ClickCease

Lad Morningbound være din digitale marketingafdeling

Web

21. februar 2025

Gennemsnitlig konverteringsrate på B2B websites

Hvis vi ser på gennemsnittet på tværs af brancher, så ligger konverteringsraten typisk mellem 2% og 5%. Konverteringsraten for et B2B-website afhænger af mange faktorer – din branche, din målgruppe og, ikke mindst, hvor godt du har designet dine konverteringspunkter.

Indhold

Konv. rater pr. branche Ideer til CTA’er Konv. rater pr. CTA

Branchespecifikke konverteringsrater

Der er stor forskel på konverteringsraterne alt efter hvor kompleks den service, eller det produkt, som du tilbyder. Størrelsen på investeringen, og hvor mange interessenter der skal i spil påvirker også konverteringsraten signifikant.

Vi har selv foretaget nogle analyser og holdt dem op imod benchmarks, vi har fundet på internettet, hvor vi er kommet frem til følgende konverteringsrater, fordelt på nogle specifikke nicher:

🤖 SaaS (Software as a Service):
Konverteringsraten for SaaS-virksomheder er den der svinger mest, og det vi kom frem til, er at den typisk ligger mellem 3% og 7%.  


🧹 Servicevirksomheder:
Disse virksomheder vil oftest have en konverteringsrate af 2% til 5%.  


🚢 Eksportvirksomheder:
Ligger på tværs af industrier omkring et gennemsnit af 2,35%.

Det er vigtigt at notere sig, at dette er gennemsnitlige benchmarks baseret på desk research, så det kan jo ikke stemples som ”exact science”, men det giver en god indikation af, hvor du bør ligge.

Konverteringshandlinger som giver flere leads på et B2B-website uden faste priser

Størstedelen af de B2B websites vi udvikler, er for virksomheder, hvis produkter eller services ikke har en fast pris. I de cases bliver det ekstra vigtigt at skabe konverteringshændelser, tilbyder potentielle kunder flere vinkler til, at man kan komme i en eller anden form for berøring.

Her er nogle idéer til call to actions, som du kan benytte.

Højværdikonverteringer – tættere på et salg (SQL)

Disse handlinger viser, at en kunde er tæt på en købsbeslutning:

  • Få et tilbud (get a quote) – En formular, hvor kunden angiver deres behov for at få en skræddersyet pris.
  • Book en demo – Lad kunden opleve produktet i praksis.
  • Book et møde – En direkte kalenderbooking med en specialist.
  • Anmod om en gratis konsultation – En uforpligtende samtale om kundens behov.
  • Start en gratis prøveperiode – Hvis muligt, giv adgang til en testversion.
  • Bliv kontaktet – En klassisk kontaktformular, men hvor du tager ansvaret for, at få startet dialogen op.
  • Direkte telefonnumre til kontaktpersoner – Gør det muligt at ringe til nogle specifikke personer direkte, frem for man skal igennem en salgslinje først.
  • Adgang til en produktkonfigurator – Måske man kan konfigurere en løsning, som man enten vil have et tilbud på, eller en snak om.

Varm leads – engagering før købsbeslutningen

For dem, der ikke er klar til en snak endnu, men gerne vil lære mere:

  • Download en case study – Inspiration fra lignende virksomheder.
  • Download en prisliste – Selvom der ikke er faste priser, kan en oversigt hjælpe.
  • Beregn din løsning – En interaktiv prisberegner.
  • Webinar – Læringsindhold, de kan se, når det passer dem.

Top-funnel konverteringer – en krog i brugeren tidligt i beslutningsprocessen

Nogle besøgende er stadig i overvejelsesfasen og der skal bygges relationer og de skal præges:

  • Tilmelding til nyhedsbrev – Hold dem varme med relevant indhold.
  • Gratis e-bog eller guide – Hjælp dem med at forstå deres udfordring bedre.
  • Test eller quiz – En sjov og interaktiv måde at engagere dem.
  • Live chat – Hurtige svar på deres spørgsmål.
  • Produktvideoer – Vis, hvordan din løsning skaber værdi.

Forskellen på konverteringsraten fordelt på CTA’er

Når vi dykker ned i specifikke konverteringshandlinger, bliver det sværere at finde præcise benchmarks. Men her er nogle tal, som kan give en pejling:

  • Kontaktformularer: Ifølge eksterne kilder konverterer ca. 1,5% af besøgende til leads via formularudfyldelse.
  • Telefonopkald: Konverteringsraten ligger typisk på 2-2,5% (via Trailhub).
  • “Get a Quote”-formularer: Her ser vi ofte en konverteringsrate mellem 1% og 3%.

Relaterede indlæg

5 værktøjer der gør du får flere leads ud af dit B2B-website

Tjekliste: 8 must-haves der sikre en succesfuld B2B webshop

Relaterede indlæg

5 værktøjer der gør du får flere leads ud af dit B2B-website

Tjekliste: 8 must-haves der sikre en succesfuld B2B webshop

KONTAKT OS

Første skridt i din forretningsudvikling

Vi venter allerede i spænding på at høre fra dig! Vi elsker at hjælpe virksomheder med noget på hjerte, som har digitale udfordringer, som vi kan løse sammen.

Rugaardsvej 55A 1. TV
5000 Odense C
Dampfærgevej 27-29 st.
2100 København Ø
Skriv til os
Book et møde
Job og Karriere Find kontaktperson
Skriv til os

Første skridt i din forretningsudvikling






    Du er en stjerne

    Tak for din henvendelse

    Du skulle nu have modtaget en bekræftelsesmail.
    Vi kigger på din henvendelse og vender retur hurtigst muligt.

    Ha´ en rigtig god dag ☀️

    Book møde

    Snak med os når det passer dig bedst!

    Hvonår?

    Vælg dato

    Ledige tider

    Book møde

    Tak! - Vi skal bare lige vide lidt mere om dig






      Du er en stjerne

      Tak for din henvendelse

      Du skulle nu have modtaget en bekræftelsesmail.
      Vi kigger på din henvendelse og vender retur hurtigst muligt.

      Ha´ en rigtig god dag ☀️

      Book møde

      Snak med os når det passer jer bedst

      Hvonår?

      Vælg dato

      Ledige tider

      Book møde

      Tak! - vi skal lige vide lidt mere om jer








        Du er en stjerne

        Tak for din mødebooking

        Du skulle nu have modtaget en bekræftelsesmail.
        Vi kigger på din henvendelse og vender retur hurtigst muligt.

        Ha´ en rigtig god dag ☀️