Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Kom i dialog om dit næste projekt

    Send os en uforpligtende forespørgsel og få en realistisk pris idé på dit projekt.

    WebsiteWebshopDigitalt DesignSeoAnnonceringProgrammering
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    oktober 4, 2022

    Hvad koster Google Ads?

    Tilbage til vidensunivers

    Thomas Østerkjerhuus

    Thomas Østerkjerhuus

    Kommerciel Chef & Partner

    Prisen på Google Ads er lige præcis det, som du tillader Google at fakturere dig. Du vælger selv beløbet, som du er villig til at betale pr. dag, og det eksakte beløb vil Google bruge.

    Google kan godt bruge både mere eller mindre end dit daglige budget, men på månedsbasis går budgettet op med det beløb, som du har angivet, at du vil betale.

    Ja ja det vidste jeg godt, men hvor meget bør jeg smide efter Google Ads?

    Dette spørgsmål er lige så gammelt som Google Ads’ eksistens, og svaret er desværre ret nuanceret.

    MEN!!

    Jeg vil gøre det, som ingen har gjort før; jeg vil lave en formel, hvor du kan beregne hvor meget, som du bør investere i Google Ads baseret på det output, du ønsker. For det er jo formålet med Google Ads – at realisere et potentiale.

    Morgan med en forstorrelsesglas

    Logikken eller det hurtigere svar

    Der ligger en længere logik bag min formel, så hvis du ikke er interesseret i at få et faktuelt svar på spørgsmål ”hvad koster Google Ads?”, men hellere vil have et hurtigt tal baseret på en generel observation, så vil jeg sige, at du som minimum bør investere 15.000 DKK pr. måned inkl. eventuelt honorar til konsulenter.

    Hvis du modsat har lyst til at beregne hvilken Google Ads investering, der ville give dig det output, som du drømmer om at realisere, så læs endelig videre – you won’t be disappointed.

    ”Hvad skal du investere i Google Ads”-formlen

    Jeg har valgt at udarbejde en beregning i excel, som du kan downloade på linket nedenfor – helt kvit og frit. Jeg kræver hverken din email, din cookie eller din førstefødte. 😉

    I dette ark kan du plotte dine værdier/tal ind, hvor jeg har markeret med grønt, og så får du svaret på, hvad du bør investere i Google Ads. Bemærk, at formlen er udarbejdet til leadgenerering og ikke e-commerce.

    De efterfølgende afsnit forklarer logikken bag arket, samt hvordan du skal bruge det.

    Hent beregningsarket her

    Beregnings ark til Google Ads

    Disclaimer for beregneren

    Inden jeg laver min beregning, så vil jeg lave 2 antagelser forud:

    1. Med ’Google Ads’ antager jeg, at der refereres til Googles mest populære annonceringsmulighed; søgeannoncer.
    2. Og da du spørger om prisen på Google Ads, så antager jeg, at du ikke har indgående kendskab til Google Ads. Derfor kommer jeg til at tage udgangspunkt i, at dine Google Ads indsatser bliver købt ind ude i byen (ved bureauer eller konsulenter).

    Google Ads er en salgsaktiverende marketingindsats, og derfor vil jeg beregne, hvad du bør kaste efter Google Ads baseret på det output du kan forvente at få i leadværdi.

    Beregn først hvad dine leads er værd

    Først skal du besvare nedenstående spørgsmål. Dernæst kan vi beregne din Google Ads omkostning.

    Besvar spørgsmål

    1. Hvad er en gns. kunde værd for dig? (bare set over 1 år)?
    2. Hvor mange leads skal der til før, at du har en kunde (konverteringsraten fra henvendelse til kunde)?
    3. Hvor mange besøgende på websitet skal der til for et lead (konverteringsrate fra besøgende til lead)?

    Morgan sidder på en lang udregning af hans leads værdi

    Udregn værdien af kliks og leads

    I nedenstående beregning tager jeg udgangspunkt i et eksempel hvor at:

    • En gns. kunde er 150.000 DKK værd år 1
    • At 30% af alle leads bliver til kunder
    • At 1,5% af besøgende bliver til leads

     

    150.000 DKK i værdi år 1 X 0,3 = et lead i dette eksempel er 45.000 DKK værd

    150.000 DKK i værdi år 1 X 0,3 X 0,015 = et klik er 675 DKK værd. (derfor må klikpriser godt være høje, hvis de skaber relevant trafik)

    Beregning af hvad du bør være villig til at betale

    Nu kender vi værdien af et lead, så nu kan vi beregne, hvad du bør investere, og til det skal vi bruge 2 tommelfingerregler:

    1. Forholdet mellem budgettet til honorar til konsulenten vs. annoncekroner bør GROFT set være omtrent 33% til håndtering 66% til spend.
    2. Dine Google Ads omkostninger (inkl. honorar til konsulenter) bør udgøre 35% af leadværdien.

    45.000 DKK i lead værdi X 0,35 i tommelfingerregel nr. 2 = 15.750 DKK pr. lead.

    Fordelingen mellem annoncekroner og honorar bør være følgende med dette eksempel:

    • 5197,5 DKK i honorar pr. lead i gennemsnit
    • 10.552 DKK i annoncekroner pr. lead i gennemsnit

    Konklusion på spørgsmålet – ”Hvor mange penge skal man bruge på Google Ads”?

    I fremlagte eksempel bør du være indstillet til at betale 15.750 DKK pr. kvalificeret lead fra dine Google Ads-indsatser inkl. konsulent honorar.

    Nu skal du vitterligt beslutte dig for, hvor mange leads som du synes, at du har råd til at ”købe” hver måned. Dette antal af leads skal du derefter gange med omkostningen pr. lead – som vi i det gennemgående eksempel har sat til 15.750 DKK pr. stk. Dette vil give tallet for, hvad din månedlige Google Ads investering bør være.

     

    There you have it; svaret på hvad Google Ads koster.

     

    Beregning: ”Jeg vil gerne have 2 kunder pr. md.”

    Med samme eksempel fra tidligere, så dikterer logikken at vi med en 30% konverteringsrate på leads, skal bruge 7 leads til at opnå 2 kunder = du bør investere 110.250 DKK pr. md. i Google Ads i dette eksempel.

    Det lyder måske højt men husk på, at du får 150.000 DKK i værdi pr. ny kunde (år 1). Det vil sige at med 2 kunder pr. md. vil det give dig en ROI af 2,7.

    Har du en høj customer lifetime value (CLV), så skal det kun gøre dig endnu mere investeringsvillig i at anskaffe kunderne år 1.

    Læs mere om CLV her.

    Thomas Østerkjerhuus Kommerciel Chef & Partner
    Thomas Østerkjerhuus
    Kommerciel Chef & Partner
    Er Morningtrains helt egen ’Jack of all trades, master of none’. Thomas (eller Øster) har viden på tværs af hele organisationen, og han elsker at dele sin viden. Derfor har han over hans 7 år i forretningsudviklingsfaget haft 3 podcast serier, skrevet et utal af blogindlæg samt 2 ebøger.