ClickCease

Lad Morningbound være din digitale marketingafdeling

Webudvikling

5. januar 2023

Hvad koster et bookingsystem?

Det korte svar er, at et bookingsystem kan koste fra 10.000 DKK til 1.000.000 DKK (og meget mere), det afhænger slet og ret af hvad dit behov og din forretningsmodel kræver.

Prisen på et bookingsystem afhænger helt og holdent af de funktioner, som systemet skal indeholde. Dette gør sig gældende hvad end, om du investerer i en licens til et eksisterende system, eller for at få udviklet et system fra bunden.

En ting er dine engangsomkostninger i implementeringen af systemet, en anden er dine abonnementer, features, support og driftsomkostninger.

Om man skal vælge at betale for et eksisterende system, eller for at få udviklet sit eget bookingsystem, er et spørgsmål om, om det skal være et system som er udviklet til manges behov, eller om du har en avanceret forretningslogik, som ikke passer ned i den kasse.

Et bookingsystem kan være noget så simpelt som en kontaktformular på ”steroider”, hvor dine hjemmesidebesøgende kan forespørge noget, uden at det reelt er booket automatisk, og uden at systemet selv har krydsrefereret f.eks. varebeholdning eller en kalender eksternt.

Hvad afgør så prisen

Svaret er relativt lige til, for som nævnt ovenfor, så er det næsten udelukkende kompleksiteten og antallet af funktioner i systemet, som afgøre prisen. 

Men hvad er en funktion så?

Jo det kan f.eks. være:

  • En masse regler (hvis brugeren har valgt noget, så er der andre ting, som så ikke skal være muligt). 
  • Hvis noget skal valideres, specielt hvis det skal valideres fra 3. part (Systemet tjekker en kalender, et CRM-system eller noget helt 3.). 
  • Integration til 3. part, specielt en integration til mailsystemer, da det også udløser en validering. 
  • Hvad du booker, om det er folks tid, eller om det er en række ressourcer. F.eks. en frisør booking vs. At skulle booke et undervisningsforløb, hvor underviseren også kommer ud med et fysik-kit. 
  • Skræddersyet design og brugerrejse. Skal der fedtes for detaljen og skal brugeren hjælpes godt igennem beslutningsprocessen, så vil dette oftest designes unikt fra bunden. 
  • Tilvalg, mersalg og krydssalg i flowet, bare tænk på bookingflowet når man køber flybilletter. 
Morgan er i gang med at lave teknisk SEO på sin hjemmeside

Hvad skal man være opmærksom på?

Det vigtigste at du er skarp på, er helt klart du og din virksomheds behov. Og tænk gerne et par år frem, så du får inkluderet eventuelle skaleringer og/eller strategiske ændringer.

Vi har listet 5 ting, du bør komme omkring i dine overvejelser.

1. Hvilken pain vil du gerne løse?

Hvorfor vil du overhovedet have et bookingsystem? Tænk dig gerne grundigt om, og prøv at lur hvad er det underliggende behov, som afleder ideen om at I skal have et bookingssystem.  

  • Er det for at nedbringe servicekald?
  • For at øge jeres konverteringsrate?
  • Øge antal gensalg?
  • Øge brugeroplevelsen?
  • Strømline jeres ordreflow?
  • For at få jeres systemer til at snakke sammen?

Eller noget helt andet… 

Ideen med at være skarp på hvilken problematik, som du gerne vil løse, gør at du har et succeskriterie for valg af eksisterende løsning, eller en nordstjerne for hvad man skal være opmærksom på, mens man udvikler et system unikt til jer, så I sikrer jer at vælge en løsning, som giver jer mest mulig værdi.

Morgan har ramt bullseye i sin retargeting

2. Hvad skaber reelt set værdi for dig?

Ikke at forveksle med hvilken ovenstående problemstilling, som du gerne vil have løst. Så bør du også kortlægge hvad I din virksomhed, som skaber mest forretning. 

  • Er det antallet af nye kunder? 
  • Er det den gns. bestillingsstørrelse? 
  • Frekvensen en kunde køber hos en? 
  • Er det mer- og krydssalg? 
  • Er det direkte kontakt med kunderne? 
  • M.m. 

Ved at være skarp på hvor den største værditilskrivning finder sted, så kan du også vælge (eller få designet) et system, som akkommoderer netop dette. 

På denne måde sikre du dig, at få et bookingssystem, som understøtter jeres primære forretning og at investeringen laver en reel værditilskrivning.

Morgan står og kigger på 3 mønter, og hvilken der er giver mest værdi

3. Findes der allerede et branchespecifkt system?

Inden du enten for bygget et system unikt til jer, eller går ud og nærmest hovedløst vælger en eksisterende løsning, så bør du overveje at undersøge om der findes nogle branchespecifikke løsninger til netop din niche. 

Der er efterhånden udviklet en lang række branchespecifikke bookingssystemer til et hav af branchekoder: 

  • Hoteller 
  • Restauration 
  • Frisører 
  • Eventvirksomheder
  • Rejseselskaber 
  • Og meget mere! 

Fordelen ved at tjekke disse systemer ud, er at de ofte tilbyder nogle funktioner, som er baseret på en masse branchekendskab, så du få nogle features, som du måske slet ikke selv havde tænkt over, som kan give dig meget værdi. 

