Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Kom i dialog om dit næste projekt

    Send os en uforpligtende forespørgsel og få en realistisk pris idé på dit projekt.

    WebsiteWebshopSeoAnnonceringProgrammering
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Digitalt Design

    Hvad er et CMS og hvad skal du være opmærksom på?

    Tilbage til vidensunivers

    jan 12

    CMS er en forkortelse for ”Content Management System”. Et CMS har til formål at gøre det nemt at vedligeholde digitalt indhold (content) på f.eks. et website.

    Hvis et website ikke har et CMS vil indhold skulle opdateres direkte gennem kode. Dette er dog ikke optimalt, da det kræver forståelse for programmering at kunne vedligeholde indholdet og samtidig giver udfordringer med skalerbarheden i projektet ved typisk at øge mængden af duplicate kode. Da det sjældent er en udvikler, der vedligeholder indhold løbende, er et CMS en fantastisk løsning, da alle har muligheden for at arbejde med sit website uden at have kodeerfaring.  

    Typisk har man som redaktør mulighed for at ændre tekst, billeder og videoer gennem et CMS. I dag ses det ofte at en redaktør er en med marketingsansvar, og derfor er der meget fokus på at give fleksibilitet til redaktøren, så det er muligt at arbejde taktisk med indholdet løbende.

    Typiske CMS´er

    Der findes rigtigt mange forskellige CMS-løsninger. Da CMS ikke er en beskyttet titel, og at man i teorien kan anvende begrebet så snart man har et system, der kan redigere lidt indhold, så er dette med til at øge mængden af CMS´er, der er i omløb. Der findes dog nogle systemer, som er mere anvendte end andre. De typiske CMS-løsninger, der bruges bredt i verden er følgende: 

    • WordPress (https://www.hubspot.com/products/cms) 
    • Wix (https://www.wix.com/) 
    • Joomla (https://www.joomla.org/) 
    • Drupal (https://www.drupal.org/) 
    • HubSpot CMS (https://www.hubspot.com/products/cms) 
    • Umbraco (https://umbraco.com/) 
    • TYPO3 (https://typo3.dk/) 

    Opbygning af CMS

    Et CMS er typisk opbygget på følgende måde:

     Website 

    Her præsenteres indholdet, som hentes ud direkte fra databasen og gennem de filer, der er uploadet til websitet. Det er dette de besøgende på et website ser, og her hvor en designer og frontendudvikler typisk arbejder sammen med kunden om, at skabe et flot og præsentabelt univers for virksomheden. 

     CMS 

    Her logger man ind og redigere i indholdet på websitet. Her møder man et digitalt interface, som er bygget op med formålet at gøre det nemt for redaktører at redigere og arbejde med det forskellige indhold på websitet. CMS´et kan både ligge som en del af websitet (morningtrain.dk/cms) eller separat som f.eks et Headless CMS (cms.morningtrain.dk). 

     Database 

    Når man gemmer indholdet i CMS´et, bliver dette gemt i en database. Databasen er separat fra websitet, og hentes dynamisk ud, for at fremvise det nyeste indhold. Databasen er typisk struktureret af CMS´et, da de enkelte CMS´er har forskellige databaseløsninger og strukturer.  

    Open Source eller Closed Source

    De forskellige CMS-løsninger er lavet som enten Open Source eller Closed Source. Forskellen er på de to er følgende:

    I Open Source er alt koden åben og kan ses- og udvikles af alle der ønsker at være med.

    I Closed Source er koden lukket og kan ikke ses af offentligheden. Den vedligeholdes af udvalgte udviklere som f.eks et bureau.

    Derudover betaler man typisk en licens, hvis man arbejder med Closed Source, da det skal dække den tid, som de udvalgte udviklere bruger på at vedligeholde systemet.

    Fordele og Ulemper

    Der er både fordele og ulemper ved Open- og Closed Source. Ved Open Source er du ikke bundet til en leverandør, og du har typisk adgang til flere udviklingsmuligheder end ved Closed Source. Dog er ulempen at jo flere, der har kenskab til koden, jo flere sikkerhedshuller kan der opstå.

