Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon
Step 1 / 3 - Vælg projekttype

Kom i dialog om dit næste projekt

Send os en uforpligtende forespørgsel og få en realistisk pris idé på dit projekt.

WebsiteWebshopSeoAnnonceringProgrammering
Step 2 / 3 - Projekt information

Beskriv dit projekt så godt du kan

Step 3 / 3 - Dine oplysninger

Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

Tips

Få styr på ITP 2.2 og undgå at tabe værdifulde brugerdata

Tilbage til blog

Author avatar

Thomas Østerkjerhuus

jun 07

Dagen, alle marketeers har gruet, er kommet: Apple har lanceret ITP 2.2-opdateringen.

Eller rettere sagt – det er en dag, som alle seriøse marketeers bør tage alvorligt.

 

Hvad betyder ITP?

First things first. ITP står for Intelligent Tracking Prevention og er en softwareløsning, som går ud på, at Apples browser (Safari) gør det sværere og sværere at tilgå brugerdata igennem cookies.

Formålet med ITP er at begrænse, hvilke data der kan hentes om brugerne gennem deres cookies. Med opdatering 2.1 kunne cookiedata (historik fra webaktiviteter) fra Safari-besøgende kun gemmes i 7 dage. Med 2.2 er vi nu nede på blot 1 dag.

Det vil sige, at varer dine besøgendes brugerrejser mere end 24 timer, så får du et problem med dine Google Analytics-data.

Og medmindre du er en låsesmed med døgnservice, så vil dine besøgendes brugerrejser altid strække sig over mere end 24 timer.

 

Hvad betyder denne opdatering for mig?

ITP 2.2 er et problem, fordi cookiedata fra Safari-brugere nu kun bliver gemt i 24 timer. Og det modarbejder fuldstændigt måden, hvorpå Google Analytics tildeler konverteringer til diverse kanaler.

Google Analytics kører med en feature kaldet ”Last non-direct click”, som oversat til godt dansk betyder, ”konverteringen tildeles den sidste kanal, som brugeren interagerede med, inden de konverterede, som ikke var at gå direkte ind på websitet, ved at indtaste domænet i deres browser”.

Denne tildeling gav mening før, da man kunne gemme cookiedata i mange dage. Men nu mister du data på dine Safari-brugere, for når de udfører en konverterende handling, vil de fremadrettet blive krediteret til ’direct traffic’.

 

Hvorfor kommer det mig ved?

Fordi dine Google Analytics-data nu er forkerte. Og dine marketingkanaler – Facebook, Google Ads og organisk trafik – vil pludselig miste en masse trafik og konverteringer, fordi ’direct traffic’ får æren for dem nu.

Og så er der det faktum, at Safari-brugere kun udgør et sted mellem 20-30% af dine besøgende. Du kommer altså til at kigge på data, som ikke er retvisende for op til en 1/3 del af dit websites trafik.

Du vil se, at din SEO-indsats ikke giver samme afkast, som det indtil videre har gjort. Og det gør, at du måske kommer til at træffe forkerte marketingbeslutninger, fordi Google Analytics nu fortæller dig, at visse kanaler ikke er rentable længere.

 

Ej okay, hvad vil Apple overhovedet med det her?

Ved første øjekast troede vi, at ITP er sat i verden for at drille søgemaskinerne. Apple tjener nemlig intet på søgemarkedet, men det gør deres største konkurrenter til gengæld. Ved nærmere eftersyn viser det sig faktisk at være et tiltag, der er sat i søen for brugernes skyld.

For cookies er gammel teknologi. Den oprindelige hensigt med dem var, at man som bruger kunne give tilladelse til, at et website indhentede basale informationer om en samt lidt historik. Det er bare ikke den virkelighed, vi har længere.

Virkeligheden i dag ser således ud:

  • Anden- og tredjeparter indsamler flere og flere data med henblik på videresalg m.m.
  • Ligeledes er det blevet nemmere for hackere at opsnappe data, eftersom din data deles med flere og flere.

Det, som Apple forsøger med ITP 2.2, er at fjerne mellemmanden mellem website og brugere. Du har givet et bestemt website lov til at vide noget om dig som bruger – ikke diverse tredjeparter.

Fordi cookieteknologien er gammeldags, og fordi datasikkerhed evigt er i rampelyset, så kan det kun forventes, at andre browsere snart følger Apples gode eksempel.

 

Men der er en løsning på alt dette

Løsningen har faktisk altid eksisteret, og den hedder ’localstorage’. Meningen er ikke, at dette indlæg skal blive tungt og langhåret. Så her er en meget kort forklaring på localstorage:

  • Cookies er brugerdata, som gemmes i din browser (Chrome, Safari, Mozilla, Edge m.m.). Denne data kan tilgås igennem tredjeparter f.eks. Google Analytics.
  • Localstorage er selvsamme brugerdata, som også gemmes i din browser – men dataene kan ikke tilgås af tredjeparter.

Så det, der skal gøres, er at lave et javascript, som gemmer brugerens cookie-ID i localstorage. Når brugeren kommer tilbage til websitet om f.eks. 10 dage, henter vi deres localstorage-data over i deres cookiedata. På denne måde kan vi forsat spore Safari-brugerne korrekt.

 

Det lyder fedt… men er det lovligt?

Det korte svar er: JA.

Det uddybende svar er, at det både er lovligt og mere sikkert, fordi cookies reelt set kan tilgås af alle, herunder servere og desværre også en masse unødvendige tredjeparter.

Der findes desværre også en masse ”script highjackers”, som hacker sig ind på scripts, hvorfra de kan plotte en masse cookies ind, så de kan høste data fra dig.

Disse mennesker vil nu kun kunne tilgå dine data i 24 timer, inden de slettes.

Setuppet med localstorage sikrer brugernes data bedre, da det kun er websites med særlig tilladelse, som har adgang til deres localstorage-data.

Den løsning, vi er kommet med, fungerer ganske lavpraktisk. Vi sætter et stykke javascript ind på dit website, som så spørger brugernes browser om lov til at tilgå deres localstorage-data. Her er standardindstillingen i browserne at give adgang. Det smarte er dog, at den kun giver adgang, hvis forespørgslen om adgang kommer fra den forventede host.

Hvis du f.eks. besøger morningtrain.dk, så skal forespørgslen om adgang til din localstorage komme fra morningtrain.dk. Kommer den andetsteds fra, bliver der ikke givet adgang til dataene.

På denne måde får unødvendige tredjeparter, hackere og andre frække typer ikke adgang til brugernes data.

Samtidig kan du som marketeer stadigvæk spore korrekt på alle Safari-brugere. Og fordi dette faktisk er et godt tiltag rent sikkerhedsmæssigt, så følger de andre browsere højst sandsynligvis også trop inden længe.

 

Hvordan løser man det så?

Man skal have lidt programmeringsteknisk snilde for at løse denne opgave. Du kan google dig til komplette guides, men du kommer ikke udenom at skulle få en udvikler til at fikse det for dig.