Om ikke andet kan de branchespecifikke bookingssystemer tjene, som en inspiration til hvad jeres eget system i hvert tilfælde skal indeholde. 

Morgan står med et forstørrelsesglas og kigger efter eksisterende eller lignende systemer

4. Hvad er omkostningerne ved systemet?

Ja det giver næsten sig selv, man skal være opmærksom på prisen – duuhh! 

Men det jeg mener er, at du skal være opmærksom på hvilken type af omkostninger, som systemet kommer med. 

Nogle systemer er prissat efter din størrelse, andre prissættes baseret på de features du har brug for. Nogle systemer har høje etableringsomkostninger, andre har måske ingen etableringsomkostninger, men i stedet høje abonnements- eller serviceomkostninger. 

Hertil skal det også nævnes, at hvis man vælger at bygge et system fra bunden, så kan det ofte være billigere at give lidt mere i den indledende udvikling af bookingssystemet, så logikken i flowet er tænkt nøje igennem fra start, frem for at skulle prøve at tilføje det senere.

5. Kan man tage noget i faser (MVP)?

Sidst men ikke mindst; kan du eventuelt faseinddele dit ”bookingssystem-eventyr”, så du kommer hurtigt i markedet og få testet løsningen af, og får bruger feedback, samtidigt med at du får aflæst en indledende effekt af systemet, før du udvider bookingssystemet med flere features. 

De fleste løsninger er bygget ud fra nogle antagelser, og vi ved at 10% af dine features giver som tommelfingerregel 80% af din omsætning – så kom nu i luften, og find ud af om du har fundet de mest essentielle funktioner, i stedet for at du prøver at kortlægge alle vinkler, før du går i markedet. 

Hvorfor er prisforskellen så stor?

Det kommer helt og holdent an på de funktioner, som du putter i kurven når du køber en løsning.  

Er det en kontaktformular, hvor en bruger blot kan forespørge en dato, så koster løsningen måske i omegnen af 15-25.000 DKK. 

Men skal systemet derimod kunne noget, som f.eks. at snakke sammen med andre systemer, validere indtastninger real time, have et unik brugerflow eller håndtere en avanceret forretningslogik, så koster systemet pludseligt noget mere og vi snakker 350.000 DKK+. 

Med bookingssystemer betaler du oftest for funktioner og ikke brand, så bare rolig. 

Illustration der viser prisforskel

Skal man købe en eksisterende løsning, eller skal man udvikle sin egen?

”Kan svaret have noget at gøre med funktioner igen?” spørger du sikkert. 😉

DING DING DING DING! Jeg er glad for at du spørger, og du har helt ret. 

Jeg har prøvet at liste fordele og ulemper ved at udvikle sit eget, eller at købe en eksisterende løsning her nedenfor: 

Fordele ved eksisterende løsninger: 

Bookingssystemkategori Fordele Ulemper 
Eksisterende løsning 
  • Lavere etableringsomkostninger 
  • Meget logik og funktioner kommer ”out of the box”. 
  • Support oftest inkluderet i prisen. 
  • Kort leveringstid 
  • Du er bundet til de funktioner systemet tilbyder. 
  • Ofte er det svært at få udviklet nye features, som ikke allerede er en del af systemet. 
  • Potentielt høje abonnementsomkostninger 
  • Systemet matcher ikke nødvendigvis din business case 100%. 
Udvikle sin egen 
  • Du får et system, som er bygget eksakt til dit behov. 
  • Lave/ingen abonnementsomoksntinger 
  • Stort potentiale for skalering og videreudvikling. 
  • Høje etablerings- udviklingsomkostninger. 
  • Leveringstid på 4-12 måneder. 
  • Kræver meget af jeres tid. 

Relaterede nyheder

KONTAKT OS

Første skridt i din forretningsudvikling

Vi venter allerede i spænding på at høre fra dig! Vi elsker at hjælpe virksomheder med noget på hjerte, som har digitale udfordringer, som vi kan løse sammen.

Rugaardsvej 55A 1. TV
5000 Odense C
Dampfærgevej 27-29 st.
2100 København Ø
Skriv til os
Book et møde
Job og Karriere Find kontaktperson
Skriv til os

Første skridt i din forretningsudvikling






    Du er en stjerne

    Tak for din henvendelse

    Du skulle nu have modtaget en bekræftelsesmail.
    Vi kigger på din henvendelse og vender retur hurtigst muligt.

    Ha´ en rigtig god dag ☀️

    Book møde

    Snak med os når det passer dig bedst!

    Hvonår?

    Vælg dato

    Ledige tider

    Book møde

    Tak! - Vi skal bare lige vide lidt mere om dig






      Du er en stjerne

      Tak for din henvendelse

      Du skulle nu have modtaget en bekræftelsesmail.
      Vi kigger på din henvendelse og vender retur hurtigst muligt.

      Ha´ en rigtig god dag ☀️

      Tilmeld nyhedsbrev

      Få de seneste nyheder og trends




        Du er en stjerne

        Tak for din henvendelse

        Du skulle nu have modtaget en bekræftelsesmail.
        Vi kigger på din henvendelse og vender retur hurtigst muligt.

        Ha´ en rigtig god dag ☀️