Vent venligst
Step 1 / 3
Digitalt design, udvikling
Nye websites til Tirpitz & Flugt
Problem
En enkelt underside giver ikke en komplet weboplevelse for besøgende
Vardemuseerne havde den udfordring, at alle deres museer havde en enkelt underside på et samlet multisite. Dette begrænsede kommunikationen og udfoldelsesmulighederne for det enkelte museum, da al informationen skulle afgrænses til en længere underside med dårlige navigationsmuligheder.
Derudover begrænsede denne løsning også muligheden for at anvende digitale marketing kanaler til at tiltrække besøgende til museerne fx via SEO.
Plan
Udvikling af separate websites med gennemtænkte brugerrejser
Planen blev først og fremmest at splitte museerne op i hver deres separate websites, hvor Tirpitz.dk og Flugtmuseum.dk blev de første.
I analyse- og designfasen blev der derefter lagt vægt på især 2 ting. Først og fremmest blev der lagt vægt på, at den visuelle røde tråd på websitet skulle matche oplevelsen på museerne, som fx at specifikke billedudskæringer skulle matche visualiseringen af dele af udstillingen.
Sekundært var koblingen mellem de forskellige museer fortsat en vigtig faktor. Således henviser de forskellige website meningsfyldt til hinanden med relevant information, som fx hvordan besøgende kan opnå fx rabatter ved at tilkøbe besøg til begge museer.
Resultat
Websites klar til deadline med nem efterfølgende vedligehold
Resultatet blev to websites, som blev lanceret rettidigt op til det ene museums åbning.
Webløsningerne bærer både præg af designæstetik i sammenhæng med gennemtænkte og analyserede placeringer af webindhold for at fange og inspirere de websitebesøgende til faktisk at få besøgt museerne.
Derudover er et andet vigtigt resultat selve ”motorrummet” i disse websites. De er nemlig bygget smart op således, at det er nemt for Vardemuseernes egne medarbejdere at vedligeholde og opdatere indholdet på websiderne.
En teknisk og forretningsmæssigt fremtidssikret webløsning
Et vigtigt element i webudviklingen var både at fremtidssikre webløsningen teknisk og forretningsmæssigt. Den tekniske udvikling sikrer et moderne website, som vil være teknisk up-to-date i mange år frem. Den forretningsmæssige fremtidssikring betyder, at Vardemuseerne også kan bruge den samme tekniske opbygning fra Flugt og Tirpitz til fremtidige museumstilføjelser.
Tæt samarbejde sikrer lancering til tiden
En anden meget vigtig faktor i de succesfulde løsninger var det tætte samarbejde mellem Vardemuseer og Morningtrain. Den tætte kommunikation blev afgørende for at få løst opgaverne til tiden, og der blev prioriteret hyppige samarbejdsmøder mellem de to projektteams.
I slutfasen blev der ydermere prioriteret en god oplæring i systemet af Morningtrain til Vardemuseerne, så der blev opnået stor fortrolighed i at arbejde med det nye system.
Relaterede cases
Udforsk andre cases inden for det samme emne
Kontakt os
Skal vi hjælpe dig med dine nye digitale løsning?
Så tag fat i Mathias. Hos ham får du en uforpligtende snak om forretningsudvikling.