Web
22. februar 2023
Skalerbar webshop
En skalerbar webshop løsning er typisk bygget på en e-commerce platform alá WooCommerce, BigCommerce, Shopify eller UCommerce. En skalerbar webshops arkitektur vil være designet til at kunne håndtere stigende mængder af trafik/besøgende og ordrer uden at blive påvirket på webshoppens hastighed eller ydeevne. Ydermere vil der typisk være implementeret teknologier, som automatiserer arbejdsprocesser, fleksible prisstrukturer, integration med eksterne systemer, samt værktøjer til at overvåge og analysere trafik og salg.
Der vil typisk også blive brugt en form for cloud-baseret infrastruktur, der giver mulighed for automatisk skalering af ressourcerne i henhold til den aktuelle belastning, så man ikke er begrænset af sin server. Dette kan inkludere brugen af teknologier som containerization (Docker etc.), auto-skalering(horisontalt) og load-balancers. Dette er for at sikre, at systemet altid er i stand til at håndtere den nuværende trafik og ordre belastning uden at gå ned.
Hvad skal der til før en shop er skalerbar?
Der er flere faktorer, der skal overvejes, når man skal designe en skalerbar webshop løsning:
Fleksibel arkitektur: Webshoppens arkitektur skal være designet med en fleksibel arkitektur, der gør det nemt at tilføje eller fjerne komponenter, når det er nødvendigt.
Automatisering af arbejdsprocesser: Automatisering af arbejdsprocesser kan hjælpe med at sikre, at webshoppen er i stand til at håndtere en stigende mængde af ordrer og kunder. Hvis der ikke er styr på dette, kan det hurtigt blive en flaskehals.
Fleksible prisstrukturer og rabatter: En fleksibel prisstruktur kan hjælpe med at sikre, at webshoppen kan tilpasse sig ændringer ud fra jeres forretningsbehov, men også hvad I giver jeres kunder.
Integration med eksterne systemer: Integration med eksterne systemer, såsom betalingsgateways, leverandørstyring, lagerstyring, økonomisystemer kan hjælpe med at sikre, at webshoppen kan fungere effektivt med andre vigtige systemer virksomheden bruger.
Monitorering og analyse: Overvågning og analyse værktøjer kan hjælpe med at sikre, at webshoppen er i stand til at identificere og løse eventuelle problemer, der kan opstå i løbet af skaleringen. Hvis der er opsat en effektiv monitorering, så kan nogle fejl også tages i forkøbet.
Load-balancers: Load-balancing gør det muligt at fordele belastningen på flere servere og således undgå overbelastning af enkelte servere, når der kommer et meget stort antal besøgende på jeres webshop.
Caching: Caching kan hjælpe webshoppen med at sikre, at den er i stand til at håndtere en stigende mængde af trafik ved at gemme ofte anvendt data i cachen. På den måde, så skal klienten ikke ned og hente data fra serveren hver gang.
Databasearkitektur: En god databasearkitektur kan hjælpe med at sikre, at webshoppen er i stand til at håndtere en stigende mængde af data, samtidig med at det er i stand til at give hurtige svar på anmodninger. Her kan det blive meget vigtigt at analysere hvordan man efterspørger i databasen, så man ikke sløver unødvendigt.
Hvad får man ud af det?
Der er mange fordele ved ens webshop er skalerbar:
Bedre kundeoplevelse: En skalerbar webshop kan hjælpe med at sikre, at webshoppen er i stand til at håndtere en stigende mængde af trafik og ordrer, hvilket kan resultere i en hurtigere og mere glidende købsproces for kunderne. Studier viser, at 53% af webshopbrugere fra mobilen forlader webshoppen, hvis det tager mere en 3 sekunder at loade siden.
Øget salg: En skalerbar webshop kan hjælpe med at sikre, at shoppen er i stand til at håndtere en stigende mængde af ordrer, hvilket kan resultere i øget salg.
Bedre konkurrenceevne: En skalerbar webshop kan hjælpe med at sikre, at virksomheden er i stand til at konkurrere med andre store e-commerce virksomheder, da de typisk også vil have bygget deres infrastruktur omkring det skalerbare.