    Ved Closed Source er du derimod bundet mere til en eller enkelte leverandører og betaler typisk licens ved at have systemet.

    Valg af CMS

    Når det kommer til at vælge den rigtige CMS-platform, så kommer meget af dette an på, hvad ens egne præferencer er. Herunder er en liste, som man kan holde op imod det valg man tager, og bruge til at træffe sit valg ud fra:

    Bureau eller selvgjort

    Har du budget til og/eller behov for at få et bureau til at udvikle dit website? Hvis ikke, så findes der alternativer som f.eks Wix, hvor man gennem deres interface, kan vælge mellem en række af skabeloner, og opsætte et website hurtigt og nemt.

    Det er dog værd at bemærke, at bureauer ikke kan hjælpe med at udvikle videre på Wix, da mulighederne er meget låste, da Wix er et Closed Source system. Wix er derfor bedst, hvis man ved, at man ikke har behov for en større website løsning, eller har brug for et “proof of concept” på en investering, inden man får bygget et website hos et bureau.

    Teknologier

    De enkelte CMS´er er bygget for forskellige teknologier. Har du/I nogle specifikke præferencer, så kan det være relevant at kigge efter de CMS´er, der bygger på disse teknologier.

    Hvad end bureau I kommer til at spørge, så vil I også høre fordele og ulemper ved de enkelte. Husk dog at bureauet typisk arbejder med X teknologier, og de vil selvfølgelig altid være fortalere for det, hvis de skal bygge systemet.

    Brugerflade

    Enkelte virksomheder kan have præferencer for en specifik brugerflade. Det kan være ud fra, at medarbejderne har erfaringer med systemer fra tidligere, eller at de gerne vil beholde det samme som det nuværende. Brugerfladen er forskellig fra CMS til CMS, og det kan være en god idé, at lave lidt research på brugerfladen på de CMS´er der er i betragtning til din/jeres kommende website løsning.

    Vedligeholdelse

    Vedligeholdelse og fremtidig udvikling er en essentiel del at tænke med ind i sit valg. Som nævnt oven over i afsnittet om Wix, så er der enkelte systemer, som man ikke kan udvikle videre på gennem et bureau.

    Der er også systemer, som meget få bureauer bruger, og man skal derfor være helt skarp på, om man ønsker at låse sig til ét bureau, eller man vil have flere at vælge imellem. Derudover skal man også tage stilling til, hvad man har budget til fremtidig vedligehold. Ved en Open Source løsning betaler man ikke licens, men der kommer typisk løbende opdateringer for at lukke sikkerhedshuller.

    Fremtidige drømme

    Har I en 5-års plan for jeres digitale løsning? Og passer den CMS-løsning til den plan om 5 år? Det er en god øvelse at gøre sig selv. Hvis I har store planer for jeres digitale platform inden for en årrække, kan dette også have afgørende betydning for jeres valg af CMS.

    Hvis I ønsker at bygge et intranet på løsningen, så nytter det ikke noget at vælge Wix, hvor muligheden ikke er der.

    Udfordringer med fleksibilitet vs. design guidelines

    Som bureau oplever vi tit, at for meget fleksibilitet kan give udfordringer med at holde en design guide (rød tråd). Mange redaktører er ikke uddannet inden for design, og for mange fleksible muligheder for at præge designet under redigeringen som redaktør, vil med tiden udviske den visuelle identitet, som er blevet skabt på et website.

    Denne udfordring er typisk det afgørende for, hvor lang tid et website holder sig relevant, og hvornår det bliver for rodet og fjernt fra virksomhedens identitet.

    De typiske redesign af website opgaver vi får fra kunder, kommer med baggrund i udvikling af trends (fornyelse) men også fra websites der er kommer for langt væk fra virksomhedens identitet.

    Derfor er det vigtigt at få snakket med jeres bureau om, hvordan I både opnår fleksibilitet igennem et CMS, men bevarer jeres designrammer. Hvor kan design, teknik og fleksibilitet mødes i jeres projekt?

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev.
    Vi deler ud af sprøde guides, skarpe råd og viden inden for digital design, online marketing og udvikling, som kan hjælpe dig med at fremme din forretning.

      Morningtrains nyhedsbrev