Web
19. februar 2025
5 værktøjer der gør du får flere leads ud af dit B2B-website
Et B2B-website er næsten altid en central del af en leadgenereringsindsats. Websitet skal understøtte lange kunderejser med komplekse produkter og løsninger. Så det er ikke nok bare at skrive ”kontakt os”, og så ruller det ind med leads.
Hvis du skal have mest muligt ud af dit B2B-website, bør du integrere det op imod nogle marketing- og salgsværktøjer.
I dette indlæg har jeg udvalgt 5 værktøjer, som alle B2B-virksomheder, der er seriøse omkring leadgenerering, bør benytte. Hvis en gennemsnitlig kunde er mere end 50.000 DKK værd (let’s face it – de er jo meget mere værd), så bør du læse videre her.
1. Leadinfo – Kend dine besøgende
Forestil jer, at I kunne se, hvilke eksakte virksomheder der besøger jeres website – uden at de udfylder en formular. Jep, det er lige præcis, hvad Leadinfo gør.
Softwaren viser jer, hvilke virksomheder der har været forbi, så I kan tage fat i dem, mens de stadig er varme.
Det fungerer ved, at den matcher IP-adressen på den besøgende op imod 118.dk og andre CVR-registre. På den måde kan den vise jer, hvilke virksomheder der besøgte jer. Den kan desuden også vise jer:
- Hvilket indhold de har besøgt
- Hvor længe de blev på sitet
- Fra hvilke marketingkanaler de kom
- Hvor mange gange de kom igen
- Osv.
Du kan opsætte regler, som kvalificerer trafikken efter, hvordan de har opført sig. Og når de scorer (leadscoring) højt nok, bliver der sendt en besked til udvalgte e-mails – som f.eks. salg – om, at de nok bør tage fat i denne virksomhed.
Man kan også eksportere listen af virksomheder, som har besøgt din hjemmeside fra Leadinfo, og sende listen til f.eks. LinkedIn for at målrette annoncering mod disse virksomheder.
Pris og link
- Pris: fra 515 DKK pr. md.
- Besøg Leadinfo
2. HubSpot – Den komplette marketingmaskine
HubSpot er lidt som en schweizerkniv for jeres marketing- og salgsindsatser. Her får I et:
- CRM
- Marketing automation
- Lead scoring
- og meget mere samlet ét sted.
Det betyder, at I nemt kan tracke, berige og engagere jeres leads uden at miste overblikket. Og ja, det sparer jer for en hel del manuelle processer. What’s not to like?
HubSpot har en lignende funktion à la Leadinfo – hvor man kan se, hvilken virksomhed der har besøgt hjemmesiden, og hele deres brugerrejse. Man kan dog først se dette, når brugeren har konverteret på en eller anden vis – f.eks. bestilt en demo eller skrevet sig op til nyhedsbrevet.
HubSpot har desuden også en velfungerende out-of-the-box-integration til WordPress, så du nemt kan komme godt i gang.
Pris og link
- Pris: fra 5.900 DKK pr. md.
- Besøg HubSpot
3. Zapier – Automatiseringens ukronede konge
Hvis I har prøvet at taste de samme data ind i flere systemer, ved I, hvor træls det er. Her kommer Zapier som en engel sendt fra himlen.
Med Zapier kan I nemt og meget billigt få jeres tools til at snakke sammen, automatisere alt det kedelige og sænke jeres ”marketinggæld”.
Zapier kan f.eks.:
- Få forskellige Excel-ark til at snakke sammen
- Trække data fra websitet over i CRM
- Integrere ChatGPT direkte i din WordPress-løsning
- Integrere jeres nyhedsbrev med hjemmesiden
- Integrere projektlederværktøjer med hjemmesiden og evt. CRM
- Og MEGET MEGET mere!
Pris og link
- Pris: fra 150 DKK pr. md.
- Besøg Zapier
4. Trailhub
Trailhub er et software til ”opkaldssporing”. Opkaldssporing er et setup, der tillader en at spore, når besøgende taster nummeret ind fra jeres hjemmeside på deres mobil og ringer op (altså når de ikke bare klikker på et telefonlink).
På B2B-websites udgør opkald omtrentligt 30 % af alle kundehenvendelser, og vi ser, at leads, der kommer via telefonen, er op imod dobbelt så kvalificerede som f.eks. dem, der ”blot” klikker på et maillink.
Så du bør ikke gå glip af denne data!
Måden det fungerer på, er, at Trailhub stiller nogle omstillingstelefonnumre til rådighed, som den automatisk udskifter dine egne telefonnumre på hjemmesiden med. Er der flere besøgende på hjemmesiden på én gang, ser de forskellige numre.
Når man så ringer til et omstillingsnummer, omstiller den prompte til dit rigtige nummer.
På den måde kan Trailhub ikke blot spore, at der blev ringet, men den kan også binde opkaldet sammen med en given brugerrejse, da ingen ser samme telefonnummer på samme tid.
Pris og link
- Pris: fra 400 DKK pr. md.
- Besøg Trailhub
5. Kontaktformularer – Få samtalen i gang
Sidst, men bestemt ikke mindst, er der kontaktformularerne. Hos Morningtrain ved vi, at den rigtige kontaktformular kan være forskellen på et mistet lead og en ny relation.
Uanset om I har brug for en simpel formular, en multi-step-formular eller en, der integrerer direkte med jeres CRM, har vi løsningen. Se bare f.eks. de mange valgmuligheder, som vi tilbyder på Morningtrain.dk.
Meget simpelt foreslår vi, at man tilbyder sine besøgende flere forskellige typer af kontaktformularer, som f.eks.:
- ”Bliv ringet op”
- ”Book møde”
- ”Book demo”
- ”Kontakt os”
Det kan sågar være den samme formular, men med forskellig ordlyd, som man stiller til rådighed. Jeg ville altid teste, om en ”bliv ringet op” får flere konverteringer end ”book demo”.
Reglen er: jo færre felter man skal udfylde, jo flere gør det. Vi har undersøgt sagen, og med det fjerde felt i en formular falder konverteringsraten med 32%.
Læs mere om konverteringsrater på B2B websites her.