Morningtrainsætter strøm til ideerne
En vigtig del af rejsen med Coding Pirates var flere indledende workshops, hvor ideerne gradvist blev brudt ned til konkrete opgaver til kravspecifikationen.
Ved at prioritere tæt sparring med Morningtrains webudviklere, så opnåede Coding Pirates indsigt i, hvordan de på bedst teknisk vis kunne indfri deres målsætninger.
Relaterede cases
Udforsk andre cases inden for det samme emne
Kontakt
Skal vi give dig et bud på en god digital løsning?
Hvis du bare er en smule fristet af at lade vores Digital forretningsudvikler kigge på din udfordring, så kan vi sagtens forstå dig! Du er bestemt ikke den første.
Tag fat i Mathias til en uforpligtende snak eller møde.