Bedre vækstmuligheder: En skalerbar webshop kan hjælpe med at sikre, at virksomheden er i stand til at vokse og tilpasse sig ændringer i forretningsbehov. Både i forhold til medarbejdere men også muligheder af nye features på webshoppen.
Bedre monitorering og analyse – kan hjælpe med at sikre, at shoppen er i stand til at monitorere og analysere trafik og salg, hvilket kan resultere i bedre beslutninger og strategier for virksomheden. Du får herved mere viden om dine brugere.
Faldgrupper ved skalerbarhed?
Der er flere faldgruber, man skal være opmærksom på, når man arbejder med skalerbarhed:
Kompliceret arkitektur: En kompliceret arkitektur kan gøre det svært at skalere webshoppen effektivt og kan føre til unødvendige omkostninger og kompleksitet. Det er derfor vigtigt, at man designer sin arkitektur ordentligt fra starten, da den tekniske gæld kan være dyr.
Manglende automatisering: Manglende automatisering kan føre til manuelle fejl og gøre det svært at skalere webshoppen effektivt.
Manglende integrationer: Manglende integrationer med eksterne systemer kan gøre det svært at få det fulde udbytte af skalerbarheden, da ens medarbejdere vil bruge meget af deres tid på manuelle opgaver, hvilket ikke skaber meget værdi.
Manglende monitorering og analyse: Manglende overvågning og analyse kan gøre det svært at identificere og løse eventuelle problemer, der kan opstå i løbet af skaleringen.
For høje omkostninger: Skalerbarhed kan kræve ekstra infrastruktur og ressourcer, hvilket kan føre til høje omkostninger, hvis man ikke er klar over ens reelle behov.
Manglende caching: Uden caching kan webshoppen blive langsom, når trafikken stiger, og dette kan i værste tilfælde give en meget dårlig loadtid.
Vores anbefalinger til skalerbare overvejelser du skal gøre dig
Her har du en opsummering af vores anbefalinger til din rejse hen imod en skalerbar webshop:
Design din arkitektur ordentligt fra start: Design en fleksibel arkitektur, der gør det nemt at tilføje eller fjerne features, når det er nødvendigt. Du bliver klogere hen ad vejen, når du lærer dine kunder at kende. Sørg for din webshops arkitektur kan håndtere dette.
Automatisering af manuelle processer: Automatisér arbejdsprocesser for at sikre effektiv håndtering af en stigende mængde af ordrer og kunder. Herved kan medarbejdere fokusere på der hvor de skaber værdi, og ikke bare laver ”dummy” arbejde,
Integration med tredjepartssystemer: Integrer med eksterne systemer, såsom ERP, økonomisystemer, lagersystemer eller andre interne systemer. Dette vil ikke kun spare jer for tid, men også sikre, at det er den rigtige data der flyder mellem jeres systemer.
Monitorering og analyse: Opsæt værktøjer til at overvåge og analysere trafik og salg for at identificere og løse eventuelle problemer, der kan opstå i løbet af skaleringen. Derudover så vil monitorering af selve webshoppens performance også være vigtig, da der kan opstå, programmatiske- eller server fejl, som kan skabe problemer. Disse vil i gerne have løst hurtigst muligt.
Gør brug af loadbalancing: Implementer loadbalancer, da det kan fordele jeres spidsbelastninger ud på flere servere og undgå overbelastning af enkelte servere.
Cache data du ofte anvender: Implementer caching for at gemme den data der ofte bliver brugt på jeres webshop.
Databasearkitektur: Design en god databasearkitektur for at sikre, at systemet er i stand til at håndtere en stigende mængde af data, samtidig med at det er i stand til at give hurtige svar på anmodninger fra serveren. I designet af jeres database, så er det også vigtigt i tænker langsigtet i forhold til hvordan jeres data kan udvide sig, da dette også kan give jer begrænsninger på længere sigt.
Gør brug af automatiserede tests ved forretningskritiske features: Implementer tests og monitorering for at sikre at systemet kan håndtere den forventede belastning og identificere eventuelle problemer i god tid.