januar 22, 2021
september 22, 2021
Vent venligst
Step 1 / 3
Du bør benytte horisontalt scroll på din hjemmeside grundet følgende:
Som overskriften antyder, vil jeg tage dig med på en lille rejse ind i den horisontale scrolling-teknik og alle dens egenskaber.
Efterfølgende vil du (forhåbentligt) føle dig noget klogere på, hvorfor det kan være s***e smart, men også hvad du bør være særligt opmærksom på, hvis du vælger at bruge denne teknik på en af dine platforme.
Horisontal scroll er vigtig for hele brugeroplevelsen, og ses særligt på mobile enheder, hvor den forbedrer oplevelsen.
Det er kort beskrevet, når man scroller fra den ene side af skærmen til den anden i en vandret linje. Dette er altså lige modsat af den vertikale scrolling, som vi ellers normalt ser på digitale platforme, hvor man scroller oppe fra og ned.
Normalt bruger man den horisontale scrolling, hvis der er nogle elementer, der simpelthen fylder for meget til, at det giver mening at ligge dem under hinanden.
Den horisontale metode er altså rigtigt god, hvis der er meget repetitivt information, og for at gøre hele brugeroplevelsen mere smooth.
Der findes derfor rigtig mange positive sider, men når dette er sagt, er der også ting, du bør være opmærksom på.
“Hvad er de ting?” Tænker du sikkert.
Det kommer jeg med nogle eksempler på netop nu.
Som jeg også var kort inde på ovenover, så er den største gevinst ved at bruge horisontal scrolling, at der er plads til langt mere information, hvor det samtidig også kan forbedre brugeroplevelsen en hel del.
På samme måde kan man på bagrund af data se, at jo længere ned besøgende kommer på en side, jo flere besøgende hopper også fra. Denne tendens skyldes, at det hurtigt virker alt for uoverskueligt med al den information.
Derfor gør horisontal scrolling det muligt at vise mere indhold på en overskuelig måde til dem, der er interesseret men uden at fjerne fokus.
Nu sidder du sikkert og tænker, at det hele lyder super godt – og det gør det dæleme også! Men der er også nogle faldgrupper, som mange falder i ved horisontal scrolling, og er derfor noget, du bør være opmærksom på.
Mange glemmer nemlig at gøre det tydeligt nok for brugeren, at der faktisk er et horisontal scroll.
Derfor er det vigtigt, fordi det ikke altid er intuitivt at se, at man skal scrolle til siden i stedet for nedad. Dette er altså den største pitfall, som du bliver nødt til at være opmærksom på for at skabe de bedste resultater.
”Den største fejl, man kan begå, når man arbejder på web, det er at tro, at man skal lave en funktionalitet, hvor folk forventer, det virker på en hel anden måde end den, man laver det til. Man skal huske på sin målgruppe” – Jesper Martinussen, Digital designchef
Netop fordi der er en risiko for, at brugeren simpelthen ikke fanger det horisontale scroll, er der her nogle tricks til, hvordan du kan tydeliggøre, at der er mere indhold, man kan scrolle sig til.
Det, som mange typisk gør, er at lave nogle pile, man kan trykke på, og som altså tydeligt viser, at der er elementer, som brugeren kan se ved at scrolle vertikalt.
Her hos os prøver vi på at fremme samme følelse hos brugeren, som de har ved en app, hvor de med musen kan trække til siden, som man gør på sin mobil med sin finger.
Noget af det vigtigste, når man snakker om content på digitale medier, er brugeroplevelsen. På en mobil er brugeren vant til at sidde og scrolle i apps, så de er vant til, at den oplevelse, de får, er lidt anderledes, end hvis man sidder på et website og har en mus til rådighed.
Derfor er horisontalt scroll nemmere for folk på en mobil at forstå, fordi brugeren i forvejen er vant til at kunne trykke på en skærm og få noget til at bevæge sig, og dette ligger jo efterhånden ret intuitivt i os alle. Jo flere webagtige følelser man kan få forenet med mobilen, jo bedre gør man også mobiloplevelsen.
Derfor fungerer horisontalt scroll klart bedre på en mobil end på en computer, medmindre man gør et stort stykke arbejde i at tydeliggøre det for brugeren på en desktop, at der altså er et horisontalt scroll.
Den største grund til, at det er særligt relevant i dag, er, fordi mange virksomheder kæmper om kundernes opmærksomhed, og man har kort tid til at fortælle dem, hvad man gerne vil fortælle. Derfor er skærmstørrelse og scroll vigtige elementer at kigge ind i.
Du har så kort tid til at imponere de besøgende og fortælle dem, hvad du gerne vil have dem til at gøre, så det er dit middel til at vise noget, som nogen kunne være interesseret i. Samtidig kan du også gøre, at dem, der så ikke er interesseret i det, hurtigt kan komme videre.
Nu har vi været igennem en hel masse, og jeg synes derfor, det giver god mening med en opsummering her til slut.
De vigtigste pointer, du bør tage med dig, er: